منو

فین شنا چیست، انواع آن کدام است و چه کاربردهایی دارد؟

مهم نیست یک غواص حرفه ای باشید و یا یک شناگر معمولی، فین های شنا که در بازار میتوان آن ها را با نام های دگری همچون: کفش غواصی، باله غواصی، پای فین، پای غواصی، پایار و ... نیز جستجو نمود، کمک دهنده اصلی شما در راستای حرکت هرچه سریعتر و قدرتمندتر در زیر آب به جلو می باشد.

البته بدون یک فین غواصی یا فین شنا نیز شما می توانید در جریان آب حرکت نمایید اما خوب قطعا باید انرژی بیشتری صرف کنید و نهایتا با افزایش میزان تنفس جسمانی خود، زمان شنا و غواصی کمتری برای لذت بردن از دنیای زیر آب خواهید داشت!

در ادامه این مطلب با طوطی کالا همراه شوید تا شما را با نکاتی مهم در خصوص انتخاب و خرید فین شنا آشنا نماییم.

خرید فین شنا

راهنمای خرید فین شنا

فین شنا چیست؟

فین شنا (به انگلیسی Swimfin) یا میکروفین از سری لوازمی کمک شنا هستند که به واسطه اندازه بزرگتری که نسبت به پا دارند سطح بیشتری از آب را جابه جا می کنند و البته به نیروی بیشتری نیز نیاز دارند. به عبارتی دیگر فین موجب کاهش بازه اعمال ضربه شما بر آب می شود.

فین ها عموما از پلاستیک و لاستیک نرم یا سفت و یا ترکیبی از این مواد ساخته شده است. از ویژگی فین های شنا مقاومت بالا و ماندگاری آنهاست. فین شنا به دو دسته فین شنا سرعتی و فین شنا قدرتی تقسیم بندی می گردد.

انواع فین شنا از نظر کاربرد

فین شنا از نظر کاربرد به دو دسته کلی زیر تفسیم می گردد:

فین شنا قدرتی

طراحی فین های شنا قدرتی به گونه ای است که سبب تقویت عضلات پای شما در هنگام شنا باعث میشوند. این مدل فین به خصوص برای افرادی که شنا را به طور تمرینی برای مسابقات انجام می دهند و قصد دارند عضلات پای خود را تقویت نمایند، بسیار اثربخش خواهد بود. البته که برای شناگران آماتور توصیه نمی شود.

میکروفین قدرتی، آمادگی جسمانی فرد را افزایش می دهد و بدین جهت برای سلامت قلب و عروق نیز بسیار مفید است. بال فین قدرتی کوتاه تر از بال فین سرعتی می باشد، از این جهت مانند فین سرعتی، شنای فرد را سرعت نمی بخشد.

فین شنا قدرتی

عکس فین شنا قدرتی

سایر ویژگی ها

  • مقاوم تر از فین های سرعتی
  • غالبا سنگین تر از فین های سرعتی
  • تقویت سلامت عمومی
  • ضربات کوتاه و پرقدرت
  • مناسب برای آمادگی برای مسابقات طولانی مانند شرکت در مسابقات سه گانه (حدودا ۱.۵ کیلومتر)

فین شنا سرعتی

فین شنا سرعتی مانند باله ماهی طراحی شده است، مزیت این محصول این است که منجر می گردد، فرد آب را مانند ماهی کنار زده و سرعت خود را افزایش دهد. این نوع از فین ها باله های بلند تری دارند و عموما نرم تر از فین های قدرتی هستند، انرژی کمتری برای حرکت اولیه پا نیاز دارند، اما به سبب سهولت در جابه جایی آب می توانند و افزایش سرعت می توانند انرژی بیشتری را از فرد بگیرند.

فین های سرعتی بهترین انتخاب برای شروع شنا و آموزش فین زدن هستند. جدید ترین نوع از این فین ها، فین های جدید MP ALPHA هستند که بسیار مورد استقبال قرار گرفتند، چرا که بسیار سبک هستند.

فین شنا سرعتی

عکس فین شنا سرعتی

سایر ویژگی ها

  • سبک تر ازفین های قدرتی
  • ضربات بیشتر با فشار کمتر
  • احتمال آسیب پذیری بالاتر (بخصوص در مدل های جدیدتر)
  • تمایز در سرعت
  • مناسب برای تمرینات مسابقات شنا سرعت
  • تولید در طرح های متفاوت تر

انواع فین غواصی از نظر ظاهر

فین کفشی

  • مناسب استفاده برای شناگران و غواصانی است که در آب های گرم شنا می کنند و خیلی نیازی به مراقبت از مچ پای خود در برابر سرمای آب ندارند.
  • این نوع از فین های مخصوص شنا در دو مدل سرعتی (تیغه بلند) و قدرتی (تیغه کوتاه) در بازار موجود می باشند.
  • ناگفته نماند امکان استفاده و حرکت با این نوع از فین های غواصی بر روی زمین کمی سخت و دشوار می باشد.

فین شنا کفشی

فین بندی

  • برخلاف مورد قبل، مناسب استفاده برای شنا و غواصی در آب های سرد می باشد.
  • همچون مدل قبل از دو نوع سرعتی و قدرتی با تیغه های بلند و کوتاه برخوردارند.
  • این نوع از محصولات آبی به دلیل داشتن بند و امکان اتصال قوی ان به بوت شنای شما، فین بندی نامیده شده اند.
  • می توان بواسطه همراه داشتن بوت غواصی، به راحتی و بعد از بیرون آمدن از آب بر روی زمین های ناصاف و هموار قدم برداشت.

فین شنا بندی

عکس فین شنا مدل بندی

فین شنا از نظر تیغه

فین های شنا از نظر تیغه به سه نوع دسته بندی می شوند که هر کدام به منظور خاصی طراحی و پیاده سازی شده اند:

  1. فین شنا با تیغه پلاستیکی : این تیغه دارای قیمت کمتری هستند اما ارزش برخی ها از نظر کارایی بالاتر است این نوع تیغه بیشترین تنوع و رنگ بندی را در بین فین های شنا دارد.
  2. فین شنا با تیغه کانالی : در این نوع فین های شنا تعدادی کانال و برآمدگی روی فین وجود دارد که باعث میشود آب های اطراف آن به سمت خاصی هدایت شود و فشار کمتری به پاهای شما وارد شود. در فین های مسطح به دلیل برخورد مستقیم آب با پای های شما یک لرزش خاص و خفیفی در پاهای خود احساس می کنید اما این فین های شنا به دلیل داشتن تیغه های کانالی این مشکل را ندارد.
  3. فین شنا با تیغه شکافدار : سرعت واقعی در هنگام شنا را با این نوع از فین ها تجربه کنید این فین به دلیل داشتن شکاف ها دارای سطح تماس کمتری با آب هستند و بیشترین انرژی را به پاهای شما منتقل می کنند و باعث میشود با یک حرکت کوچک شما سرعت زیادی را به شما بدهند. و برای شناگران حرفه ای توصیه می گردد.

نکات مهم هنگام خرید فین شنا

انتخاب نوع

اولین نکته در خصوص خرید فین شنا مربوط به نوع آن می شود که برای این منظور ما در قسمت قبل از همین مطلب شما را با دو نوع فین شنای بندی و کفشی آشنا کردیم. حال دیگر این شما شناگران و غواصان گرامی هستید که باید متناسب با سبک شنا (سرعتی یا قدرتی) و همچنین اقلیم آبی مورد نظرتان که می تواند سرد و یا گرم باشد یک کدام را انتخاب و مورد استفاده خود قرار دهید.

انتخاب فین شنا غواصی

عکس شناگران کنار استخر با فین شنا

اندازه و وزن فین

فین های غواصی در همه حالات بزرگتر از پای شما می باشند اما با این حال شما نیز بایستی به دنبال خرید محصولی باشید که از اندازه ای مناسب با قدرت حرکتی پای شما برخوردار است و سنگینی آن در حین حرکت در آب و شنا کردنتان، کمتر مشکلی را متوجه شما کند!

فراموش نکنید فارغ از سایز مناسب یک فین شنا که می توان بصورت بری سایز (Freesize) نیز باشد، چنانچه محصول انتخابی شما بیش از حد اندازه سبک باشد، مانع از سرعت گرفتن شما در زیر آب خواهد شد!

تعیین نوع تیغه

نکته مهم بعدی در خصوص انتخاب فین شنا توجه به نوع تیغه آن است که برای این منظور ما بطور کلی در بازار با سه نوع تیغه تعبیه شده بر روی فین های غواصی مواجه هستیم که عبارتند از: تیغه های پلاستیکی، تیغه های کانال دار و تیغه های شکاف دار که نوع اولی رایج ترین و ارزان ترین محصول ممکنه در بازار کشورمان است.

فراموش نکنید بهتر است با توجه به سطح شناگری و غواصی خود در خصوص انتخاب نوع تیغه فین غواصی تان، تصمیم گیری نمایید. در میان دسته های مذکور این مدل های تیغه پلاستیکی هستند که با قیمت ارزانتری در بازار بفروش رسانده می شوند.

انتخاب رنگ

برخی از کمپانی های تولید کننده فین های غواصی از رنگ های بخصوصی برای هر یک از سایزهای خود استفاده می کنند و برخی دیگر انتخاب رنگ را صرفا موردی قابل بحث و نظر از سوی مشتریان خود می دانند.

به همین خاطر نمی شود بصورت مطلق گفت که انتخاب رنگ در فین های مخصوص شنا بسته به نظر و سلیقه شما دارد؛ زیرا همانطور که گفتیم تعدادی از برندهای مطرح جهانی از استاندارد منحصر به فردی در این زمینه تبعیت می کنند.

اما خب در این بین هستند برندهایی که از هر سایز فین خود چند رنگ را تولید کرده اند تا انتخاب برای شما خریداران عزیز شیرین شود.

خرید فین شنا

قیمت فین شنا

تمام آنچه که در این مطلب گفته شد از جمله عوامل موثر در تعیین قیمت فین شنا می باشد. قیمت فین شنا از چند ده هزار تومان آغاز و تا بالای یک میلیون توان نیز با توجه به کیفیت و نام برندی که آن را طراحی و تولید کرده است، ادامه پیدا خواهد کرد.

با این حال توجه داشته باشید از آنجایی که این نوع از محصولات در ارتباط مستقیمی با سطح بهبود عملکرد شما در زیر آب هستند، توصیه می کنیم در حد امکان از خرید محصولاتی ارزان قیمت و بی کیفیت جدا پرهیز نمایید.

توصیه ما به شما این است که محصول خود را فروشگاه های مطمئن و از برندهای شناخته شده تهیه فرمایید.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت فین شنا چند است؟
قیمت انواع فین شنا یا پای فین به عواملی همچون برند شرکت سازنده، جنس فین، اندازه و ابعاد، نوع (قدرتی یا سرعتی)، نحوه بسته شدن، نوع تیغه و ... بستگی دارد اما در حالت کلی قیمت فین شنا از 500 هزار تومان تا 3 میلیون تومان می باشد.
برند های معروف فین شنا کدامند؟
از برندهای مطرح و خوش نام جهت خرید فین شنا می توانیم به برندهای اینتکس، آکو پرو، اسپیدو، زاگز، آرنا، جیلانگ، بست وی، مد ویو، سوانز، فونیکس، باماها و کرسی اشاره کرد.
تاریخ به روز رسانی : 1401/11/05
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
فین شنای کرسی مدل AguaBlck سایز 40-39
فین شنای کرسی مدل AguaBlck سایز 40-39
فین شنای کرسی مدل Pluma Blue سایز 43-44
فین شنای کرسی مدل Pluma Blue سایز 43-44
اسنورکل و ماسک و فین غواصی مدل 25020
اسنورکل و ماسک و فین غواصی مدل 25020
فین شنا کفشی اینتکس مدل 55933 سایز 35-38
فین شنا کفشی اینتکس مدل 55933 سایز 35-38
فین شنا قدرتی پرو اسپورتز کد 4244
فین شنا قدرتی پرو اسپورتز کد 4244
فین شنا بچگانه مدل 303126 سایز 33-34
فین شنا بچگانه مدل 303126 سایز 33-34
فین شنا سرعتی اینتکس مدل 55937
فین شنا سرعتی اینتکس مدل 55937
فین شنا قدرتی اسپیدو مدل 46428 سایز XS
فین شنا قدرتی اسپیدو مدل 46428 سایز XS
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد