منو

ماگ سفری یا تراول ماگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مسلما هیچ کدام از ما تمایل به نوشیدن قهوه سرد شده و یا نوشیدنی خنکی که گرم شده است را نداریم. به خصوص هنگام سفر، استفاده از لیوان های معمولی جهت نوشیدن در فضای باز بسیار نامناسب است و قبل از آن که نوشیدنی خود را تمام کنید، دمای آن تغییر خواهد کرد. اما راه حل چیست؟

راهنمای خرید ماگ سفری یا تراول ماگ

ماگ سفری چیست؟

ماگ سفری (در انگلیسی travel mug) یا لیوان های مسافرتی نوعی از لیوان هستند که با بدنه عایق بندی شده مانع از تغییر دمای نوشیدنی می شوند. یک نعمتی که ماگ سفری برای دارندگان این محصول به ارمغان می آورد این است که دمای مایع درون خود را (سرد و گرم) تا ساعت ها حفظ می کند.

به عبارت دیگر تراول ماگ نوعی فنجان است که معمولاً برای نوشیدن نوشیدنی های گرم مانند قهوه، شکلات داغ، سوپ یا چای استفاده می شود. این لیوان ها معمولا گنجایش بیشتری نسبت به سایر انواع لیوان ها دارند. این خاصیت ماگ سفری که می تواند دمای مایعات را تا مدت طولانی ثابت نگه دارد به دلیل نوع موادی است که در ساخت این لیوان های منحصر به فرد به کار می رود.

این نوع ظروف، به صورت عمومی از جنس پلاستیک، شیشه، استیل یا فلز ساخته می شوند و دارای دربی هستند که باز و بسته شدن آن از دست دادن حرارت و نوشیدنی جلوگیری می کند.

کاربردهای تراول ماگ یا ماگ سفری

  • هنگام رفتن به کوه در تابستان و زمستان و حمل آب خنک و یا نوشیدنی گرم
  • در هنگام سفر که وقت کافی برای تهیه نوشیدنی مورد علاقه خود نداریم.
  • در محل کار و روزهای پرمشغله که سرگرم کار می شویم و نمی خواهیم نوشیدنی مان از دهان بیفتد.
  • هنگام مطالعه و انجام کارهای روزمره و رفع خستگی با نوشیدن یک فنجان قهوه داغ
  • هنگام رانندگی طولانی و نوشیدن انواع نوشیدنی های گرم و سرد
  • و ...

انواع ماگ سفری

نحوه عملکرد ماگ سفری

برای درک بهتر نحوه گرم نگه داشتن قهوه و یا نوشیدنی در ماگ های سفری، ابتدا باید بفهمید چه چیزی باعث سردشدن آن ها می شود. معمولا هر چه سرعت جهش مولکول های یک مایع بیشتر باشد، دارای درجه حرارت بیشتری است. بنابراین هنگامی که مولکول های یک نوشیدنی داغ با هوای سرد برخورد می کند، از سرعت آن ها کاسته می شود و در نتیجه درجه حرارت نوشیدنی پایین تر می آید و اگر همچنان در مجاورت هوای سرد باقی بماند، این روند ادامه می یابد تا نوشیدنی و هوا به دمای برابر برسند. به همین دلیل است که دمای بخش بالایی نوشیدنی از دمای بخش داخلی نوشیدنی سرد تر است.

اما هنگامی که یک نوشیدنی داغ را درون ماگ سفری میریزید، بدنه عایق این لیوان مانع از تبادل گرما بین نوشیدنی و هوای بیرون می شود. مزیت دیگری که لیوان های مسافرتی یا ماگ فلاسکی دارند این است که محفظه نگه دارنده نوشیدنی، در یک فضای خلاء قرار گرفته است. بنابراین به هیچ عنوان امکان انتقال حرارت را نخواهد داشت. به عبارت دیگر عایق کاری خلاء با بیرون کشیدن هوای بین لایه های فلزی تراول ماگ، امکان انتقال حرارت را از بین می برد.

اما لیوان هایی که از عایق بندی خلاء بهره نمی برند و دارای دیواره های داخلی و خارجی هستند، معمولاً لیوان های دو جداره نامیده می شوند و جنس دیواره داخلی آن ها معمولاً از استیل ضد زنگ است. در حالی که دیواره خارجی می تواند از جنس استیل، پلاستیک یا سایر موارد دیگر باشد.

بهترین برندهای تراول ماگ کدام است؟

ار معروف ترین و بهترین برندهای تولید کننده تراول ماگ می توان به برند استنلی Stanly، استار باکس Starbucks، سیگ SIGG Miracle، زجیروشی Zojirushi، میرا Mira، نیچرهایک، دبیلیو ام اف، تفال، نسپرسو، ایکیا و ... اشاره کرد.

ماگ هوشمند چیست؟

جدیدا نمونه ای از ماگ ها وارد بازار شده اند که بسیار هوشمند هستند، این مدل از ماگ قابلیت های متفاوتی را فراهم آورده اند به، عنوان مثال در این نوع ماگ ها قابلیت اندازه گیری دمای نوشیدنی ماگ، اندازه گیری مقدار کالری که در نوشیدنی وجود دارد و یا حتی قابلیت اندازه گیری حجم مایع درون ماگ را فراهم آورده اند. شاید قابلیت های این نوع ماگ ها زیاد کاربردی نباشند اما برای عده ای جذاب شمرده می شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ماگ هوشمند می توانید به مقاله مرتبط با آن یعنی (فلاسک هوشمند چیست؟) مراجعه فرمائید.

ماگ هوشمند

عکس ماگ سفری هوشمند درجه دار

چگونه یک ماگ سفری مناسب بخریم؟

ماگ های سفری یکی از مواردی است که به دلیل استفاده زیاد از آن، نیازمند توجه و دقت بیشتری هنگام خرید می باشد. با توجه به تنوع زیاد این محصول در بازار ، ممکن است وسوسه شوید که هر لیوانی را که مشاهده می کنید، بخرید! بدون اینکه حتی در مورد آن کمی تحقیق کرده باشید. معایب یک تراول ماگ هنگام استفاده مکرر از آن نمایان می شود. بنابراین سعی کنید دقت کافی را هنگام خرید داشته باشید.

قابلیت شستشو

یک تراول ماگ ، به دلیل استفاده مکرر، باید به راحتی قابل شستشو باشد. بدین صورت که اگر نیاز بود با دست آن را شستشو دهید، بتوانید تمام بخش های آن را بشویید.

درب پوش مناسب

درب یک تراول ماگ باید دارای قفل محکمی باشد تا هنگام قراردادن آن در کیف و یا در کنار سایر وسایل دچار نشت مایعات نشود. بنابراین اگر می خواهید تراول ماگ شما ، چیزی بیشتر از یک لیوان ساده باشد، می توانید از تراول ماگ ها با درب قفل دار استفاده کنید.

بدنه عایق

یک تراول ماگ چه از جنس شیشه باشد و یا پلاستیک و استیل، باید دارای بدنه عایق و یا عایق بندی مناسب در اطراف بدنه باشد. اگر می خواهید نوشیدنی شما در همان دمای اولیه خود باقی بماند ، حتما باید یک تراول ماگ با عایق بندی مناسب را خریداری کنید. به طور کلی تراول ماگ ها دارای کاربرد های بسیاری هستند، از نوشیدن قهوه در محل کار گرفته تا حمل آب خنک در هنگام کوه نوردی. می توانید با استفاده از این لیوان های مسافرتی لحظات خوشی را برای خود رقم بزنید.

اما باید دقت داشته باشید که لیوان های مسافرتی دارای درب با عایق بندی خلاء نمی باشند. به همین دلیل بسیار مهم است که از یک ماگ سفری با درب پوش قفل دار استفاده کنید تا روند انتقال حرارت تا حد امکان کند شود.

انواع ماگ های سفری

عکس انواع ماگ سفری یا تراول ماگ

پیشنهاد مطالعه : راهنمای خرید فلاسک چای و بررسی انواع مختلف آن

انواع ماگ از نظر جنس

ماگ چوبی

ماگ ها تاریخچه ای شاید به قدمت پیدایش بشر داشته باشند، البته نه به شکل امروز، بشر اولیه از هر وسیله ای برای آب خوردن استفاده می کرده است. هر چه دستش میامده است و پیدایش ماگ های چوبی از همینجاست، در حال حاضر نیز ماگ های چوبی با کیفیت بسیار بالایی ساخته می شوند که از درختانی با جنس مرغوب هستند و جز ماگ های گران به حساب می آیند.

ماگ سفالی

از زمانی که بشر موفق شد اتش را کشف کند، تحولی اساسی در وسایلی که استفاده می کرد ایجاد گردید که یکی از آنها طبیعتا پختن لوازمی بود که از سفال ساخته میشد. مثل همین ماگ، ماگ هایی پیدا شده که قدمت انها مربوط به ۴ تا ۵ هزار سال پیش می باشد. البته در زمان های قدیم به صورت جدا جدا بخش های مختلف یک ماگ را می ساختند و می گذاشتند تا خشک شود. ولی در حال حاضر انواع اقسام ماگ های سفالی در طرح ها و مدل های مختلف قابل دستیابی می باشد.

ماگ فلزی

ماگ های فلزی نیز از قدیمی ترین ساخته های دست بشر می باشد، چون انسان اولین و اساسی ترین نیازش خوردن و آشامیدن می باشد و به هر جا که می رسید سعی می کرد وسایلی جهت برطرف کردن این نیازش بسازد. در گذشته و قبل از انقلاب صنعتی ساخت ماگ های فلزی دشوار بود ولی بعد از انقلاب صنعتی تحولی در ساخت و ساز اشیا فلزی ایجاد گردید. از بهترین مدل های ماگ فلزی می توان به تراویل ماگ استیل اشاره کرد.

ماگ سفری فلزی

عکس ماگ سفری یا تراول ماگ

ماگ های قدیمی سنگین بودند ولی ماگ های جدید کاملا سبک و شکیل بودند. مشکل بزرگ ماگ های فلزی انتقال حرارتشان می باشد که با دوجداره کردن ماگ ها تا حدودی این مشکل برطرف گردید.

تراول ماگ سرامیکی

حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد چینی ها توانستند مواد تشکیل دهنده ظروف چینی را اختراع کنند. با اختراع این مواد کم کم ماگ ها سرامیکی جای خود را بین مردم باز کردند. عدم انتقال حرارت، سبک بودن، طرح ها و مدل های مختلف از دلایل استقبال مردم از این ماگ های سرامیکی می باشد، به مرور زمان کالاهای دیگری نیز از سرامیک ساخته شد.

روش نگهداری از ماگ مسافرتی

برای محافظت از ماگ سفری و افزایش عمر مفید آن، می توانید راه های زیر را رعایت کنید:

  • همیشه ماگ خود را مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید، مدل هایی که برای جلوگیری از اتلاف دمای مایع دارای فیبری هستند با نور مستقیم خورشید آسیب می بینند.
  • هرگز نباید به ماگ سفری خود ضربه وارد کنید، تا حد امکان مانع از ضربه خوردن آن شوید. زیرا برخی از مدل ها برای جلوگیری از سرد و گرم شدن مایع درون خود شیشه دارند که باعث شکستن شیشه داخلی آن ها می شود.
  • پیشنهاد می کنم، از ماگ خود همیشه برای یک منظور استفاده کنید، مثلا اگر درون آن آب جوش می ریزید دیگر به عنوان یک وسیله برای گرم نگه داشتن مایعات از آن استفاده کنید و اگر برای نگهداری آب سرد می خواهید همیشه درون آن آب سرد بریزید. این کار طول عمر ماگ را افزایش می دهد.
  • پیشنهاد می کنم تا حد ممکن از ماشین ظرفشویی برای شستن آن استفاده نکنید مگر اینکه شرکت سازنده استفاده از ماشین ظرفشویی را منع نکرده باشد. زیرا به واشر و قسمت های آب بندی کننده ماگ آسیب وارد می کند.
  • شستشوی منظم: ماگ سفری باید پس از هر بار استفاده، با آب و صابون شسته شود تا از باکتری ها و بوی ناخوشایند جلوگیری شود. برای تمیز کردن ماگ سفری، بهتر است از برس نرم استفاده کنید تا سطح آن خراب نشود.
  • عدم استفاده از مایکروویو: برای گرم کردن ماگ سفری نباید از مایکروویو استفاده کنید زیرا این کار ممکن است باعث خرابی ظرف شود.
  • عدم قرار دادن ماگ سفری در فریزر: همچنین، بهتر است ماگ سفری را در فریزر قرار ندهید چرا که این کار ممکن است باعث شکست ظرف شود.

با رعایت این راهکارها، می توانید ماگ سفری خود را به خوبی محافظت کرده و مانع از خرابی زود هنگام آن شوید.

پیشنهاد مطالعه : ماگ حرارتی چیست؟

خرید تراول ماگ سفری

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
تراول ماگ چیست؟
تراول ماگ یا همان ماگ سفری نوعی از لیوان هستند که با بدنه عایق بندی شده مانع از تغییر دمای نوشیدنی می شوند و دمای مایع درون خود را تا ساعت ها حفظ می کند. به عبارت دیگر نوعی فنجان است که معمولاً برای نوشیدن نوشیدنی های گرم مانند قهوه، شکلات داغ، سوپ یا چای استفاده می شود.
قیمت انواع ماگ سفری یا تراول ماگ چند است؟
قیمت انواع تراول ماگ به عوامل مختلف همچون برند شرکت سازنده، جنس ماگ، اندازه آن، مدت زمان نگهدارندگی دما و سایر قابلیت های آن بستی دارد، اما در حالت کلی رنج قیمت ماگ سفری از 30 هزار تومان تا 2 میلیون تومان می باشد.
تاریخ به روز رسانی : 1401/12/01
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
ماگ سفری استنلی مدل one hand گنجایش 0.25 لیتر
ماگ سفری استنلی مدل one hand گنجایش 0.25 لیتر
ماگ سفری نسپرسو مدل Nomad Travel Mug گنجایش 0.5 لیتر ساخت سوییس
ماگ سفری نسپرسو مدل Nomad Travel Mug گنجایش 0.5 لیتر ساخت سوییس
ماگ سفری مدل M202 گنجایش 0.38 لیتر با سری ضامنی
ماگ سفری مدل M202 گنجایش 0.38 لیتر با سری ضامنی
ماگ سفری مدل S4 گنجایش 0.5 لیتر جنس استیل سر پیچی
ماگ سفری مدل S4 گنجایش 0.5 لیتر جنس استیل سر پیچی
ماگ سفری دو جداره استیل ضد زنگ گنجایش 0.550 لیتر
ماگ سفری دو جداره استیل ضد زنگ گنجایش 0.550 لیتر
ماگ سفری دور سیلکونی داخل استیل دو جداره گنجایش 0.45 لیتر
ماگ سفری دور سیلکونی داخل استیل دو جداره گنجایش 0.45 لیتر
ماگ سفری مدل همزن دار گنجایش ۰.۴ لیتر جنس استل
ماگ سفری مدل همزن دار گنجایش ۰.۴ لیتر جنس استل
ماگ سفری مدل coffee گنجایش 0.510 لیتر جنس فلزی با سری پیچی
ماگ سفری مدل coffee گنجایش 0.510 لیتر جنس فلزی با سری پیچی
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد