منو

رینگ لایت چیست، انواع آن کدام است و چگونه استفاده می شود؟

این روزها که بازار تولید محتوای ویدئویی و استریمینگ داغ تر از همیشه است و هر روز طیف جدیدی از علاقمندان به سمت فعالیت در این حوزه کشیده می شوند. برای اینکه بتوانید در این حوزه پر رقابت، فعالیت کرده و عرض اندام کنید نیازمند تهیه امکانات و تجهیزات ابتدایی آن می باشید.

اهمیت کیفیت تصویر و وضوح مناسب در فرایند ضیط ویدئو در تولید محتوا بر هیچکس پنهان نیست. یکی از مواردی که باعث افزایش کیفیت تصویربرداری خواهد شد، نور پردازی مناسب و اصولی می باشد.

رینگ لایت ابزاری است که با هزینه کم کار نورپردازی نیمه حرفه ای را برای شما انجام خواهد داد! با توجه به تنوع بالا و رنج قیمت های متنوع انواع رینگ لایت، در این مقاله قصد داریم به شما را با انواع رینگ لایت و نکات مهم و کلیدی هنگام خرید آن آشنا کنیم، تا به صورت هوشمندانه و با اطلاعات کافی اقدام به انتخاب و خرید بکنید.

رینگ لایت

راهنمای خرید رینگ لایت در انواع مختلف

رینگ لایت چیست؟

رینگ لایت ها (Ring light) ابزار های ساده نورپردازی هستن که امروزه کابرد زیادی پیدا کردن در واقع اسم رینگ لایت از روی شکل فیزیکیشون انتخاب شده، رینگ در انگلیسی به معنای (حلقه) است و رینگ لایت ها به نورهایی گفته میشه که به شکل یک حلقه بزرگ ساخته می شن!

رینگ لایت ها از یک حلقه تشکیل شده اند که روی آن با یک لامپ فلورسنت به شکل دایره یا لامپ های کوچک LED پوشیده شده است، کاربرد اصلی رینگ لایت ها در عکاسی و فیلمبرداری در فضای داخلی است، که در ضمینه های مختلف عکاسی پرتره، عکاسی ماکرو، عکاسی از غذا، برای آرایشگاه ها، بلاگر ها، ولاگر ها و ... در مجموع عکاسی یا فیلمبرداری که نمای نزدیک با سوژه باشه میشه استفاده کرد.

اما دلیل اینکه این نورها را به صورت حلقوی می سازند این است که بتوانید لنز دوربین را در میان آن قرار دهید. یعنی در واقع منبع نورانی، دور تا دور لنز قرار می گیرد. این دقیقاً برخلاف اتفاقی است که درباره اغلب فلاش های روی دوربین و فلاش های اکسترنال می افتد. برای زمان هایی که نیاز باشه یک نورپردازی کامل و بدون سایه به سوژه داشته باشیم از رینگ لایت استفاده می کنیم.

جالب اینجاست که برخی از نورهای رینگی اصلاً طوری طراحی می شوند که دیگر پایه جداگانه ندارند و عملاً دور لنز خود دوربین قرار می گیرند یا روی لنز نصب می شوند. اما این نوع کاربرد اصولاً به چه کار پرتره می آید و چرا لازم است از آن استفاده کنیم؟

کاربرد رینگ لایت چیست

عکس استفاده های مختلف با رینگ لایت

چرا از رینگ لایت استفاده می کنیم ؟

اجازه بدید یه اصل مسلم رو بهتون بگم : تجهیزات عکاسی بسیار گرون قیمته. فکرشو بکنید ما میخوایم یک نورپردازی کامل و عالی داشته باشیم. حالا ما به چندین نوع وسایل نورپردازی احتیاج داریم که قیمتش از چند میلیون به راحتی عبور می کنه. حالا فرض کنید شما تازه وارد حرفه عکاسی شدید و هنوز پولی ندارید. در این صورت یک خرج بزرگ روی دست شما می افتد. استفاده از رینگ لایت در کم کردن هزینه ی نورپردازی بسیار موثره.

پس باید به فکر راهکارهای جایگزین باشیم.عکاس های پرتره همیشه یک رینگ لایت توی وسایل نورپردازی خودشون دارن. چون هم نسبتا ارزونه و هم کاملا به صرفه.

به طور کلی رینگ لایت را می توان یک وسیله مهم در نور پردازی به شمار آورد که می تواند به کاربران با نیاز های مختلف کمک کند تا بتوانند از طریق این منبع نوری به نوری یکنواخت دست یابند که به طور یکسان بر روی سوژه مورد نظرشان پخش و پراکنده شده است.

عکاسی پرتره با رینگ لایت

عکاسی با نورپردازی حرفه ای توسط رینگ لایت

رینگ لایت در فعالیت هایی از قبیل عکاسی، فیلمبرداری، بلاگری، مدلینگ، آرایشگری و غیره کاربرد زیادی دارد، افرادی مانند میکاپ آرتیست ها، اینفلوئنسرهای اینستاگرامی، استریمرهای توییچ و یوتیوبرها از جمله سایر افرادی هستند هستند که برای تنظیم شرایط نورپردازی عکس ها و ویدیو های خود از این حلقه جادویی استفاده می کنند.

انواع رینگ لایت

با شنیدن نام رینگ لایت همه ما یاد یک حلقه نور بزرگ که روی یک سه پایه است می افتیم، اما این نوع حلقه نور تنها یکی از انواع آن است و مدل های دیگری نیز وجود دارند. مهم ترین فاکتور در تعیین نوع رینگ لایت اندازه آن است و برای عکاسان و تولید کننده های محتوا اندازه حلقه نور اهمیت بالایی دارد. در ادامه به معرفی انواع رینگ لایت و کاربرد هریک از آنها خواهیم پرداخت.

رینگ لایت گوشی

رینگ لایت گوشی که با نام رینگ لایت سلفی نیز شناخته می شود، یک حلقه نور است که به وسیله یک گیره کلیپسی روی گوشی نصب می شوند و برای عکاسی سلفی به کار می رود. اکثر عکس های سلفی که در تاریکی و یا نور شب می بینید که روشنایی بالایی دارند به لطف رینگ لایت های کلیپسی گرفته می شوند.

رینگ لایت سلفی

عکس رینگ لایت های مخصوص گوشی

نوعی دیگر از رینگ لایت ها وجود دارند که به آن ها رینگ فلاش می گویند و روی لنز پشتی دوربین گوشی قرار می گیرند. رینگ فلاش ها با رینگ لاین های سلفی یکی نیستند و کاربرد آنها بیشتر برای افزایش نور برای لنز اصلی دوربین گوشی است و اکثرا برای عکاسی های ماکرو به کار می روند. بنابراین این دو را با هم اشتباه نگیرید.

رینگ لایت رومیزی

این نوع رینگ لایت ها یکی از پرکاربردترین نوع رینگ لایت ها هستند و بیشتر بلاگرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی از آن استفاده می کنند. رینگ لایت های رومیزی اکثرا دارای یک پایه برای قرار گیری روی میز یا یک پایه گیره ای برای اتصال به میز هستند و نور را به صورت مستقیم یا با چند درجه زاویه روی سوژه می تابانند. به عنوان مثال اگر یک میکاپ آرتیست هستید یا می خواهید برای لایو اینستاگرام تان نور به صورت ثابت به چهره شما بتابد، می توانید از رینگ لایت رومیزی استفاده کنید.

رینگ لایت پایه دار

رینگ لایت های پایه دار همانطور که از نامشان پیداست دارای یک پایه هستند و برای نورپردازی بهتر روی یک سه پایه بلند قرار می گیرند. این نوع از حلقه نور که با نام رینگ لایت سالنی نیز شناخته می شوند معمولا یک حلقه نور با سایز بزرگ دارند و امکاناتی حرفه ای برای نور پردازی دارند. این نوع رینگ لایت را عکاسان حرفه ای در آتلیه و استودیو یا آرایشگر ها و گریمور ها در سالن های آرایش استفاده می کنند.

رینگ لایت پایه دار و بدون پایه

عکس رینگ لایت رومیزی و پایه دار

مزایای استفاده از رینگ لایت

  • عکسبرداری با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.
  • شفافیت و بازتاب منبع نور در چهره ی سوژه بیشتر می شود.
  • به کمک رینگ لایت بخش اعظمی از نواقص صورت برطرف می شود.
  • زیبایی چشم ها را دوچندان خواهد کرد.
  • چون حالت حلقه ای دارد، با نگاه کردن سوژه به آن، دقیقا شکل دایره ای پرنور در چشمان فرد مورد نظر نقش می بندد.
  • استفاده از آن بسیار راحت است.
  • همیشه در دسترس می باشد.
  • مدلی که بر روی گوشی نصب می شود، نیازی به پایه و یا گرفتن آن با نیروی دست وجود ندارد.
  • قیمت مناسب و کیفیت بالا.
  • می توان با خرید آن، عکس های حرفه ای و آتلیه ای از فرد مورد نظرتان را به ثبت برسانید.
  • استفاده از این وسیله در کم کردن هزینه های عکسبرداری کاملا تاثیرگذار خواهد بود.

شیوه درست استفاده از رینگ لایت

1 - رینگ لایت با قطر مورد نیاز خودتون رو انتخاب کنید:

اگه وارد دنیای رینگ لایت ها بشید خیلی زود این نکته رو متوجه می شید که رینگ لایت ها از نظر قطر بسیار متنوع هستن. از قطر 2 اینچ داریم تا 50 اینچ .هر کدوم که برای کار شما مناسبه رو انتخاب کنید.
حالا شاید سوال کنید که برای کار من چه قطری مناسبه ؟ سوال خوبیه. و جواب اینه که هر چی سوژتون بزرگتر باشه ، به قطر بیشتری نیاز دارید. مثلا اگه عکاسی ماکرو می کنید و سوژه هاتون نهایتا در ابعاد حشرات و جواهرات کوچیک مثل انگشتر و حلقه هست ، نیاز به رینگ لایت با قطر کوچک دارید.

اما اگه کار پرتره انجام میدید و نیاز به نورپردازی به چهره ی مدلتون دارید، طبیعیه که قطر باید بیشتر باشه. بین خودمون بمونه این رینگ لایت هایی که توی بازار هست، خیلی هم مناسب برای کار پرتره نیست. رینگ لایت هایی که در بازار ایران هستن از نظر قطر، برای کار پرتره کمی کوچیکن.

عکس پرتره با رینگ لایت

2 - نوع منبع نور خیلی مهمه :

موضوع نوع منبع نور یک بحث بسیار مهم هست که در ادامه بهش اشاره میکنم. سه مدل رینگ لایت داریم از حیث نوع منبع نور :

اولیش با منبع نور LED هست : کم مصرف ترین و قابل حمل ترین نوع. بیشترین نوع رینگ لایتی که من دیدم هم از این مدل هست. چند ده تا لامپ کوچک LED دور یک بورد حلقه ای چیده شده. بزرگترین نکته ی مثبت این مدل در مصرف کم اونها و داغ نشدنشون هست. بد نیست بدونید داغ کردن وسایل یک مشکل خیلی خیلی بزرگ در نورپردازی هست.

دومیش با منبع نوری لامپ مهتابی هست: از همین لامپ های مهتابی معمولی که تا چند سال پیش توی خونه هامون خیلی استفاده می کردیم . اینا مدل گِردش هست. یه بدی داره : اینکه اگه ضربه بخوره به راحتی خراب می شه و اگه بشکنه سمی هست.

سومیش با منبع نوری لامپ های معمولی هست: لامپ های معمولی رو روی سرپیچ می بندن و سرپیچ ها رو به صورت دایره ای روی یک چوب پرش خورده به شکل دایره می چینند. این مدل رو توی بازار نمی بینید چون دست ساز هست .

3 - فاصله درست رو رعایت کنید :

این موضوع رو بارها دیدم که خیلیا توی استفاده از رینگ لایت، فاصله ی درست رو رعایت نمیکنن. بعضیا فکر می کنن چون دارن از رینگ لایت استفاده می کنن پس الزاما باید نورپردازی هم عالی از آب در بیاد. برای همین رینگ لایتشون رو توی هر فاصله ای که دلشون بخواد قرار میدن. توی این فاصله ها ، رینگ لایت در واقع هیچ فرقی با یک منبع نور معمولی نداره. چون به نسبت قطرش، یه قدری از سوژه دور هست که نقش منبع نور نقطه ای رو ایفا می کنه.

بنابراین همیشه به این نکته دقت کنید که با توجه به قطر رینگ لایتی که در اختیار دارید، فاصله از سوژه رو طوری تنظیم کنید که هر قسمت از رینگ لایت فقط به همون سمت سوژه ی شما نور بتابونه. یعنی مثلا شما دارید کار پرتره می کنید. حالا قسمت سمت راست رینگ لایت، نورش به قسمت سمت چپ صورت مدل شما نباید برسه.

نکاتی که قبل از خرید رینگ لایت باید بدانید

ابعاد رینگ لایت

اندازه حلقه نور با توجه به پوشش حلقه توسط LED ها بیان می شود. رینگ لایت با اندازه های 10 تا 20 اینچ تولید می شوند. اگر محدودیت بودجه ای نداشته باشید، هرچه لامپ حلقه ای بزرگتر باشد، به طور گسترده تری استفاده می شود.

رینگ لایت سلفی

عکس رینگ لایت سلفی گوشی

کنترل میزان و زاویه نوردهی

اکثر مدل های موجود در بازار قابلیت تنظیم نور را دارند. این عملکرد تنظیم نور به شما کمک می کند تا بدون تغییر فاصله لنز و سوژه ، نور مناسب را داشته باشید. با این حال ، برخی از مدل های بازار به صورت متوالی طراحی شده اند و شما باید عوامل دیگر را متناسب با موضوع تنظیم کنید.

پایه قرارگیری گوشی موبایل در رینگ لایت

هرچه پایه رینگ لایت بالاتر باشد، برای عکاسی نیز بهتر است. پایه های رینگ لایت از نظر ارتفاع قابل تنظیم هستند و در صورت بالاتر بودن می توانید از آنها برای اشیای مختلف استفاده کنید. نکته دیگر امکان قرار دادن دوربین در پشت چراغ حلقه ای است که اخیراً به این محصولات اضافه شده است.

به نظر می رسد بیشتر تهیه کنندگان نگران عکاسی و سلفی در شبکه های اجتماعی هستند. قبل از خرید رینگ لایت های مجهز به نگهدارنده تلفن، به عرض تلفن هوشمند نصب شده توجه کنید.

جمع بندی

خرید یک رینگ لایت می تواند یک سرمایه گذاری بلند مدت باشد، چرا که معمولا همانند سایر منابع نور مدل جدیدی از آنها تولید نمی شود و تنها برخی امکانات جانبی در مدل های مختلف اضافه و کاسته می شود. بدون شک در یک روند طولانی مدت عکاسی شما نتیجه ی بسیار خوبی را دریافت خواهید کرد. رینگ لایت های مخصوص گوشی های هوشمند و دوربین های DSLR یا بدون آینه، بیش از هر زمان دیگری مقرون به صرفه شده اند و قابلیت حمل و نقل در آنها به این معنی است که می توانید آنها را با خود حمل کرده و در محیط های مختلف عکاسی کنید.

انواع مختلف رینگ لایت

خواه در استودیو پرتره های پر زرق و برق بگیرید و یا عکس های ماکرو از گل ها و حیات وحش ریز، افزودن یک رینگ لایت به کیت نورپردازی شما گزینه های منابع نور را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد. در پایان و به عنوان یک جمع بندی خیلی کوتاه باید بگویم که رینگ لایت، یک ابزار لازم برای عکاسان آماتور و حرفه ای است.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
رینگ لایت چیست؟
رینگ لایت ها (Ring light) ابزار های ساده نورپردازی هستند که از یک حلقه دایره ای تشکیل شده اند که روی آن با یک لامپ فلورسنت به شکل دایره یا لامپ های کوچک LED پوشیده شده است و نور یکنواختی را روی سوژه ایجاد می کند.
قیمت رینگ لایت چند است؟
قیمت رینگ لایت به عوامل مختلفی همچون برند شرکت سازنده، پایه دار و بدون پایه بودن آن، سایز و اندازه آن، قدرت و شدت نور، امکانات جانبی و ... بستگی دارد، اما در حالت کلی رنج قیمت رینگ لایت از 100 هزار تومان تا 10 میلیون می باشد.
کدام رینگ لایت برای آرایشگاه زنانه مناسب است؟
بهترین گزینه برای آرایشگاه های زنانه رینگ لایت پایه دار است به خاطر اینکه بیشتر کسانی که سالن آرایش دارند از آن استفاده می کنند. این نوع رینگ لایت، به رینگ لایت سالنی نیز مشهور است.
بهترین مارک های رینگ لایت کدامند؟
برندهای معروف و مشهور رینگ لایت زیادی در بازار وجود دارند که از جمله آنها می توان به ایدابلو (Yidoblo)، باسئوس (Baseus)، توتو یا تاتو (Totu)، پلوز (Puluz)، نایس فوتو (Nicefoto)، راک (Rock) و زومی (Zomei) اشاره کرد.
تاریخ به روز رسانی : 1402/01/09
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
رینگ لایت مخصوص لپ تاپ مدل ایکیا
رینگ لایت مخصوص لپ تاپ مدل ایکیا
رینگ لایت رومیزی با ریموت سیم دار
رینگ لایت رومیزی با ریموت سیم دار
رینگ لایت فانتزی مدل قلبی به همراه 3 پایه و سه عدد هولدر موبایل
رینگ لایت فانتزی مدل قلبی به همراه 3 پایه و سه عدد هولدر موبایل
رینگ لایت همراه هولدر موبایل مدل LJJ-30RGB
رینگ لایت همراه هولدر موبایل مدل LJJ-30RGB
رینگ لایت سه پایه دار جوی روم با ۳ عدد هولدر موبایل
رینگ لایت سه پایه دار جوی روم با ۳ عدد هولدر موبایل
رینگ لایت رومیزی با زاویه نوردهی 360 درجه
رینگ لایت رومیزی با زاویه نوردهی 360 درجه
رینگ لایت به همراه سه پایه بلند و هولدر موبایل
رینگ لایت به همراه سه پایه بلند و هولدر موبایل
رینگ لایت رومیزی فانتزی طرح گوش دار گربه ای مدل CM26-RGB
رینگ لایت رومیزی فانتزی طرح گوش دار گربه ای مدل CM26-RGB
رینگ لایت مخصوص گوشی مدل RK-12
رینگ لایت مخصوص گوشی مدل RK-12
رینگ لایت گوشی موبایل مدل SG-11
رینگ لایت گوشی موبایل مدل SG-11
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کاربر مهدی
00:53 - 1401/01/31
سلام خیلی ممنون بابت توضیحات خوبتون
کاربر رحمت پزشک
08:55 - 1400/05/10
قیمتها خیلی بالاست توان خرید نداریم
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد