منو

جلیقه ایمنی چیست؟ بررسی انواع، کاربرد و مزیت های مختلف آنها

ممکن است کار در شب یا مناطق کم نور بی خطر نباشد. اگر رنگ لباس های شما تیره است، احتمال اینکه کنار جاده رانندگان شما نبینند یا دیر ببینند خیلی زیاد است و ممکن است با شما تصادف کنند.

برای جلوگیری از خطرات این چنینی، بهتر است لباس های مخصوص بپوشید، که علاوه بر داشتن رنگ های روشن، نوارهای پارچه ای براق در خودشان داردند که می تواند نور را منعکس کند، به این مدل لباس ها جلیقه ایمنی گفته می شود.

جلیقه ایمنی چیست

راهنمای خرید جلیقه ایمنی برای مشاغل مختلف

جلیقه های ایمنی شبرنگی در چند رنگ سبز فسفری، نارنجی و زرد موجود می باشد. از این جلیقه های ایمنی در مشاغل مختلف مانند کارکنان شهرداری، معادن و مشاغل ساختمانی و ... استفاده می شود.

کاربرد دیگر این محصول برای صاحبان و تعمیرکاران خودرو است که هنگام تعمیر ماشین زمان به وجود آمدن نقص فنی در شب استفاده می شود. با هزینه بسیار اندک و منطقی می توانید این جلیقه را تهیه کرده و در محل کار یا خودرو خود استفاده کنید.

در ادامه این مقاله از طوطی کالا اطلاعات کامل تری درباره انواع جلیقه ایمنی و کاربردهای آنها در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

جلیقه ایمنی کار چیست؟

جلیقه ایمنی کار از مواد بازتاب کننده نور تولید می شود و معمولاً با رنگ های روشن عرضه می شود. این ابزار ایمنی یک کالای پوششی سبک است و برای نجات افراد در مقابل حوادث به کار می رود.

استفاده از جلیقه ایمنی چه مزیت های دارد؟

استفاده از جلیقه های ایمنی برای برخی از افراد که در حال انجام کارهای خطرناک در مکان هایی هستند که دید کمی دارد به خصوص در شب برای حفظ جان و ایمنی آنها بسیار واجب و ضرورری می باشد و جتما باید مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از این جلیقه ها علاوه بر اینکه از جان شما حفاظت می کند دارای برخی از مزایای مهم نیز می باشد که در ادامه به بررسی مهمترین مزایایی که استفاده از این جلیقه ها به همراه دارد اشاره میکنیم :

  • شخصی که این جلیقه را پوشیده است به راحتی قابل مشاهده است. جلیقه ایمنی حضور یک فردی را جلیقه بر تن دارد را هشدار می دهد، به ویژه هنگامی که دید کم است.
  • این محصول در دسترس و سبک است و می توان از آن در همه مکان ها با شرایط مختلف استفاده شود.
  • رایج ترین ماده ای که برای تولید این محصول استفاده می شود پلی استر یا کتان است.
  • این جلیقه با توجه به اهمیتی که دارند دارای قیمت بسیار مناسبی می باشند به همین دلیلی پیشنهاد می شود حتما در موقعیت های پر خطر از این جلیقه ها استفاده شود.
  • این جلیقه ها دارای وزن کم می باشند و همچنین نازک هستند به همین دلیل باعث می شود که فرد احساس گرما و یا سنگینی نداشته باشد و در کار ان اختلال ایجاد نکند .

جلیقه ایمنی

عکس جلیقه ایمنی زرد و نارنجی مهندسی

ساختار کلی جلیقه های ایمنی چیست؟

جلیقه های ایمنی دارای شبرنگ و عموما از پارچه های باکیفیت توری شکل تهیه می شوند که دارای ویژگی های ضد آب، سبک وزنی و خاصیت درخشندگی بوسیله یک سری نوار های درخشنده هستند.

اکثر جلیقه های ایمنی بدون آستین و سایز بزرگ می باشند تا به راحتی روی لباس ها پوشیده شوند، همچنین بجای استفاده از دکمه، از چسب ها و زیپ های مقاومی جهت بسته شدن جلیقه استفاده می شود. بعضی از انواع جلیقه ها مجهز به تعدادی جیب هستند تا کارکرد و کاربرد بهتری داشته باشند.

جنس جلیقه شبرنگ از چیست؟

جنس جلیقه ها از پی وی سی ساخته شده که مقاوم و بسیار سبکه و خیلی راحت میشه اونا رو روی لباس های معمولی پوشید، بدون اینکه افراد خیلی احساس گرما یا سنگینی کنن و یا براشون مزاحمتی ایجاد بشه. شبرنگ های فسفری روی جلیقه ایمنی نور رو به خوبی بازتاب داده و از فاصله ای دور به راحتی قابل رویت هستند.

جلیقه ایمنی در چه محیط های کاربرد دارد؟

  1. دوچرخه سواران و دوندگان می توانند از این جلیقه برای افزایش ایمنی خود استفاده کنند.
  2. این جلیقه، به دلیل شبرنگ نصب شده روی آن، درخشش بسیار نزدیک به نور چراغ های خودرو دارد و به مردم اجازه می دهد شما را در تاریکی ببینند و از احتمال بروز حادثه در شب جلو گیری میکند. همچنین جلیقه ایمنی وقتی که لباس کار در دسترس نیست، معمولاً انتخاب خوبی برای پوشیدن و استفاده است.
  3. این جلیقه ها باید در شرایط مختلف در طول روز یا شب پوشیده شوند. جلیقه های ایمنی معمولاً توسط کارگران ساختمانی و پرسنل اورژانس استفاده می شود. استفاده از تجهیزات ایمنی می تواند کارگران را از خطر دور کند.
  4. کاربرد بیشتر این جلیقه برای افرادی که در مکان های شلوغ کار خدمات انجام می دهند می باشد.
  5. در مکان هایی مانند جاده ها، پیاده روها یا پیاده روهایی که رفت و آمد زیادی دارند، افراد باید از این جلیقه ایمنی استفاده کنند.

انواع جلیقه ایمنی شبرنگ

طبقه بندی انواع جلیقه

جلیقه های ایمنی دارای طبقه بندی مختلفی هستند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

کلاس ۱

این جلیقه ها از مواد روشن یا بازتاب دهنده کم ساخته می شوند و برای استفاده در هوای روشن انتخاب مناسبی هستند.

این جلیقه ایمنی کار در مناطق کم ترافیک، توسط کارگران تعمیر و نگهداری در خارج از جاده و همراهان پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرد. جلیقه ایمنی مهندسی از نمونه این جلیقه ها به شمار می رود.

کلاس ۲

جلیقه های این کلاس، قابلیت دید بالایی را برای کاربران فراهم می کنند. افراد می توانند در هر مکان کم نور، از این نوع جلیقه استفاده کنند.

از این جلیقه ایمنی شبرنگ دار در مکان هایی که سرعت وسایل نقلیه ۴۰ کیلومتر در ساعت یا کمتر باشد، استفاده می شود. اغلب نگهبانان و مأموران کنترل ترافیک از این جلیقه استفاده می کنند.

کلاس ۳

این کلاس جلیقه ایمنی مانند کلاس دو است، با این تفاوت که در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که سرعت خودروها از ۸۰ کیلومتر در ساعت بیشتر باشد.

انواع کلاس جلیقه نجات

انواع کلاس های جلیقه ایمنی

افراد زیر بیشترین استفاده را از این وسیله دارند:

  • نیروهای انتظامی: وظیفه این نیروها نظم دادن به وسایل نقلیه است. این افراد به علت نبود نور کافی در جاده های خارج از شهر، لازم است از جلیقه ایمنی مخصوص نیروهای انتظامی یا کاور انتظامات استفاده کنند.
  • نیروهای راهسازی: در برخی از مواقع لازم است نیروهای راهسازی در جاده های خارج از شهر حضور داشته باشند. به همین علت لازم است از جلیقه های راهسازی استفاده کنند تا هنگامی که در شب مشغول به کار هستند، توسط افراد دیگر قابل رؤیت باشند.
  • نیروهای هلال احمر: نیروهای هلال احمری که در جاده ها مستقر می شوند تا در صورت نیاز جان مردم را نجات دهند، لازم است از جلیقه های مخصوص در تاریکی شب استفاده کنند.
  • نیروهای اورژانس: نیروهای اورژانس همیشه آماده به کار هستند تا در صورت هشدار وارد عمل شوند. به همین علت، نیاز است این نیروها از جلیقه ای استفاده کنند تا در شب به خوبی رؤیت شوند.
  • پاکبانان شهرداری: این جلیقه برای آن دسته از پاکبانانی که در ساعاتی از شب مشغول فعالیت هستند، بسیار کاربردی است.

انواع مدلهای جلیقه ایمنی

جلیقه ایمنی عمومی

جلیقه ایمنی عمومی گروهی از جلیقه های ایمنی در استاندارد ANSI است. این لباس محافظ شامل کمربند ایمنی و قطعات قابل جدا شدن است. جلیقه ایمنی عمومی به طور خاص برای پلیس طراحی شده است.

این به این دلیل است که این گروه از افراد ممکن است در شرایطی قرار بگیرند که نیاز است لباس ها به راحتی در بیایند. جلیقه همچنین باید قابل تنظیم باشد ، همچنین باید طوری طراحی شود که بتوان آن را روی لباس های دیگر پوشید.

جلیقه ایمنی جدا شونده

این نوع جلیقه ایمنی علاوه بر افزایش دید در مناطق کم نور، کاربرد دیگری نیز دارد. جلیقه ایمنی قابل جدا شدن از گرفتار شدن کارگران توسط تجهیزات صنعتی جلوگیری می کند و مانع گیر کردن کارگران به وسایل صنعتی و میز کار شود.

جلیقه ایمنی جدا شونده

عکس جلیقه ایمنی زرد فسفری توری

به این صورت که این جلیقه ها از چند تکه تشکیل شده است. آستین ها، شانه ها و جلوی لباس یا شانه ها و کناره های لباس قابل جدا شدن هستند. اگر بین تجهیزات صنعتی گیر کرده باشید، این قطعات به راحتی جدا می شوند و می توانند افراد را از آسیب محافظت کنند.

همچنین این نوع جلیقه می تواند خطر کشیدن شدن در هنگام کار با وسایل نقلیه در حال حرکت را نیز کاهش دهد.

جلیقه ایمنی آبی

نیروهای اورژانس از جلیقه های آبی استفاده می کنند. در صورتی که جلیقه ایمنی نارنجی، زرد و فسفری رنگهای استاندارد برای جلیقه های ایمنی تردد هستند. در تصادفات رانندگی، آتش سوزی یا سایر موارد اضطراری، جلیقه ایمنی آبی می تواند به سرعت بین پرسنل اورژانس و پرسنل پیراپزشکی تمایز قائل شود.

جلیقه ایمنی آبی

عکس جلیقه ایمنی آبی رنگ نیروهای اورژانس

سایر انواع جلیقه های ایمنی عبارتنداز :

  • جلیقه ایمنی روشن : این جلیقه برای دید بالا بازتابنده است و دارای منبع نوری است که باعث افزایش دید و همچنین کمک به عملکرد شغلی افراد می شود.
  • جلیقه ایمنی هنگام کار با آب : این جلیقه باعث ایجاد دید بالا در هنگام فعالیت های کار با آب می شود.
  • جلیقه ایمنی بارانی : به علت کاهش دید در هنگام بارش باران، افراد می توانند برای بهتر دیده شدن از این جلیقه ایمنی کار بارانی کمک بگیرند.
  • جلیقه ایمنی ساخت و ساز : این جلیقه در مکان های ساختمانی بزرگ بخصوص هنگام کار با ماشین آلات سنگین، دید بیشتری را برای افراد به وجود می آورد.

جلیقه ایمنی شب رنگ در شب

عکس جلیقه ایمنی با شبرنگ دار و عملکرد آن در تاریکی شب

راهنمای خرید جلیقه کار

در هنگام خرید جلیقه کار، لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • دوخت استاندارد و منظم
  • استفاده از پارچه و الیاف مرغوب به گونه ای که با شست و شوی متعدد دچار پوسیدگی و پارگی نشود.
  • رعایت استانداردها و اصول بین المللی
  • رنگ جلیقه باید ثابت باشد و در استفاده طولانی مدت و یا شست و شو دچار تغییر نشود.
  • سایزبندی کامل
  • زیپ روان و محکم
  • شبرنگ مناسب و درجه یک
  • به کارگیری چرخ های صنعتی و پیشرفته در مراحل تولید
  • دارای گارانتی و خدمات پس از فروش

خرید اینترنتی بهترین مدل های جلیقه ایمنی

کلام آخر

شاید استفاده از جلیقه ایمنی برای برخی افراد امری ساده و بی اهمیت باشد، اما همین پوشش ایمنی ساده می تواند از جان افراد در برابر حوادث احتمالی و خطرات ممکن، محافظت کرده و از اتفاقات ناگوار جلوگیری کند.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
جلیقه ایمنی چه کاربرد و مزیت هایی دارد؟
استفاده از جلیقه های ایمنی برای برخی از افراد و مشاغل که در حال انجام کارهای خطرناک در مکان های پرخطر هستند که دید کمی دارد به خصوص در هنگام شب برای حفظ جان و ایمنی آنها بسیار واجب و ضرورری می باشد.
چه مشاغلی و افرادی باید از جلیقه ایمنی استفاده کنند؟
مشاغلی و افرادی مانند کارگران ساختمانی، پرسنل اورژانس، دوچرخه سواران و دوندگان، رانندگان هنگام تعمیر ماشین در شب، پاکبانان شهرداری، نیروهای راهسازی، نیروی انتظامی، نیروهای هلال احمر
یک جلیقه ایمنی خوب چه ویژگی هایی دارد؟
دوخت استاندارد و منظم، پارچه و الیاف مرغوب، با شست و شوی متعدد دچار پوسیدگی و پارگی نشود، استانداردها و اصول بین المللی، زیپ روان و محکم، شبرنگ مناسب و درجه یک، دارای گارانتی و خدمات پس از فروش
تاریخ به روز رسانی : 1401/11/19
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
جلیقه ایمنی کوندور جنس کتان نارنجی رنگ
جلیقه ایمنی کوندور جنس کتان نارنجی رنگ
جلیقه اضطراری زرد فسفری شبرنگ دار جنس پلی استر پی وی سی
جلیقه اضطراری زرد فسفری شبرنگ دار جنس پلی استر پی وی سی
جلیقه اضطراری پلی استر قرمز رنگ با نوار طوسی
جلیقه اضطراری پلی استر قرمز رنگ با نوار طوسی
جلیقه ایمنی رنگ نارنجی با نوارهای طوسی مدل زیپ دار
جلیقه ایمنی رنگ نارنجی با نوارهای طوسی مدل زیپ دار
جلیقه ایمنی شبرنگ زرد فسفری جنس کتان سایز XL
جلیقه ایمنی شبرنگ زرد فسفری جنس کتان سایز XL
جلیقه اضطراری مدل راهبری پلی استر
جلیقه اضطراری مدل راهبری پلی استر
جلیقه ایمنی شبرنگی نارنجی پلی استر
جلیقه ایمنی شبرنگی نارنجی پلی استر
جلیقه اضطراری زرد رنگ مدل چهار خطی جنس کتان
جلیقه اضطراری زرد رنگ مدل چهار خطی جنس کتان
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد