منو

عصا طبی چهار پایه چیست؟ راهنمای خرید اینترنتی عصا چهار پایه

معمولا همه پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها به نوعی از ضعف و ناتوانی پاهایشان شکایت دارند و بیشتر آنها از یک وسیله کمکی برای حرکت و راه رفتن استفاده می کنند. با افزایش سن و ورود به دوران سالمندی، خیلی از ناتوانی ها و مشکلات حرکتی افزایش می یابد.

ابزارهایی مانند عصا، چوب های زیر بغل و واکر، به عنوان وسایل کمکی برای حمایت از بیمار، بهبود تعادل و افزایش فعالیت و استقلال به کار می روند، اما بیشتر سالمندان شیوه درست استفاده از آنها را نمی دانند، بهتر است بگوییم آنها یاد نگرفته اند چگونه از این وسایل استفاده کنند و حتی بیشتر این وسایل، اندازه و ارتفاع مناسبی ندارند.

خرید اینترنتی عصا چهارپایه

راهنمای خرید عصای چهار پایه طبی

انتخاب وسیله مناسب، به قدرت، تحمل، تعادل، عملکرد شناختی و اقتضای محیطی بیمار بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم هر آنچه که باید درباره عصای چهار پایه طبی (یکی از انواع عصا) به منظور انتخاب و خرید درست آن لازم است بدانید را توضیح دهیم، پس در ادامه مطب با طوطی کالا همراه باشید.

عصا چهارپایه چیست؟

عصای چهار پایه از وسایل کمکی توانبخشی مورد نیاز برای افراد کم توان و میانسال میباشد که کمک فراوانی به حفظ تعادل افراد میکند، از عصا چهار پایه برای حمل و نقل و جابجایی افراد استفاده می کنند.

معمولا عصا در انواع مختلف برای آسیب دیدگی های متنوع طراحی شده است، این عصا با داشتن چهار پایه مقاوم و در عین حال بسیار سبک به حفظ تعادل افراد کمک خواهد کرد. و همچنین شکل S این عصا به حفظ تعادل بیشتر در افراد کمک کرده است.

عصا چهار پایه

انواع عصا

1 - عصاهای استاندارد

عصای استاندارد یا عصای صاف معمولا از چوب یا آلومینیوم ساخته می شود و ارزان قیمت و سبک است. عصای آلومینیومی امکان تنظیم ارتفاع هم دارد. عصای استاندارد در فردی که برای تحمل وزن به اندام فوقانی نیاز ندارد، می تواند به تعادل کمک کند.

2 - عصاهای خمیده

عصای خمیده وزن بیمار را در راستای عصا پخش می کند. این عصا برای بیمارانی مناسب است که گاهی نیاز دارند اندام فوقانی شان وزن را تحمل کند؛ مانند افرادی که به دلیل درد ناشی از استئوآرتریت زانو یا لگن در راه رفتن مشکل دارند.

3 - عصاهای چهارپایه

عصای چهارپایه سطح اتکای بیشتری دارد و امکان تحمل وزن بیشتر را فراهم می کند. هنگامی که بیمار به استفاده از دستان خود نیاز دارد، می تواند به تنهایی روی زمین بایستد.

4 - چوب های زیر بغل

عصا های زیربغل برای افرادی مناسب هستند که برای تحمل وزن به استفاده از بازوهای خود نیاز دارند. این عصاها می توانند 80 درصد وزن بدن و دو عصای زیربغل، صد درصد وزن بدن را حمایت کنند. البته عصای زیر بغل به مصرف انرژی و قدرت قابل توجه شانه و بازو نیاز دارد و برای افراد سالمند و لاغر مناسب نیست.

5 - واکرها

واکرها برای افرادی مناسب هستند که ضعف اندام تحتانی یا تعادل ضعیف دارند. این وسایل سطح اتکا را افزایش می دهند و باعث می شوند بیمار وزن خود را بهتر تحمل کند، اما واکرها باعث ایجاد وضعیت نامناسب در پشت می شود و امکان چرخش بازو کاهش می یابد. استفاده از واکر نسبت به عصا به توجه بیشتری نیاز دارد و حرکت در پله ها هم با استفاده از واکر دشوارتر است.

جهت کسب اطلاعات کامل و جامع درباره انواع واکر می توانید مقاله مرتبط با آن یعنی واکر چیست را مطالعه فرمائید.

انواع مختلف عصا

انواع مختلف عصا (عصای استاندارد، خمیده، چهار پایه، چوب زیر بغل، واکر)

طریقه استفاده از عصا

برای استفاده کردن از عصا، فرد مصرف کننده ابتدا باید وزن خود را روی پای سالم بیندازد، عصا باید مقداری جلو تر از بدن فرد قرار بگیرد تا تعادل آن حفظ شود، باید شخصی که از عصا استفاده می کند بداند که هنگام حرکت کردن، فشار و وزن بدن از روی پای سالم به دست ها و بازوها منتقل می شود و کم تر آسیب به زانو وارد می کند؛ این روند و عملکرد باید پشت سر هم صورت گیرد تا فشاری بر روی پای آسیب دیده وارد نشود که درد کم تری را فرد احساس کند.

در هنگام پیاده روی با عصا فرد باید دقت داشته باشد که هرگز تنها بازو ها را تکیه گاه قرار ندهد و از سایر اعضا کمک بگیرد، در هنگام راه رفتن، عصای خود را حداقل چند سانت جلو تر از بدن قرار دهد و طوری نباشد که عصا کنار پا ها باشد.

هنگام راه رفتن با عصا گام های بلند بر ندارد و عصا را نزدیک به بدن نگه دارد، اگر با عصا نیاز بود از پله بالا برود باید از فردی بخواهد که آن را یاری کند و به او کمک کند، اگر خواست از پله پایین بیاید عصا را روی پله پایینی بگذارد و بعد با پای سالم پله ها را پایین بیاید، اگر از یک عصا می خواهد استفاده کند باید آن را در بازوی مخالف از پای آسیب دیده قرار بدهند و با آن راه بروند، به یاد داشته باشید که عصا و پای آسیب دیده همزمان باهم حرکت می کنند.

چه کسانی باید از عصای 4 پایه استفاده کنند؟

  1. افرادی که نیازمند وسیله ای با بیش از یک پایه هستند و نمی توانند از دو دست خود برای گرفتن واکر استفاده کنند . (مثلا در افراد سکته کرده که تحرک یک طرف بدن آنها دشوار است و یا ، برای مدت طولانی بستری بوده اند و یا دست و بازوی آنها بدلیل عارضه ی عصبی و یا عروقی کم تحرک است).
  2. این عصا وسیله ای بسیار مناسب برای عدم وابستگی آنها به کمک دیگران و نیز بهبودی توانمندی آنها در راه رفتن است.

انواع عصا چهارپایه

چه کسانی نباید از عصای چهار پایه استفاده کنند؟

  1. افرادی که دو دست سالم داشته ولی نیازمند کمک دیگران برای حفظ تعادل و راه رفتن خود هستند.
  2. افرادی که دارای مشکلات جدی در حفظ تعادل و تحمل وزن خود هستند.

نکات مهم هنگام خرید عصای چهارپایه ای

1 - اندازه بودن عصا : اولین قدم در استفاده از عصا اندازه بودن آن است. برای این کار باید کفشی را که بطور معمول میپوشیم به پا کرده و راست و مستقیم بایستیم و دسته عصا را بگیریم. در این حال باید مچ دست در کنار مفصل ران بوده و مفصل آرنج حدود ۳۰-۱۵ درجه خم باشد.

2 - جنس: عصا ها عمدتا با جنس های چوبی، آلومینیومی، استیل و ... ساخته می شوند. عصا های آلومینیومی از محبوب ترین مدل ها به شمارمی آید که بر خلاف نوع چوبی، برای مصارف پزشکی کاربرد دارد. بادوام بودن، حفظ تعادل و فراهم کردن بالاترین درجه راحتی از فواید استفاده عصاهای آلومینیومی است. به طور کلی استفاده از هر وسیله توان بخشی، می تواند باعث خستگی و گرفتگی ماهیچه ها شود؛ بنابراین بهتر است در انتخاب این نوع از عصا، مدل های سبک تری را خریداری کنید تا هنگام راه رفتن راحتی بیشتری داشته باشید.

3 - وزن: برای اینکه راحتی بیشتری داشته باشید، بهتر است از عصاهایی استفاده کنید که وزن کمتری داشته باشند.

4 - دوام: شما می خواهید که از عصا به مدت طولانی استفاده کنید بنابراین مدل هایی را انتخاب کنید که طول عمر و دوام بیشتری داشته باشند؛ عصاهای آلومینیومی و استیل این ویژگی را دارند.

5 - دسته های عصا : عصاهای استاندارد، معمولا دسته ای چتری دارند که به دلیل فشار روی کف دست، ممکن است خطر ابتلا به نشانگان مچ دست را افزایش دهند. اما عصاهایی که دسته تفنگی شکل دارند، فشار کمتری روی کف دست وارد می کنند. بنابراین خطر نشانگان مچ دست را کاهش می دهد.

6 - لاستیک ته عصا : لاستیک ته عصای مناسب و استاندارد مانند ترمزی عمل می کند که مانع از لیز خوردن می شود. این لاستیک اگر بیش از حد نرم باشد مستحکم نخواهد بود و زود خراب می شود و اگر زیاد سفت باشد احتمال زمین خوردن و لیز خوردن را افزایش می دهد.

بهترین مدلهای عصا چهارپایه

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت عصا چهار پایه چند است؟
قیمت انواع عصا چهار پایه به عوامل مختلفی همچون برند شرکت تولید کننده، جنس عصا، وزن و اندازه، نحوه عملکرد، مقاومت و کیفیت ساخت و ... بستگی دارد اما در حالت کلی قیمت عصا چهار پایه از 200 هزار تومان تا 600 هزار تومان می باشد.
عصای 4 چایه مناسب چه کسانی است؟
افرادی که نیازمند وسیله ای با بیش از یک پایه هستند و نمی توانند از دو دست خود برای گرفتن واکر استفاده کنند. این عصا وسیله ای بسیار مناسب برای عدم وابستگی آنها به کمک دیگران و نیز بهبودی توانمندی آنها در راه رفتن است.
تاریخ به روز رسانی : 1401/11/07
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد