منو

کولر آبی سلولزی چیست؟ بررسی مزایا، معایب و نحوه عملکرد آن

هر چقدر که به فصل های گرم سال نزدیک تر می شویم، مطمئناً یکی از مهمترین دغدغه هایی که ممکن است اکثر شما با آن روبرو شوید، چگونگی تحمل گرمای شدید روزهای تابستان و کار کردن در چنین شرایط آب و هوایی است.

در برخی از مناطق، شدت گرما در فصل های بهار و تابستان به حدی می رسد که خیلی از افراد نمی توانند آن را تحمل کنند و در اغلب روزها احساس کلافگی بسیار شدیدی دارند.

کولر آبی سلولزی یکی از بهترین مدل های کولر آبی است که این روزها رقیب تنگاتنگ کولر آبی پوشالی شده است و با مکانیسم ها و قابلیت های برتر خود توانسته از کولر آبی پوشالی سبقت بگیرد و در حال حاضر در صدر جدول است.

اما حق خریدار این است که از زیر و بم و به قول گفتنی ایرادات و مزایای کولر آبی سلولزی مورد نظر بداند. در این مقاله از طوطی کالا ما این اطلاعات را خدمات شما عزیزان ارائه خواهیم کرد، پس با ما تا انتها همراه باشید.

کولر آبی سلولزی

عکس کولر آبی سلولزی

کولر آبی سلولزی چیست؟

اخیرا یک جایگزین بسیار خوب برای پوشال های چوبی قدیمی وارد بازار شده است به نام پدهای سلولزی که در ساختار کولر آبی به کار می رود. نحوه عملکرد کولر آبی سلولزی درست شبیه به مدل کولر آبی پوشالی است و تنها تفاوت آن در پدهای متراکم به کار رفته است که قدرت راندمان و ضریب عملکرد سیستم خنک کننده را بالاتر می برد.

در این مدل از کولرها به جهت وجود ضخامت و همچنین، عدم وجود منافذ بزرگ و استفاده از سیستم تصفیه هوا در ساختار کولر آبی سلولزی، از ورود هوای آلوده و غبار و آلودگی به داخل کولر جلوگیری نموده و هوای سالم و بدون وجود کثیفی را خواهیم داشت. شایان ذکر است که پدهای سلولزی، ۵ سال عمر مفید خواهند داشت.

پد کولر چیست و چه عملکردی دارد؟

پدهای خنک کننده کولرهای آبی از مهم ترین قسمت های دستگاه هستند. در واقع، پدها بخشی از کولر هستند که خنک کنندگی در آن ها اتفاق می افتد. هوای گرم که به داخل کولر کشیده می شود و از پدهای خنک کننده عبور می کند. در حین عبور از پدهای خنک کننده است که از انرژی گرمایی موجود در هوا برای تبخیر آب روی پدها که دائماً مرطوب هستند، استفاده می شود.

انواع مختلف پد کولر آبی

عکس پد کولر آبی سلولزی و پد کولر آبی پوشالی

پد سلولزی چیست؟

پد های سلولزی از ورق های منظم، نازک و موج داری از جنس سلولز تشکیل شده اند که خاصیت رطوبت پذیری بالایی داشته و به هم متصل اند. ساختار یکپارچه و یکنواخت پد های سلولزی باعث می شود که با گذر زمان از کیفیت آن ها کاسته نشده و عمرشان طولانی تر شود. این پد ها بسیار مقاوم هستند و اصلاً فاسد نمی شوند. مقاومت بالای پد های سلولزی باعث می شود که دچار افتادگی، تجزیه، و از هم پاشیدگی نشوند و راندمان بالای آن ها در خنک سازی محیط دچار تزلزل نگردد.

پدهای سلولزی دارای راندمان و بازدهی بیشتری به نسبت پوشال ها می باشند. با توجه به این نکته که پدهای سلولزی دارای شرایط خودشویی می باشند، در این راستا به نسبت پوشال درمدت زمان بیشتر و طولانی تری رسوب گرفته که این اتفاق باعث افزایش عمر مفید پد سلولزی میگردد.

از آنجایی که لایه های سلولز، به صورت منظم در کنار بکدیگر جانمایی شده است، این نوع طراحی، علاوه بر اینکه بین هوا و آب سطح تماس ایجاد می نماید، با توجه به اینکه فشارکمتری از برق را مصرف می نماید باعث کاهش مصرف انرژی و برق میگردد در پدهای سلولزی، میزان جذب آب بسیار بالا بوده که این مورد به عنوان عاملی مهم در خنک نمودن هوا میباشد به طوری که میزان ۱۰۰ لیتر آب توسط ۱ متر مکعب از پد سلولزی صورت میگیرد.

پد سلولزی و پد پوشالی

تفاوت بین پد کولر آبی پوشالی و پد سلولزی

از نکات بارز کولرهای آبی به صورت سلولزی آن است که در جریان هوای خنک، قطرات آب حمل نگردیده که این اتفاق باعث میگردد تا از انتقال باکتری های تنفسی جلوگیری گردد و هوای سالم در محیط جریان پیدا نماید.

مزایای استفاده از پد سلولزی

  • آب بیشتری را در خود نگه می دارد.
  • هوای خروجی از کولر سلولزی به علت وجود پد سلولزی خنک تر از کولر آبی پوشالی خواهد بود.
  • عمر پدهای سلولزی بالاتر از سایرین می باشد.
  • به دلیل متراکم بودن پدهای سلولزی از ورود گرد و خاک جلوگیری می گردد.
  • هوای مرطوب به محیط داخل وارد می شود.
  • مصرف آب در پدهای سلولزی کمتر می باشد.
  • برای افراد حساس و دارای آلرژی هیچگونه حساسیت و آلرژی ایجاد نمی کند.
  • شکل آن در طول زمان تغییر نمی کند.
  • در مقابل ورود هوا به داخل آن مقاومتی انجام نمی دهد.

کولر آبی جدید سلولزی

عکس کوار آبی سلولزی

نحوه عملکرد پدهای سلولزی در سیستم های خنک کننده

پدهای سلولزی تعبیه شده در کولرهای آبی؛ ورقه هایی نازک، منظم و موج داری از جنس سلولز هستند که رطوبت پذیری بسیار بالایی دارند. قابلیت جذب بالای رطوبت در این ورقه ها باعث شده است که سیستم سرمایشی سلولزی مورد نظر هوای خنک تری را تولید کند.

به عبارت دیگر این پدهای سلولزی با جذب مقادیر بالای آب، کاملاً مرطوب می شوند و در زمان ورود هوای گرم و خشک، انرژی گرمایی وارد شده را با رطوبتی که دارند مبادله کرده و در طی فرایند تبخیر سازی، هوای خنکی را در محیط منتشر می کنند.

این نوع کولرها مزیت های بیشتری نسبت به سیستم سرمایشی سلولزی دارند که در بخش بعدی بیشتر با این مزیت ها آشنا می شوید.

نحوه عملکرد پد کولر سلولزی

نحوه عملکرد پد کولر سلولزی

مزایا کولر آبی سلولزی

به کار رفتن پدهای سلولزی در کولر آبی سبب افزایش میزان قدرت جذب آب شده در نتیجه راندمان و خنک سازی کولر بالا رفته طوری که در هر یک متر مکعب پد سلولزی، جذب آب تا ۶۰ لیتر را خواهیم داشت.

طبق گزارشات اعلام شده از سمت متخصصین مربوط به سیستم های خنک کننده، میزان راندمان کولر آبی سلولزی بیش از ۸۰% گزارش شده است این در حالی است که در کولر آبی پوشالی این پارامترها به مراتب پایین تر است.

به طور کلی مزایای کولر آبی سلولزی عبارتند از :

  • بازده بالا: با توجه به استفاده از پد سلولزی، مقدار جذب آب بیشتر شده و بازده خنک کنندگی کولر سلولزی بیشتر از کولر پوشالی خواهد بود.
  • عدم تغییر شکل پد سلولزی: پدهای سلولزی ساختاری یکنواخت و منظم و محکم دارند و به همین دلیل، برخلاف کولر پوشالی، به مرور زمان تغییر شکل نمی دهند.
  • مقاومت در برابر اکسیداسیون: قاب بیشتر پدهای سلولزی از آلومینیوم است و به همین دلیل، در برابر آب و اکسیداسیون مقاوم است. این خصوصیت باعث افزایش طول عمر کولر سلولزی آبی می شود.
  • نیاز کمتر به تعویض: با توجه به قاب و جنس پد سلولزی، نیاز به تعویض سالیانه آن نیست و در مدت زمان بیشتری باید آن را تعویض کرد.
  • سازگاری با محیط زیست: با توجه به اینکه مواد تشکیل دهنده پدهای سلولزی به گونه ای است که تجزیه پذیر هستند و هنگام خیس شدن آلاینده ای تولید نمی کنند، برای محیط زیست خطری ندارند.
  • عدم انتقال قطره های آب به هوا: با توجه به ساختار منظمی که پد کولر سلولزی دارد، قطرات آب به محیط منتقل نمی شوند.
  • نصب و راه اندازی سریع: با توجه به ساختار پود سلولزی، نصب و راه اندازی کولر سلولزی بسیار سریع و راحت انجام می شود.
  • عدم پخش باکتری و قارچ: با توجه به مواد تشکیل دهنده پد کولر سلولزی، قارچ و باکتری مضر در هوا پخش نمی شود.
  • عدم رسوب گذاری: رسوب گذاری در کولر سلولزی با سرعت بسیار کمی رخ می دهد.

معایب کولر آبی سلولزی

یکی از مهم ترین و بارزترین معایب کولر آبی سلولزی، گران قیمت بودن پدهای آن است. اما به نظر کارشناسان از آنجا که همین پدهای سلولزی موجود در کولر آبی سلولزی میزان راندمان و عملکرد کولر را بالا می برد و همچنین سبب کاهش هزینه های مصرفی انرژی و هد رفت آب می شوند پس قطعا نمی توان گفت که هزینه بالا جز ایرادات کولر آبی سلولزی است اما با این حال برای افرادی که بودجه محدودی دارند این هزینه سنگین است.

عکس کولر سلولزی انرژی

عکس کولر آبی سلولزی برند انرژی

بوی بد کولر سلولزی

همانطور که گفتیم پدهای سلولزی می توانند بوی نامطبوعی به خود بگیرند. علت آن هم حجم بالای رطوبت و انباشته شدن باکتری تولید شده بر روی پدها است. درست است که سطح پدهای سلولزی در برابر نفوذ باکتری مقاوم است، اما به مرور زمان و عدم رسیدگی به آنها ممکن است این امر صورت بگیرد و پدها آغشته به باکتری شوند. امری که می تواند موجب ایجاد بوی نامطبوع هنگام ورود هوا از دریچه کولر به داخل خانه شود.

همچنین، در برخی از مواقع انباشته شدن آب درون محفظه کولر سلولزی نیز می تواند عامل ایجاد بوی بد باشد. بنابراین، بهتر است هر چند وقت یکبار آب کولر را تعویض کرد و از ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری نمود. در شستشوی بدنه کولر و پدهای سلولزی نیز کوشا باشید و هر هفته آنها را گندزدایی کنید.

راه حل رفع بوی بد کولر سلولزی چیست؟

بهترین راه حل به منظور رفع بوی بد کولر سلولزی، تخلیه آب درون محفظه دستگاه می باشد. که باید بعد از تخلیه کامل آب محفظه را با استفاده از یک برس مناسب، تمام رسوبات انباشته شده در کف محفظه را پاکسازی کرد. برای پاکسازی های بهتر می توان به مدت 2 ساعت سرکه سفید را درون محفظه کولر سلولزی قرار داد و سپس سرکه ها را تخلیه کرد و دوباره محفظه از آب تمیز پر شود. به طور کلی پد سلولزی با جذب آب به خود مرطوب می شوند. و هوای گرم اطراف خود را می گیرد و از طرف دیگر پد، به صورت هوای خنک خارج می شود.

فرق بین کولر آبی پوشالی و کولر آبی سلولوزی

راهنمای خرید کولر آبی سلولزی

آیا امکان تبدیل کولر پوشالی به کولر سلولزی وجود دارد؟

با توجه به مزایا و تفاوت های قابل توجهی که بین کولرهای سلولزی و پوشالی وجود دارد، شاید این سوال در ذهن شما پیش آمده باشد که آیا امکان تبدیل کولر پوشالی به سلولزی وجود دارد یا خیر؟ شما می توانید به راحتی و با صرف هزینه ای کم کولر پوشالی خود را به سلولزی تبدیل کرده و از مزایای آن بهره ببرید.

تبدیل کولر آبی معمولی به سلولزی

کولرهای آبی در مدل های 4500، 5500 و 7000 تولید می شوند. شما می توانید با توجه به اندازه کولر خود پد سلولزی هم اندازه را از بازار خریداری کنید. این پدها قابل برش هستند و می توان آن ها را کوچک تر کرد.

این کار نه تخصص لازم دارد و نه ابزار خاصی می خواهد، فقط کافی است باکمی دقت و حوصله پدهای سلولزی را توسط تیغ موکت بری برش زده و همانند پوشال آن ها را درون درب های کولر نصب کنید. به همین راحتی شما صاحب یک کولر سلولزی خواهید شد. شاید در ابتدا فکر کنید قیمت پدهای سلولزی نسبت به پوشال گران تر است، اما برخلاف پوشال شما می توانید از پدهای سلولزی برای چند سال متوالی استفاده کنید ضمن اینکه بازدهی و هوایی که کولر سلولزی برای شما به ارمغان می آورد قابل مقایسه با کولرهای پوشالی نیست.

سیستم آب رسانی کولر سلولزی

تصویر سیستم آبرسانی و کانال کشی کولر آبی سلولزی

تفاوت کولر سلولزی و کولر معمولی چیست؟

از تفاوت های کولر سلولزی با کولر پوشالی، می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • کولر سلولزی خنک کنندگی و بازدهی بیشتری نسبت به کولر پوشالی دارد.
  • کولر سلولزی نیاز به تعویض کمتری دارد.
  • هزینه کولر معمولی کمتر از کولر سلولزی است.
  • هزینه نگهداری کولر سلولزی پایین تر است.
  • کولر پوشالی در مناطق خشک و بسیار گرم دارای راندمان خنک کنندگی بالایی است.
  • کولر سلولزی از وارد شدن میکروب به فضا جلوگیری می کند.
  • پد سلولزی به طول کامل مرطوب می شود، اما در مورد پو پوشالی این گونه نیست.

کولر سلولزی پرتابل

کولرهای پرتابل قابل حمل هستند، برخی از آن ها حتی پایه و چرخ هم دارند و بدون نیاز به تحمل وزن زیادشان، می توان آن ها را جابجا کرد. انواع کولرها، از کولرهای آبی گرفته تا کولرهای گازی، مدل پرتابل هم دارند. این مدل برای خنک کردن فضاهای کوچک به خصوص در محیط های اداری کاربرد بسیاری دارد و می توان آن را در قسمت های مختلف یک فضا قرار داد.

کولر سلولزی پرتابل نیازی به کانال کشی ندارد. کولرهای آبی پرتابل معمولاً به صورت سلولزی تولید می شوند و تنها چند برند محدود کولر آبی پرتابل پوشالی تولید می کنند. این کولرها در مدل های رومیزی، پایه دار و بدون پایه در بازار عرضه شده اند. این محصولات دوام بالایی دارند و به دلیل بهره مندی از پدهای سلولزی می توانند محیط را بیشتر از کولرهای آبی پوشالی خنک کنند.

همپنین برای کسب اطلاعات کامل تر و خرید انواع کولر آبی پرتابل می توانید مقاله مرتبط با آن یعنی (کولر آبی پرتابل) را مشاهده نمائید.

کولر آبی پرتابل سلولزی برند برفاب

کولر آبی سلولزی پرتابل برند برفاب

کولر سلولزی پلیمری

کولر سلولزی پلیمری یکی از جدیدترین انواع کولرهای آبی است که مزیت هایی بسیاری دارد و برای انواع محیط های خانگی، اداری، تجاری و صنعتی به کار می رود. این کولرها اندازه های مختلفی دارند، اما معمولاً به صورت پرتابل تولید می شوند.

این کولرها قطعات مکانیکی مانند تسمه، یاتاقان، محفظه حلزونی و ... را ندارند و بدنه آن ها از جنس پلیمر است. کولرهای پلیمری به دلیل نداشتن قطعات مکانیکی به هزینه سالانه برای سرویس نیاز نخواهند داشت.

کولر سلولزی پلیمری حتی در مناطقی که سختی آب زیاد است هم می تواند در مدت زمان طولانی کار کند و در برابر شرایط مختلف مقاومت بالایی دارد. این کولرها هم قابلیت مکش و هم قابلیت دمش دارند و می توان به اقتضای شرایط، حالت آن ها را تغییر داد.

ساختار داخلی کولر آبی سلولزی

عکس ساختار داخلی کولر آبی پلیمری سلولزی

کولرهای پلیمری در حالت های بالا زن، پایین زن و روبرو زن تولید می شوند. برخی از این محصولات در مدل دمونتاژ ساخته شده اند تا حمل و نقلشان ساده تر باشد. بعد از اینکه قطعات کولر را وارد فضای مورد نظر کردید، می توانید با استفاده از راهنما، قطعات را مونتاژ و دستگاه را برای کار آماده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از طوطی کالا، مزایا، معایب و نکات مهم برای هنگام خرید کولر سلولزی آبی را بیان کردیم. همانطوری که گفتیم این نوع از کولرها دارای قیمت بالاتری نسبت به کولرهای معمولی هستند اما با توجه به کیفیت ساخت بالا، میزان صرفه جویی در مصرف انرژی، ضد قارچ و باکتری بودن، سازگاری با محیط زیست و عدم نیاز به تعویض سالانه پدها، انتخاب مقرون به صرفه ای می باشند و می توانند هزینه های اضافی که در آینده احتمال دارد متحمل شوید را کاهش می دهد.

این نوع از کولرها و پدهای سلولزی در ابعاد و سایزهای مختلفی در بازار عرضه می شوند که بسته به نیاز و شرایط محل زندگی، می توانید مناسب ترین آن ها را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

خرید کولر سلولزی

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
فرق بین کولر آبی سلولزی با کولر آبی پوشالی در چیست؟
کولر سلولزی خنک کنندگی، بازدهی و همچنین قیمت بیشتری نسبت به کولر پوشالی دارد و در عوض نیاز به تعویض و هزینه نگهداری و مصرف آب کمتری دارد. کولر سلولزی از وارد شدن میکروب به فضا جلوگیری کرده و پد سلولزی آن بر خلاف کولر پوشالی به طور کامل مرطوب می شود.
معایب کولر سلولزی در چیست؟
یکی از مهم ترین معایب کولر آبی سلولزی، گران قیمت بودن آن است. اما چون میزان راندمان و عملکرد کولر بالاست و سبب کاهش هزینه های مصرفی انرژی و هدر رفت آب می شوند پس نمی تواند جز ایرادات کولر آبی سلولزی باشد! مورد بعدی بوی نامطبوع پد ها در صورت عدم رسیدگی و سرویس در دراز مدت است.
تاریخ به روز رسانی : 1401/11/22
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کاربر هاشمی
14:37 - 1401/04/11
سلام، سوال مهم : می دونیم کولرهای آبی برای منطقه گرم و مرطوب مناسب نیست، حال اگه کولر آبی در قسمتی که کولر گازی وجود داره باشه و باد کولر آبی به سمت محیط دیگه‌ای باشه، میشه انتظار باد خنک و خوبی داشت!؟ اگه جواب بله باشه، برای این حالت نوع پوشالی بهتر هست یا سلولزی؟

پاسخ : اگر هدف تون از استفاده دو کولر همزمان انتقال سرمای کولر گازی به محیط دیگه است بهتر است از پنکه استفاده کنید چون همه به صرفه تر است هم اینکه فقط هوای محیط رو جابه جا می کنه

کاربر محمدجواد
23:43 - 1401/03/16
با سلام آیا امکان نصب پدهای سلولزی روی کولرهای آبی پوشالی وجود دارد؟ 🤔 و اینکه آیا کولرهای سلولزی در مناطق گرم و خشک به اندازه کولرهای پوشالی بازدهی دارند🤔

پاسخ : جواب سوال اول بله و جواب سوال دوم شما خیر است!

کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد