منو

دانگل بلوتوث چیست و چگونه کار می کند؟ آموزش نحوه اتصال به کامپیوتر

دانگل چیست؟

اصطلاح (dongle) در واقع یک کلمه عامیانه برای یک دستگاه سخت افزاری خارجی با کمی حافظه درون آن است. این وسیله به کامپیوتر یا لپ تاپ شما متصل می شود و از آن آویزان می ماند از این رو، اصطلاح دانگل را در مورد آن به کار می برند.

انواع دانگل

  • دانگل بلوتوث
  • دانگل وای فای
  • دانگل کارت حافظه
  • دانگل موس بی سیم
  • دانگل کیبورد بی سیم
  • دانگل تامین کننده شارژ
  • دانگل دسته (joystick) بی سیم
  • دانگل صوتی (برای استفاده و اتصال AUX)
  • دانگل سیم کارت (برای اتصال سیستم به اینترنت از طریق سیم کارت)

دانگل بلوتوث

راهنمای خرید دانگل بلوتوثی

دانگل بلوتوث چیست؟

دانگل بلوتوث یک درایو کوچک USB است که دارای تراشه بلوتوث است و اتصال بلوتوث را به لپتاپ یا رایانه ای که به بلوتوث داخلی مجهز نیست اضافه می کند.

بهترین راه برای بررسی اینکه آیا بلوتوث در سیستم شما وجود دارد یا نه، مراجعه به کنترل پنل و سپس Device Manager است. اگر رایانه شما دارای قابلیت بلوتوث باشد، “OEM Bluetooth Radio” یعنی Intel ،Broadcom و Microsoft Bluetooth Enumerator را مشاهده خواهید کرد. (هنگامی که سیستم شما به بلوتوث دانگل متصل است، درایور Generic Bluetooth و Microsoft Bluetooth Enumerator را مشاهده خواهید کرد). اگر طرفدار وسایل الکترونیکی بی سیم مانند صفحه کلید، موس و هدفون بی سیم هستید، احتمالاً به فناوری بلوتوث نیاز دارید.

دانگل بلوتوث USB ابزاری سریع و ارزان برای امکان ارتباطات بی سیم از طریق بلوتوث را بر روی کامپیوتر شخصی شما فراهم می کند. به سادگی دانگل بلوتوث USB را به پورت USB (Universal Serial Bus) کامپیوتر خود وصل کنید تا هر دستگاه جانبی بلوتوث قادر به برقراری ارتباط با کامپیوتر شما باشد. این شامل ارتباطات کامپیوتر به کامپیوتر، تلفن های همراه، چاپگرها و PDA ها است.

اتصال دانگل بلوتوث به دستگاه ها

اتصال گجت های بلوتوث دار از طریق دانگل بلوتوث به یارانه یا لپ تاب

اگر یک تلفن همراه جدید خریداری کرده اید و می خواهید از رایانه خود فایل های مختلف را بارگیری کنید، اما نرم افزار ارائه شده با تلفن جدید شما با کامپیوتر سازگار نیست، با پرداخت مقدار کمی پول و خرید یک دانگل بلوتوث USB، شما قادر خواهید بود همه فایل هایی که می خواهید را بر روی گوشی جدید خود انتقال دهید.

آنتن ساخته شده در آن دارای محدوده بی سیم عملیاتی از ۲ تا ۱۰۰ متر و قادر به اجرا در باند فرکانس ۲.۴GHz ISM. است. این ابزار داده ها را تا نرخ ۳ مگابایت انتقال میدهد و شاخص وضعیت LED دارد. از مهمترین خصوصیت دانگل ها استفاده راحت و حمل و نقل آسان آن است. دانگل ها به دلیل اندازه کوچک به آسانی قابل حمل هستند و فضای زیادی اشغال نمی کنند و معمولا از یک فلش نیز کوچکتر هستند.

امروزه انواع و سبک های مختلف دانگل بلوتوث در بازار موجود است و به همین دلیل، انتخاب بهترین دانگل بلوتوث کمی چالش برانگیز است. بنابراین به عنوان یک خریدار، اگر می خواهید بهترین دانگل بلوتوث را داشته باشید، قبل از خرید این مقاله از سایت طوطی کالا را با دقت بخوانید و مواردی را که در زیر ذکر شده است، در نظر بگیرید.

دانگل بلوتوث چگونه کار می کند؟

یک آداپتور بلوتوث با استفاده از یک پلاگین و ویژگی هر دو سیستم عامل Mac و Windows کار می کند، بنابراین می توانید آنها را در هر دو قرار داده و حذف کنید. از طرف دیگر، به محض اتصال هر دستگاه الکترونیکی، درایور نرم افزار ذخیره شده در دستگاه به آن منتقل می شود و همچنین توسط سیستم تفسیر می شود.

علاوه بر این، نصب دیگری لازم نیست، اگرچه برخی از آداپتورهای بلوتوث وجود دارد که در آن کاربران نیاز دارند درایور نصب کنند، به خصوص اگر اولین بار است که از آن استفاده می کنند. هنگامی که کاربر آن را با موفقیت نصب کرد، آداپتور به طور معمول روشن می شود و شروع به ارسال سیگنال برای جستجوی دستگاه دارای بلوتوث در منطقه می کند.

دانگل بلوتوث چیست؟

تصویر اتصال دانگل بلوتوث یا فلش بلوتوثی به لپ تاپ

معیارهای خرید یک دانگل بلوتوث

1 - طرح و ظاهر

هنگام خرید یک محصول جدید، مطمئنا اولین چیزی که به آن نگاه می کنید ظاهر و طراحی آن است. همانطور که چندی پیش ذکر شد، آداپتورهای بلوتوث در رنگها ، سبک ها و طرح های مختلفی ارائه می شوند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که بهترین طراحی آداپتور بلوتوث متناسب با سلیقه خود را انتخاب کنید.

2 - سازگاری

قبل از خرید بلوتوث مطمئن شوید آداپتور انتخابی شما از دستگاهی که استفاده می کنید پشتیبانی می کند یا خیر. این دستگاه ها می توانند هدست، بلندگو، تبلت و چاپگر باشند.

3 - دانگل بلوتوثی را انتخاب کنید که از فناوری 4.0 استفاده کند

نکته مهم دیگری که هر خریدار باید در نظر بگیرد این است که اگر آداپتور بلوتوث به فناوری 4.0 مجهز باشد. صرفاً به این دلیل که این فناوری دامنه بیشتری را ارائه می دهد، به این معنی که می توانید به دستگاه خاصی متصل شوید حتی اگر به آن نزدیک نیستید. از طرف دیگر انرژی کمتری نیز مصرف می شود.

4 - کلاس ۱ یا ۲

برای انتخاب بهترین آداپتور بلوتوث، فراموش نکنید که به کلاس آن توجه کنید. آداپتورهای کلاس ۱ برای دستگاههای صنعتی که نیاز به اتصال بلوتوث در مسافت های طولانی دارند مناسب هستند. در مورد آداپتورهای کلاس ۲، آنها بهترین وسیله برای مصرف کنندگان است که قصد اتصال در مسافت های طولانی را ندارند.

دانگل بلوتوث

نحوه استفاده از دانگل بلوتوث

برای فعال کردن بلوتوث برای رایانه هایی که از بلوتوث داخلی استفاده نمی کنند، می توانید از یک آداپتور بلوتوث (یا “دانگل”) استفاده کنید.

1 - یک دانگل بلوتوث بخرید. اگر قبلاً آداپتور بلوتوث USB خریداری نکرده اید، یکی را پیدا کنید که با سیستم عامل خاص شما کار کند و آن را خریداری کنید. مطمئن شوید که یک دانگل بلوتوث با درایورهای خوب خریداری کرده اید که از بلوتوث 4.0 یا بالاتر پشتیبانی می کند. آداپتورهای بلوتوث 5.0 گران ترند اما دامنه و سرعت بیشتری را ارائه می دهند. آداپتورهای بلوتوث 4.0 کمی ارزان تر هستند و برای اکثر برنامه ها خوب کار می کنند.

2 - یک درگاه USB در رایانه خود پیدا کنید. شما به یک پورت USB خالی نیاز دارید که بتوانید آداپتور بلوتوث خود را در آن وصل کنید. اگر کامپیوتر شما از درگاه های بیضی USB-C به جای درگاه های مستطیلی USB 3.0 استفاده می کند ، شما باید یک آداپتور USB به USB-C برای رایانه خود بخرید.

3 - دانگل را به کامپیوتر خود وصل کنید. باید کاملاً در درگاه USB جای بگیرد. اگر از آداپتور USB به USB-C استفاده می کنید ، ابتدای آداپتور USB-C را به کامپیوتر وصل کنید ، سپس دانگل بلوتوث را به انتهای آزاد آداپتور USB وصل کنید.

4 - درایورهای لازم را نصب کنید. ویندوز 8 و 10 به احتمال زیاد دانگل بلوتوث را به طور خودکار تشخیص می دهند. اگر دانگل بلوتوث روی رایانه اجرا نمی شود ، ممکن است به این دلیل باشد که آخرین نسخه سیستم عامل شما از آن پشتیبانی نمی کند. می توانید جدیدترین درایورها را با استفاده از دیسک همراه دانگل یا با بارگیری آنها از وب سایت سازنده ، نصب کنید.

برای جستجوی نام محصول و "درایورها" از Google استفاده کنید. روی نتیجه جستجو که وب سایت های رسمی را بازمی کند کلیک کنید. پس از بارگیری فایل نصب ، آن را در پوشه Downloads قرار دهید. روی پرونده نصب دوبار کلیک کنید و دستورالعمل ها را دنبال کنید.

چگونه دانگل بلوتوث را به ویندوز متصل می کنیم؟

اکثر آداپتورهای بلوتوث دستگاههای plug-and-play هستند، به این معنی که از رابط استانداردی که توسط ویندوز شناخته شده است استفاده می کنند. وقتی دانگل USB را به پورت کامپیوتر متصل می کنید، ویندوز به طور خودکار آن را شناسایی کرده و برای فعال کردن اتصال بلوتوث درایور را نصب می کند. برای مراحل خاص مورد نیاز سازنده، به دستورالعمل های دانگل خود مراجعه کنید. اگر از قبل دانگل بلوتوث را فعال کرده اید، ابتدا باید آن را غیرفعال کنید.

نحوه استفاده از دانگل بلوتوث برای تلویزیون

تلویزیون های جدید دارای ویژگیهای زیادی هستند که هر سری نسبت به سری قبلی دارای امکانات و ویژگیهای بیشتری می باشد که یکی از آنها بلوتوث می باشد. بلوتوث این امکان را به شما میدهد تا به سادگی موسیقی مورد علاقه که از طریق گوشی پخش می کنید را به تلویزیون انتقال داده و با صدای بیشتری از موزیک مورد علاقه لذت ببرید. موزیک یک مثال می باشد، شما هر چیزی که بتوانید از طریق بلوتوث انتقال بدهید را می توانید بر روی صفحه تلویزیون مشاهده کنید.

اما تلویزیون های قدیمی تر این قابلیت را ندارند! پس چاره چیست؟

یکی از بهترین و پرکاربرد ترین دستگاهی که میتواند از خرید تلویزیون هوشمند با قیمت هنگفت و بالا جلوگیری نماید فرستنده دانگل بلوتوث میباشد. اکثر تلویزیون های موجود در منازل فاقد بلوتوث میباشد و پورت های موجود اعم از صوت و تصویر ورودی هستند نه خروجی.

فرستنده دانگل بلوتوث وسیله ای است که توسط درگاه AUX و یا ARC به تلویزیون متصل شده و این قابلیت را برای شما فراهم میکند که بتوانید صدای تمام کانال های انالوگ و دیجیتال موجود در شبکه صدا و سیما را به صورت بلوتوث بر روی هدست با قابلیت بیسیم و بلوتوث و یا بر روی اسپیکر و یا سینمای خانگی با کیفیت بالا دریافت نمایید.

این دستگاه شامل یک کابل ورودی AUX و یک LED کانکت شدن و یک سوییچ ON/OFF میباشد. دقت داشته باشید که این دستگاه تنها قادر است صدای تلویزیون را از طریق بلوتوث به هدفون یا سینمای خانگی

دانگل بوتوث تلویزیون

دستگاه بلوتوث مخصوص صدای تلویزیون

نوع دیگری از دانگل مخصوص تلویزیون وجود دارد که از طریق تکنولوژی وای فای اتصال را برقرا رمی کند. مانند دانگل ایزی کست m2 که رابط میان دستگاه های تلفن همراه، تبلت و ... با صفحه نمایش تلوزیون می باشد. در واقع با استفاده از تکنولوژی wifi می توانید هر کاری بر روی گوشی موبایل خود انجام می دهید آن را بر روی مانیتور تلوزیون نیز در ابعاد بزرگ تر بدون افت کیفیت صدا و تصویر و با کیفیت فول اچ دی مشاهده کنید.

فیلم های تهیه شده با موبایل را در کنار خانواده تان بر روی صفحه تلوزیون در ابعاد بزرگ مشاهده کنید و از دانگل ezCast لذت ببرید. دانگل HDMI ایزی کست قابلیت اتصال به ویدئو پروژکتور ها را نیز دارد و به همین دلیل بسیار مورد استقبال مدیران سمینارها و شرکت ها و ادارات قرار گرفته است. این دانگل با انواع سیستم های عامل اندرویدی و ios سازگاری دارد.

دانگل ایزی کست

دانگل وای فای ای زد کست مخصوص تلویزیون

برای انتقال فایل و صدا به تلویزیون توسط دانگل مخصوص تلویزیون بایستی مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. در مرحله اول سر ورودی دانگل را به پورت HDMI تلویزیون وصل کنید.
  2. در مرحله بعد کابل آنتن را به دانگل وصل و طرف دیگر USB را به یک ورودی تغذیه مانند شارژر وصل کنید تا روشن شود.
  3. در این مرحله TV را روشن و منبع را بر روی HDMI تنظیم کنید تا صفحه پیش فرض دانگل را مشاهده کنید.
  4. نرم افزار EZCast مربوط به سیستم خود را دانلود و در گوشی و یا تبلت خود نصب کنید.
  5. سپس تلویزیون را به وای فای گوشی و یا مودم وصل کنید.
  6. در مرحله آخر برنامه EZCast را باز کرده و به تلویزیون متصل شوید و انتقال فایل ها را انجام دهید.

نحوه نصب دانگل بلوتوث برای ضبط ماشین

ضبط های پایونیر از مدل های قدیمی ضبط صوت های ماشین است که برای نصب بلوتوث بر روی آن بایستی از دانگل بلوتوث استفاده کنید.

  • دانگل بلوتوث USB امکان انتقال سیگنال های صدا را به راحتی به ضبط ماشین فراهم می کند.
  • این نوع دانگل ها نیازی به شارژ ندارند و انرژی خود را از پورت یو اس بی ضبط صوت دریافت می کنند.
  • در دانگل های بلوتوث به دلیل انتقال صدا از درگاه USB ضبط صوت با کمترین افت صدا مواجه خواهید بود.

دانگل بلوتوث چه داده هایی را انتقال می دهد؟

اتصالات بلوتوث هر نوع داده قابل انتقال از طریق اتصال بی سیم را شامل می شود، از جمله جریان های چندرسانه ای، انتقال داده ها، داده های دستگاه های جانبی و سایر موارد. دانگل ها از نظر پهنای باند متفاوت هستند.

اتصال دانگل بلوتوث به سایر دستگاه ها

جوانب مثبت دانگل بلوتوث

  • برای برقراری ارتباط بین دستگاه ها، نیاز به کابل ها را از بین می برد و باعث می شود آنها فاصله بیشتری داشته باشند که معمولاً امکان پذیر است.
  • برای ایجاد اتصال داده مانند سایر فناوری های بی سیم برد کوتاه به خط دید نیاز ندارد.
  • انرژی بسیار کمی مصرف می کند، و این گزینه خوبی برای دستگاه های تلفن همراه با عمر باتری محدود است.

جوانب منفی دانگل بلوتوث

  • سرعت انتقال داده بلوتوث در مقایسه با سایر فناوری های بی سیم مانند WiFi کم است.

نتیجه گیری

دانگل بلوتوث یا فلش بلوتوث، نوعی قطعه سخت افزاری است که به شما این امکان را می دهد تا بدون استفاده از سیم، بین ورودی های مختلف، ارتباط بر قرار کنید. در این مقاله از طوطی کالا، ماهیت و موارد استفاده دانگل مورد بررسی قرار گرفت و همچنین نحوه اتصال آن به دستگاه ها و سیستم عامل های مختلف بیان شد.

البته شاید این قطعه بیشتر به کار افرادی بیاید که از کیس استفاده می کنند. چرا که اکثر لپ تاپ ها، دارای بلوتوث داخلی هستند.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت دانگل بلوتوث چند است؟
قیمت انواع دانگل بلوتوث از 50 هزار تومان تا 1 میلیون تومان می باشد و به عوامل مختلفی همچون برند شرکت سازنده، وزن و ابعاد، حداکثر برد، سیستم عامل های قابل پشتیبانی، نسخه بلوتوث و ... بستگی دارد.
بهترین مارک های دانگل بلوتوث کدام است؟
از بهترین برندهای تولید کننده دانگل بلوتوث می توان به برند های تسکو، تی پی-لینک، ایکس پی-پروداکت، باسئوس، دیتالایف، اوریکو، ایزی کست، امپو، ارلدام، ونوس، پلی فکتوری، دیتک و لندر اشاره کرد.
تاریخ به روز رسانی : 1402/03/08
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
دانگل بلوتوث USB اوریکو مدل BTA 408
دانگل بلوتوث USB اوریکو مدل BTA 408
دانگل بلوتوث اوریکو مدل BTA 409
دانگل بلوتوث اوریکو مدل BTA 409
دانگل بلوتوث پلی فکتوری مدل plf 01
دانگل بلوتوث پلی فکتوری مدل plf 01
دانگل بلوتوث پلی فکتوری کد plf 05
دانگل بلوتوث پلی فکتوری کد plf 05
دانگل بلوتوث USB مدل BT 118
دانگل بلوتوث USB مدل BT 118
دانگل بلوتوث مخصوص ضبط خودرو مدل BT 350
دانگل بلوتوث مخصوص ضبط خودرو مدل BT 350
دانگل بلوتوث مدل CSR V4.0
دانگل بلوتوث مدل CSR V4.0
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کاربر فرهاد
05:30 - 1402/06/28
دانگل بلوتوثی که برای کامپیوتر استفاده میکنم روی ضبط ماشین هم کار میکنه؟

پاسخ : بله می تونید استفاده کنید

کاربر حسین
14:27 - 1401/12/18
سلام من ارپاد دارم بخوام بهش وصل کنم میشه یعنی دانگل رو زدم به کامپیوتر بعدش ارپاد بهش وصل کنم صدای بازی بیاد تو ارپاد میشه

پاسخ : بله، در حالت کلی دانگل قابلیت بلوتوث را با سیستم تان اضافه می کند و شما می توانید با کانکت کردن ایرپاد خود به آن صدای سیستم تان را بشنوید

کاربر بیدالله‌افغان
19:32 - 1401/11/11
خارج از ایران یانی افغانستان هم کار میکند یا نه، قیمت این وای فای چیقد است‌ سیم کارت میخوره‌‌ یا بیدونی سیم‌ کارت‌ است‌؟ چطوری به گوشی متصل‌ میشه؟

پاسخ : سلام، دانگل بلوتوث است و تنها برای اتصال بلوتوث کامپیوتر و لپ تاپ به گوشی استفاده می شود و ارتباطی با سیم کارت و وای فای ندارد! و نحوه عملکرد آن هم اینگونه است با اتصال اون به لپ تاپ توسط گوشی شناسایی خواهد شد

کاربر ملیکا
13:40 - 1401/10/16
ببخشید من دانگل برای اینترنت دارم و می خوام بدونم می ش از اون برای وصل شدن به بلوتوث هم استفاده کنم یا نه ؟ و اگر می شه چطوری ؟

پاسخ : سلام ... تا اونجایی که ما می دونیم خیر امکانش نیست. دانگل بلوتوث خودش یک سخت افزار جداگانه ای می باشد و با دانگل وای فای فرق دارد.

کاربر حسین
23:37 - 1401/10/06
سلام من یدونه دارم واسه ظبط فابریک ۴۰۵ استفاده میکنم که وقتی از رو گوشی اهنگ عوض میکنم حدود سه ثانیه بعدش اهنگ عوض میشه و کنده و از روی دکمه ماشین بخواهم عوض کنم کلا صدا قطع میشه ولی روی اسپیکر شارژی امتحان کردم خیلی خوب کار میکرد و از دکمه های اسپکر هم راحت کار میکرد. بنظرتون مشکل از ظبط ماشینم هست، میشه راهنمایی کنید.
کاربر Z
17:09 - 1401/08/12
سلام خسته نباشید. ببخشید یه سوال دارم. وقتی که لپ تاپ خاموشه اشکالی داره اگه دانگل همچنان بهش متصل باشه؟ یا قبل از خاموش کردن لپ تاپ باید دانگل رو خارج کنیم؟

پاسخ : خیر لزومی نداره دانگل رو خارج کنید، اصلا اگر جای دیگری از دانگل استفاده نمیکنید بهتر است همیشه روی لب تاپ باشه.

کاربر Hmd
12:53 - 1401/06/04
واسه اتصال تلویزیون (یا گیرنده دیجیتال) روی موبایل کارایی داره؟

پاسخ : متاسفانه خیر

کاربر سدنا
22:05 - 1400/09/06
سلام میشه برای وصل کردن گوشی به تلویزیون هم استفاده کرد؟

پاسخ : نه متاسفانه

کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد