منو

همزن کف ساز شیر چیست و چگونه از آن استفاده میشود؟

کفساز شیر چیست؟

از این همزن می توان جهت ایجاد کف یا همان فوم بر روی انواع مختلفی از نوشیدنی های سرد و گرم (کاپوچینو، ماکیاتو، لاته و نوشیدنی های دیگر ) استفاده نمود و در منزل شیر یا قهوه مورد نظرتان را با کیفیتی که در اغلب کافی شاپ ها میل می کنید، نوش جان نمایید. برای خرید کف شیر ساز یا همزن قهوه و شیر توصیه می کنیم کمی شکیبا باشید و در ادامه این مطلب از طوطی کالا نیز ما را همراهی نمایید.

کف سازی شیر یا قهوه

راهنمای خرید همزن شیر و قهوه

چرا باید از همزن برقی یا دستی کف ساز شیر استفاده کنیم؟

همانطوری که قبلا اشاره کردیم، یکی از محبوب ترین منو های نوشیدنی های بر پایه ی قهوه ترکیب انواع مشتقات قهوه با شیر است. برای تهیه نوشیدنی هایی مثل لاته و یا کاپوچینو نمی توان به طور مستقیم شیر را به آن اضافه کرد. بنابراین می بایست از شیر فوم گیری انجام شود.

فوم گیری شیر چیست؟

فوم گیری شیر یعنی وارد کردن ملوکول های هوا به ساختار شیر. این کار باعث افزایش غلظت شیر و شیرینی طبیعی موجود در شیر می شود. با وارد شدن هوا به ساختار شیر، ملوکول های هوا توسط پروتئین های شیر احاطه می شوند؛ به همین دلیل شیر افزایش حجم پیدا کرده و شیرینی شیر هم بیشتر آزاد می شود.

فوم گیری از شیر با استفاده از همزن دستی و یا دستگاه هایی همچون اسپرسو ساز که مجهز به سیستم نازل بخار هستند، صورت میپذیرد. فوم شیر هم به کف شیر گفته می شود. کفی که بعد از فوم گیری شیر، بر روی سطح شیر تشکیل می شود. برای فوم گیری شیر روش های متفاوتی وجود دارد که ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

کف ساز شیر چه انواعی دارد؟

همه انواع کف سازهای شیر اساسا با هوادهی به شیر به بافت کف دار و فومی می رسند. هوادهی به شیر موجب ایجاد حباب های خیلی ریزی در شیر می شود که به شیر بافتی کرمی می دهند. شیری که با کف ساز زده شده باشد، دارای بافتی سبک و پرحجم می شود. این را هم بدانید که استفاده از فوم شیر می تواند طعم تند و غالب قهوه را ملایم تر کند.

هر نوع کف سازی به شیوه خاص خودش عمل می کند. انواع پیش رو عبارت اند از:

انواع مدل های کف ساز شیر

عکس انواع مختلف کف ساز شیر

1 - کف سازهای تعبیه شده در دستگاه های کاپوچینوساز

بسیاری از دستگاه های کاپوچینوساز به نازل بخار هم برای کف سازی مجهزند. نازل بخار در واقع شیر را با ایجاد جریان هوای داغ هم می زند و صدای هیس مانندی هنگام کف سازی از خود تولید می کند که جزو سرو صداهای خاص کافی شاپ هاست، صدایی که شاید تابه حال نمی دانستید دقیقا مال چه دستگاهی است!

2 - کف ساز پمپی دستی

این نوع کف سازها پلانجر دارند (پمپ پیستونی) و به پلانجرشان هم صفحه ای مشبک متصل است، چیزی تقریبا شبیه فرنچ پرس. کف سازهای پمپی دستی معمولا از جنس استیل و لیوانی شکل اند. این مدلی ها می توانند شیشه ای هم باشند، اما خوب استیل برای حفظ حرارت شیر گزینه بهتری است.

کف ساز پمپی دستی

عکس کف ساز پمپی دستی

کار با کف سازهای این مدلی اصلا پیچیده نیست، اما زحمت بیشتری می برد، چراکه باید پلانجر را با دست تان بالا پایین کنید تا شیر به بافت دلخواه برسد. میزان کف روی سطح نوشیدنی شما به تعداد دفعاتی که پیستون را حرکت می دهید بستگی دارد. معمولا هم این مدلی ها نسبتا ارزان ترند. در کل، کف سازهای پمپی دستی را بیشتر به شماهایی پیشنهاد می کنیم که در هر بار استفاده به کف سازی برای تنها یکی دو فنجان نوشیدنی نیاز دارید.

3 - کف ساز برقی دستی

کف سازهای برقی دستی به سر همزنی شکل مجهزند که با روشن کردن دستگاه شروع به چرخیدن می کند. با این نوع کف سازها نسبت به انواع غیربرقی سریع تر به نتیجه دلخواه می رسید، اما چون معمولا باتری خورند، همیشه باید باتری نو دم دست داشته باشید تا وسط کار جا نمانید!

همزن کف ساز برقی دستی

همزن کفساز برقی دستی

مهم ترین مزیت کف سازهای برقی دستی را می توان قیمت مناسب دانست. کف سازهای این مدلی در مقایسه با کف سازهای پمپی دستی راحت تر و سریع ترند، ولی ناگفته نماند که از لحاظ کیفیت کار معمولا به پای کف سازهای برقی خودکار نمی رسند.

4 - کف ساز برقی خودکار

کف سازهای برقی خودکار، برخلاف نوع قبلی، به زحمت زیادی از جانب خود مصرف کننده متکی نیستند و معمولا کف بهتری در مقایسه با انواع پمپی دستی تولید می کنند. اما یادتان باشد که برای راحتی کار با کف سازهای برقی خودکار باید سر کیسه را شل کنید، چراکه خب این مدلی ها گران ترند، ولی در عوض از سرعت عمل بالاتری برخوردارند و در برخی مدل ها حتی شیر را هنگام کف سازی، گرم هم می کنند.

نکات مهم هنگام خرید کف شیر ساز

انتخاب نوع همزن

اولین نکته در خصوص خرید کف شیر ساز توجه به نوع آن است که ما در بخش قبلی از همین مطلب شما را با انواع مختلفی از کف سازها آشنا کردیم و حال این شما هستید که باید متناسب با نیاز و انتظاراتتان یک کدام را برگزینید.

جنس بدنه

مورد دوم برای انتخاب کف شیر ساز توجه به جنس بدنه محصول است که اصولا یا از نوع استیل ساخته می شود و یا با بدنه ای پلاستیکی به بازار عرضه می گردد. انتخاب میان این دو امر مربوط به سلیقه و نظر شخصی شما خریداران عزیز دارد اما اگر به دنبال کیفیت برتر هستید ما به شما خرید دستگاه هایی با بدنه ضد خوردگی و ترجیحا استیل را پیشنهاد می کنیم.

کف ساز شیر دستی شارژی

همزن قهوه و شیر برقی دستی شارژی

نوع نوشیدنی

منظورمان از نوع نوشیدنی در واقع سرد یا گرم بودن آن است. برخی از کف سازها تنها مناسب استفاده برای نوشیدنی های سرد و یا گرم بوده و برخی دیگر به دلیل وجود قابلیت تنظیم دما در خود می توانند برای شما جهت ایجاد کف یا فوم بر روی هر نوع نوشیدنی قابل استفاده باشند.

میزان گنجایش

فاکتور دیگری که در انتخاب و خرید کف شیر ساز باید به آن توجه کنید، میزان ظرفیت یا همان گنجایش ظرف محصول است که البته این مورد در خصوص کف سازهای دستی صدق نمی کند! شما بهتر است با در نظر داشتن تعداد نفراتی که می خواهید برای آنان نوشیدنی با کف سرو نمایید در این خصوص اقدام کنید.

شستشوی آسان

بهتر است کف شیر ساز شما از قابلیت شستشویی آسان و راحت برایتان برخوردار باشد تا پس از هر بار استفاده شما بتوانید به آسانی هرچه تمام قطعات آن را شسته و خیالتان از بابت عدم وجود ماندگی و همچنین باکتری بر روی آن راحت شود. ناگفته نماند کف سازهایی که از قابلیت شستشوی در ماشین های ظرفشویی برخوردارند، گزینه بهتری می توانند برایتان باشند!

با این حال فراموش نکنید که بهتر است اصولا لوازم آشپزخانه را بصورت دستی تمیز و مورد شستشو قرار داد تا از طول عمری بیشتری برخوردار شوند.

کف شیر

عکس شیر کف دار یا فوم شیر

سهولت در حمل

چنانچه از دسته افرادی هستید که حتی در طول سفر نیز تمایل به سرو نوشیدنی های سرد و گرم کف دار دارید، بهتر است به سراغ خرید کف سازهایی بروید که از وزن و اندازه مناسبی جهت سهولت در حمل و نقل خود برخوردار می باشند.

قیمت کف شیر ساز

قیمت کف شیر ساز با در نظر گرفتن تمامی موارد گفته شده در این مطلب تعیین می شود. با این حال یادتان باشد اگر به دنبال ایجاد کفی باکیفیت بر روی نوشیدنی سرد و گرم خود هستید حتما باید به فکر خرید دستگاه هایی باشید که از قابلیت و قدرت ایده آلی برخوردارند.

کف ساز شیر با استفاده از همزن

یکی دیگر از روش های تهیه فوم شیر در خانه، استفاده از همزن است. در این روش لازم است تا شیر سرد را درون ظرفی ریخته و آن را روی شعله گاز قرار دهید. در حین حرارت دیدن شیر باید با استفاده از همزن شروع به هم زدن شیر کنید. این کار یعنی هم زدن شیر تا زمانی ادامه پیدا می کند که روی شیر کف ایجاد شود. همچنین توجه داشته باشید که دمای شیر بیش از اندازه افزایش پیدا نکند.

این روش به علت وقت گیر بودن مناسب کافی شاپ ها نمی باشد و معمولاً باریستا ها برای فوم گیری شیر از دستگاه کف ساز شیر استفاده می کنند. با این حال می توانید در منزل از این روش استفاده کنید.

برای اندازه گیری دمای شیر راه های تجربی نیز وجود دارد برای مثال، دست تان را به ظرف بچسبانید اگر سریعا داغ شد و نتوانستید دیگر روی ظرف نگه دارید دما بالا رفته و مناسب نمی باشد اما اگر دستتان را به ظرف چسباندید و چند ثانیه نگه داشتید و دیگر نتوانستید نگه دارید، دما مطلوب است.

حال کف های ایجاد شده با هر یک از روش ها را می توانید برای نوشیدنی تان استفاده کنید، یا کف را در گوشه ای از ظرف نگه دارید و شیر را بریزید و سپس کف، یا کف را با قاشق از روی آن بر دارید.

راهنمای خرید کف ساز دستی

جمع بندی

همان طور که گفتیم، کف سازهای دستی ارزان تر و به صرفه ترند، اما خب زحمت بیشتری می طلبند. شیر را هم خودتان ابتدا باید گرم کنید، چراکه این نوع کف سازها تک کاره بوده (صرفا کف ساز) و از قابلیت گرم کردن شیر برخوردار نیستند. اما اگر بودجه دست ودل بازانه تری در اختیار دارید، می توانید به مدل های کم زحمت تر هم فکر کنید، مدل هایی که کل فرایند گرم کردن شیر و کف سازی را بدون دخالت کاربر انجام می دهند.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت همزن قهوه یا شیر چند است؟
قیمت انواع همزن قهوه یا شیر که به کف ساز شیر نیز معروف است از 40 هزار تومان تا 5 میلیون تومان می باشد و به عوامل مختلفی همچون برند شرکت سازنده، جنس دسته و بدنه، وزن و ابعاد، برقی یا دستی بودن و ... بستگی دارد.
انواع همزن کف ساز شیر کدامند؟
کف سازهای تعبیه شده در دستگاه های کاپوچینوساز، کف ساز پمپی دستی، کف ساز برقی دستی، کف ساز برقی خودکار از انواع مختلف کف ساز شیر و قهوه هستند.
تاریخ به روز رسانی : 1402/04/07
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
همزن شیر ایکیا مدل 20325
همزن شیر ایکیا مدل 20325
همزن کف ساز شیر هونگژین مدل frulla latte
همزن کف ساز شیر هونگژین مدل frulla latte
همزن کف ساز شیر و کاپوچینو هونگژین
همزن کف ساز شیر و کاپوچینو هونگژین
همزن شیر باتری خور استیل کد 1010
همزن شیر باتری خور استیل کد 1010
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد