منو

راهنمای خرید مچ بند طبی و معرفی انواع و کاربردهای آنها

محافظت از مچ دست از جمله مواردی است که نباید نسبت به آن بی تفاوت بود؛ زیرا مفصل موجود در این ناحیه یکی از فعال ترین قسمت های بدن است که به دلایل مختلف از جمله تصادف، کار کشیدن طولانی مانند نشستن پشت میز کامپیوتر و کیبورد زدن، انجام حرکت های ناصحیح ورزشی، بلند کردن بارهای سنگین و ... در صدد آسیب دیدگی با شدت های مختلف است.

این روزها برای درمان آسیب دیدگی های مربوط به مچ دست محصولات مختلفی تولید شده است که یکی از بهترین انواع این محصولات، مچ بند طبی می باشد.

راهنمای خرید مچ بند طبی

راهنمای خرید انواع مچ بند طبی دست

مچ بند طبی چیست؟

مچ بند طبی (wrist brace) برای این منظور استفاده می شود تا مچ را در طول فرایند درمان در حالتی معین ثابت نگه دارد، این مچ بندها با ثابت نگه داشتن دست، حرکت دست ها را محدود کرده و سبب محافظت از مچ دست ها می شوند.

از دیگر فواید استفاده از مچ بندهای طبی، کاهش فشار بر روی محل آسیب دیده، ایجاد محدودیت دامنه حرکتی مچ دست، درمان و کاهش درد و تسریع فرآیند التهاب در ناحیه آسیب دیده می باشد.

کاربرد های مچ بند طبی

مچ بندها در مواردی از قبیل جراحات مچ دست همراه با شکستگی و یا بدون شکستگی، ثابت نگه داشتن مفصل، التیام ورم و آماس پس از عمل جراحی، کمک به رفع رگ به رگ شدگی بر اثر پیچ خوردن مفصل و بست سوختگی مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از مهم ترین و شایع ترین مشکلات مچ دست، سندرم تونل کارپال است. معمولاً این بیماری تحت عنوان مچ درد بیان می شود که درد آن به انگشتان دست ختم شده و حرکات دست را تا حد زیادی دشوار می سازد و اگر درمان حاصل نشود ناتوانی حرکتی به وجود می آورد.

در این بیماری، اعصابی که از مچ به انگشتان دست می رسند، دچار التهاب شده و اگر مشکل چندان جدی نباشد، می توان از آن برای بی حرکتی و تسکین درد استفاده کرد. این مچ بند با کاهش فشار از روی آسیب دیدگی مچ دست و ایجاد محدودیت برای حرکت مچ دست و ثابت نگه داشتن آن در طول فرایند درمان و کاهش درد را تسریع و تسهیل می نماید.

انواع مچ بند طبی

عکس انواع مچ بند طبی دست

فواید استفاده از مچ بند طبی

  • حفاظت از مچ دست
  • درمان کشیدگی های مکرر
  • درمان سندرم تونل کارپ
  • آرتروز مچ دست
  • مراقبت از دست بعد از شکستگی، در رفتگی و یا پیچ خوردگی
  • کاهش فشارها
  • ثابت نگه داشتن مچ دست
  • کمک به روند درمان

انواع مچ بند طبی

مچ بند های طبی را با توجه به نوع طراحی و قابلیت های آن می توان به دسته های متفاوتی تقسیم کرد، بعضی از آنها برای پیشگیری و بعضی دیگر برای بهبود و درمان استفاده می شوند. از جمله مچ بندهای مناسب برای پیشگیری می توان به انواع مچ بند های ورزشی و مچ بند های رایانه اشاره کرد و مدل های دیگر جنبه درمانی و ساپورت طبی دارند.

مچ بند ورزشی

هنگام انجام ورزش های سنگین فشار قابل توجهی به قسمت مچ دست وارد می شود و اکثر مشکلات مربوط به مچ در همین فشارهای بیش از اندازه ایجاد می شوند. به همین دلیل لازم است ورزشکاران از ساپورت های طبی استفاده کنند تا این فشار را کاهش داده و از ایجاد مشکل در قسمت مچ دست جلوگیری کنند.

معمولا ورزشکاران رشته های که به مچ دست فشار وارد می کنند مثل والیبال، بدنسازی و رشته های راکتی همچون: تنیس، اسکواش، پینگ پونگ و ... نیاز مبرمی به استفاده از این مدل محصولات طبی دارند.

عکس مچ بند ورزشی

عکس مچ بند ورزشی و بدنسازی

مچ بند بدنسازی

در بین انواع ورزش ها، بدنسازی جزء موارد دیگری است که فشار قابل توجهی به بخش های مختلف بدن وارد می کند. به همین دلیل لازم است هنگام انجام ورزش های بدنسازی از مچ بند های ورزشی و همچنین از کمربند طبی و زانوبند استفاده کنیم تا به هیچ یک از قسمتهای بدن فشار بیش از حد وارد نشود.

در این موارد ایجاد فشار اطراف مچ دست می تواند از کشیدگی عضله و یا در رفتگی مفصل جلوگیری کند. نواحی مچ دست و ساعد غالباً در حرکات ورزشی آسیب پذیر تر هستند. اگر یک ورزشکار هستید و قصد دارید از این وسیله طبی استفاده نمایید که هنگام ورزش انعطاف پذیر نیز باشد. این دسته از مچ بندهای قابل تنظیم، برای شما مناسب هستند.

مچ بند آتل دار

این نوع از محصولات را خیلی نمی توان مچ بند بحساب آورد؛ اما خوب بایستی آن ها را جزئی از دسته مچ بندها قرار داد. این آتل ها عموما برای کسانی که انگشتان دستشان در سوانح و تصادف جورواجور دچار مشکل و یا شکستگی شده است، مورد استفاده قرار داده می شوند.

عکس مچ بند آتل دار

عکس مچ بند آتل دار

در چنین مواقعی معمولاً مچ بند های ساده کشی نمی توانند کاربردی باشند تا مشکل به وجود آمده برطرف شود. بنابراین مچ بندهای آتل دار مورد استفاده قرار می گیرند تا با ایجاد محدودیت حرکتی مشکلات ایجاد شده را به بهترین شکل درمان کنند.

مچ بند آتل دار با استفاده از آتل های سخت و نیمه سخت محدودیت حرکتی در قسمت مچ دست ایجاد کرده و انگشتان را ثابت نگه می دارد و همین محدودیت حرکتی باعث بهبود هرچه سریعتر می شود.

مچ بندهای ترکیبی

مچ بند طبی ترکیبی در حقیقت همانند مدل آتل دار است که برای آن دسته از افرادی که عمل جراحی را بر روی شست دست خود انجام داده اند از سوی پزشک تجویز می شود. این نوع از مچ بندها ضمن ثابت نگه داشتن مچ و شست دست، مانع حرکت دیگر انگشتان نشده و محدودیتی را برای شما ایجاد نمی کنند.

مچ بند رایانه

از آنجایی که آسیب های مچ دست در سال های اخیر به دلیل افزایش روز افزون استفاده از کامپیوتر تا حدی افزایش یافت و همچنین افراد روزانه بیش از هشت ساعت در حال کار با کامپیوتر هستند و باعث می شود مچ دست در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد.

عکس مچ بند رایانه

عکس مچ بند مخصوص رایانه و لپ تاپ

تولید کننده های مچ بند یک مچ بند مخصوص کامپیوتر را ارائه می دهند که برای حفاظت از مچ دست در مقابل اثرات ناشی از استفاده زیاد از مچ دست و انجام حرکات تکراری؛ طراحی شده است. به همین دلیل پیشنهاد می شود افرادی که مدت زمان های طولانی از رایانه استفاده می کنند حتماً از مچ بند رایانه استفاده کنند.

مچ بند برای درد دست

همانطور که اشاره کردیم یکی از مهمترین کاربردهای مچ بند طبی التیام و کاهش درد است. بهتر است با سفارش و تجویز پزشک برای کاهش درد از مچ بند طبی استفاده کنید.

زیرا در بعضی دردها مثل رگ به رگ شدن از روش های کمکی دیگر نیز استفاده می شود. معمولاً برای بهبود درد از مچ بندهای آتل دار استفاده می شود تا علاوه بر ساپورت، محدودیت حرکتی نیز ایجاد کند.

مچ بند مناسب کشیدگی یا RSI

این نوع مچ بند برای درمان صدمه های کشیدگی مکرر یا RSI استفاده می شود و مچ را در حالتی خنثی نگه می دارد تا فشار و درد از بین برود و در نتیجه علائم بیمار کاهش یابد. استفاده از این مدل مچ بندها سبب کاهش درد و تورم مچ دستان شما خریداران عزیز می شود.

فواید مچ بند طبی

استفاده از مچ بند طبی در شرایط مختلف می تواند مزایای بسیار متفاوتی داشته باشد که یکی از مهمترین و اصلی ترین موارد ایجاد ساپورت و جلوگیری از آسیب هنگام انجام ورزش و کارهای سنگین است. همچنین انواع مچ بند آتل دار نیز در مواقعی مثل ضرب دیدگی مورد استفاده قرار می گیرند.

آسیب های احتمالی مچ دست

انواع آسیب دیدگی هایی که ممکن است برای مچ دست اتفاق بیفتد عبارت اند از:

  • پیچ خوردن
  • کشیدگی
  • التهاب تاندون
  • پارگی یا کشیده شدن
  • رگ به رگ شدن
  • شکستگی
  • آرتروز
  • سندرم تونل کارپال
  • نقرس
  • شبه نقرس

دلایل استفاده از مچ بند طبی دست

دلایل استفاده از مچ بند طبی دست

جنس های مختلف مچ بند طبی

مچ بندها از مواد مختلفی ساخته می شوند که هریک از آنها برای هدف خاصی بهتر هستند. نئوپرین، شارکول بامبو، ژل سیلیکون و توری نایلونی از بهترین مچ بندها هستند:

نئوپرین : نئوپرین یا نئوپرن نوعی پلیمر مصنوعی از چند لایه لاستیک سبک و بادوام است که در ساخت مچ بند طبی به کار می رود. این مچ بندها قابل تنفس هستند، دربرابر کش آمدن مقاومت می کنند و از تجمع رطوبت اضافی جلوگیری به عمل می آورند.

شارکول بامبو : زغال چوب (شارکول) بامبو که در مچ بند به کار می رود ضمن اینکه فشرده سازی و محافظت خفیفی را ارائه می کند، باعث نرمی و انعطاف پذیری مچ بند هم می شود. این مچ بندها به تنظیم دما کمک می کنند و می توانید با آنها راحت تر کار کنید.

ژل سیلیکون : ژل های سیلیکونی ۱۰۰% از سیلیکون تشکیل شده اند و برای دردهای خفیف مناسب هستند. این ماده باعث می شود مچ بند وزن کمی داشته باشد و کار با آن در هنگام تایپ کردن، نوشتن و فعالیت های این چنینی آسان باشد. این ژل فاقد لاتکس بوده و ضدآب است.

عکس مچ بند ژله ای

عکس مچ بند ژله ای

توری نایلونی : این مچ بندها هم سبک هستند و هم قابل تنفس اند. به این ترتیب تجمع عرق را در مچ دستتان کاهش می دهد و دستتان را خنک نگه می دارد. می توانید در شبانه روز از آن استفاده کنید و برای استفاده به مدت طولانی مناسب است.

نکات مهم هنگام خرید مچ بند طبی

انتخاب نوع مچ بند

نخستین نکته در خرید مچ بند طبی توجه به نوع آن است که برای این منظور ما در بخش قبلی از همین مطلب انواع مختلفی از این ساپورت های طبی را برایتان معرفی کردیم، حال این شما هستید که با مشورت پزشک و یا نوع نیازتان می توانید از یک کدام از این مچ بندها استفاده نمایید.

اندازه مناسب

نکته دوم برای انتخاب مچ بند طبی خوب و مناسب توجه به اندازه ایده آل آن است. یادتان باشد اندازه مچ بند بایستی در تناسب کافی با مچ دست شما شود و نه از آن بزرگتر باشد و نه از آن کوچکتر باشد! زیرا تنگ بودن آن می تواند باعث زخم شدن دست و بزرگ بودن آن از مچ دست شما حمایت نمیکند.

برخی از مچ بند ها می توانند با سایز دست های مختلف سازگار شوند و به عبارتی فری سایز هستند. دقت داشته باشید که برخی از مچ بند ها با هر دو دست سازگار هستند و برخی دیگر صرفا برای یک سمت ساخته می شوند.

عکس مچ بند قابل تنظیم

عکس مچ بند قابل تنظیم

قابل تنظیم : این مچ بندها بند دارند و به راحتی می توان اندازه آنها را برای دست های بزرگ یا کوچک تنظیم کرد. این مچ بندها برای تورم و التهاب عالی هستند زیرا می توانید آنها را به راحتی به هر اندازه که بخواهید کم و زیاد کنید.

غیرقابل تنظیم : مچ بندهای فشرده ساز قابل تنظیم نیستند و بند ندارند. بااینکه الاستیک هستند، اما آن قدرها سایزشان تغییر نمی کند، بنابراین در چهار اندازه کوچک (S)، متوسط (M)، بزرگ (L) و خیلی بزرگ (XL) به بازار عرضه می شود تا متناسب با اندازه دستتان آنها را تهیه کنید. مچ بندهای شارکول بامبو در این دسته قرار می گیرند.

فری سایز : مچ بندهای ژل سیلیکونی به دلیل طراحی نرم و انعطاف پذیری که دارند فقط در یک اندازه به بازار عرضه می شوند و فری سایز هستند.

جنس مچ بند

مچ بند طبی شما می تواند از جنس نئوپرن، کش، الاستیک و دیگر متریال های استاندارد پزشکی باشد. انتخاب اینکه جنس محصول طبی شما چه باشد بر عهده خودتان است؛ با این حال فراموش نکنید که در هنگام خرید مچ بند های طبی دقت داشته باشید که جنس آن ضد حساسیت و همچنین دارای منافذ هوا برای جلوگیری از عرق کردن دست باشد.

در مورد جنس های مختلف مچ بند دست در قسمت های قبلی مطلب توضیحات کامل را داده ایم.

aks mochband tebi

عکس مچ بند طبی اصل و باکیفیت

راحتی در استفاده

اصولا محصولات طبی با گذر زمان و استفاده مناسب از خود باعث بهبود دردهای عضلانی و مفصلی شما عزیزان می شوند؛ پس به راحت بودن خود در صورت استفاده از این نوع محصولات پزشکی نیز اهمیت دهید و سعی کنید از مچ بندهایی برای رفع مشکلات مچ دستتان بهره گیری نمایید که بیشتری درصد راحتی را برایتان به ارمغان می آورند.

سطح پشتیبانی: خفیف، متوسط، حداکثری

عامل مهم دیگری که باید در نظر بگیرید، سطح پشتیبانی این مچ بندهاست که با توجه به طراحی آنها متغیر است.

پشتیبانی خفیف : این مچ بندها برای صدمات جزئی طراحی شده اند و پشتیبانی کمی را ارائه می کنند. نوع بامبو و سیلیکونی در این دسته قرار دارند.

پشتیبانی متوسط : مچ بندهایی که آتل های فلزی یا پلاستیکی نیمه سخت دارند و می توان برای تنظیم میزان پشتیبانی آنها را خارج کرد در این دسته قرار می گیرند. این مچ بندها برای رگ به رگ شدن، سندرم تونل کارپال و یا التهاب تاندون مچ دست مناسب هستند.

پشتیبانی حداکثری : بیشترین پشتیبانی را مچ بندهای سخت و نیمه سخت با آتل های فلزی برای بی حرکت نگه داشتن دست ارائه می کنند. این مچ بندها گزینه ای مناسب برای جدی ترین مشکلات مربوط به مچ دست ازجمله شکستگی ها هستند.

منطقه قابل پوشش

از دیگر فاکتورهای اساسی در خرید مچ بند طبی توجه به منطقه قابل پوشش محصول است. برخی از مچ بندها تنها قابل استفاده در ناحیه مچ و برخی دیگر قابل پشتیبانی از کف دست، انگشتان، ساعد و غیره نیز می باشند. پیشنهاد می کنیم در خصوص نیز با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

خرید انواع مچ بند

قیمت مچ بند طبی

قیمت مچ بند طبی با در نظر گرفتن نکات فوق و کیفیت ساخت و همچنین برندی که پشت سر محصول قرار گرفته است، تعیین می شود. منتهای مراتب شما عزیزان بهتر است بیش از توجه به قیمت محصول به ویژگی ها و مزایای استفاده از آن بر روی مچ دست خود اهمیت دهید.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت مچ بند طبی دست چند است؟
قیمت انواع مچ بند طبی به عوامل مختلفی همچون برند شرکت تولید کننده، جنس، نوع مچ بند، کبفبت ساخت، ضد حساسیت بودن و ... بستگی دارد، اما در حالت کلی قیمت انواع مچ بند طبی از 20 هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان می باشد.
بهترین برندهای مچ بند طبی دست کدامند؟
از بهترین و پرفروش ترین برندهای تولید کننده مچ بند طبی می توان به برندهای آدور، پاک سمن، دالیا، طب و صنعت، سما طب، چیپسو، لیوآپ، ال پی، کامارو، ولکر، تن یار، دکتر مد و ... اشاره کرد.
استفاده از مچ بند بهتر است یا باندپیچی؟
مچ بند های طبی با طراحی ارگونومیک و متناسب با ساختار دست و مچ کارایی و اثرپذیری بسیار بیشتر و مناسب تری نسبت به باند کشی دارند. ضمن اینکه مچ بندها دارای آتل بوده و دست را در وضعیت صحیح قرار می دهند.
تاریخ به روز رسانی : 1401/11/15
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
مچ بند سما طب پاکان پارچه ای
مچ بند سما طب پاکان پارچه ای
مچ بند دست طبی دالیا فری سایز بسته 2 عددی الاستیک کشی
مچ بند دست طبی دالیا فری سایز بسته 2 عددی الاستیک کشی
مچ بند طبی امریکایی اپو جنس نئوپرن، نخ و نایلون
مچ بند طبی امریکایی اپو جنس نئوپرن، نخ و نایلون
مچ و کف بند نوید جنس الاستیک و کش ضد حساسیت
مچ و کف بند نوید جنس الاستیک و کش ضد حساسیت
مچ بند طبی دست چپ پاک سمن مدل CTS With Hard bar سایز کوچک
مچ بند طبی دست چپ پاک سمن مدل CTS With Hard bar سایز کوچک
مچ بند طب و صنعت پارچه ای چسبی
مچ بند طب و صنعت پارچه ای چسبی
مچ بند طبی جنس پارچه و کش کلور مدل 2145
مچ بند طبی جنس پارچه و کش کلور مدل 2145
مچ بند طبی دست راست پاک سمن مدل Neoprene CTS With Hard bar سایز متوسط
مچ بند طبی دست راست پاک سمن مدل Neoprene CTS With Hard bar سایز متوسط
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد