منو

راهنمای خرید جعبه کمک های اولیه و آشنایی با محتویات داخل آن

بشر از ابتدای خلقت و در طول زندگی خود با حوادث زیادی ربرو بوده است که این اتفاقات در عصر حاضر نیز حیات او را تهدید می کنند منتها نوع آن ها نسبت به گذشته تغییر کرده و حتی بیشتر هم شده است. حادثه همیشه در هر نقطه ای ممکن است اتفاق بیفتد، این موضوع برای هیچ کس قابل پیش بینی نیست و کاری از دست کسی برای جلوگیری از وقوع حادثه ساخته نیست.

ولی برای نجات انسان و حفظ جان وی در هنگام وقوع حوادث و خطرات، لازم است به محض رخ دادنِ حادثه و تا رسیدن تیم پزشکی و انتقال مصدوم به مراکز درمانی، یک سری اقدامات ابتدایی انجام داد تا فرد متحمل حداقل آسیب شود، این اقدامات را اصطلاحاً کمک های اولیه می نامند.

برای انجام کمک های اولیه احتیاج به جعبه کمک های اولیه است که بتوان وسایل و داروهای ضروری اولیه را درون آن به صورت منظم نگهداری کرد.

راهنمای خرید جعبه کمک های اولیه

راهنمای خرید جعبه کمک ای اولیه

با توجه به اهمیت کمک های اولیه و به تبع آن جعبه کمک های اولیه در این مقاله از طوطی کالا قصد داریم تا شما را در انتخاب و خرید بهترین و مناسب ترین مدل جعبه کمک های اولیه راهنمایی کنیم، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

منظور از کمک های اولیه چیست؟

به مجموعه اقدامات و مراقبت های فوری و بدون وقفه ای که پس از وقوع حادثه بر روی شخص مصدوم تا رسیدن پزشک، کادر درمان و نیروی امدادی توسط یک یا چند فرد آگاه، مطلع و آموزش دیده صورت می پذیرد کمک های اولیه گفته می شود.

این کار با هدف زنده نگه داشتن شخص آسیب دیده، ممانعت از پیشرفت ضایعات و صدمات و همین طور عوارض بعدی و کاهش آلام و درد مصدوم انجام می شود که می تواند شامل جنبه جسمی یا روحی و روانی باشد.

جعبه یا کیف کمک های اولیه چیست؟

جعبه یا کیف کمک های اولیه به وسیله و ابزاری اطلاق می گردد که حاوی یک سری از تجهیزات و تدارکات اولیه برای درمان و کمک به فرد مصدوم، بیمار و مجروح می باشد تا بتوان در صورت لزوم به موقع از آن استفاده کرد.

محتویات این کیف ها بر حسب وسعت نیاز متفاوت است، جعبه کمک های اولیه یک امدادگر حرفه ای با جعبه موجود در اتومبیل شخصی از نظر نوع وسایل و ملزومات با هم فرق دارند. همین تفاوت را می توان در کیف کمک های اولیه منزل با جعبه موجود در مدرسه، اداره، شرکت از نظر حجم و نوع وسایل مشاهده کرد.

جعبه کمک های اولیه

عکس جعبه کمک های اولیه

این کیف یا جعبه در منازل، اداره ها، مدارس و سایر ارگان ها باید وجود داشته باشد تا در مواقع ضروری قبل از رسیدن نیروهای امدادی و اورژانس به محل حادثه به فرد آسیب دیده امدادرسانی کرد.

اهمیت وجود جعبه کمک های اولیه در منزل یا محل کار

همان طور که اشاره شد، انسان در طول زندگی و عمر خود با بلایا و حوادث زیادی دست و پنجه نرم می کند که ضرورت آمادگی برای مقابله با این گونه اتفاقات امری انکار ناپذیر است.

هر آن ممکن است زمین بلرزد، وسیله یا مکانی آتش بگیرد و یا این که حادثه و سانحه خطرناکی در خانه یا محل کار به وقوع بپیوندد. داشتن یک کیف کمک های اولیه استاندارد به همراه رعایت دانسته هایی که قبلاً گفته شد، می تواند نقش بسیار مهمی در کمک رسانی به مصدومان داشته باشد.

وجود یک کیف یا جعبه کمک های اولیه با شاخص ها و استانداردهای لازم در خانه، محل کار، مدارس و حتی سفر و گردش امری لازم است.

مزیت های جعبه کمک های اولیه

کاهش آسیب ها و صدمات به بیمار، یکی از مزیت های مهم و قابل توجه استفاده از جعبه کمک های اولیه به شمار می آید. بر این اساس، می توان در پرتو وجود این محصول، در هنگام بروز حادثه در کوتاه ترین زمان و بدون فوت وقت، مداخلات درمانی لازم و مورد نیاز را تا رسیدن اورژانس و نیروهای امدادی انجام داد.

افزایش سرعت روند بهبودی، یکی دیگر از مزیت های موثر جعبه کمک های اولیه راهگشا تلقی می شود. با انجام اقدامات درمانی مناسب می توان از صدمات و عوارض جدی، پیشرفت ضایعات و حتی مرگ فرد آسیب دیده، به نحو چشمگیری جلوگیری به عمل آورد.

همچنین با لحاظ نمودن اقدامات روحی و جسمی می توان رنج و درد مصدوم را به حداقل رساند. کمک نمودن به مطلوب شدن اوضاع مصدوم، بالا بردن سرعت منتقل نمودن بیمار به مراکز درمانی و تبدیل مرگ به زندگی، از دیگر مزایای برخورداری از جعبه کمک های اولیه محسوب می شود.

محتویات جعبه کمک های اولیه

وسایل و محتویات داخل جعبه کمک های اولیه

درون جعبه کمک های اولیه چه وسایلی وجود دارد

  • الکل سفید طبی و بتادین : برای ضد عفونی کردن محل آسیب دیده، همچنین در کنار آن می توان از سایر محلول های ضد عفونی کننده مانند بتادین برای شستشوی زخم های کوچک استفاده کرد.
  • پنبه استریل و گاز استریل : در ابعاد و اندازه های مختلف که به وسیله آن بتوانید قسمت های آسیب دیده را باند پیچی کنید.
  • کیسه آب گرم که به وسیله آن بتوانید جلوی سرما زدگی یا درد زیاد را بگیرید.
  • کیسه یخ که در بیشتر مواقع روی قسمت های ضربه دیده قرار داده می شود تا از کبود شدگی موضع جلوگیری شود.
  • تبسنج جیوه ای و یا دیجیتالی البته تب سنج های لیزری دقیق تر هستند تا دمای بدن بیمار اندازه گیری شود.
  • قیچی و پنس جهت بیرون کشیدن هر شیء تیز مانند شیشه و ... از داخل پوست و برش دادن گاز استریل.
  • سرنگ یکبار مصرف برای تزریق داروهایی مانند : ضد دردها و ...
  • تخته در اندازه های مختلف که برای آتل بندی قسمت های شکسته شده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • چسب زخم: برای بریدگی، خراش های سطحی و پیشگیری از عفونی شدن زخم ها می توانید از چسب زخم استفاده کنید.
  • حوله: برای کنترل و مهار کردن خونریزی های شدید به کار می رود.
  • صابون: یکی از راه های ضدعفونی زخم ها استفاده از آب و صابون است. در صورتی که به بتادین یا الکل دسترسی نداشتید، صابون را جایگزین کنید.
  • کبریت یا فندک: ضدعفونی کردن قیچی، پنس و ... نیاز به حرارت دارد. ممکن است در شرایطی به آتش دسترسی نداشته باشید. به عنوان مثال گاز شهری قطع شده باشد. در این مواقع وجود فندک یا کبریت کمکتان می کند.
  • باند در ابعاد مختلف: برای بانداژ کردن زخم ها به گاز استریل و باند نیاز پیدا می کنید. بهتر است باندهایی با ابعاد مختلف را در جعبه کمک های اولیه خانگی قرار دهید.
  • چراغ قوه: اگر بنابر دلایلی برق منزل شما قطع شد و نیاز به روشنایی داشتید، چراغ قوه بهترین گزینه برای روشنایی فضای اطراف است.
  • دستکش یک بار مصرف: برای بانداژ کردن زخم و جلوگیری از ورود عفونت به بدن فرد آسیب دیده، حتما از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید.

خرید اینترنتی انواع کیف و جعبه کمک های اولیه

وسایل و تجهیزات داخل جعبه یا کیف کمک های اولیه

داروهایی که درون جعبه کمک های اولیه وجود دارد

  • انواع آستامینوفن، ضد درد و قرص های مسکن برای جلوگیری از درد قسمت های مختلف بدن.
  • قرص کلیه درد، دل درد و قرص هیوسین و ضد اسپاسم عضلانی، این قرص ها در هر جعبه ای باید وجود داشته باشد.
  • قرص ضد حساسیت مانند آنتی هیستامین، قرص سرماخوردگی و قرص ضد اسهال مانند دیفنوکسیلات.
  • قرص جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ مانند متوکلوپرامید یا پلازیل این قرص ها علاوه بر خاصیت ضد تهوع برای درمان موقت سرگیجه هم به کار می رود.
  • پماد سوختگی: در مواقعی که قسمتی از بدن فرد دچار سوختگی می شود، برای التیام درد و کمک به بهبود آن بهترین راه تا رسیدن اورژانس استفاده از پماد سوختگی است.
  • پماد ضدعفونی کننده: زخم های سطحی که در حوادث ایجاد می شوند ممکن است عفونی شده و به مراتب درمان شخص را طولانی تر کند. با استفاده از پماد ضدعفونی کننده می توانید مانع عفونت زخم شوید.
  • پماد تترا سیکلین و جنتامایسین که برای جلوگیری از عفونت در محل آسیب دیده به کار می رود.
  • شما درون جعبه می توانید یک محرک تنفسی مانند آمونیاک داشته باشید تا در مواقع ضروری بتوانید از آن استفاده کنید.

انواع جعبه کمک های اولیه

تمام جعبه های کمک های اولیه یک نشان شبیه هم دارند، «یک بعلاوه قرمز یا سبز» نشان دهنده این جعبه ها است. جعبه کمک های اولیه بسته به نوع مکانی که قصد استفاده از آن را دارید از انواع سفری تا جعبه های پیشرفته کارگاهی و جعبه کمک های اولیه دیابتی ها متفاوت هستند.

جعبه کمک های اولیه اداری و مدرسه ای

معمولا در این مکان ها از جعبه های بزرگ و مجهز که شامل وسایل جلوگیری از خونریزی مانند پانسمان استریل، بتادین، چسب های پزشکی گاهی نخ و سوزن بخیه و مواد لازم برای استریل زخم ها و حتی قرص و دارو نیز وجود دارد.

در جعبه کمک های اولیه مخصوص مدارس بهتر است بیشتر تجهیزات پانسمان و ضدعفونی کردن زخم و قرص و داروهای رفع تهوع و دل درد وجود داشته باشد.

جعبه کمک های اولیه مدرسه فوتبال

امداد رسانی فوری توسط جعبه کمک های اولیه در مصدومیت های زمین فوتبال

جعبه کمک های اولیه خانگی

جعبه کمک های اولیه خانگی معمولا کوچکتر از نمونه های اداری، مدرسه ای و کارگاهی است و می توان با توجه به نیازهای ضروری اعضای خانواده و بسته به سابقه بیماری هایشان کامل تر و شخصی تر باشد برای مثال :

  • در صورتی که یکی از اعضای خانواده به دیابت یا بیماری های خاص دچار باشد باید در جعبه کمک های اولیه، یک جعبه مخصوص داروهای آن ها شامل انسولین یا موارد دیگر در نظر بگیرید.
  • در صورتی که کودکتان دارای سابقه بیماری خاصی است، باید داروهای مورد نیاز و اساسی او را در جعبه کمک های اولیه قرار دهید.

جعبه کمک های اولیه سفری و خودرویی

این جعبه ها کوچکتر از نمونه های قبلی هستند و به راحتی در کوله پشتی، خودرو و کیف دستی یا حتی داشبورد ماشین جا می شوند. به خصوص «کوهنوردان» و «طبیعت گردها» باید به وجود چنین جعبه ای در کوله پشتی خود دقت داشته و با اصول اولیه امداد و نجات آشنا باشند.

نکات مهم هنگام خرید جعبه کمک های اولیه

  • قیمت جعبه: قبل از هر کاری مشخص کنید که برای خرید جعبه کمک های اولیه چه میزان قرار است هزینه کنید. با مشخص شدن میزان بودجه خود به خود خیلی از مدل ها از دایره انتخاب شما حذف می شوند و انتخاب برای شما راحت می شود.
  • نوع جعبه: دو نوع جعبه کمک اولیه وجود دارد یک نوع جعبه هایی هستند که مانند کمد بر روی دیوار قسمتی نصب می شوند و در مواقع نیاز از آن ها استفاده می شود، نوع دیگر آن به صورت کیف قابل حمل می باشند که درون لباس نظامی و کوله پشتی کوهنوردی قرار می گیرند.
  • اندازه جعبه: با توجه به محل و مکان استفاده اندازه جعبه را مشخص کنید، اگر برای سفر و کوهنوردی یک جعبه کمک اولیه می خواهید، اندازه آن باید کوچک باشد و دست و پا گیر نباشد و به راحتی بتوانید آن را درون خودرو یا کوله پشتی خود قرار دهید.
  • تعداد اقلام: طبیعی است که هر چه اندازه جعبه کوچک شود مقداری از اقلام داخل آن حذف می شوند، اگر به دنبال یک جعبه کامل هستید نباید انتظار اندازه کوچک داشته باشید. به طبع قیمت این جعبه های کمک اولیه هم بیشتر از مدل های کوچک است.
  • تاریخ انقضا: داروها همگی دارای تاریخ مصرف هستند و بعد از یک مدت فاسد می شوند. پس موقع خرید اگر جعبه حاوی دارو است حتما تاریخ انقضا داروها را بررسی کنید تا در آینده مجبور به تعویض آن ها نشوید.

اقلام موجود در جعبه کمک های اولیه

نکات ضروری هنگام خرید جعبه کمکهای اولیه

چند نکته مهم در رابطه با نگهداری از جعبه کمک های اولیه

  • همیشه جعبه کمک های اولیه را در دمای ۲ تا ۳۰ درجه سانتی گراد که بهترین دما برای نگهداری از دارو می باشد نگهداری کنید.
  • در هر مرحله که یکی از وسایل داخل جعبه را استفاده کردید در اولین فرصت یکی را جایگزین آن کنید.
  • قبل از حمل نمودن جعبه کمک های اولیه لیستی از وسایل داخل جعبه تهیه کنید تا وسایلی که داخل آن نیست را کامل کنید.
  • با توجه به اینکه تمامی داروها دارای تاریخ مصرف و انقضا می باشند، باید حداقل هر شش ماه یکبار تاریخ داروهای داخل جعبه را مورد بررسی قرار دهید.
  • زمانی که جعبه کمک های اولیه را به جایی نمی برید بهتر است، باتری های داخل چراغ قوه را خارج کنید و مواقع استفاده باتری آن را با باتری نو تعویض نمایید.
  • کیف کمک های اولیه باید به راحتی قابل حمل باشد.
  • جعبه را در محل مناسبی نصب کنید تا در دسترس کودکان قرار نداشته باشد. وسایل و داروهای درون جعبه برای کودکان بسیار خطرناک است.
  • جعبه کمک های اولیه ماشین را در جایی مناسب مانند صندوق عقب یا داشبورد قرار دهید.

خرید انواع جعبه کمک های اولیه

سخن پایانی

وجود جعبه کمک های اولیه برای تمامی نهادها و ارگان ها ضروری بوده و باید در خودرو، منزل و محیط کار خود یک جعبه کمک های اولیه داشته باشید.

به طور کلی یک جعبه کمک های اولیه برحسب نوع نیاز، دارای لوازم و وسایل گوناگونی است. جعبه کمک های اولیه یک امدادگر حرفه ای با جعبه کمک های اولیه مورد استفاده در اتومبیل شخصی از نظر نوع وسایل و ملزومات تفاوت دارد.

همچنین، جعبه کمک های اولیه مورد استفاده در منزل با جعبه کمک های اولیه یک مدرسه از نظر حجم و تنوع وسایل داخل جعبه متفاوت است. در ضمن بهتر است نحوه کاربرد هر یک از محتویات جعبه را نیز بدانید تا در مواقع لزوم به درستی از آنها استفاده کنید.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
محتویات جعبه کمک های اولیه شامل چیست؟
جعبه یا کیف کمک های اولیه شامل الکل سفید طبی و بتادین، پنبه استریل و گاز استریل، کیسه آب گرم و کیسه یخ، تبسنج، قیچی و پنس، سرنگ یکبار مصرف، چسب زخم، حوله، صابون برای ضدعفونی زخم ها، کبریت یا فندک، باند در ابعاد مختلف، چراغ قوه، دستکش یک بار مصرف و انواع قرص و پماد ها
چه دارو و قرص هایی در جعبه کمک های اولیه باید باشد؟
داروهایی مانند انواع آستامینوفن، ضد درد و قرص های مسکن، قرص دل درد و قرص هیوسین و ضد اسپاسم عضلانی، قرص ضد حساسیت مانند آنتی هیستامین، قرص سرماخوردگی و قرص ضد اسهال مانند دیفنوکسیلات، قرص جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ، پماد سوختگی، پماد ضدعفونی کننده، پماد تترا‌سیکلین و جنتامایسین
تاریخ به روز رسانی : 1401/11/19
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
جعبه کمکهای اولیه دیواری دارای قفل و کلید و شیشه
جعبه کمکهای اولیه دیواری دارای قفل و کلید و شیشه
کیف کمک های اولیه مدل اورژانسی ضد ضربه
کیف کمک های اولیه مدل اورژانسی ضد ضربه
جعبه کمک های اولیه مدل نفیس پرتابل
جعبه کمک های اولیه مدل نفیس پرتابل
جعبه کمک های اولیه سیار تجهیز شده کامل
جعبه کمک های اولیه سیار تجهیز شده کامل
جعبه کمک های اولیه دو طبقه‌ پلاستیکی
جعبه کمک های اولیه دو طبقه‌ پلاستیکی
جعبه کمک های اولیه مدل مانا
جعبه کمک های اولیه مدل مانا
جعبه کمک های اولیه به همراه محتویات ضروری
جعبه کمک های اولیه به همراه محتویات ضروری
کیف کمک های اولیه رویال برزنتی به همراه تجهیزات ضروری
کیف کمک های اولیه رویال برزنتی به همراه تجهیزات ضروری
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کاربر نگار اسدی
20:01 - 1401/11/19
سلام ... می خواستم بدون این مدلهایی که برای فروش گذاشتید همشون شامل تجهیزات هم می شوند؟

پاسخ : بله، اکثرا شامل تجهیزات ضروری کمک های اولیه می شوند، ولی برخی مدلهای هم فقط کیف و یا جعبه هستند

کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد