منو

هدست واقعیت مجازی چیست و انواع آن کدام است؟

واقعیت مجازی از جمله تکنولوژی های جدیدی است که اخیراً دنیای فناوری میزبان آن بوده و البته حیطه های مختلفی را در این وادی شامل می شود. یکی از بخش هایی که شاهد حضور موفق واقعیت مجازی در آن هستیم، انواع مختلف هدست واقعیت مجازی یا عینک واقعیت مجازی است. در واقع هدست های واقعیت مجازی با استفاده از فناوری یاد شده می توانند شما را به راحتی وارد دنیای دیگری کنند.

عینک واقعیت مجازی

راهنمای خرید عینک واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی یکی از دستاوردهای نوین عرصه فناوری است که با امکانات پیشرفته خود می تواند کاربران را وارد دنیایی مجازی کند که شباهت زیادی به واقعیت دارد. در ادامه مطلب بیشتر با هدست واقعیت مجازی یا هدست VR آشنا می شویم. پس با طوطی کالا همراه باشید.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی یا Virtual Reality که به صورت کوتاه VR نامیده می شود، یک تکنولوژی جدید است که به انسان امکان می دهد خود را در یک محیط شبیه سازی شده قرار داده و به وسیله کامپیوتر یا گوشی با آن محیط تعامل داشته باشد، امروزه از این تکنولوژی برای آموزش های نظامی، علمی و ... استفاده می شود، اما آنچه ما به دنبال معرفی آن هستیم استفاده از این تکنولوژی جدید به عنوان یک گجت مفرح می باشد.

تاریخچه واقعیت مجازی

اگرچه این فناوری در سال های اخیر توجه افراد مختلف به خود جلب کرده است و ساخت نخستین هدست های VR مثل «اکولوس ریفت» (Oculus Rift) باعث شده چنین فناوری جذابی معنا و مفهوم پیدا کند؛ اما در دهه ۱۹۶۰ دستگاهی به نام «هدسایت» (Headsight) در حقیقت نسخه ای کاملاً ساده و ابتدایی از هدست های VR امروزی بود. در زمان ساخت این دستگاه وسایل دیجیتالی امروزی ساخته نشده بودند.

به همین دلیل به جای تصاویر دیجیتالی سه بعدی، نقاشی های سه بعدی از طریق این دستگاه به افراد نمایش داده می شد و افراد با مشاهده آن ها درست مانند افرادی که امروزه از واقعیت مجازی استفاده می کنند، تصور می کردند که در دنیای دیگری حضور دارند.

هدست واقعیت مجازی چیست؟

هدست واقعیت مجازی یا Virtual Reality Headset در واقع دستگاهی است که آن را مانند یک عینک به چشم می زنید و از چند لنز، یک تلفن همراه و یک هدفون تشکیل شده است، اما بعضی از هدست ها نیازی به تلفن همراه نداشته و به کامپیوتر متصل می شوند و کیفیت بالاتری نیز دارد اما همان طور که می دانید کیفیت بیشتر نیاز به مخارج بیشتری دارد و این هدست ها گران تر از هدست های معمولی واقعیت مجازی هستند، اگر صرفاً به دنبال تجربه واقعیت مجازی هستید می توانید با هزینه کمتر کیفیت قابل قبولی را به دست آورید.

هدست های واقعیت مجازی شامل مجموعه ای از امکانات مثل شتاب سنج، ژیروسکوپ، مغناطیس سنج و حسگر مجاورت برای تشخیص حرکت کاربر هستند. نوع و کیفیت این ابزارها به نوع هدست و هزینه ای که برای خرید آن می کنید دارد. این هدست مانع عبور نورهای خارجی از آن و رسیدن نور به چشم های شما می شود. در عوض تصویری که بر روی صفحه نمایشگری که داخل هدست جاسازی شده است را می بینید.

در برخی مدل ها به جای صفحه نمایش هدست از خود صفحه نمایش تلفن همراه استفاده می شود به این صورت که درب هدست باز شده و تلفن داخل آن قرار می گیرد، اما در مدلهای پیشرفته و گران تر خود دستگاه VR شامل صفحه نمایش می باشد و نیازی به صفحه نمایش گوشی ندارد، حتی می توان برای دریافت تصاویر از کامپیوتر یا لپ تاپ هم استفاده کرد.

هدست واقعیت مجازی یک وسیله قابل نصب بر روی سر است که دنیایی دیگر را به صورت مجازی برای شما پدید می آورد. کاربرد هدست های واقعیت مجازی (VR) به طور گسترده در بازی های ویدیویی است، اما شبیه سازان و مربیان و حتی طراحان نیز از آن ها استفاده می کنند.

کاربرد هدست وی آر

دید کامل 360 درجه پس از استفاده از عینک واقعیت مجازی

کاربرد هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی برای بازی با گوشی، کامپیوتر، لپ تاپ و تبلت و همچنین تماشای فیلم بسیار مناسب است. نحوه کار با این وسیله نیز بسیار آسان بوده و کافیست آن را به دستگاه مورد نظر خود از بین کامپیوتر و گوشی متصل کنید و نیاز به هیچ آموزش دیگری برای کار با هدست ندارید.

استفاده از هدست واقعیت مجازی بسیار هیجان انگیز است، اگرچه برای جلب مشتری و گسترش استفاده از آن نیاز است تا نوآوری های جدیدی را در این زمینه به خود ببینید. با استفاده از هدست و ردیابی حرکت، VR به شما این امکان را می دهد یک فضای مجازی را در پیش روی خود به گونه ای ببینید که گویی واقعاً در آنجا هستید.

انواع هدست واقعیت مجازی

اولین موردی که در این راهنمای خرید هدست VR باید به آن بپردازیم انواع هدست های واقعیت مجازی است. شرکت های زیادی هدست واقعیت مجازی تولید می کنند مثلا هدست واقعیت مجازی شیائومی یا سامسونگ که کاربران زیادی آن ها را خرید کرده جزو مدل های پرفروش بازار هستند. با وجود اینکه در حال حاضر هدست های واقعیت مجازی در مدل های مختلفی توسط برندها ساخته می شوند اما به طور کلی همه آن ها در 3 دسته بندی مختلف قرار می گیرند.

هدست های سیمی: هدست هایی هستند که از طریق یک کابل به کنسول یا کامپیوتر متصل می شوند. از طریق این کابل، کنسول یا کامپیوتر می توانند سیگنال های VR را به هدست ارسال کنند تا هدست آن ها را به صورت واقعیت مجازی برایتان به نمایش دربیاورد. این نوع هدست ها قدرتمندترین و بهترین مدل هدست واقعیت مجازی هستند.

هدست های بی سیم: برای خرید هدست واقعیت مجازی مستقل باید به سراغ هدست های بی سیم بروید. این مدل برای فعالیت نیازی به کابل ندارد و در عوض از طریق امواج وای فای اطلاعات مورد نیاز خود را ارسال و دریافت می کند. از آنجایی که این مدل بدون سیم است و هنگام استفاده از آن شما به طول کابل محدود نیستید می توانید تجربه بهتری از واقعیت مجازی داشته باشید اما این مدل ها نسبت به مدل های سیمی قدرت پردازشی کمتری دارند و ممکن است برخی اوقات دچار لگ شوند.

هدست های واقعیت مجازی گوشی: نوع آخر از انواع هدست واقعیت مجازی، هدست هایی هستند که با گوشی کار می کنند. این نوع هدست ها با دو مدل دیگر متفاوت هستند چرا که برخلاف آن ها به کنسول یا کامپیوتر وصل نمی شوند و در عوض از گوشی هوشمند استفاده می کنند. به این ترتیب که گوشی به عنوان نمایشگر عمل می کند و وظیفه پردازش دنیای مجازی را برعهده دارد.

واقعیت مجازی با گوشی

این مدل نسبت به مدل های دیگر محدودیت بیشتری به خصوص در نوع محتوایی که ارائه می کند دارد. چرا که گوشی های هوشمند از لحاظ قدرت پردازشی در حد پلی استیشن یا کامپیوتر نیستند و نمی توانند محتوای خیلی پیچیده ای ارائه کنند. به همین دلیل است که این نوع هدست ها ضعیف ترین و ارزان ترین هدست های واقعیت مجازی هستند.

خرید هدست واقعیت مجازی سیمی

از آنجایی که هدست های سیمی به کنسول یا کامپیوتر متصل می شوند، قدرت پردازش آن ها بیشتر از نمونه های بدون سیم است. به همین دلیل این مدل ها عملکرد روان تری دارند، گرافیک بالاتری ارائه می کنند و در نتیجه تعداد بازی ها و محتوایی که با آن ها سازگار است نیز بیشتر است.

با این حال بزرگترین مشکل آن ها این است که به دلیل اتصال به کابل، کاربران هنگام حرکت محدودیت بیشتری دارند. بسته به مدلی که انتخاب می کنید ممکن است این محدودیت خیلی دست و پاگیر نباشد و هدست کابلی با طول زیاد داشته باشد. اما از طرف دیگر برخی مدل ها هم ممکن است کابل دور پای شما گیر کند و کاری کند که به زمین بخورید.

برای مثال هدست Oculus Rift S یکی از هدست های بسیار خوب بازار است که می تواند بیشتر بازی های سنگین واقعیت مجازی را اجرا کند. اما از آنجایی که با یک کابل به کامپیوتر وصل می شود به اندازه مدل های بی سیم به شما حس غرق شدن در دنیای مجازی یک بازی را نمی دهد.

هدست واقعیت مجازی متصل به کامپیوتر

خرید هدست واقعیت مجازی بی سیم

به لطف بی سیم بودنشان، این هدست ها می توانند تجربه بهتری به شما ارائه کنند و آزادی عمل بسیار بیشتری به شما بدهند. با این حال این آزادی عمل به بهای قدرت پردازشی هدست تمام می شود. این هدست ها به دلیل اینکه قدرت پردازشی یک کامپیوتر یا کنسول را ندارند با برخی محتوا سازگاری ندارند و عناوین مطرح واقعیت مجازی که گرافیک بالایی دارند را نیز نمی توانند به خوبی اجرا کنند.

Oculus Quest یک نمونه از هدست های بدون سیم است که به لطف طراحی وایرلسی که دارد شما هنگام حرکت هیچ محدودیت ندارید و می توانید کاملا جذب دنیای بازی شوید. اما این مدل به قدرتمندی Oculus Rift S نیست و به همین دلیل از همه عناوین و محتوای واقعیت مجازی پشتیبانی نمی کند.

خرید هدست های واقعیت مجازی گوشی

هدست های واقعیت مجازی گوشی در زمینه راحتی استفاده و حمل و نقل حرف اول را می زنند. شما به راحتی می توانید آن ها را راه بیاندازید و با خود به هرجایی ببرید. علاوه بر این محتوای عرضه شده برای آن ها هم بسیار زیاد است. مهمتر اینکه برای خریدشان نیازی نیست هزینه خیلی بالایی کنید.

اما همه این ها به این دلیل است که این نوع هدست ها ویژگی های هدست واقعیت مجازی سیمی و بدون سیم را ندارند و از هردو آن ها قدرت پردازشی کمتری دارند. هدست های گوشی، با بیشتری بازی های واقعیت مجازی سازگاری ندارند و فاقد ویژگی های پیشرفته ای مثل صدای استریو یا ردیابی حرکات کاربر هستند.

راهنمای اجرای بازی در عینک واقعیت مجازی

ابتدا بازی های واقعیت مجازی (VR) را از طریق گوگل پلی استور (برای گوشی های اندرویدی) یا اپ استور (برای آیفون) دانلود کنید. سپس بازی را بر روی گوشی خود نصب کنید و پس از اجرای آن بازی، گوشی موبایل خود را داخل عینک واقعیت مجازی قرار دهید بطوری که خط وسط تصویر مقابل دیواره میانی عینک واقعیت مجازی و دقیقا وسط دو عدسی عینک قرار بگیرد و دستگاه را روی سر خود بگذارید و از انجام بازی لذت ببرید.

دانلود بازی های واقعیت مجازی

عکس دو چشمی از بازی واقعیت مجازی

نکات مهم هنگام خرید هدست واقعیت مجازی

انتخاب نوع هدست

اولین نکته در خصوص خرید هدست واقعیت مجازی توجه به نوع آن است که با در نظر گرفتن مطالب بخش قبلی از همین مطلب این شما هستید که باید میان هدستی با نمایشگر ثابت و یا قابل سازگاری با قرار دادن تلفن های هوشمند در خود یکی را انتخاب و از آن استفاده نمایید.

لازم به ذکر است علاقه مندان به خرید هدست های مبتنی بر تلفن های همراه بایستی به سازگاری دستگاه با نسخه سیستم عامل گوشی، برند موبایل خود و همچنین تناسب سایز درگاه دستگاه با میزان کوچکی و بزرگی صفحه نمایش تلفن همراه خود توجه کنند.

میزان راحتی در استفاده از عینک واقعیت مجازی

مورد بعدی برای انتخاب هدست واقعیت مجازی توجه به احساس راحتی کاربر در استفاده از محصول است. یادتان باشد حتی گرانترین و مجهز ترین عینک های مجازی دنیا هم چنانچه باعث ایجاد ناراحتی بر روی سر و صورت شما شوند، مُفت نمی ارزند؛ پس به هنگام خرید مدل مدنظر خود به ابعاد، پدهای نرم تعبیه شده در قسمتی که بر روی چشمانتان قرار می گیرند و همچنین وزن دستگاه خود اهمیت دهید.

حسگرهای محصول

در هنگام انتخاب و خرید هدست واقعیت مجازی خود حتما به حسگرهای تعبیه شده بر روی دستگاه مورد نظرتان توجه لازم را داشته باشید. بهترین هدست ها آن هایی هستند که از انواع حسگرهای رد زنی چرخش سر، چشم، دست و همچنین دسته های بازی در مدل های مخصوص گیم برخوردارند.

انواع هدست واقعیت مجازی

انواع مختلف عینک واقعیت مجازی

قابلیت تنظیم بندها

حتما به دنبال خرید هدست های VR باشید که مجهز به بندهایی منعطف با قابلیت تغییر اندازه هستند. اینطوری شما می توانید متناسب با بزرگی و یا کوچکی سر خود، محصول را بر روی آن محکم کرده و بدون نگرانی از بابت سُر خوردگی و یا افتادن آن به جست و خیزهای خود در دنیای مجازی تان بپردازید.

قطر لنز

از دیگر فاکتورهای اساسی در خرید یک عینک واقعیت مجازی توجه به قطر لنزهای به کار رفته در آن است. برای این منظور بد نیست بدانید که هرچه قطر لنز به کار رفته در دستگاه مورد علاقه شما بیشتر باشد، یقینا شما می توانید تصاویری با وضوح بهتر را از آن سوی لنزها مشاهده نمایید. البته ناگفته نماند هرچه قطر لنز بیشتر باشد، زاویه دید شما نیز بیشتر خواهد شد.

خروجی صدا

در خرید خود حتما به فاکتور صدا و کم و کیف خروج آن از دستگاهتان نیز توجه لازم را داشته باشید. برخی از هدست ها ضمن برخورداری از گوشی های فومی از درگاهی جهت نصب هندزفری نیز برخوردارند. ناگفته نماند صدا یکی از مهمترین عواملی است که سبب می شود تا شما غرق در دنیای مجازی شوید.

راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی

Virtual Reality Headset

کیفیت تصویر

اگر هدست واقعیت مجازی شما از مدل سازگار با نمایشگر تلفن همراه باشد که باید بدانید ۴۰ کیفیت تصاویر نقش بسته شده در جلوی لنز آن را کیفیت لنزها و ۶۰٪ مابقی را کیفیت صفحه تلفن همراه شما تشکیل می دهد. اما اگر دستگاه شما از نوع دوم؛ یعنی با نمایشگر ثابت و قابلیت کنترل مستقل از سوی سیستم های رایانه بود، بایستی به دقت به ویژگی های مربوط به نمایشگر آن بپردازید.

قیمت هدست واقعیت مجازی

خیالتان راحت باید قیمت هدست واقعیت مجازی در بازار ایران به گونه ای است که هر کسی می تواند حتی برای یکبار هم که شده موفق به خرید یک مدل پایین رده، میان دره و یا سطح بالا برای استفاده شخصی خود و یا به عنوان هدیه ای ارزشمند به دوستان و عزیزان خود شود.

با این حال توصیه می کنیم از نکات گفته در هنگام خرید این قبیل از دستگاه های مدرن امروزی غافل نشده و سعی کنید محصولی را بخرید که ضمن تولید شدن توسط یک برند مشهور همچون سونی و یا اچ تی سی و گوگل از خدمات و تجهیزات جانبی مطمئنی نیز برخوردار باشد.

بهترین مدلهای هدست های واقعیت مجازی

  • PlayStation VR : این هدست به جای رایانه با دستگاه پلی استیشن ۴ کار می کند. سیستم PlayStation VR می تواند تصاویر صفحه نمایشگر هدست را روی صفحه تلویزیون هم نمایش دهد.
  • Samsung Gear VR : یک هدست واقعی مجازی که به جای صفحه نمایشگر باید گوشی تلفن هوشمند خود را درون آن قرار دهید و تصاویر روی صفحه نمایشگر گوشی به تصویر درمی آیند. این سیستم که با گوشی های رده بالای Galaxy کار می کند، با همکاری با Oculus VR ساخته شده است.
  • Oculus Rift : یک سیستم مبتنی بر کامپیوتر است که تکنولوژی حرکت در فضای سه بعدی را در سطح پیشرفته دارد. به طوری که به کاربر اجازه می دهد با کمک دکمه های کنترلی و چرخاندن سر در فضای واقعیت مجازی حرکت کند. اولین بار این محصول توسط استارتاپ Oculus VR که کمپین کیک استارتر موفقی را برگزار کرد، به جهان معرفی شد.
  • HTC Vive : این هدست درصورتی که به یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند متصل شود عملکرد واقعی خود را نشان خواهد داد. کاربران هدست واقعیت مجازی HTC Vive می توانند با کمک استیشن های دوگانه در یک منطقه ۵ در ۵ متر آزادانه حرکت کنند. HTC این سیستم را به کمک Portal یک شرکت نرم افزار بازی های ویدئویی توسعه داد.
  • Microsoft Hololens : یک هدست واقعیت مجازی مستقل است که خود شامل صدای شبیه سازی شده به صورت سه بعدی، وای فای، دوربین حساس به حرکت با میدان دید ۱۲۰ درجه، ژیروسکوپ، شتاب سنج و یک صفحه نمایشگر شفاف برای هرکدام از چشم ها است.

خرید بهترین مدلهای واقعیت مجازی

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت انواع هدست مجازی چند است؟
قیمت انواع هدست مجازی به عواملی همچون برند شرکت سازنده، امکانات موجود روی دستگاه، وجود و عدم وجود صفحه نمایش اختصاصی و ... بستگی دارد اما در حالت کلی قیمت هدست واقعیت مجازی از 200 هزار تومان شروع و تا 18 میلیون هم ادامه دارد.
کاربرد هدست واقعیت مجازی چیست؟
هدست واقعیت مجازی برای بازی با گوشی، کامپیوتر، لپ تاپ و تبلت و همچنین تماشای فیلم بسیار مناسب است. نحوه کار با این وسیله نیز بسیار آسان بوده و کافیست آن را به دستگاه مورد نظر خود متصل کنید و نیاز به هیچ آموزش دیگری برای کار با هدست ندارید.
تاریخ به روز رسانی : 1402/04/23
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
هدست واقعیت مجازی شاینکن مدل G10
هدست واقعیت مجازی شاینکن مدل G10
هدست واقعیت مجازی وی آر شاینکن مدل 5G99
هدست واقعیت مجازی وی آر شاینکن مدل 5G99
هدست واقعیت مجازی وی آر باکس مدل VR Box 2 به همراه ریموت کنترل
هدست واقعیت مجازی وی آر باکس مدل VR Box 2 به همراه ریموت کنترل
عینک واقعیت مجازی مکا مدل MVR04-1
عینک واقعیت مجازی مکا مدل MVR04-1
عینک واقعیت مجازی شاینکن مدل G04BS
عینک واقعیت مجازی شاینکن مدل G04BS
هدست واقعیت مجازی شاینکن مدل SC-G06E
هدست واقعیت مجازی شاینکن مدل SC-G06E
هدست واقعیت مجازی اکولوس مدل QUEST 2 256GB SUN0864
هدست واقعیت مجازی اکولوس مدل QUEST 2 256GB SUN0864
هدست واقعیت مجازی وی آر باکس مدل VR Box 2
هدست واقعیت مجازی وی آر باکس مدل VR Box 2
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد