منو

تب سنج غیر تماسی یا لیزری چیست و چه مزایا و ویژگی هایی دارد؟

اندازه گیری تب نیاز به وسیله ای دارد تا کمترین امکان تماس و انتقال ویروس را برایمان فراهم کند. به همین منظور تب سنج غیرلمسی مادون قرمز بهترین گزینه است اما آیا استفاده از این وسیله برایمان ضرر ندارد؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

در مقالات قبلی به بررسی انواع تب سنج و ویژگی های هر کدام از آنها پرداختیم (این مقاله » راهنمای خرید انواع تب سنج)، اما در این مقاله از طوطی کالا می خواهیم شما را با تب سنج دیجیتالی غیر تماسی که به تب سنج لیزری نیز معروف است آشنا کنیم و به بررسی ویژگی ها و مزایای آن بپردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

تب سنج غیر تماسی

راهنمای خرید تب سنج غیر تماسی

اغلب تب سنج ها برای استفاده در دهان، زیر بغل و گوش و در مدلهای دماسنج های نوار پلاستیکی، دماسنج گوش الکترونیکی و دماسنج شیشه ای و جیوه ای تولید می شوند که همگی باید با سطح مد نظر در تماس باشند، اما تب سنج های لیزری (مادون قرمز) غیرتماسی هستند و به علت کاهش خطر انتقال ویروس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

تب سنج دیجیتال غیر تماسی چیست؟

تب سنج های دیجیتال غیر تماسی یا دماسنج لیزری دیجیتالی، از دقیق ترین و با کیفیت ترین تب سنج ها هستند و به دلیل کاهش ریسک انتقال انواع ویروس ها از طریق پوست و بیماری های قابل انتقال توسط افراد ناقل، طرفداران زیادی جلب کرده است.

این تب سنج ها از پرتو های مادون قرمز جهت سنجش دمای بدن استفاده می کنند، استفاده از آن بسیار آسان است و با سرعت و دقت بالایی دمای بدن را نشان می دهند، در صورتی که تب سنج های دیجیتال تماسی به زمان بیشتری جهت سنجش دمای بدن نیاز دارند.

همچنین امکان اندازه گیری با سرعت و پشت سر هم نیز توسط این تب سنج ها وجود دارد. تب سنج های تفنگی، پرتو های مادون قرمز ساطع شده از پوست پیشانی فرد را اندازه گیری می کنند.

انواع تب سنج لیزری

اندازه گیری دما و تب بدن با فاصله توسط تب سنج لیزری دیجیتال

چرا استفاده از دماسنج لیزری پیشنهاد می شود؟

این نوع دماسنج ها بیشتر در مراکز درمانی یافت می شود و یک دلیل آن هم کارایی بالایشان است این تب سنج از طریق لیزر با کمی فاصله روی پیشانی قرار می گیرد و پس از یک تا 3 ثانیه درجه حرارت بدن را نشان می دهد.

خوبی این تب سنج این است که با پوست ارتباط مستقیم برقرار نمی کند و می توان به راحتی در افراد مختلف بررسی دما را انجام داد. تحقیقات نشان داده است در صورت استفاده صحیح، دماسنج های مادون قرمز یا بدون تماس دقیقاً همانند دیگر دماسنج های دهانی هستند و دمای بدن را از قسمت پیشانی اندازه می گیرند.

مزایای تب سنج دیجیتال غیر تماسی

  1. اندازه گیری بدون تماس : این تب سنج می تواند بدون داشتن هیچ گونه تماسی با سطح بدن دما را اندازه گیری کند که برای جلوگیری از عفونت مناسب است. این تب سنج می تواند دمای بین ۳۲ تا ۴۲.۵ درجه را اندازه بگیرد.
  2. قرائت سریع : تنها ۱ ثانیه بعد از فشردن دکمه اندازه گیری این تب سنج دما را به شما اعلام می کند.
  3. دقت زیاد : اندازه گیری این دماسنج با مادون قرمز است که می تواند دما را با دقت بالا و پایدار اندازه گیری کرده و در نهایت آن را به شکل سانتی گراد و فارنهایت گزارش می کند. دقت این دماسنج حدود ۰.۲ درجه سانتی گراداست.
  4. استفاده راحت : هر فردی با هر میزان اطلاعاتی می تواند به راحتی از این دستگاه استفاده کند میزان حرارت را روی صفحه بزرگ نمایش ببیند.
  5. نمایشگر دیجیتال : این تب سنج نور پس زمینه و صفحه نمایش بزرگی دارد که به ما امکان می دهد بتوانیم حتی در تاریکی از آن استفاده کنیم.
  6. تطبیق پذیری : از این دماسنج حتی می توانید برای اندازه گیری دمای اجسام نیز استفاده کنید و در کلینیک ها، بیمارستان، خانه، مطب ها، کارخانه ها و حتی مراکز خرید قابل استفاده است.

تب سنج غیر تماسی

استفاده از تب سنج غیر تماسی برای اندازه گیری تب کرونا

نحوه کار تب سنج لیزری چگونه است؟

تب سنج لیزری در واقع نوعی ترمومتر مادون قرمز است که براساس جنب وجوش مولکول های هوا یا اجسام با دمای بالا نوعی انرژی مادون قرمز تولید می کند که توسط ترمومتر لیزری یا تب سنج لیزری جذب و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود.

ترمومتر لیزری با اندازه گیری انرژی تمام اجسام و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی دما را روی صفحه نمایش نشان می دهد. دماسنج های مادون قرمز دستی با کمک لنز تابش مادون قرمز بدن (IR) را جذب و آن را به گرما تبدیل می کند. هرچه جسم گرم تر باشد میزان خوانایی دستگاه هم بیشتر می شود.

روش اندازه گیری دمای بدن با تب سنج دیجیتال غیر تماسی

ابتدا از تمیز بودن دست ها و سنسور تب سنج تفنگی اطمینان حاصل شود سپس در صورتی که تب سنج دارای قابلیت سیستم روشن و خاموش شدن خودکار باشد، خودش روشن می شود، در غیر این صورت آن را در مقابل پیشانی قرار داده و با فشردن کلید روشن کردن، عدد صفر بر روی صفحه نمایشگر، نشان داده می شود.

تب سنج با فاصله تعیین شده (معمولا 5 تا 10 سانتیمتر) از فرد، قرار داده شود تا دمای بدن اندازه گیری شود. لازم است تب سنج دقیقا در مقابل پیشانی فرد قرار داده شود و در صورتی که در اطراف پیشانی باشد، نتیجه با خطا همراه خواهد بود. به طور معمول صدایی به معنای اتمام سنجش پخش می شود و اگر چنین قابلیتی وجود نداشت، تا زمانی که مقدار اندازه گیری شده نمایش داده شود، فرد، ثابت سر جای خود باقی بماند.

تب سنج های دیجیتال غیر تماسی، دمای جسم در حال حرکت را نیز می توانند اندازه گیری کنند اما بهتر است فرد به صورت ثابت و بدون حرکت در جای خود باقی بماند و حین اندازه گیری از صحبت کردن پرهیز نماید.

اندازه گیری تب کودک با تب سنج مادون قرمز

نحوه کار تب سنج غیر تماسی برای اندازه گیری تب کودک

هنگام استفاده از تب سنج لیزری نکات زیر را رعایت کنید:

  • سنسور مادون قرمز دما سنج های دیجیتال تماسی لازم است بررسی شوند و کاملا تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار و رطوبت باشند زیرا در صورت تمیز نبودن، اندازه گیری دمای بدن، دارای خطا خواهد بود.
  • دقت کنید آسیبی به لنز وارد نشده و روی آن خراش ایجاد نشود. زیرا در صورت آسیب دیدگی باعث ایجاد اخلال در کارکرد تب سنج خواهد شد.
  • سعی کنید در محیط پاک از این دستگاه استفاده کنید. زیرا هوای شرجی و بخار، همچنین گرد و خاک دقت دماسنج را کاهش می دهد.
  • هنگام استفاده از دماسنج لیزری حتما به نسبت D:S نوشته شده روی دستگاه دقت کنید. مثلاً با تب سنج با ۱:۱۰ نوشته شده روی آن، می توان با فاصله ۱۰ متری دمای قطر یک متر از اطراف جسم و یا فرد را اندازه گرفت.
  • اگر فردی، پیش از اندازه گیری دمای بدن به این روش، کلاه یا هد بند استفاده کرده باشد و یا در تماس مستقیم با نور خورشید قرار گرفته باشد، دمای بدن به صورت کاذب، کمی بیشتر محاسبه می شود.
  • پس ارز هربار سنجش دمای بدن یک فرد، چند دقیقه دماسنج را در هوای عادی قرار دهید تا به دمای محیط برسد، سپس آن را روی فرد جدید تست کنید.

ضد عفونی کردن تب سنج غیر تماسی

توجه داشته باشید که لنز یا محفظه کثیف را در صورت لزوم تمیز کنید در غیر این صورت نیاز به تمیز کردن ندارد برای تمیز کردن پوشش تب سنج و سنسور اندازه گیری آن ، از یک سواب الکل یا یک دستمال پنبه ای مرطوب با الکل (70 درصد ایزوپروپیل) استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ مایعی وارد فضای داخلی دستگاه نمی شود.

هرگز از مواد تمیز کننده ساینده، رقیق کننده ها یا بنزن برای تمیز کردن استفاده نکنید و هرگز دستگاه را در آب یا سایر مایعات تمیز کننده غوطه ور نکنید. مراقب باشید سطح لنز سنسور و نمایشگر خراشیده نشود.

دقت تب سنج دیجیتال غیرتماسی

دماسنج غیر تماسی دستگاهی با استفاده آسان، سازگار با بدن و بسیار دقیق در اندازه گیری تغییرات دمایی است. اگر فاصله دستگاه و جسم کمتر باشد و لیزر نیز به صورت مستقیم به سمت نقطه مورد نظر هدایت شود نتیجه دقیق تر حاصل می گردد؛ در حالی که اگر پرتو در جهت درستی به بدن نرسد یا فاصله آن با بدن فرد بیش از حد مجاز باشد دستگاه درارزیابی دقیق دما به مشکل برمی خورد.

بهترین دماسنج های مادون قرمز دارای ۰ تا ۶۰۰ فارنهایت با صحت تقریبی ۳.۵ پوندی فارنهایت هستند.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
تب سنج غیر تماسی چیست؟
تب سنج های دیجیتال غیر تماسی یا دماسنج لیزری از دقیق ترین و با کیفیت ترین تب سنج ها هستند که توسط پرتو های مادون قرمز و بدون تماس فیزیکی با سطح قادر به اندازه گیری دمای آن می باشد. استفاده از آن بسیار آسان است و با سرعت و دقت بالایی دمای بدن را نشان می دهند.
تب سنج لیزری چه ویژگی هایی دارد؟
از ویژگی های بارز تب سنج لیزری می توان به اندازه گیری بدون تماس، قرائت سریع، دقت زیاد، استفاده راحت، نمایشگر دیجیتال، امکان اندازه گیری سطوح دیگر اشاره کرد.
تاریخ به روز رسانی : 1402/03/22
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
تب سنج دیجیتال غیر تماسی زنیتمد مدل IT-122
تب سنج دیجیتال غیر تماسی زنیتمد مدل IT-122
تب سنج غیرتماسی جیاکام مدل FR880
تب سنج غیرتماسی جیاکام مدل FR880
تب سنج دیجیتال غیر تماسی تفنگی آلفامد مدل UFR103
تب سنج دیجیتال غیر تماسی تفنگی آلفامد مدل UFR103
تب سنج تفنگی غیر تماسی و دیجیتالی یانکر مدل YK-IRT2
تب سنج تفنگی غیر تماسی و دیجیتالی یانکر مدل YK-IRT2
تب سنج دیجیتال بی بی لاو مدل AET-R1B1
تب سنج دیجیتال بی بی لاو مدل AET-R1B1
تب سنج دیجیتال ایزی لایف مدل FR870
تب سنج دیجیتال ایزی لایف مدل FR870
تب سنج دیجیتال سدنا مدل غیر تماسی همراه زنگ هشدار
تب سنج دیجیتال سدنا مدل غیر تماسی همراه زنگ هشدار
ترمومتر طبی دیجیتالی امسیگ دقت سنجش ۰.۲ درجه مدل CT96
ترمومتر طبی دیجیتالی امسیگ دقت سنجش ۰.۲ درجه مدل CT96
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد