منو

راهنمای خرید چای ساز و معرفی انواع مختلف آن

یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در ایران و خاورمیانه چای است که طعم و عطر آن با زندگی ما عجین شده است، اما برای درست کردن یک چای تازه دم و خوش عطر باید مدت زمان زیادی را صرف کنیم تا آب جوش آمده و ما بتوانیم آز آن برای دم کردن چای استفاده کنیم.

انواه مختلف چای ساز

راهنمای خرید انواع چای ساز

به همین خاطر کتری و سماور ها جای خود را به چای سازها دادند که بزرگترین مزیت چای ساز این است که آب را در مدت زمان بسیار کوتاه تری به نقطه جوش می رساند که از آن می توان برای دم کردن چای استفاده کرد بسیاری از افراد اعتقاد دارند که درست کردن چای با کتری و قوری طعم و عطر بهتری از چای ساز دارد، اما در واقع می توان با استفاده از چای ساز هم یک چای با کیفیت بسیار بالا دم کرد که این موضوع به نوع چای ساز و جنس قوری بر می گردد.

در این مقاله از طوطی کالا می خواهیم شما را با انواع مختلف چای ساز و مزایا و معایب هرکدام آشنا کنیم، پس تا انتهای مطب با ما همراه باشید.

انواع مختلف چای ساز

در کل ما می توانیم چای ساز ها را به سه دسته کلی تقسیم کنیم 1- دم آور 2- چای ساز دارای استند 3- چای ساز بدون قوری که در اینجا و مزیت و معایب هر سه خواهیم پرداخت تا در زمان خرید چای ساز بتوانید بر اساس اطلاعات و سلیقه خود بهترین چای ساز را از بهترین مارک چای ساز برای منزل و یا محل کار خود تهیه کنید.

چای ساز دم آور

در ابتدا اول نگاهی به بهترین نوع چای ساز خواهیم پرداخت که به صورت دم آور هست (چای ساز های بالا پایین) طراحی این دسته از چای سازها به این صورت است که قوری بر روی کتری قرار می گیرد و چای با حرارت بخار آب به آرامی دم می کشد که این موضوع باعث می شود چای رنگ و بوی بهتری داشته باشد.

به اعتراف کاربران وب سایت های خرید و فروش کالا و مصرف کنندگان این دسته از چای سازها و البته کارشناسان، این نوع از چای ساز، نسبت به دو مدل دیگر، برتری و کیفیت بالاتری دارد و مزه چای دم کشیده در قوری این چای ساز، بسیار به مزه چای دم کشیده در قوری روی سماور، نزدیک است.

چای ساز دم آور

عکس انواع چای ساز دم آور یا بالا پایین

اگر چای خور حرفه ای هستید و تفاوت عطر چای دم کشیده روی سماور و چای ساز برایتان محسوس است، پیشنهاد می کنیم سراغ این دسته از چای سازها بروید.

  • طراحی این نوع چای ساز به گونه ای است که جایگاه قوری دستگاه بر روی کتری آن است.
  • شما در هنگام درست کردن چایی می توانید قوری را بر روی کتری آن قرار دهید و اجاره دهید تا چایی به طور کامل با بخار کتری دم بکشد.
  • این نوع دستگاه برای افرادی که دم کشیدن چای برای آن ها اهمیت زیادی دارد گزینه مناسبی می باشد.
  • چون قوری به دلیل قرار گرفتن بر روی کتری با بخار های آن آرام آرام دم می کشد.

چای ساز دارای استند

در طراحی این نوع از چای سازها از یک استند استفاده شده است که کتری و قوری به صورت جداگانه بر روی آن قرار می گیرد به این صورت که چای ساز بر روی یک صفحه قرار می گیرد که توسط المنت گرم می شود و باعث دم کشیدن چای می شود و اما در این حالت اگر قوری مدت زیادی بر روی آن باشد رنگ و طعم چای عوض می شود که برای جلوگیری از این اتفاق در مدل های جدید یک تایمر برای آن در نظر گرفته شده که این صفحه بعد از چند دقیقه خاموش شود تا باعث خراب شدن طعم و رنگ چای نشود یا در اصطلاح می گویند از جوشیدن چای جلوگیری شود ولی همین موضوع باعث می شود چای یخ کند، تنها مزیتی کر در مورد این نوع از چای سازها می توانیم بگویم این است که طراحی زیباتری دارند و بیشتر افراد این نوع طراحی را بیشتر دوست دارند اما کیفیت چای در چای سازهای دم آور بسیار بالاتر است.

چای ساز استند

عکس چای ساز مدل استند دار

  • این چای ساز به نسبت دیگر دستگاه های رایج تر است.
  • در راهنمای خرید چای ساز بهتر است این نکته بیان شود که طراحی این دستگاه به گونه ای است که جایگاه قوری را در کنار کتری و هردوی آن ها را نیز بر روی صفحه ای قرار داده اند.
  • این نوع دستگاه های به دلیل طراحی مناسب آن به نسبت دستگاه های دیگر طرفداران بیشتری دارد.

چای ساز بدون قوری

این نوع چای سازها به خاطر اشغال کردن فضای کمتر نسبت به دو مدل دیگر، بیشتر به درد زندگی مجردی و دانشجویی می خورند و البته چندان مورد استقبال واقع نشده اند. ظرفیت کم، کارایی نه چندان مناسب و کیفیت پایین چای از علت های مهم استقبال ضعیف کاربران از این مدل چای ساز بوده است.

چای ساز استند

عکس چای ساز بدون قوری

  • در این نوع دستگاه قوری وجود ندارد
  • این نوع دستگاه تنها برای آب جوش درست کردن قابل استفاده می باشد.
  • این نوع دستگاه بیشتر برای افرادی که به دنبال کوچک و جمع و جور هستند قابل استفاده می باشد.

هنگام خرید چای ساز، به چه نکاتی توجه کنیم؟

تا به اینجای کار، با انواع چای ساز و کارایی متفاوت هرکدام آشنا شدیم. حالا، باتوجه به چای سازهای بازار و کیفیت و کارایی هرکدام، طیف وسیعی از انتخاب را پیش روی تان دارید. اما مهم ترین نکاتی که موقع خرید چای ساز باید به آن دقت کنیم، چیست؟

جنس بدنه چای ساز برقی

جنس بدنه چای ساز، یکی از عوامل تاثیر گذار روی طعم و مزه چای و طول عمر چای ساز است؛ در حال حاضر چایساز های موجود در بازار در سه نوع شیشه ای، پلاستیکی و فلزی (استیل) ساخته می شوند. به طور مثال اگر چایی ساز شما پلاستیکی بوده و متریال خوبی نداشته باشد، طعم نامطلوبی به چای خواهد داد. اگر چای سازی با بدنه شیشه ای انتخاب می کنید، باید احتمال شکستن آن را هم در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که املاح و مواد معدنی موجود در آب، جذب شیشه یا پلاستیک نمی شوند؛ پس هنگام جوشیدن آب در چایساز هایی با این جنس، همیشه مایعی خامه مانند روی آب مشاهده خواهید کرد. به همین دلیل اغلب فروشندگان به شما توصیه می کنند از بین چایساز هایی با بدنه استیل انتخاب کنید، اما در این نوع مشکل داغ شدن بدنه وجود دارد به این دلیل که فلز خیلی سریع گرم می شود.

جنس های مختلف چای ساز

جنس های مختلف چای ساز برقی

اگر انتخاب نهایی تان در جنس چای ساز، استیل است، دقت کنید که حتما ضدزنگ و ضدرسوب باشد؛ اگر پس از استفاده از چای سازتان با مشکل چربی بستن روی آب مواجه شدید، چندبار با سرکه و آب سرد، چای سازتان را بشورید تا از شر این مشکل رها شوید.

ابعاد و ظرفیت چای ساز

قبل از خرید چای ساز حتما به ابعاد آن و محل قرارگیری آن در آشپزخانه خود دقت کنید. البته این دستگاه جمع وجور به راحتی در آشپزخانه شما قرار می گیرد، اما با توجه به اشکال و طراحی های متفاوت آن بهتر است که به این نکته توجه داشته باشید. همچنین با توجه به تعداد اعضای خانواده و نیاز خانواده ابعاد چای ساز تغییر می کند.

مثلا برای یک خانواده ی دونفره وجود چای ساز بزرگ و حجیم به صرفه نیست و بالعکس، برای خانواده ای پرجمعیت یا خانواده ای که رفت وآمد زیادی دارند، چای ساز کوچک پاسخگوی نیاز آن ها نیست. این نکته را در نظر داشته باشید که برای بررسی ابعاد یک دستگاه چای ساز، باید هم ظرفیت کتری هم ظرفیت قوری را بررسی کرد.

ظرفیت چای ساز

ظرفیت انواع چای ساز برقی

حجم کتری و قوری چایساز باید با تعداد افرادی که قصد استفاده از آن را دارند، هماهنگ باشد. پس بسته به میزان مصرف و تعداد افراد خانواده حجم و ظرفیت کتری را انتخاب کنید. اگر برای یک اداره چای ساز را تهیه می کنید، لازم است که اندازه بزرگی داشته باشد تا مدام لازم نباشد چای دم کنید. همچنین برای خانواده های کم جمعیت و پرجمعیت، ظرفیت های مختلفی از چای ساز وجود دارد.

امکانات و قابلیت های متنوع چایساز

در زمان خرید چایساز از فروشنده درباره امکانات دستگاه سوال کرده و محصول را بررسی کنید. یک چایساز مدرن و جدید باید از سیستم قطع کننده خودکار برخوردار باشد تا در زمان جوش آمدن آب به طور اتومات قطع شود. در برخی از مدل های چای ساز استنددار هم امکان تنظیم درجه حرارت برای دم کشیدن چای وجود دارد.

عایق بودن بدنه

بعضی از چای سازها، از متریالی ساخته می شوند که بعد از جوش آمدن آب، دسته ی آن ها داغ می شود و بلند کردن کتری را با چالش مواجه می کند. موقع خرید، یکی از مواردی که هنگام خرید باید در نظر بگیرید این است که دسته ی چای ساز داغ نشود و بتوانید آن را راحت بلند کنید.

راحتی در تمیز کردن چای ساز

از آن جا که از این وسیله قرار است زیاد استفاده کنید، باید به راحتی بتوانید آن را بشویید. بعضی از چای سازها را به راحتی می توانید در ماشین ظرفشویی بشویید. بعضی دیگر را باید به طور دستی بشویید. موقع انتخاب چای ساز، به این ویژگی توجه کنید تا بتوانید به درستی انتخاب کنید و موقع شستن آن ها به مشکل برنخورید.

پاک کردن چای ساز

پاک کردن چای ساز باید به راحتی صورت گیرد

مناسب برای انواع چای

اگر شما یک چای نوش حرفه ای باشید، احتمالا انواع چای ها را در خانه دارید و استفاده می کنید. بنابراین، لازم است مدلی را انتخاب کنید که بتواند انواع چای را با کیفیت یکسان درست کند. برای مثال، تمامی چای سازها می توانند چای سیاه را به خوبی دم کنند، اما بعضی از آن ها این قابلیت را دارند که چای ترش، سبز و دیگر چای ها را نیز برای شما دم کنند.

حداکثر توان مصرفی چای ساز

نکته بعد اینکه هنگام خرید، دقت کنید که میزان مصرف برق چای ساز، در محدوده منطقی و مناسبی باشد. معمولا چای سازها در محدوده ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ وات مصرف برق دارند. دقت کنید که این عدد بیشتر از این محدوده نباشد تا هزینه برق مصرفی تان افزایش پیدا نکند.

راهنمای نگهداری مناسب از چای ساز

نگهداری مناسب از چای ساز می تواند باعث افزایش طول عمر این دستگاه شود. از این رو در ادامه راهنمای خرید چای ساز به این موضوع مهم پرداخته ایم:

  • قبل از استفاده از دستگاه حتما با دقت دفترچه راهنمای آن را مطالعه و به دستورالعمل های ذکر شده عمل کنید.
  • روی پایه و استند دستگاه چای ساز، وسایل دیگری نگذارید و تنها از خود قوری و کتری همان دستگاه روی پایه و استند استفاده کنید.
  • دستگاه چای ساز را از منابع گرمایی چون اجاق گاز و از نزدیک بودن به منابع آبی مثل سینک دور نمایید.
  • برای جوشاندن شیر و دیگر مایعات از کتری چای ساز استفاده نکنید و از این وسیله تنها برای جوشاندن آب استفاده کنید.
  • برای ریختن آب درون کتری، آن را از روی پایه یا استند بردارید و پس از پر شدن، مجدد روی پایه یا استند قرار دهید.

انواع مختلف چای ساز و راهنمای خرید

جمع بندی

همانطور که متوجه شدید، وجود یک چای ساز در خانه مزیت های زیادی دارد. با یک چای ساز می توانید در عرض زمان کوتاهی چای خوش عطر و خوش طعمی را آماده کنید و برای رفع خستگی نوش جان کنید. تنوع قیمتی و ظاهری زیادی در چای سازهای موجود در بازار وجود دارد و می توانید هر مدلی که دوست داشته باشید را تهیه کنید.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
بهترین برندهای چای ساز کدامند؟
شرکت های زیادی اقدام به تولید و عرضه انوع چای ساز کرده اند که از معروف ترین آنها می توان به برند پارس خزر، بوش، میگل، تفال، فلر، هاردستون، ساپر، برلیانت، فیلیپس، کنوود، همیلتون، کلورانس، هایسونگ، زیلان، رکسون، مجیک و فونیکس اشاره کرد.
قیمت انواع چای ساز چند است؟
قیمت چای ساز به عوامل مختلفی همچون برند شرکت سازنده، نوع چای ساز (دم آور، دارای استند، بدون قوری)، توان کتری برقی آن، جنس بدنه کتری و قوری بستگی دارد اما در حالت کلی قیمت چای ساز از 700 هزار تومان شروع و تا 14 میلیون هم می رسد.
تاریخ به روز رسانی : 1402/04/10
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
چای ساز میگل مدل GTS 3021
چای ساز میگل مدل GTS 3021
چای ساز اونیک مدل JV 220
چای ساز اونیک مدل JV 220
چای ساز میگل به همراه قوری پیرکس هدیه
چای ساز میگل به همراه قوری پیرکس هدیه
چای ساز میگل مدل GTS 070
چای ساز میگل مدل GTS 070
چای ساز پارس خزر مدل چاینوش
چای ساز پارس خزر مدل چاینوش
چای ساز میگل مدل GTS 190
چای ساز میگل مدل GTS 190
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد