منو

ظرفیت پاوربانک چیست و یک پاوربانک چندبار گوشی را شارژ می کند؟

پاور بانک چیست؟

پاوربانک یا به معنای فارسی شارژر همراه که به مفهوم ساده: وسیله ای قابل حمل که تشکیل شده از تعدادی باتری با ظرفیت بالا که با شارژ کردن آن شما می توانید وسایلی را که قابلیت شارژ کردن از طریق USB را دارند در جاهای ضروری که دسترسی به برق شهر ندارید را شارژ کند.

یکی از مزایای ویژه این دستگاه، مدار کنترل جریان الکتریکی می باشد که به شما این اطمینان را میدهد که هیچ آسیبی به دستگاه شما موقع شارژ کردن وارد نمیکند.

ظرفیت پاوربانک

عکس پاوربانک متصل به گوشی

ظرفیت پاور بانک

شاید مهم ترین و اساسی ترین معیار خیلی از افراد برای خرید پاور بانک، ظرفیت آن باشد. معنای (ظرفیت پاوربانک) به بیان ساده: (پاوربانک تا خالی شدن شارژ خودش، چند مرتبه توانایی شارژ کردن دستگاه هوشمند شما را دارد.)

حال اگر بخواهیم کمی تخصصی تر در مورد ظرفیت پاور بانک صحبت کنیم باید در مورد واحد آن که میلی آمپر ساعت (mAh) می باشد، بحث کنیم. mAh : جریان انرژی در طول زمان (ساعت).

واحد اندازه گیری باتری های گوشی، تبلت، لپ تاپ، اسپیکر … و خود پاوربانک بر اساس آمپر ساعت می باشد. (برای اینکه در محاسبات آن از اعداد اعشاری استفاده نشود آن را تبدیل به میلی آمپر ساعت کرده اند.)

خوب پس با دانستن ظرفیت و واحد اندازه گیری آن، دلیل اهمیت این موضوع را بیش از پیش متوجه شده اید، یعنی شما با دانستن ظرفیت باتری دستگاه هوشمند خود باید پاوربانکی را انتخاب کنید که حداقل ظرفیتش دو برابر ظرفیت باتری دستگاه شما باشد چرا که بتوان دستگاه خود را حداقل یکبار بصورت کامل شارژ کنید.

بعنوان مثال اگر گوشی موبایل شما باتری با ظرفیت حدود ۲۰۰۰ میلی آمپر ساعت باشد باید پاوربانکی با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت را برای آن خریداری کنید که بتوانید با یکبار شارژ کردن خود پاور بانک، حداقل بیشتر از دو مرتبه گوشی موبایل خود را با آن شارژ کنید.

یک حساب سرانگشتی ساده: ظرفیت واقعی پاوربانک شما در اصل (دو سوم) ظرفیت پیش فرض آن است. بنابراین، یک پاوربانک 10000 میلی آمپری که کیفیت خوبی داشته باشد، در حقیقت 6600 میلی آمپر ظرفیت واقعی دارد. به بیان دیگر، می تواند موبایلی مثل آیفون 8 را سه بار به طور کامل و یک بار تا 50% شارژ کند.

استفاده از پاوربانک

عکس استفاده از پاوربانک برای دستگاه های مختلف

در صورتی که برای مدت طولانی به پریز برق دسترسی ندارید و به طور مداوم در حال مسافرت هستید، خرید یک پاور بانک با ظرفیت بالا توصیه می شود (البته در صورتی که بتوانید هزینه خرید آن را پرداخت نمایید). با این حال، باید مدنظر داشته باشید که خرید یک پاور بانک با ظرفیت بالا، بدین معنی خواهد بود که برای شارژ نمودن کامل ظرفیت باتری داخلی پاور بانک، مدت زمان نسبتاً زیادی لازم است. جدا از این موضوع، هنگامی که یک پاور بانک با ظرفیت بالاتر انتخاب می کنید، باید مدنظر داشته باشید که این موضوع به معنای افزایش اندازه، بالا رفتن وزن و قیمت آن خواهد بود.

هم چنین، در برخی از پاور بانک ها این امکان فراهم شده است تا باتری داخلی آن ها، هنگامی که در حال استفاده از این پاور بانک ها هستید؛ مجدداً شارژ شود. با این حال، این روش را چندان توصیه نمی کنیم زیرا بر روی طول عمر باتری داخلی پاور بانک تاثیر منفی خواهد گذاشت.

ظرفیت اسمی پاوربانک

یکی از نکاتی که باید به آن دقت کنید، ظرفیت واقعی پاوربانک می باشد. عددهایی که بروی اکثر پاوربانک ها بعنوان ظرفیت (mAh) درج شده است میزان ظرفیت اسمی آن ها می باشد و ظرفیت واقعی آن ها همیشه کمتر از ظرفیت اسمی است.

بعنوان مثال اگر پاوربانکی که بر روی آن ظرفیت ۳۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت عنوان شده است یک ظرفیت اسمی می باشد و ظرفیت واقعی آن قاعدتاً کمتر از ۳۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت می باشد.

به گفته برخی از کارشناسان ظرفیت واقعی یک چهارم کمتر از ظرفیت اسمی می باشد البته این موضوع در بعضی از برندها صدق نمیکند، چرا که برخی از آنها ادعای راندمان ۹۰ درصد را میکنند. بعنوان مثال پاور بانک شیائومی ۱۰۰۰۰ و پاور بانک شیائومی ۲۰۰۰۰ ظرفیت واقعی آن ها کمتر از این عدد ها می باشد.

نحوه محاسبه ظرفیت واقعی پاوربانک

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، ظرفیت پاور بانک بر دو نوع واقعی و اسمی تقسیم میشود. ظرفیت اسمی چیزی است که روی جعبه پاور بانک نوشته شده است و ظرفیت واقعی چیزی است که شما باید آن را حساب کنید و با توجه به میزان جریان مورد نیاز خود در مورد خرید آن تصمیم بگیرید.

پاوربانک استوانه ای

تصویر پاوربانک در حال شارژ کردن گوشی همراه

برای محاسبه ظرفیت واقعی باید ظرفیت اسمی را در میزان بازدهی یا راندمان پاور بانک ضرب کنید. هر دو عدد مورد نیاز شما روی بروشور اطلاعاتی پاور بانک ارائه شدهاند. البته برخی از کمپانیهای ارائه دهنده پاور بانک تنها ظرفیت اسمی را روی بسته مینویسند.

اگر احیانا میزان راندمان پاور بانک مورد نظر شما روی بسته نوشته نشده بود، راندمان آن را به اندازه میانگین راندمان پاور بانکهای موجود در بازار در نظر بگیرید. این میانگین برابر با 80 درصد میباشد. بعد از اینکه ظرفیت پاور بانک مورد نظر خود را حساب کردید، میتوانید بفهمید که چند بار میتواند وسیله مورد نظر شما را شارژ کند و اینکه آیا برای شما مناسب است یا خیر

میلی آپر ساعت یا mah در پاور بانک چیست؟

mAh به معنای میلی آمپر ساعت است. این یک واحد اندازه گیری است که برای انرژی الکتریکی، به ویژه برای باتری ها استفاده می شود. باتری ای که میلی آمپر ساعت بیشتری داشته باشد، از انرژی و عمر باتری بیشتری برخوردار خواهد بود.

برای باتری های قابل شارژ موجود در پاوربانک ها، mAh نشان می دهد که باتری چقدر می تواند شارژ کند و چه مدت می تواند قبل از اینکه شارژ شود، شارژ یک دستگاه الکترونیکی دیگر را تأمین کند.

فناوری باتری پاور بانک چیست؟

تمام پاوربانک ها از باتری های قابل شارژ مبتنی بر فناوری لیتیوم استفاده می کنند. باتری های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر معمولاً برای پاوربانک ها مورد استفاده قرار می گیرند اما اگر خیلی زود انواع دیگرشان به بازار آمد تعجب نکنید. فناوری باتری برای بسیاری از تحولات جدید مهم است: باتری ها در همه چیز، از تلفن های همراه گرفته تا وسایل نقلیه الکتریکی وجود دارد.

باطری پاوربانک

تصویر باتری های داخل یک پاوربانک

2 فناوری که در حال حاضر استفاده می شود دارای ویژگی های کمی متفاوت هستند:

یون لیتیوم: باتری های لیتیوم-یون دارای چگالی انرژی بالاتری هستند، به عنوان مثال می توانند بار الکتریکی بیشتری را در اندازه یا حجم مشخصی ذخیره کنند و ساخت آنها ارزان تر است، اما با پیر شدن می توانند مشکلاتی داشته باشند.

لیتیوم پلیمر: پاوربانک های لیتیوم-پلیمر به همان اندازه باتری های یون لیتیوم یا لیتیوم یونی از پیری رنج نمی برند، بنابراین انتخاب بهتری هستند. با این وجود ساخت آنها هزینه بیشتری دارد و در نتیجه ممکن است متناسب با همه بودجه ها نباشد.

هر دو شکل پاوربانک به خوبی کار می کنند، اما چالش کار بین برقراری تعادل بین هزینه و میزان عملکرد است.

پیشنهاد مطالعه : راهنمای خرید پاوربانک

راههای افزایش ظرفیت پاوربانک

حال که با مفهوم ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی پاوربانک آشنا شدیم، ترفندهایی که کمک می کنند ظرفیت یک پاوربانک بیشتر شود را با هم مرور خواهیم کرد:

  • همیشه چرخه های شارژ مناسب را برای پاوربانک خود حفظ کنید زیرا این کار سبب می شود دوام و ماندگاری پاوربانک تان زیاد شود.
  • از شارژ شدن بیش از حد پاوربانک اجتناب کنید. سعی کنید پس از آنکه پاوربانک به صورت کامل شارژ شد، آن را سریع از منبع تغذیه جدا کنید زیرا شارژ شدن بیش از حد آن سبب می شود که باتری آسیب ببیند.
  • از کابل های شارژ مورد تائید شرکت سازنده استفاده کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که از کابل شارژهای مورد تائید شرکت سازنده برای شارژ پاوربانک خود استفاده کنید، زیرا کابل ها و انواع شارژرهای موبایل احتمال گرم کردن و آسیب زدن به مدار الکترونیکی پاوربانک را دارند.
  • از کابل های کوتاه تر استفاده کنید. استفاده از کابل های کوتاه تر سبب می شود که مقاومت کاهش یافته و در انتقال انرژی، اتلاف کمتری صورت بگیرد.
  • از پاوربانک های باکیفیت استفاده کنید. همیشه سعی کنید از پاوربانک های باکیفیت و برندهای شناخته شده استفاده کنید که بازده و کارایی بالاتر و بهتری دارند.
  • از کابل های مخصوص شارژ سریع استفاده نکنید. کابل های مخصوص شارژ سریع برای دیوایس هایی طراحی شده اند که از شارژ سریع یا همان Fast Charging پشتیبانی می کنند. در نتیجه استفاده از این کابل ها برای شارژ یک پاوربانک معمولی بی اثر بوده و حتی ممکن است سبب آسیب دیدن پاوربانک نیز شوند.
پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
ظرفیت واقعی پاوربانک چیست؟
عددهایی که بروی اکثر پاوربانک ها بعنوان ظرفیت (mAh) درج شده است میزان ظرفیت اسمی آن ها می باشد و ظرفیت واقعی آن ها همیشه کمتر از ظرفیت اسمی است. به گفته برخی از کارشناسان ظرفیت واقعی یک چهارم کمتر از ظرفیت اسمی می باشد البته این موضوع در بعضی از برندها صدق نمیکند، چرا که برخی از آنها ادعای راندمان ۹۰ درصد را میکنند.
پاوربانک به چه ظرفیتی خریداری کنیم؟
شما پس از دانستن ظرفیت باتری گوشی یا تبلت خود باید پاوربانکی را انتخاب کنید که حداقل ظرفیتش دو برابر ظرفیت باتری دستگاه شما باشد چرا که بتوان دستگاه خود را حداقل یکبار بصورت کامل شارژ کنید.
تاریخ به روز رسانی : 1402/02/09
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
شارژر همراه شیائومی مدل Redmi ظرفیت 20000 میلی آمپرساعت
شارژر همراه شیائومی مدل Redmi ظرفیت 20000 میلی آمپرساعت
پاوربانک خورشیدی مدل KRT018 ظرفیت 30000 میلی آمپر ساعت
پاوربانک خورشیدی مدل KRT018 ظرفیت 30000 میلی آمپر ساعت
شارژر همراه سیلیکون پاور مدل GS28 ظرفیت 20000 میلی آمپر ساعت
شارژر همراه سیلیکون پاور مدل GS28 ظرفیت 20000 میلی آمپر ساعت
شارژر همراه شیائومی مدل PLM13ZM ظرفیت 10000 میلی آمپر ساعت
شارژر همراه شیائومی مدل PLM13ZM ظرفیت 10000 میلی آمپر ساعت
پاوربانک ای دیتا مدل P20000QCD ظرفیت 20000 میلی آمپر ساعت
پاوربانک ای دیتا مدل P20000QCD ظرفیت 20000 میلی آمپر ساعت
شارژر همراه لیتو مدل LP-33 ظرفیت 50000 میلی آمپر ساعت
شارژر همراه لیتو مدل LP-33 ظرفیت 50000 میلی آمپر ساعت
شارژر همراه ای دیتا مدل PT100 ظرفیت 10000 میلی آمپر ساعت
شارژر همراه ای دیتا مدل PT100 ظرفیت 10000 میلی آمپر ساعت
شارژر همراه لیتو مدل LP36 ظرفیت 10000 میلی آمپر ساعت
شارژر همراه لیتو مدل LP36 ظرفیت 10000 میلی آمپر ساعت
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد