منو

علت دم کردن کولر آبی چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

یک تابستان با گرمای طاقت فرسا را می توان به وسیله یک کولر آبی مناسب، به خوبی تحمل کرد. کولرهای آبی در مقایسه با دیگر دستگاه های خنک کننده، مصرف برق و انرژی کمی دارند. قدرت خنک کنندگی این کولرها زیاد است و معمولا بدون مشکل سال ها کار می کنند.

اما یکی از موارد آزار دهنده ای که در هنگام استفاده از کولر آبی با آن مواجه می شویم، دم کردن هوای محیط یا شرجی شدن هوا هنگام استفاده از آن می باشد. ما در این مطلب از طوطی کالا می خواهیم تمام دلایل دم کردن هوای کولرهای آبی را بررسی و نحوه جلوگیری و یا کاهش آن را خدمت تان آموزش دهیم.

علت دم کردن کولر آبی

علت دم کردن کولر آبی و راه های رفع آن

علت دم کردن هوای کولر آبی چیست؟

گرمای هوا، علت دم کردن کولر آبی

همانطور که می دانید، محل نصب اکثر کولر ها در پشت بام ها و یا بالکن ها می باشد. از طرف دیگر، با توجه به اینکه بدنه کولر بر اثر تشعشع نور آفتاب، حرارت وارده را جذب نموده و به واسطه ی انتقال حرارت هدایتی، گرما را به داخل محیط کولر انتقال می دهد، در همین راستا، گرمای وارده باعث اتلاف انرژی یا گرم شدن هوای داخل کولر می شود که در اثر فرایند تبخیرداخل محفظه کولر به وجود خواهد آمد.

این موضوع در زمان هایی که هوای محیط یا هوای بیرون گرم شده و از دمای حدود 35 درجه سانتی گراد بالاتر می رود به صورت کامل در شرایط داخل خانه و آپارتمان مشهود خواهد بود و رطوبت بیش از حد در محیط احساس می شود و به اصطلاح گفته میشود هوا دَم کرده است.

راه حل رفع مشکل

جهت رفع این مشکل می توانید محل کولر را جابه جا کرده و در صورتی که امکان جابه جای وجود ندارد می توانید روی کولر آبی یک سایبان تعبیه کنید تا حداقل از تابش مستقیم نور خورشید روی پوشال و بدنه کولر جلوگیری نمائید و یا اطراف آن را با عایقی مانند حصیر بپوشانید، تجربه نشان داده استفاده از سایه بان مناسب روی کولر آبی می تواند تاثیر زیادی به کاهش رطوبت و دم کردن هوای خروجی کولر داشته باشد.

اگر محل مناسبی برای قرار دادن کولر آبی در پشت بام یا بالکن پیدا نکردید می توانید از مدلهای پرتابل و سیار کولرهای آبی استفاده کنید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در باره کولر های آبی سیار مطالعه مقاله "کولر آبی پرتابل چیست؟" پیشتهاد می شود.

سایبان کولر آبی

روشن نبودن دکمه آب کولر آبی

کلید کولر آبی دارای سه عدد دکمه با کاربردهای روشن، خاموش – کم، زیاد و پمپ آب دستگاه می باشد. قبل از روشن شدن کولر آبی، لازم است که دکمه پمپ آب را بزنید تا چند دقیقه ای، پمپ آب کار کند و آبرسانی انجام شود و بعد از آن دکمه روشن شدن آن را بزنید.

گاهی اوقات پیش می آید که افراد بدون زدن دکمه پمپ آب، دکمه موتور و سرعت را می زنند و انتظار دارند که کولر باد خنک بزند. در این حالت کولر آبی همچون پنکه عمل کرده و فقط باد گرم خارج از ساختمان را به داخل هدایت کرده و به جای خنک کردن محیط باعت گرم شدن آن می شود.

راهکار رفع این مشکل

روش برطرف کردن این مشکل بسیار راحت است و با فعال کردن کلید پمپ دستگاه باد خنک در کولر آبی تولید خواهد شد.

دکمه آب کولر آبی

روشن نبودن دکمه آب کولر علت دم کردن کولر آبی

وجود مشکل در سیستم آب کولر

برای اینکه باد خنک توسط کولر آبی تولید شود، دستگاه نیاز به آب دارد و بدون آب کار کردن دستگاه برابر با خارج شدن باد گرم از آن است

راهکار رفع این مشکل

برای اطمینان از کار کرد درست سیستم آب کولر آبی و رفع این مشکل موارد زیر را در دستگاه بررسی کنید:

  • وصل بودن شیر فلکه آب ساختمان
  • حرکت آب از شیر تا شیلنگ آب دستگاه
  • وجود آب در کفی کولر
  • کار کردن پمپ آب کولر و پمپاژ آب توسط آن
  • پاشیده شدن آب کافی بر روی پوشال ها

مسدود بودن لوله توزیع کننده آب بر روی پوشال ها

آب موجود در کفی کولر با استفاده از پمپ آب دستگاه به لوله توزیع کننده آب در کولر منتقل شده و سپس بر روی پوشال ها توزیع می شود.

این لوله دارای سوراخ های متعددی می باشد که آب را از طریق آن ها بر روی پوشال ها می ریزد، اما در برخی موارد ممکن است سوراخ های لوله توزیع کننده آب توسط رسوبات آب و سختی های موجود در آن مسدود شوند.

در این حالت باز هم با مشکل نبود آب کافی بر روی پوشال ها مواجه خواهیم شد، که نتیجه آن دم کردن کولر آبی خواهد بود.

راهکار رفع این مشکل

برای رفع این مشکل یعنی مسدود بودن سوراخ های لوله توزیع کننده آب در دستگاه باید قبل از استفاده دوباره از کولر آبی قبل از فصل گرما سوراخ ها با استفاده از محلول سرکه رسوب گیری شوند و یا در کل لوله توزیع کننده را تعویض کرد.

فرسوده و مسدود بودن پوشال ها

نقش پوشال ها و میزان سلامت و نو بودن آن ها در میزان راندمان کولر آبی و حجم باد خنک خروجی از آن بسیار مهم است. چرا که هوای ورودی از بیرون از کولر از طریق پوشال ها وارد دستگاه می شود و با کمک آب بر روی پوشال ها سرد شده و به داخل فرستاده می شود.

اما در صورتی که مدت زمان طولانی از پوشال ها استفاده کرده اید و یا میزان سختی آب منطقه شما بسیار بالا است، تمام منفذهای پوشال به علت فرسودگی و یا جذب رسوبات مسدود شده اند. لذا هیچ راه ورودی برای هوای تازه از بیرون بر روی پوشال ها وجود ندارد.

فرسوده و مسدود شدن پوشال ها

فرسوده شدن پوشال های کولر آبی

راهکار رفع این مشکل

تعویض پوشال های کولر آبی تنها روش حل این مشکل است، چرا که شستن و استفاده دوباره از آن ها تا مدت کوتاهی جوابگوی این مسئله است و باز هم در مدت کوتاهی منافذ بسته می شوند.

یا به جای پوشال های قدیمی می توانید از پد سلولزی استفاده کنید. پدهای سلولزی حداقل ۵ سال به خوبی کار می کنند و نیاز به تعویض ندارند. در ضمن این پدها دارای توزیع آب یکنواختی هستند و ذرات آب را به فضای داخلی پرتاب نمی کنند. بسیاری از مشکلات تنفسی ناشی از رشد قارچ و کپک در پوشال کولر است که با به کارگیری پد سلولزی، این مشکل نیز به طور کلی برطرف می شود.

اگر می خواهید اطلاعات کامل تری درباره کولرهای سلولزی به دست بیاورید مقاله : "کولر آبی سلولوزی چیست؟" را مطالعه بفرمائید.

باز بودن محفظه اطراف کولر

سیستم کولر آبی در یک محفظه بسته کار می کند، لذا باز بودن قسمتی از این محفظه می تواند باعث شود هوای سرد تولید شده در کولر از آن خارج شود و به داخل ورود پیدا نکند.

پس به منظور اطمینان از عدم باز بودن درهای محفظه کولر آن ها چک کنید که حتما تا انتها کشیده شده باشند.

استفاده از کولر آبی در فضای بسته و نبود تهویه مناسب

به دلیل ساختار و نحوه عملکرد تبخیری کولرهای آبی در هر حالت اندکی رطوبت در هوای خروجی از کولر وجود دارد، در صورتی در خانه سیستم تهویه وجود نداشته باشد یا به درستی عمل نکند، رطوبت هوای کولر در خانه جمع شده و به مرور افزایش می یابد؛ به حدی که مقدار آن اذیت کننده خواهد بود.

راه حل مشکل

اگر سیستم تهویه در خانه وجود ندارد می توانید گوشه پنجره یا درب منزل را باز بگذارید تا هوا داخل خانه گردش کند و هوای رطوبت دار از خانه خارج شود.

کولر آبی

رفع مشکل دم کردن هوا توسط کولر آبی

رطوبت ایجاد شده توسط کولر آبی خوب است یا بد؟

عملکرد کولرهای آبی خنک کننده طوری است که به طور عادی رطوبت محیط را افزایش می دهند. این موضوع تبعات مثبت و منفی زیادی به همراه دارد. به طور قطع نمی توان گفت که رطوبت ایجاد شده، مضر است. در ادامه چند مورد از مزایای وجود رطوبت در محیط را توضیح خواهیم داد:

مزایای افزایش رطوبت کولر آبی

بر خلاف تصور عموم در بسیاری مواقع، وجود اندکی رطوبت در هوای اتاق می تواند اثرات مطلوبی به همراه داشته باشد. در مناطق گرم و خشک ایجاد رطوبت اضافی در هوای محیط، یک مزیت است. این رطوبت اضافی در متعادل کردن هوای گرم و خشک نقش مهمی دارد.

اگر میزان خشکی هوا خیلی زیاد باشد، آسایش افراد کمتر شده و تنفس مشکل تر می شود. در تابستان های گرم و خشک، با روشن کردن کولر می توانید هوایی مطبوع و با رطوبت نسبی مناسب را تنفس کنید.

نکات بهینه سازی کولر آبی

15 نکته تصویری برای بهینه سازی کولر آبی

از دیگر مزایای وجود رطوبت در هوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از خشک شدن پوست

به خصوص در مناطق خشک کشور، میزان رطوبت هوا بسیار اندک است. این موضوع روی پوست بدن نیز تاثیر گذاشته و مشکلاتی را ایجاد می کند. اگر به پوست تان اهمیت می دهید برای کاهش رطوبت کولر آبی هیچ اقدامی نکنید. اگر در شرایطی که میزان رطوبت خیلی زیاد می شود چاره ای جز کاهش رطوبت باقی نمی ماند.

افزایش طول عمر لوازم چوبی

وقتی رطوبت هوا بسیار کم می شود، وسایل چوبی به شدت آسیب می بینند. کاهش رطوبت بافت چوبی موجب ترک خوردگی لوازم چوبی می شود. چوب طبیعی در شهرهای گرم و خشک روند فرسایشی سریع تری دارد. کولرهای آبی با افزایش رطوبت هوای اتاق، در حفظ کیفیت لوازم چوبی (مبلمان، تخت و کمد و ... ) تاثیر مثبت دارند.

کاهش الکتریسیته ساکن

حتما برای تان پیش امده که با دست زدن به دستگیره درب یا حتی برخورد با فرد دیگری، احساس برق گرفتگی می کنید. این برق همان شوک الکتریسیته ساکن است که خطری ندارد اما موجب ناراحتی می شود. در واقع هیچکس دوست ندارد روزی چند بار این حالت برق را تجربه کند. در محیط های خشک، الکتریسیته ساکن بالاتر است. با افزایش رطوبت هوا، این وضعیت برطرف می شود.

رفع مشکل بخار و دم کردن کولر آبی

دم کردن هو توسط انواع کولرهای آبی

معایب افزایش رطوبت کولر آبی

با افزایش میزان رطوبت هوا، مشکلاتی نیز به وجود می آید. این رطوبت همیشه هم خوب نیست به خصوص وقتی رطوبت خیلی بالا باشد باید برای کاهش رطوبت کولر آبی سریع اقدام کنید زیرا رطوبت عامل موثری در رشد بسیاری از آلودگی ها نیز هست. برای مثال انواع قارچ، باکتری و کپک در محیط های مرطوب بهتر رشد می کنند.

علاوه بر آن امکان انتقال قارچ و باکتری های مضر از طریق تنفس نیز وجود دارد و بیماری های تنفسی و ریوی در کمین نشسته است. همین دو مورد برای کاهش رطوبت کولر آبی کفایت می کند و نیاز به دلیل دیگری نیست.

بد نیست بدانید که رطوبت زیاد موجب کاهش راندمان کولر شده و کارایی آن را کم می کند. در نتیجه دستگاه به مدت طولانی تر روشن است و علاوه بر مصرف برق بیشتر، عمر قطعات کولر نیز کمتر خواهد شد.

جمع بندی

کولرهای آبی در مقایسه با کولر گازی مصرف برق کمتری داشته و نسبت به پنکه قدرت خنک کنندگی بیشتری دارند. از این رو بسیاری از افراد ترجیح می دهند از این وسیله برای خنک کردن محیط زندگی خود استفاده کنند.

اما در این میان چند مشکل می تواند دلیل دم کردن کولر آبی باشد که با رفع به موقع آن ها می توان راندمان کولر را بالا برده و از باد خنک حاصل از کولر آبی در روزهای گرم تابستان لذت ببریم.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
آیا رطوبت ایجاد شده توسط کولر آبی مضر است؟
بر خلاف تصور عموم در بسیاری مواقع، وجود اندکی رطوبت در هوای اتاق می تواند اثرات مطلوبی به همراه داشته باشد. در مناطق گرم و خشک ایجاد رطوبت اضافی در هوای محیط، یک مزیت است. اگر میزان خشکی هوا خیلی زیاد باشد، آسایش افراد کمتر شده و تنفس مشکل تر می شود.
آیا هنگام استفاده از کولر آبی باید قسمتی از در و یا پنجره باز باشد؟
نبود سیستم تهویه مناسب در منزل و گرمای زیاد محیط بیرون باعث تبخیر زیاد آب داخل کولر و به اصطلاح دم کردن کولر آبی می شود و یکی از راهای جلوگیری و رفع این موضوع باز گذاشتن قسمتی از در یا پنجره می باشد.
تاریخ به روز رسانی : 1401/11/26
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد