منو
طوطی کالا >زیبایی و سلامت>ابزار سلامت>سلامت محیط>عملکرد فیلترهای دستگاه تصفیه آب

انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب + بررسی عملکرد و زمان تعویض آنها

انوع دستگاه تصفیه آب

از دستگاه تصویه آب خانگی انواع مختلفی مانند دستگاههای با فناوری اسمز معکوس یا RO، دستگاههای متکی به فیلتراسیون و UF، دستگاههای تبادل یونی و ... در بازار وجود دارد. دستگاههای مناسب برای استفاده خانگی اغلب یا RO هستند یا فیلتراسیون. اما تفاوت انها چیست و چگونه متوجه بشویم؟

دستگاه تصفیه آب خانگی

تفاوت آنها در این است که دستگاه تصفیه آب RO دارای فیلتر ممبران هستند که قدرت زیادی در تصفیه دارد اما دستگاهای فیلتراسیون ممکن است همه فیلترها را داشته باشند بجز ممبران. این فیلتر توانایی زیادی در تصفیه دارد که باعث میشود تمام مواد مضر و سموم از آب حذف شوند در صورتی که دستگاههای فیلتراسیون فاقد این توانایی هستند و تنها بخشی از مواد مضر را حذف میکنند. به عنوان مثال با دستگاه RO نیترات از آب حذف میشود ولی دستگاههای فیلتراسیون این توانایی را ندارند.

در مورد نکات مهم هنگام خرید دستگاه تصفیه آب در مقاله مرتبط با آن یعنی (راهنمای خرید تصفیه آب خانگی) به طور مفصل توضیح داده ایم، در این مطالب می خواهیم درباره نحوه عملکرد هر کدام از فیلترهای آن اطلاعات بیشتری در اختیار تان قرار دهیم.

دقت دستگاههای تصفیه آب RO یا اسمز معکوس

هر دو دستگاه ممکن است 5 یا 6 یا بیشتر فیلتر داشته باشد اما فیلتر ممبران فقط در دستگاههای RO است. همچنین این دستگاهها دارای پمپ و ترانس و سنسور هستند که دستگاههای فیلتراسیون ندارند. هر فرد ممکن است یکی از دستگاهها را ترجیح دهد اما مراقب باشید دستگاههای فیلتراسیون 6 مرحله را بجای 6 مرحله RO به شما نفروشند. برای تصفیه بهتر و کامل تر بخصوص در مناطق شهری پیشنهاد میشود حتما از دستگاههای RO استفاده نمایید.

انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

تعداد فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه های تصفیه آب در مدل های مختلفی در بازار موجود هستند که ممکن است از 3 فیلتر تا 8 فیلتر را دارا باشند که دستگاههای 6 فیلتره رایج تر هستند. در دستگاه هایی که با فناوری RO ارائه می شوند، تصفیه در پروسه 5 مرحله ای انجام می گیرد. شرکت هایی که در زمینه عرضه و فروش دستگاه تصفیه کننده آب فعال هستند، به کارگیری تعداد بیشتر فیلتر را توصیه می کنند.

آن ها معتقد هستند وجود فیلترهای متعدد سبب طولانی تر شدن عمر فیلتر و بهبود عملکرد دستگاه خواهد شد. در این میان شرکت های سودجو نیز درصدد فروش گران تر محصولات به مشتریان می باشند. بنابراین از ترفند بیشتر کردن فیلترهای بی فایده و اضافی به دستگاه تصفیه کننده آب خانگی استفاده می کنند. این موضوع برای افراد سودجو جهت افزایش قیمت دستگاه تصفیه آب مورد توجه قرار می گیرد.

اهمیت تعداد فیلتر

فروشندگان تصفیه آب استفاده از دستگاه هایی با فرآیند تصفیه آب 6 مرحله ای را توصیه می کنند. برای فیلتر مرحله ششم در فرآیند تصفیه می توان از فیلتر قلیایی یا فیلتر مواد معدنی با کیفیت استفاده کرد. دستگاه های اورجینال تصفیه آب دارای شش یا پنج مرحله تصفیه هستند. این موضوع نشان می دهد افزایش تعداد فیلتر در دستگاه تصفیه کننده آب خانگی همیشه به معنای کیفیت بهتر نیست.

فیلترهای به کار رفته در دستگاه تصفیه آب اهمیت زیادی دارد. فیلتر ممبران از جمله فیلترهای مناسب و با کیفیت است. البته این فیلتر نیز در حال حاضر با تنوع قیمت زیادی عرضه می شود. این موضوع وجود فیلترهای فیک ممبران را نشان می دهد.

زمان تعویض دستاگه تصفیه آب

نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی و زمان تعویض هرکدام

انواع فیلتر تصفیه آب خانگی

1 - فیلتر مرحله اول پلی پروپیلن PP تصفیه آب

فیلتر مرحله اول تصفیه آب، یک فیلتر الیافی است که املاح درشت آب آشامیدنی همانند شن و ماسه، جلبک ها، لجن و اکسید آهن لوله ها و گل و لای یعنی املاح بزرگتر از ۵ میکرون را از آب آشامیدنی حذف کرده و از بروز سنگ کلیه در بدن انسان جلوگیری می کند.

فیلتر پلی پروپیلن یا فیلتر pp الیافی از پروپیلن دارد که ذرات نامطلوب شناور موجود در آب را به خود جذب می کند که به همین علت فیلتر الیافی نیز نامیده می شود. به دلیل آن که از بین بردن مواد فیزیکی موجود در آب جزءِ مراحل ابتدایی تصویه آب است به فیلتر الیافی، فیلتر مرحله اول نیز می گویند.

نحوه عملکرد فیلتر الیافی

نحوه عملکرد فیلتر مرحله اول یا فیلتر الیافی

ذرات درشت تر در قسمت های بیرونی تر و ذرات ریزتر در قسمت های درونی این فیلتر قرار می گیرند و از آب جدا می شوند. به دلیل کاربرد زیادی که این فیلترها در حذف مواد فیزیکی و درشت دارند، زودتر از سایر انواع فیلترها عمر مفیدشان به پایان می رسد؛ به طوری که معمولاً در یک بازه زمانی بین 3 تا 6 ماه به همراه فیلتر شماره ۲ و ۳ باید تعویض فیلتر تصفیه آب گردند.

2 - فیلتر مرحله دوم کربن فعال گرانول GAC UDF تصفیه آب

فیلتر مرحله دوم کربن اکتیو دانه های کربن ساخته شده از پوسته ی نارگیل هستند که وظیفه حذف کلر آب آشامیدنی را با آزادسازی یون دارند. از مضرات کلر در آب آشامیدنی می توان به چروک شدن پوست و ریزش مو اشاره کرد به همین جهت وجود این فیلتر بسیار مهم و کاربردی است.

3 - فیلتر مرحله سوم کربن بلاک CTO تصفیه آب

فیلتر کربن بلاک تصفیه آب خانگی مکمل مرحله دوم کربن اکتیو بوده و مواد جانبی کلر همچون کلرامین را از آب تصفیه شده حذف می کند. این فیلتر علاوه بر این، به محافظت از ممبران، فیلتر اصلی دستگاه تصفیه آب می پردازد و اجازه عبور املاح درشت و ورود به ممبران را نخواهد داد. دیر عوض کردن این فیلترها باعث می شود عمر مفید فیلتر اصلی دستگاه نیز کاهش پیدا کند و عوارض خاص خود نظیر کاهش کیفیت آب تصفیه شده را دارد.

فیلتر کربن بلاک یا فیلتر cto فیلتری است که از مواد گیاهی مانند پوست نارگیل یا پوست گردو تهیه می شود و به صورت استوانه ای یک تکه ساخته می شود. فیلتر کربن بلاک از جنس پوسته نارگیل کربن اکتیو فشرده شده ای است که میلیون ها منفذ ریز دارد و با عبور آب از این منافذ خواص نامطلوبی مانند بو، طعم و کلر آب از بین می رود. برخلاف بعضی از فیلترهای دیگر که بودن یا نبودن آن ها در انجام فرآیند تصفیه آب ضروری محسوب نمی شود، فیلتر کربن بلاک یکی از فیلترهای ضروری است که اگر مورد استفاده قرار نگیرد، تصویه آب ناممکن خواهد بود.

به دلیل آن که فیلتر کربن بلاک زیاد مورد استفاده قرار می گیرد و نقش مهی را در فرآیند تصفیه آب ایفا می کند، برای آب های شهری معمولاً هر شش ماه یکبار باید تعویض فیلتر آب تصفیه کن گردد. استفاده از ترکیبات طبیعی گیاهی پوسته نارگیل سبب می شود تا آب عاری از هرگونه ماده شیمیایی شود و برای سلامتی عوارض نامناسبی وجود نداشته باشد.

فیلتر کربن بلاک

عکس فیلتر مرحله سوم کربن تصفیه آب خانگی

4 - فیلتر مرحله چهارم ممبران تصفیه آب

فیلتر ممبران تصفیه آب یا فیلتر membrane وظیفه از بین بردن آلودگی های محلول را در تصفیه آب خانگی تا کوچک ترین ذراتی که حتی با چشم دیده نمی شوند را نیز تا ابعاد یک ده هزارم میکرون ۰٫۰۰۰۱ برعهده دارد. این آلودگی ها موادی مانند میکروب ها، باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و همچنین نیتریت ها را شامل می شوند که ورود آن ها به بدن انسان می تواند بیماری های زیادی را به بار بیاورد.

انگل های موجود در آب اگر وارد بدن شوند، در آن تکثیر شده و به قسمت های مختلف نفوذ می کنند. همچنین نیتریت ها موادی سمی هستند که تهدید جدی برای سلامتی بدن انسان محسوب می شوند. به همین دلیل فیلتر ممبران با از بین بردن این مواد و همچنین سایر فلزات سنگین و مضر، نقش مهمی را در حفظ سلامتی آب آشامیدنی ایفا می کند.

فیلتر ممبران از چند لایه با ضخامت کم که به صورت فشرده بر روی هم قرار گرفته اند، تشکیل شده است و به صورت حلقوی مارپیچ به دور لوله ای با شکل استوانه پیچانده شده است. فیلتر ممبران تقریبا می تواند تا 98 درصد از آلاینده هایی را که در آب وجود دارد، از بین ببرد.

ممبران تصفیه آب خانگی MEMBRANE در مدل های تایوانی، آمریکایی و ژاپنی در بازار ایران یافت می شود. زمان تعویض فیلتر ممبران نیز هر یک سال و نیم دو سال است و عمر مفید آن زیاد است.


عملکرد فیلتر شماره چهارم ممبران


نحوه عملکرد فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب

5 - فیلتر مرحله پنجم پست کربن خطی POST CARBON تصفیه آب

به فیلتر پست کربن فیلتر کربن نهایی یا فیلتر کربن خطی نیز گفته می شود. علت نام گذاری فیلتر post carbon به فیلتر کربن نهایی آن است که در دستگاه تصفیه آب پنج مرحله ای، از این فیلتر در مرحله پنجم استفاده می شود. فیلتر پست کربن وظیفه از بین بردن بوی بد و مزه نامناسب آب را بر عهده دارد. پست کربن پس از یک سال نیاز به تعویض فیلتر دارد.

البته بو و طعم نامناسب آب که در این مرحله از بین می رود، ناشی از ماندن آن برای مدت طولانی در منابع آب است. در مرحله پنجم، آب از 4 فیلتر قبلی عبور کرده و به همین دلیل تقریباً پاکسازی شده است؛ در نتیجه آبی که از فیلتر کربن نهایی عبور می کند، معمولاً آبی سالم است. این مسئله سبب می شود تا عمر فیلتر پست کربن نسبت به فیلترهایی که در مراحل قبل مورد استفاده قرار می گیرند، بیشتر باشد. فیلتر پست کربن برای تصفیه آب خانگی تا حداکثر دمای 50 درجه می تواند مورد استفاده قرار گیرد اما آب با دمای بالاتر سبب کاهش خاصیت فیلترینگ این نوع از فیلترها می شود و از عمر مفید آن ها کم می کند. معمولاً عمر مفید فیلترهای پست کربن تا یک سال است و پس از آن خاصیت خود را از دست می دهند و باید تعویض فیلتر تصفیه آب شوند.

6 - فیلتر مرحله ششم معدنی ساز مینرال MINERAL تصفیه آب

فیلتر mineral یا فیلتر مینرال تصفیه آب یکی از فیلترهای کاربردی و جالب است که وظیفه حفظ مواد معدنی آب را برعهده دارد. سایر فیلترها به دلیل خاصیت پالایندگی بالا، املاح موجود در آب را به خود جذب می کنند که این فرآیند اگرچه باعث ایجاد آبی سبک می شود، اما به هرحال بخش زیادی از املاح مفید موجود در آب نیز از بین می روند.

مواد موجود در قیلتر مینرال

مواد موجود در فیلتر مینرال تصفیه آب خانگی

فیلتر مینرال قابلیت آن را دارد تا مواد معدنی مهمی را که در آب وجود دارند و برای بدن مفید هستند، به آب برگرداند. به همین دلیل به فیلتر مینرال فیلتر مواد معدنی یا فیلتر قلیایی نیز گفته می شود.

اما شاید برایتان این سوال پیش بیاید که فیلتر مینرال چگونه می تواند مواد معدنی از بین رفته در مراحل قبلی فیلتر را به آن برگرداند؟ پاسخ بسیار ساده است؛ این فیلتر بر اساس شبیه سازی عبور جریان آب از مسیرهایی که دارای سنگ های معدنی هستند طراحی شده است. آبی که از برف ها سرازیر می شود و در مسیر رودخانه ها جاری می شود، مانند آب چشمه دارای خاصیت معدنی است و این خاصیت را از سنگ هایی که در مسیر خود از آن ها عبور می کند، می گیرد. در فیلتر مینرال نیز درصدی از سنگ های معدنی مفید استفاده شده که سبب می شود آب تصفیه شده خاصیت معدنی نیز داشته باشد.

برای نمونه می توان به برخی از مواد معدنی موجود در فیلتر قلیایی مانند کلسیم، پتاسیم و آهن اشاره کرد. این مواد معدنی پس از عبور آب از این فیلتر به آن اضافه می شوند و به آب خاصیت قلیایی یا بازی می بخشند. همچنین از بین بردن چربی های نامطلوب موجود در آب سبب شده تا فیلتر مینرال یکی از بهترین انواع فیلترهای تصفیه آب به شمار آید. معمولا عمر مفید فیلتر قلیایی تا دوسال است و پس از آن باید تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب گردند.

فیلتر مینرال تصفیه آب

7 - فیلتر مرحله هفتم قلیایی کننده آب آشامیدنی آلکالاین ALKALINE ORP تصفیه آب

بهترین دستگاه تصفیه آب قلیایی یک دستگاه هفت مرحله ای است که در فیلتر مرحله هفتم آن، فیلتر آلکالاین قلیایی کننده آب آشامیدنی قرار گرفته است. فیلتر آلکالاین با افزایش سطح PH آب آشامیدنی آن را یونیزه قلیایی کرده و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی محسوب می شود. از خواص آب آشامیدنی قلیایی می توان به افزایش سیستم ایمنی بدن انسان اشاره کرد. فیلتر قلیایی دستگاه تصفیه آب هم هر یک سال به همراه پست کربن و مینرال تعویض می شود .

شناخت نام انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت انواع فیلتر دستگاه تصفیه چند است؟
قیمت انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی از 20 هزار تومان تا 2 میلیون تومان می باشد و به عواملی همچون برند شرکت سازنده، نوع و تعداد فیلتر، مواد فیلتر شونده، میزان فیلتراسیون، مواد اولیه فیلتر و ... بستگی دارد.
بهترین مارک فیلتر دستگاه تصفیه آب کدام است؟
از بهترین مارک ها و برندهای تولید کننده انواع فیلتر دستگاه تصفیه می توان به هیوندای، اس اس وی، سوفیلتر، سی سی کا، آکوا، دلفین، آکوآ اسپرینگ، آکوآ کلیر، فیلبرتو و جوی واتر اشاره کرد.
تاریخ به روز رسانی : 1402/02/30
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
فیلتر دستگاه تصفیه آب اس اس وی مدل PCC مجموعه 3 عددی
فیلتر دستگاه تصفیه آب اس اس وی مدل PCC مجموعه 3 عددی
فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی C.C.K بسته سه عددی
فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی C.C.K بسته سه عددی
فیلتر دستگاه تصفیه آب مدل KFC-N5 مجموعه 5 عددی
فیلتر دستگاه تصفیه آب مدل KFC-N5 مجموعه 5 عددی
فیلتر دستگاه تصفیه آب آکوا پیورست مجموعه 8 عددی
فیلتر دستگاه تصفیه آب آکوا پیورست مجموعه 8 عددی
فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی لابستر مدل N11 بسته 3 عددی
فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی لابستر مدل N11 بسته 3 عددی
فیلتر تصفیه آب یخچال و فریزر آکوا پیورست مجموعه 4 عددی
فیلتر تصفیه آب یخچال و فریزر آکوا پیورست مجموعه 4 عددی
فیلتر دستگاه تصفیه آب آکوآ اسپرینگ مدل F-S7-H9A مجموعه 9 عددی
فیلتر دستگاه تصفیه آب آکوآ اسپرینگ مدل F-S7-H9A مجموعه 9 عددی
فیلتر دستگاه تصفیه کننده آب پالایه سازان فرآیند توس بسته 3 عددی
فیلتر دستگاه تصفیه کننده آب پالایه سازان فرآیند توس بسته 3 عددی
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد