منو

شلف چیست و انواع آن کدام است؟ بررسی مزایای استفاده از شلف

دیوارها همیشه یکی از بهترین فضاهای خانه ها برای اجرای طرح های مختلفی از دکوراسیون بوده اند. شلف ها را می توان یکی از رایج ترین المان های نصب شده روی دیوار ها دانست که کاربردهای مختلفی هم به خود می گیرند.

شلف چیست؟

همان طاقچه های زیبایی نصب شده بر روی دیوار هستند، که بر خلاف طاقچه های قدیمی، قابل نصب در همه جا و به هر عنوان می باشند و از آن ها عمدتاً به منظور قرار دادن وسایل تزئینی و غیر تزئینی مانند کتاب استفاده می شود. شلف ها را می توان در جنس های گوناگون مانند: چوب، فلز و MDF ساخت. این وسایل زیبا با طراحی های زیبایی که دارند می توانند در هر رنگی تولید شده تا با هماهنگ شدن با سایر وسایل منزل باعث جلب رضایت مشتریان خود شوند.

شلف دیواری چیست

انواع طرح و ایده شلف دیواری و کتابخانه خانگی

شلف ها چگونه نصب می شوند؟

شلف با کمک رول پلاک و پیچ به دیوار نصب شده و نوع اتصال آن از نظر ها ناپدید می باشد. این امر بر خلاف قفسه های دیواری که توسط بست نگه داشته می شوند، بسیار محکم بوده و می توان تا چند کیلو وزن را تحمل کنند. البته میزان ظرفیت وزنی شلف ها بستگی به ابعاد و جنسشان دارد. شلف های فلزی می توانند، مقاومت بیشتری برای تحمل وزن بالای از اجسام مانند کتاب و ... را داشته باشند.

مزایای استفاده از شلف چیست؟

شلف ها به واسطه ساختار و طراحی که دارند، مزایای زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهند که از مهم ترین آن ها می توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

  • یکی از مهم ترین مزایای استفاده از شلف ها این است که روی دیوارها نصب می شوند و همین موضوع امکان استفاده با کاربری بالا از سطوحی که بدون استفاده باقی مانده اند را فراهم می کند.
  • تنوع بالا در طرح و مدل ها همچنین به کاربر اجازه می دهد تا شلف را با دکوراسیون و معماری خانه تطبیق دهد.
  • از طرفی هم شلف ها به شدت المان هایی تغییر شکل پذیر هستند یعنی به راحتی با هر شکل از فضایی قابلیت تطبیق دارد.
  • شلف ها طراحی و ساخت بسیار ساده ای دارند و هزینه مرتبط با ساخت و اجرای آن ها بسیار کم خواهد بود.
  • بعنوان طاقچه برای اشیاء مختلف استفاده می شود.
  • برای مکان هایی که با کمبود جا مواجه اند به عنوان دیوار جانبی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • برای نظم دهی محیط آشپزخانه از قفسه های کوچک که نقش کابینت را بازی میکنند.
  • و همچنین برای نظم دهی و داشتن ظاهری زیبا در محیط حمام هم میتوان از این شلف ها استفاده کرد.

شلف چوبی کتابخانه ای

شلف دیواری چوبی و فلزی

آیا شلف تحمل و استقامت کافی برای نگه داشتن اجسام را دارد؟

شلف قابلیت ساخته شدن از اجناسی همچون چوب، فلز و حتی MDF را دارد. از طرفی شلف ها در طرح هایی شیک و دل نشین و البته رنگارنگ تولید می شوند. در نتیجه همه اینها دست به دست هم داده تا بتوانید هماهنگ با سایر اسباب و اثاثیه تان به خرید شلف بپردازید و یک خرید خوشایند را تجربه نمایید. همان گونه که پیش تر در مورد نحوه نصب شلف اشاره شد اتصال آنها به شیوه ای ناپیدا است و از طریق رول پلاک و پیچ به دیوار نصب می شوند.

پس از اطلاع از این که شلف چیست و نحوه نصب آن به چه صورت است دیگر از بابت استحکام آن هیچگونه دلواپسی نخواهید داشت خصوصاً که قفسه های دیواری معمولی با بست نگه داشته می شوند و همان طور که خودتان می دانید استحکام شلف بسیار بیشتر از سایر قفسه ها خواهد بود؛ زیرا هرچه نباشد شلف ها در دیوار پیچ می شوند و آنقدری محکم هستند که حتی قابلیت تحمل چندین کیلو وزن را نیز داشته باشند.

ناگفته نماند که ابعاد و جنس به کار رفته در شلف دو فاکتور تعیین کننده ظرفیت وزنی آن هستند و این طور نیست که همه شلف ها قدرت تحمل وزن یکسانی را داشته باشند. علی الخصوص که شلف های فلزی قدرتمندترین نوع شلف محسوب شده و در نتیجه اگر قفسه ای برای اجسام سنگین مدنظرتان است پیشنهاد می دهیم که به شلف های فلزی هم فکر کنید.

انواع شلف بر اساس طریق نصب

شلف ها را بر اساس نحوه نصب و اجرا، عمدتاً به دو دسته شلف دیواری و ایستاده تقسیم بندی می کنند. در خصوص اینکه شلف دیواری چیست باید عنوان داشت که این ها به صورت معلق و با استفاده از پیچ و رول پلاک به دیوار نصب می شوند. شلف های ایستاده هم با توجه به ساختاری که دارند هم می توانند خود ایستا باشند و هم با استفاده از پیچ به دیوار محکم شوند. شلف های ایستاده بیشتر در گوشه ها دیوار در نظر گرفته می شود. شلف های ایستاده را هم در بخش های مختلف خانه اعم از اتاق خواب ها، پذیرایی و آشپزخانه نصب می کنند.

انواغ مختلف شلف دیواری

بهترین طرح ها و مدل های شلف دیواری

علاوه بر تقسیم بندی کلی بالا می توان به صورت جزئی تر زیر نیز تقسیم کرد

شلف ثابت

شلف یا قفسه ثابت از قدیم ترین نوع شلف ها است و هنوز هم رواج دارد. همانطور که از نام آن ها پیدا است، سطوحی هستند که روی یک پایه ثابت می شوند. آن ها روی دیوار یا هر سطح عمودی محکم می شوند. این شلف ها را می توان کنار هم یا به صورت تکی روی دیوار نصب و استفاده کرد.

شلف معلق

این شلف ها یکی از شیک ترین و مدرن ترین طرح قفسه بندی هستند که قفسه های جعبه ای یا مکعبی هم نامیده می شوند. این شلف ها علاوه بر کاربردی بودن یک عنصر زیبای دکوراتیو نیز محسوب می شوند. شلف های معلق در طرح ها و اندازه های مختلف تولید می شوند و باید روی سطوح عمودی مانند دیوار محکم شوند.

تفاوت مهم این شلف ها با شلف های ثابت در این است که برخلاف قفسه های ثابت که میخ ها و پیچ های اتصال به دیوار به وضوح دیده می شوند، در شلف های معلق، این تجهیزات پنهان هستند. این شلف ها به وسیله پیچ ها و میخ های در کنار هم محکم شده و روی دیوار نصب می شوند.

شلف داخلی

این شلف ها ساده اما بسیار کاربردی هستند. قفسه های داخلی در داخل یک کمد، محفظه یا در فضاهای فرو رفته و گوشه های دیوار نصب می شوند. برای نصب آن ها فقط به چند تکه چوب نیاز است. این شلف ها برای اتاق های کوچک بسیار مناسب هستند و فضای مناسبی برای ذخیره و نگهداری وسایل فراهم می کنند.

شلف گوشه ای

در اغلب خانه ها گوشه های اتاق بدون استفاده باقی می ماند و تزیین آن سخت به نظر می رسد. شلف گوشه ای برای این منظور طراحی شده که در دیوار سه گوش اتاق قرار بگیرد و از فضای غیرقابل استفاده به بهترین شکل ممکن بهره ببرد. شما می توانید این شلف را روی دیوار نصب کنید یا آنکه در گوشه اتاق و به صورت ایستاده برای نگهداری کتاب ها، وسایل تزیینی یا لوازم ضروری استفاده کنید.

این قفسه ها در سبک ها و طرح ها و اندازه های متفاوتی عرضه می شوند و در هر گوشه ای از دیوار خانه قابل نصب هستند. با این شلف ها می توان از تمام گوشه های بلا استفاده خانه استفاده بهینه کرد. همچنین این شلف ها را می توان به صورت منحنی برای مناطقی که رفت وآمد در آن ها سخت است، به صورت سفارشی تولید کرد.

شلف گوشه ای

شلف گوشه ای چرخان

این شلف ها بسیار خلاقانه و کاربردی برای هر گوشه ای از خانه هستند. این شلف ها از یک صفحه گردان یا چرخان تشکیل شده اند و دارای قفسه هایی هستند که می توانند روی یک پایه غیر متحرک را بچرخانند.

شلف نردبانی

این مدل از شلف ها به صورت نردبانی و در بیشتر مواقع از چوب ساخته می شوند. طراحی مدرن و خلاقانه آن ها موجب شده است که در سال های اخیر مورد استقبال قرار بگیرند. این مدل از شلف ها در سایزهای مختلفی وجود دارند که می توانید آن ها را در گوشه ای از اتاق یا در یک سمت دیوار قرار دهید.

شلف ایستاده

این شلف ها نوع رایجی از شلف ها هستند که نیازی به نصب ندارند و روی زمین قرار می گیرند. این نوع شلف ها در دو نوع با درب و بدون درب عرضه می شوند و بسیار کاربردی هستند. شلف های ایستاده به راحتی قابل حمل هستند و در طرح ها و سبک های مختلف ساخته می شوند و در هر اتاقی از خانه می توان از آن ها استفاده کرد. برای راحتی انتقال آن ها می توان زیر آن ها چرخ نصب کرد.

شلف کشویی

این شلف ها یا قفسه ها قابلیت تنظیم دارند و به بیرون کشیده می شوند. این شلف ها با استفاده از لغزنده هایی که در هر دو طرف آن نصب شده ، حرکت می کنند. آن ها معمولاً در کمد، میز، کابینت یا هر سیستم قفسه بندی دیگری نصب می شوند و بسیار کاربردی هستند.

شلف زیر پله

در بعضی از خانه ها فضای زیر پله ها، جای مناسبی برای نصب شلف است و کاربرد بسیاری برای نگهداری وسایل از جمله کتاب دارد. هم پلکان زیبا می شود و هم ذخیره وسایل، فضای اضافی را در خانه اشغال نمی کند.

شلف زیر پله ای

شلف دیواری زیر پله ای به عنوان کتابخانه خانگی

انواع شلف بر اساس جنس

  • شلف چوبی : شلف های چوبی که بسیار پرطرفدار هستند، عمدتاً برای دکوراسیون هایی با تم کلاسیک مناسب هستند. البته استفاده از آن ها در ترکیب با فلز و شیشه در نمای مدرن و معاصر هم بسیار زیبا است.
  • شلف ام دی اف : این شلف ها در رنگ های مختلف از جنس MDF ساخته شده و تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند. همچنین نسبت به چوب مقرون به صرفه تر هستند.
  • شلف فلزی : این شلف ها از دیگر انواع شلف مقاوم تر هستند و برای تحمل اجسام سنگین از جمله وسایل و ابزار آشپزخانه مانند قابلمه ها یا وسایل انباری مناسب هستند.
  • شلف شیشه ای : شلف های شیشه ای بیشتر در سبک های مدرن استفاده می شوند. نکته قوت این شلف ها این است که به راحتی می توان آن ها را در ترکیب با یکدیگر به کار برد. شلف های شیشه ای حالت تزئینی هم دارند و برای اتاق نشیمن مناسب هستند.
  • شلف پلاستیکی : این نوع شلف ها بسیار سبک و کاربردی هستند. از قفسه های پلاستیکی می توان برای اهداف خاصی مانند وسایل اتاق کودک و نوجوان، نگهداری کفش، کتاب یا جایگاه مجله و مواردی از این دست در خانه استفاده کرد.
  • شلف ترکیبی : در ساخت شلف ها می توان از مواد ترکیبی در کنار هم استفاده کرد. مثلاً چوب و فلز، یعنی کف ها و دیواره ها از چوب بوده و برای پایه ها از فلز استفاده کرد. می توان از هر ایده جالب و خلاقانه ای در مورد ساخت و یا حتی کاربرد شلف ها استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه : راهنمای خرید کتابخانه خانگی

بهترین مدل های شلف دیواری

جمع بندی

شاید اسم شلف برای ما ایرانیان کمی غریبه به نظر برسد، اما از آن استفاده زیادی کرده ایم. همانطوری که گفتیم، شلف همان طاقچه و قفسه است که در بسیاری از خانه ها دیده می شود. امروزه این قفسه ها در مدل و طرح های مختلفی از جمله دیواری، معلق، گوشه ای، متحرک، ایستاده، کتابخانه، مکعبی و شلف بالای شومینه وجود دارند. شلف ها با موادی مثل شیشه، چوب، فلز و یا پلاستیک ساخته می شوند که شما می توانید متریال آن را بر اساس سبک دکور منزلتان و محل قرارگیری شلف انتخاب کنید.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت انواع شلف دیواری چند است؟
قیمت شلف دیواری از 30 هزار تومان تا 7 میلیون تومان می باشد و به عوامل مختلفی همچون برند شرکت سازنده، جنس و ابعاد، وزن شلف، تعداد طبقات، نوع کاربری و سایر موارد بستگی دارد.
انواع شلف دیواری کدام است؟
شلف دیواری در مدل و طرح های مختلفی طراحی و تواید می شود مانند شلف دیواری ثابت، شلف معلق، شلف داخلی، گوشه ای، شلف گوشه ای چرخان، شلف نردبانی، ایستاده، کشویی و شلف زیر پله
تاریخ به روز رسانی : 1402/04/03
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
شلف دیواری مدل گرد جنس فلزی و صفحه های ام دی اف چهار طبقه
شلف دیواری مدل گرد جنس فلزی و صفحه های ام دی اف چهار طبقه
شلف دیواری فلزی با صفحه های چوبی ام دی اف چهار طبقه
شلف دیواری فلزی با صفحه های چوبی ام دی اف چهار طبقه
شلف دیواری چوبی مدل کلبه یک طبقه
شلف دیواری چوبی مدل کلبه یک طبقه
شلف دیواری پنج طبقه کنج جنس ام دی اف مدل DLF72M
شلف دیواری پنج طبقه کنج جنس ام دی اف مدل DLF72M
شلف دیواری چوبی یک طبقه آویز مدل ریو جنس ام دی اف روکش ملامینه
شلف دیواری چوبی یک طبقه آویز مدل ریو جنس ام دی اف روکش ملامینه
شلف دیواری سه طبقه آرتینو جنس نئوپان روکش ام دی اف
شلف دیواری سه طبقه آرتینو جنس نئوپان روکش ام دی اف
شلف دیواری مدل شش ضلعی جنس پی وی سی مجموعه 5 عددی
شلف دیواری مدل شش ضلعی جنس پی وی سی مجموعه 5 عددی
شلف دیواری چوبی یک طبقه مستطیلی
شلف دیواری چوبی یک طبقه مستطیلی
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد