منو

مت یوگا چیست، چه کاربردی دارد و انواع مختلف آن کدام است؟

یوگا تمرین عالی روتینی برای تقویت ماهیچه های اصلی شماست. همچنین روش خوبی برای استراحت پس از روز سخت و استرس آور است. یوگا ارتباط بین ذهن، بدن و روح شما را تقویت میکند.

زیبایی یوگا در این است که میتوانید آن را در خانه، باشگاه، پارک یا هر جایی انجام دهید. عملاً تنها چیزی که نیاز دارید لباس های راحت و خرید بهترین مت یوگا مناسب شما است.

مت یوگا زیرانداز ورزشی

راهنمای خرید مت یوگا - زیر انداز ورزشی

مت یوگا چیست؟

ورزش یوگا نیز همانند بسیاری از ورزش ها دارای لوازم و تجهیزات خاص خود است که یکی از اصلی ترین و در واقع مهمترین ابزارهای این ورزش مت یوگا است. مت های یوگا تشک هایی هستند که یک سطح بدون لغزش برای جلوگیری از لیز خوردن دست ها و پاها در حین تمرین یوگا فراهم می کنند.

نمونه اولیه ساخته شده از جنس لاستیک بوده، که توسط معلم یوگا آنجلا فارمر در سال 1982 ساخته شده بود و تشک چسبنده نام داشت. در واقع از این وسیله می توان علاوه بر ورزش یوگا در سایر رشته های ورزشی مانند: ژیمناستیک و بدنسازی هم استفاده کرد.

هدف اصلی مت یوگا نگه داشتن شما روی زمین است، اما مهم است که مت شما تمرین روزمره راحتی را برای شما رقم بزند. مت یوگای خوب برای ثابت نگه داشتن شما در پوزیشن های بدنی مختلف ضروری است.

اهمیت زیرانداز ورزشی

نمی توان اهمیت زیرانداز ورزشی را در انجام حرکات هوازی را نادیده گرفت. زیرانداز ورزشی برای انواع تمرینات هوازی خوابیده و نشسته، تمرین های مخصوص یوگا، ایروبیک و پیلاتس و هر نوع تمرینی که نیاز به سطح نرم، صاف و تمیز دارد، مناسب هستند و باعث افزایش کیفیت و ایمنی تمرینات شما خواهند شد.

مت یوگا

عکس زیرانداز ورزشی یوگا و ورزشهای هوازی

مزایای استفاده از مت یوگا

از جمله مزایای استفاده از مت یوگا می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  1. به کارگیری مت جهت جلوگیری از کثیف شدن لباس و رعایت بهداشت امری ضروری است چون به طور معمول از لباس های رنگ سفید و روشن برای انجام ورزش یوگا استفاده می شود
  2. به دلیل تماس مداوم بدن با سطح زمین، امکان بروز حوادثی مانند درد مفاصل، کمر درد و ایجاد زخم در برخی نواحی بدن افزایش می یابد که در نهایت با استفاده از زیرانداز ورزشی می توانید از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.
  3. برای گرم ماندن بدن حین انجام حرکات ورزشی لازم است تا حتما از یک تشک مناسب استفاده کنید، بنابراین استفاده از زیرانداز های ورزشی (مت یوگا) باعث می شود تا گرمای بدن تان به زمین منتقل نشود.
  4. از دیگر مزایای استفاده از مت های یوگا می توان به افزایش تعادل اشاره کرد که در نهایت ذهن و جسم شما را برای انجام حرکات ورزشی آماده تر می کند.
  5. احساس راحتی در هنگام انجام حرکات کششی مزیت دیگری است که استفاده از این مت ها برای شما به ارمغان می آورند.
  6. مزیت دیگر مت یوگا را می توان رعایت مسائل بهداشتی دانست، به بیان دیگر شما هنگام استفاده از مت یوگا برای خود مرز مشخصی را تعین می کنید، در نهایت بدن و پوست شما با محیطی تماس پیدا می کند که متعلق به شخص شما است.
  7. آخرین مزیتی که این دسته از مت ها برای شما دارند را می توان این گونه بیان کرد که شما به هنگام ورزش کردن نیازمند محیطی ساکن هستید که در آن بتوانید در مطلوب ترین حالت، حرکات ورزشی را انجام دهید. مت های یوگا با داشتن قدرت چسبندگی از لیز خوردن شما هنگام ورزش کردن جلوگیری می کنند و در نهایت محیط امن تری را برای ورزش به شما هدیه می دهند.

استفاده از مت یوگا

استفاده از مت یوگا برای تمرینات ورزشی یوگا و ژیمناستیک در خانه

انواع زیرانداز یوگا و مت ورزشی

حدود 15 سال پیش تنها یک نوع پایه و واحد از تشک یوگا یا همان مت ورزشی بود و همه این محصولات از مواد PVC و حداکثر در 2 رنگ بنفش و آبی وجود داشت. اما امروزه تشک یوگا در انواع طرح و رنگ بندی ها و حتی متریال های مختلف ساخته می شوند. انواع زیرانداز یوگا و مت ورزشی در ضخامت، متریال، بافت ها یا به اصطلاح تکسچر، چسبندگی و سازگار با محیط زیست باهم متفاوت هستند.

اگر قصد خرید این محصول پرکاربرد را دارید پس ما با همراه شوید تا در ادامه شمارا با انواع زیرانداز یوگا آشنا نماییم. به طور کلی انواع مت ورزشی شامل مت پی وی سی PVC، مت EVA، مت TPE، مت NBR و جنس طبیعی کتان در بازار می باشد که هر کدام از این مدل ها دارای ویژگی های منحصربه فردی است.

مت یوگا جنس پی وی سی PVC

یکی از رایج ترین مواد تشکیل دهنده تشک یوگا ماده PVC است. این ماده پلاستیکی دارای دوام و استحکام بسیار بالایی است که در حرکات تمرینی و کششی ورزشی بسیار مناسب می باشد. ماده PVC کاملاً ضد حساسیت است و بسیاری از مت های پیلاتس در بازار از این مواد تشکیل شده است. این محصول نسبت به سایر مت ها بسیار نرم و انعطاف پذیرتر بوده و طرفداران بیشتری دارد اما مواد تشکیل دهنده آن سازگاربامحیط زیست یا همان مت فرندشیپ نمی باشد.

مت ورزشی پی وی سی

امروزه بیشتر تشک های ورزشی استاندارد یوگا از جنس PVC ساخته شده اند که دوام بسیار بالایی دارند. مت ورزشی PVC وارداتی بوده و در ایران تولید نمی شود به همین جهت قیمتشان نسبت به مت ایرانی بالاتر است.

زیر انداز ورزشی با فوم EVA ای وی اِی (Ethylene Vinyl Acetate)

این محصول به عنوان تشک های ورزشی، کف پوش های ورزشی تاتامی و یا ورزش های چون ژیمناستیک زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب شما این فوم ها را در کف پوش مهدکودک ها دیده اید. این مت با فوم فشرده شده یا همان EVA با نام فوم ورزشی یا فوم آج دار نیز شناخته می شود و پرمصرف ترین آن ها مت یوگا 6 میلی متری و مت یوگا 8 میلی متری می باشد که نسبت تمامی مت های موجود، قیمت پایین تری دارد.

از مزایای این نوع مت یوگا EVA می توان به قیمت فوق العاده پایین چسبندگی مناسب، وزن بسیار سبک، قابل بازیافت بودن آن و از معایبش به غیر قابل شستشو بودن و دوام پایینش اشاره داشت.

جهت کسب اطلاعات کامل در مورد کفپوش تاتامی و نحوه استفاده از آن به مقاله مرتبط با آن یعنی (کفپوش تاتمی چیست؟) مراجعه فرمائید.

مت ورزشی TPE تی پی ای (Thermal Plastic Elastomer)

این محصول از جنس TPE که به نوعی ساخته دست بشر و از پلیمرهای پلاستیکی و لاستیکی است، تولید می شود. تشک های یوگا با جنس TPE نسبت به مدل PVC با طبیعت بسیار سازگارتر خواهد بود. مت tpe زیراندازی نرم، بادوام، سبک و ضد لغزش است.

مت یوگا tpe

عکس مت یوگا مدل تی پی ای

این زیرانداز قابل استفاده در ورزش های یوگا، پیلاتس و ایروبیک می باشد. نکته بسیار مهم در خرید مت TPE این می باشد که این مت، کاملاً بهداشتی، استاندارد و ضد حساسیت است به همین دلیل قیمت بالاتری نیز نسبت به سایر مت های ورزشی دارد. از دیگر مزایای این محصول سبک بودن آن است و در نتیجه حمل ونقل آن نسبت به سایر مت ها، بسیار آسان تر است.

مت تی پی ای دارای رنگ و طرح های جذابی می باشد و معمولاً در بازار با 3 مدل مت TPE یکرو و مت TPE دو رو و مت TPE طرح دار شناخته شده است. شما می توانید انواع طرح ها و رنگ های مت tpe را باقیمت متناسب سفارش دهید.

مت با فوم NBR ان بی ار (Nitrile Butadiene Rubber)

این فوم به نوعی فوم لاستیکی است که از فرایندهای شیمیایی دو ماده بوتادین و اکریلونیتریل ساخته می شوند. این نوع زیراندازهای ورزشی یوگا در برابر حرارت و کشش بسیار مقاومت دارند اما انسجام بسیار کمتری خواهند داشت. در ضمن دارای مقاومت خوبی در مقابل تابش اشعه UV می باشند.

لازم به ذکر است تمیز کردن زیراندازهای ورزشی NBR بسیار آسان است و معمولاً در بازار به شکل زیرانداز ورزشی 10 میلی متری و 15 میلی متری عرضه می شوند.

تشک ورزشی با جنس Natural Rubber

همان گونه که از نامش مشخص است، در ساخت آن به هیچ عنوان از مواد شیمیایی استفاده نشده است و صد در صد از طبیعت استخراج می شوند. لازم به ذکر است این موارد از صمغ درختان تهیه شده و کاملاً قابل شستشو و بازیافت خواهد بود.

natural rubber

این نوع زیراندازها مزایایی از جمله: قابل شستشو بودن، قابل بازیافت و دوام فوق بالا دارد اما از معایب آن، قیمت بالا و وزن نسبتاً زیاد آن است.

مت یوگای حوله ای استپ دار

زیرانداز یوگا مدل حوله ای دارای طراحی مناسب است که در عین حال از وزن سبکی نیز برخوردار است. استفاده از زیرانداز یوگا حوله ای با جلوگیری از تماس مستقیم با زمین از مشکلات بهداشتی نیز می کاهد. این زیر انداز حوله ای در ابعاد و بسته بندی مناسب عرضه می گردد.

مت یوگا حوله ای

مت یوگا حوله ای استپ دار

مت حوله ای یوگا از فشارهای اضافی به عضلات جلوگیری می کند و از آسیب دیدگی ورزشکاران جلوگیری می کند. مزیت مت یوگا حوله ای، پایداری و جلوگیری از سرخوردن روی سطوح است. این مت حوله ای دارای جنس اعلا، ضخامتی مناسب و قابل شستشو نیز می باشد. برای انجام ورزش یوگا و پیلاتس با این حوله سطحی نرم و راحت را فراهم می کنید.

نخی طبیعی (Cotton)

در ساخت این نوع متریال از ترکیبات نخ الیاف طبیعی و چسب گیاهی با تار و پودی مشخص استفاده شده است؛ بنابراین مانند لاستیک طبیعی کاملاً بدون دخالت مواد شیمیایی و مصنوعی ساخته می شوند. از مزایای این نوع زیرانداز یوگا حوله ای می توان به بازیافت پذیری، قابلیت شستشو دوام بالا و از معایب این نوع زیراندازها به قیمت بسیار بالا و وزن نسبتاً زیاد اشاره کرد.

تشک یوگا نخی

عکس مت یوگا جنس نخی طبیعی

مت یوگا با چه ضخامتی بخرم؟

هنگام خرید مت یوگا باید درمورد ضخامت مت هم تصمیم بگیرید. ضخامت مت یوگا دارای تأثیر مستقیم روی راحتی است. هرچه مت نازک تر باشد، احتمالا راحتی کمتری احساس خواهید کرد. مت های نازک خصوصا برای کسانی که مشکلات مفصلی یا زانودرد دارند چندان راحت نخواهند بود. به طورکلی مت های کلفت تر برای پوزیشن های نشسته و مت های نازک تر برای پوزیشن های ایستاده و تعادلی راحت ترند.

  • ۱٫۲ اینچی (۱۲ میلی متری): اینها از ضخامت استاندارد خیلی کلفت ترند. روی مت های تا این حد کلفت امکان برقراری ثبات و تعادل به سختی ممکن است. چون کمی حجیم اند. اگر دنبال متی کلفت می گردید که به این حجیمی نباشد، ضخامت ۶ میلی متری گزینه بهتری است.
  • ۱٫۴ اینچی (۶ میلی متری): مت های با این ضخامت از دوام و راحتی مثال زدنی برخوردارند و بسیار پرطرفدارند. اما ممکن است کمی سنگین باشند.
  • ۱٫۸ اینچی (۳ میلی متری): اینها به کلفتی مت های ۶ میلی متری نیستند. اما باز راحت و بادوام اند. کمی هم سبک تر و تا حدودی ارزان ترند. و تقریبا در همه کیف های مت یوگا جا می شوند. فقط اینکه مت های نازک تر زودتر فرسوده می شوند.
  • ۱٫۱۶ اینچی (۲ میلی متری): مت های تا این حد نازک بیشتر برای یوگیست های مسافر مناسب اند. چون سبک و کم جاگیرند.

بهترین ضخامت مت یوگا کدام است؟

یک مت یوگای استاندارد از نظر ضخامت در دسته بندی ۳ تا ۵ میلیمتری قرار می گیرد. برای انتخاب بهترین ضخامت یوگا مت، ابتدا باید به بدن خود توجه کنید. اگر دارای زانوها و مفاصل آسیب پذیری نیستید و سختی زمین خطری برایتان محسوب نمیشود و از حرکات تعادلی و تخصصی در تمرینات خود زیاد استفاده می کنید می توانید از زیراندازهای حدودا ۳ میلیمتری استفاده کنید.

اما چنانچه بدن حساسی دارید و به سطح نرم تری برای اجرای حرکات تعادلی نیاز دارید، انواع مت یوگا با ضخامت حدودا ۵ میلیمتر یا بیشتر میتواند انتخاب ایده آلی باشد.

نکات مهم هنگام خرید زیرانداز یوگا

  1. قیمت زیرانداز: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، بهتر است قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید زیرانداز مشخص کنید. با مشخص شدن مقدار بودجه خود به خود مدل هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و مقداری کار خرید برای شما آسان می شود.
  2. ضخامت زیر انداز: زیر انداز با توجه به سبک رشته ورزشی وزن و قد ورزشکار در ضخامت های مختلف ساخته می شود. اگر بیشتر حرکات ورزشی شما با حالت ایستاده انجام می شوند باید به سراغ مدل هایی بروید که نازک تر می باشند، زیرا شخص تعادل بیشتری روی آن ها دارد. ولی اگر سبک ورزشی شما بیشتر نشسته است زیراندازهای ضخیم مناسب تر می باشند.
  3. وزن زیرانداز: با توجه به جنسی که زیرانداز با آن ساخته می شود، وزن آن ها متفاوت است. در مجموع زیراندازهای سبک بهتر هستند، زیرا جا به جایی و شستن آن ها ساده تر می باشد. اما اگر شما زیر انداز را در جای ثابتی استفاده می کنید و نیاز به جا به جا کردن آن ندارید وزن زیر انداز اهمیت زیادی ندارد. در هر حال انتخاب با خود شما است که زیرانداز سبک بخرید یا سنگین.
  4. جنس زیر انداز: زیر انداز یوگا با جنس های مختلفی ساخته می شود. اما سه مورد که از همه معروف تر هستند و بیشتر استفاده می شوند را به شما معرفی می کنیم. زیر انداز پی وی سی یا همان پلاستیک، زیر انداز فوم و زیر انداز حوله ای که دو نمونه اول از الیاف مصنوعی ساخته می شوند و ممکن است حساسیت ایجاد کنند اما نمونه حوله ای از الیاف طبیعی ساخته می شود و حساسیت ایجاد نمی کند.
  5. سموم سرطانزا: برخی از زیر انداز های ارزان قیمت از یک ماده شیمیایی سمی و سرطانزا ساخته می شوند که بعد از استفاده طولانی مدت شما را به بیماری سرطان مبتلا می کنند. پس اگر به سلامت خود و اطرافیان خود اهمیت می دهید، پیشنهاد می کنم زیر اندازهای ارزان قیمت را خریداری نکنید، زیرا سمی و سرطانزا هستند و با استفاده از آن ها ممکن است به بیماری سرطان مبتلا شده و جان خود را از دست بدهید.
  6. برند محصول: همیشه به سراغ برندهای معروف و شناخته شده بازار بروید، این محصولات معمولا کیفیت بالایی دارند و به قول معروف امتحان خود را پس داده اند. تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که یک جنس معروف و شناخته شده وجود دارد، نباید به سراغ برند های ناشناخته بروید، زیرا معمولا این محصولات از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با خرید آن ها وقت و بودجه خود را هدر می دهید.

بهترین مدلهای زیرانداز وزرشی یا میت یوگا

روش نگهداری از زیرانداز یوگا

  • همیشه زیرانداز خود را در جاهای صاف پهن کنید، پهن کردن زیر انداز در جاهای ناهموار که دارای سنگ ریزه هستند، اصلا پیشنهاد نمی شود.
  • تا حد امکان زیر انداز خود را در سایه نگهداری کنید، قرار دادن زیر انداز در مقابل نور شدید خورشید باعث تغییر رنگ و پوسیدگی آن می شود.
  • این وسیله را دور از دسترس کودکان قرار دهید، زیرا ممکن است با مداد آن را خط خطی و پاره کنند.
  • این تشک یا زیرانداز معمولا از مواد نفتی ساخته می شود، بنابراین شما باید آن را دور از نفت و بنزین و هر ماده ای که پلاستیک را در خود حل می کند قرار داد.
تاریخ به روز رسانی : 1401/12/27
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
مت یوگا مدل Suede مدل TPE ضخامت 6 میلی متر
مت یوگا مدل Suede مدل TPE ضخامت 6 میلی متر
زيرانداز يوگا TPE مدل A06 ضخامت 6 میلی متری
زيرانداز يوگا TPE مدل A06 ضخامت 6 میلی متری
زیر انداز یوگا TPE مدل اکوفرندلی ضخامت 8 میلی متر
زیر انداز یوگا TPE مدل اکوفرندلی ضخامت 8 میلی متر
میت یوگا فوم PVC مدل MALX006-B ضخامت 6 میلی متر
میت یوگا فوم PVC مدل MALX006-B ضخامت 6 میلی متر
زیر انداز یوگا مت مدل TPE ضخامت 6 میلی متر
زیر انداز یوگا مت مدل TPE ضخامت 6 میلی متر
زیرانداز یوگا حوله ای با ضخامت 6 میلیمتر
زیرانداز یوگا حوله ای با ضخامت 6 میلیمتر
زیر انداز یوگا فیتمنت مدل مت ضخامت 8 میلی متر
زیر انداز یوگا فیتمنت مدل مت ضخامت 8 میلی متر
مت تمرین یوگا فوم فشرده ضخامت 6 میلی متر
مت تمرین یوگا فوم فشرده ضخامت 6 میلی متر
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد