منو

راهنمای خرید قهوه ساز خانگی + معرفی بهترین مدلهای بازار

اگر به تازگی به جمع قهوه دوستان اضافه شده اید و تصمیم به خرید قهوه ساز دارید، پیشنهاد می کنیم پیش از آن، راهنمای خرید قهوه ساز، را به طور کامل مطالعه فرمایید. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا بر اساس نیاز خود در منزل یا محل کار قهوه ساز مناسب خود را تهیه کنید.

در گذشته، قهوه خانه ها محفل همنشینی مردم و نوشیدن چای و قهوه به صورت صمیمانه بود. اما امروز، این سنت به شیوه مدرن انجام می گیرد و البته در کنار چای، انواع قهوه، دمنوش و ...نیز رواج پیدا کرده است. رشد جوامع و به تبع آن بسته به نیاز مردم، وسایل و تجهیزات جدیدی جهت رفاه حال مردم اختراع شده است.

راهنمای انتخاب قهوه ساز

راهنمای خرید انواع قهوه ساز خانگی

قهوه ساز یکی از این دست وسایل کاربردی است که جای خود را در همه جا باز کرده است؛ از منازل شخصی گرفته تا مغازه های کوچک و بزرگ، رستوران ها، کافی شاپ ها و حتی ارگانهای دولتی و غیردولتی. در این مقاله از آی پی امداد نکاتی را به شما می آموزیم تا به کمک آن ها بهترین قهوه ساز را انتخاب کرده و تهیه نمایید.

تاریخچه ای از قهوه و دستگاه قهوه ساز

قهوه نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه های بوداده و آسیاب شده گیاه قهوه به دست می آید. گیاه قهوه بومی مناطق نیمه گرمسیری آمریکا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است؛ این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از 70 کشور کشت می شود که در درجهٔ اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست، هنگام رسیدن میوه گیاه قهوه، دانه های قهوه را برداشت و فرآوری می کنند.

دانه های قهوه خشک شده به درجات مختلف برشته می شوند، بسته به عطر و طعم مورد نظر، درجه بندی های مختلفی برای این محصول در نظر گرفته شده است، قهوه کمی اسیدی است و می تواند به علت داشتن کافئین بالا موجب تحریک انسان گردد.

معرفی قهوه های پر طرفدار

قهوه ترک (Turkich coffee): قهوه ترک به وسیله قهوه جوش های معمولی یا موکاپات روی شعله گاز آماده می شود، طعم این قهوه تلخ و غلیظ است و دارای کف روی فنجان و مقداری لرد در ته فنجان است.

قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری (filter coffee): قهوه فرانسه برخلاف قهوه ترک زبرتر آسیاب می شود. با دستگاه قهوه ساز و یا فرنچ پرس دم می شود، به صورتی که قهوه در داخل فیلتر کاغذی (در دستگاه های برقی) و فیلتر توری (در فرنچ پرس ها) مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می گردد، قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می گردد.

برای کسب اطلاعات کامل درباره انواع فرنچ پرس ها و نحوه عملکرد و استفاده از آنها می توانید به مقاله مرتبط با آن یعنی (فرنچ پرس چیست؟) مراجعه فرمائید.

قهوه اسپرسو (espresso): برای تهیه قهوه اسپرسو شما به ابزاری به نام موکاپات یا دستگاه اسپرسو ساز نیاز دارید. قهوه اسپرسو نرم تر از فرانسه و زبرتر از ترک آسیاب می شود و با دستگاه مخصوص اسپرسو دم می شود، به صورتی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می شه و عصاره قهوه به طور کامل خارج می گردد،اگر اسپرسو با دستگاه باکیفیت استفاده شود کف نازک و روشنی روی آن می بندد و فاقد لرد است.

نوشیدنی های قهوه در ایران

پر طرفدار ترین نوشیدنی های قهوه در ایران

پیشنهاد مطالعه : راهنمای خرید اسپرسو ساز خانگی

نکات مهم هنگام خرید قهوه ساز برقی

ظاهر و طراحی دستگاه

یکی از شیک ترین وسایلی که قطعا در هر آشپزخانه و کافی شاپی می تواند وجود داشته باشد، دستگاه قهوه ساز است که امروزه در انواع و اقسام رنگ ها و سایزها توسط برندهای مختلف طراحی و تولید شده اند و تنها شما بایستی یکی از میلیون ها مدل موجود برای این قبیل قهوه سازهای برقی را انتخاب نمایید. البته که علاوه بر طراحی های زیبا و دلربا باید با دکوراسیون آشپزخانه شما هم همخوانی داشته باشد.

جنس بدنه قهوه ساز

قطعا مهمترین نکته در خرید قهوه ساز توجه به جنس و طراحی بدنه دستگاه می باشد. جنس بدنه قهوه ساز به طور مستقیم به طول عمر آن ارتباط خواهد داشت. عموما استفاده از بدنه استیل ضد زنگ بهترین انتخاب می باشد.

مخزن قهوه

این مخزن برای ریخته شدن قهوه به داخل آن طراحی شده است و معمولا جنس آن از توری فلزی و یا پلاستیکی در محصولات باکیفیت است و در محصولاتی که از رده کیفی پایین تری برخوردار هستند از مخزن های کاغذی برای ریختن قهوه به داخل آنان استفاده می شود. لازم به ذکر است مخزن قهوه سازها عمدتا شبیه یک حالت یک قیف طراحی می شوند.

مخزن آب قهوه ساز برقی

اینکه برای چند نفر می خواهید قهوه تدارک ببنید، بسته به گنجایش مخزن آب دستگاه قهوه ساز شما دارد. در حقیقت اگر مخزن آب قهوه ساز مورد نظر شما از گنجایش بالایی برخوردار باشد، شما به راحتی می توانید چند فنجان قهوه ناب را برای دوستان و اعضای خانواده خود تهیه کنید و اگر این مخزن کمی کوچک باشد، خوب درست کردن قهوه با آن نیز اندکی طولانی خواهد شد. مخزن آب قهوه سازها از قابلیت گرم کردن آب و به نقطه جوش رساندن آن برخوردار هستند.

راهنمای خریده دستگاه قهوه ساز

عکس قهوه ساز خانگی با قوری

وجود بخش آسیاب کننده

یکی از مهمترین نکات هنگام خرید قهوه ساز برقی، توجه به وجود و یا عدم وجود بخش آسیاب کننده دانه های قهوه در آن است. حقیقتش را بخواهید در ایران به سختی می توان با قهوه های اصل و اورجینالی مواجه شد که درصد خالصی بالایی برخوردار باشند.

به همین خاطر چنانچه دستگاه قهوه ساز شما از ویژگی آسیاب نمودن دانه های قهوه برخوردار باشد، شما به راحتی می توانید پودر قهوه خود را در آن ریخته و تنها با فشار دادن یک دکمه منتظر خارج شدن یک نوشیدنی خوشمزه برای خود باشید.

سیستم قطع اتوماتیک

توجه به این مورد نیز در حین خرید یک دستگاه قهوه ساز برقی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد! وجود این ویژگی برای محصول مورد نظر شما سبب می شود تا دستگاه بصورت کاملا خودکار و اتوماتیکوار بعد از درست شدن قهوه و یا حتی ریختن مقدار مناسبی از آن در داخل فنجان و قوری، فعالیت دستگاه را متوقف و کل سیستم آن را قطع نماید.

نوع فیلتر قهوه ساز

نوع فیلترهای بکار رفته در هر قهوه ساز با یکدیگر فرق می کند که باید به آن نیز توجه ویژه داشته باشید. فیلترهای موجود در دستگاه یا ثابت هستند و یا از نوع یکبار مصرف می باشند. قطعاً نوع ثابت برای افرادی که علاقمند به هزینه دادن اضافی نباشند، انتخاب خوبی است. اما باید بعد از هر بار استفاده خوب تمیز و شسته شود. اما نوع بهداشتی تر آن نوع تعویضی بوده که از نظر بهداشتی فوق العاده مناسب ولی باید هر بار هزینه فیلتر را از جیب پرداخت کنید.

وجود صفحه گرم کنندگی

این صفحه همچون چای سازهای برقی عمل کرده و سبب می شود بعد از آماده شدن قهوه شما، دمای آن کاملا گرم باقی بماند تا شما حتی اگر مدتی بعد نیز به سراغ قهوه آماده شده خود رفتید، با یک فنجان قهوه گرم روبرو شوید.

قیمت قهوه ساز برقی

خوشبختانه قیمت قهوه ساز برقی خیلی بالا نیست و شما می توانید با هر میزان بودجه ای که در اختیار دارید، موفق به خرید یکی از این دستگاه های درست کننده قهوه برای خود چه در منزل و چه در سایر محیط های کاری خود شوید. منتها پیشنهاد می کنیم پیش از اقدام به خرید یک کدام از این دستگاه های قهوه ساز برقی، حتما از ویژگی ها و توانایی محصول مورد نظرتان اطمینان حاصل نمایید.

بهترین دستگاه های قهوه ساز

عکس بهترین مدلهای قهوه ساز

انواع دستگاه های قهوه ساز

قهوه سازهای بخار محور

عملکرد قهوه ساز بخار محور مشابه موکاپات است. آب که در مخزن عایق دستگاه به جوش می آید تبدیل به بخار می شود و آب با فشار بالا به درون مخزن قهوه وارد می شود. ایراد اساسی این قهوه سازها فشار پایین در حد 1.5 بار آنها است در حالی که برای تولید اسپرسو مطلوب فشار 9 بار مناسب است.

قهوه سازهای اهرمی

در قهوه ساز اهرمی برای گرفتن یک شات قهوه به قدرت فیزیکی اهرم نیاز است. دو نوع از این قهوه سازها وجود دارد:

  1. دستی: دستگاه دستی را می توان از حالت افقی اهرم آن تشخیص داد. در این قهوه سازها با بالا رفتن اهرم، آب گرم برای خیس کردن قهوه به محفظه دم کردن دستگاه هدایت می شود. در این دستگاه ها می توان به وسیله اهرم میزان جریان و فشار آب را کنترل کرد.
  2. فنری: در این قهوه ساز، وقتی فنر آزاد است جهت اهرم رو به بالا قرار دارد. پایین آوردن اهرم باعث جمع شدن فنر و بالا رفتن پیستون های دستگاه می شود. با بالا رفتن پیستون ها آب به داخل محفظه دم کشیدن دستگاه هدایت می شود. مجددا با بازگشت فنر به حالت اولیه، اهرم بالا می آید و این عمل باعث فشار آب توسط پیستون به سمت پایین و استخراج اسپرسو می شود.

استفاده از این دستگاه ها دیگر چندان مرسوم نیست. تهیه اسپرسو با این قهوه سازها سخت است زیرا به تلاش فیزیکی و درک چگونگی کنترل متغیرها نیازمند هستیم.

دستگاه قهوه ساز دستی موکاپات

عکس قهوه ساز موکاپات

قهوه سازهای پمپی

این نوع از قهوه سازها از دهه 60 میلادی در بازار عرضه شدند. در این دستگاهها برای هدایت آب گرم شده به درون محفظه دم کشیدن و بستر قهوه، از پمپ الکتریکی استفاده می شود. فشار بالای آب به وسیله پمپ الکتریکی ایجاد می شود.

سه گروه از دستگاه های پمپی در بازار موجود است:

  • نیمه اتوماتیک: این نوع از قهوه سازها دما و فشار آب تنظیم شده است. در کار با این دستگاه ها آسیاب کردن دانه های قهوه ، فشردن و تمپ قهوه و کنترل زمان عصاره گیری از وظایف شماست. در این دستگاه شما باید میزان شات ها را تنظیم کنید.
  • اتوماتیک: در این قهوه سازها جریان آب به صورت اتوماتیک به اندازه میزان شات تنظیم می شود. تنها تفاوت این قهوه سازها یا نوع نیمه اتوماتیک آنها همین است. این دستگاه با در نظر گرفتن گنجایش آنها برای کافی شاپ های کوچک مناسب است.
  • تمام اتوماتیک: این قهوه سازها تمام فرایندها برای تهیه قهوه را انجام می دهند. دانه های قهوه را در داخل دستگاه قرار دهید. با هر بار فشار دادن دکمه دستگاه یک شات اسپرسو بگیرید.

پیشنهاد مطالعه : قهوه ساز موکاپات چیست؟

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت قهوه ساز چند است؟
قیمت انواع قهوه ساز از 500 هزار تومان تا 15 میلیون تومان می باشد و به عواملی همچون برند شرکت سازنده، وزن و ابعاد، حداکثر توان مصرفی، اقلام همراه، جنس بدنه، ظرفیت دستگاه، نوع فیلتر، قابلیت و امکانات دستگاه بستگی دارد.
بهترین مارک های قهوه ساز کدام است؟
از بهترین و پرفروش ترین برند های تولید کننده قهوه ساز می توان به برند دلونگی، اسمگ، نسپرسو، زیگما، فیلیپس، مباشی، نوا، بوش، سانی، همیلتون، استنلی، ویداس، گوسونیگ، فکر، میگل، کرکماز، پارس خزر، تفال و ... اشاره کرد.
تاریخ به روز رسانی : 1402/04/11
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
قهوه ساز میگل توان 450 وات مدل GCM-450
قهوه ساز میگل توان 450 وات مدل GCM-450
قهوه ساز ویداس توان 450 وات مدل VIR-2224
قهوه ساز ویداس توان 450 وات مدل VIR-2224
قهوه ساز فکر توان 735 وات مدل Kaave-01
قهوه ساز فکر توان 735 وات مدل Kaave-01
قهوه ساز فلاویا توان 400 وات و فیلتر قابل تعویض مدل FL-200W
قهوه ساز فلاویا توان 400 وات و فیلتر قابل تعویض مدل FL-200W
قهوه ساز بایترون توان 870 وات و فیلتر دائمی مدل BKF-40
قهوه ساز بایترون توان 870 وات و فیلتر دائمی مدل BKF-40
قهوه ساز دلونگی با توان 900 وات و سیستم قطع خودکار
قهوه ساز دلونگی با توان 900 وات و سیستم قطع خودکار
قهوه ساز بوش با فیلتر قابل تعویض مدل TKA6A041
قهوه ساز بوش با فیلتر قابل تعویض مدل TKA6A041
قهوه ساز کرکماز با فیلتر دائمی و توان مصرفی ۴۰۰ وات مدل AS-A860
قهوه ساز کرکماز با فیلتر دائمی و توان مصرفی ۴۰۰ وات مدل AS-A860
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد