منو

سرم پوست چیست و انواع آن کدام است؟ مزایای استفاده از سرم صورت

سرم ها، محلول هایی غنی از مولکول های کوچکی هستند که به عمق پوست نفوذ می کنند و غلظت بالایی از مواد فعال را به پوست می رسانند. در واقع تفاوت سرم ها با کرم ها و لوسیون ها این است که در سرم ها بسیاری از ترکیبات غیر ضروری حذف شده و به جای آن، ترکیبات موثر با غلظت بالا، جایگزین شده است.

اگر بخواهیم این مورد را با مثال ساده ای توضیح بدهیم سرم ها را می توان به وسایل الکترونیکی جدید تشبیه کرد که اغلب سریع تر و سبک تر هستند!! بله سرم ها این گونه اند نسبت به سایر فرآورده های پوستی سبک ترند و سریع تر به پوست نفوذ می کنند. سرم ها، در خیلی از مشکلات پوستی مانند چروک، لک و آکنه و ... بسیار موثر هستند، چون ترکیبات موثر موجود در آنها، به طور مستقیم به لایه های عمقی پوست می رسد.

سرم پوست

راهنمای خرید سرم پوست صورت

سرم ها بر دو نوع هستند؛ بر پایه آب و بر پایه چربی. البته اغلب سرم های موجود در بازار بر پایه آب هستند. سرم های بر پایه آب مولکول های ریزتری دارند، در نتیجه بیشتر نفوذ می کنند و لایه های داخلی پوست را تغذیه می کنند. سرم ها بر پایه چربی، مولکول های بزرگتری دارند و بیشتر در لایه های سطحی پوست می مانند.

سرم پوست چیست؟

سرم های پوستی محصولات سبک وزنی هستند که غلظت بالایی از مواد مغذی و مناسب برای سلامت پوست را در خود دارند. این محصولات به سرعت جذب پوست می شوند و بعد از پاکسازی پوست، بهترین گزینه برای مراقبت از پوست محسوب می شوند.

این محصول مراقبتی بافتی متفاوت از کرم و یا ژل های مخصوص پوست دارد. سرم یک مایع شفاف و غلیظ است که به واسطه ترکیبات ویژه خود قادر است مشکلات پوستی را برطرف کند. چرا که به دلیل داشتن مولکول های کوچک به راحتی به عمق پوست نفوذ می کنند.

سرم مراقبت از پوست

استفاده از سرم پوست برای جوانسازی پوست صورت

سرم پوست انواع مختلفی دارد که هرکدام دارای هدف و ترکیبات منحصر به فردی هستند. برخی از سرم ها به روشن شدن پوست و یا کاهش لکه ها کمک می کنند، در حالی که برخی دیگر بر تقویت آبرسانی یا مبارزه با علائم پیری تمرکز دارند.

سرم پوست برای چه افرادی مفید است؟

به طور کلی، تمام کسانی که قصد مراقبت از پوست خود را دارند، لازم است از سرم پوست استفاده کنند. بسیاری از افراد از سرم پوست به عنوان یک جایگزین برای کرم های مرطوب کننده و نرم کننده استفاده می کنند. اما باید در نظر داشت که این محصول نمی تواند تمام احتیاجات یک پوست خشک را برطرف سازد. در همین راستا، کسانی که پوست خشک دارند، می توانند در کنار سایر نرم کننده های کرمی، از سرم پوست برای جلوگیری از چین و چروک و پیری استفاده کنند.

علاوه بر این، برخی از سرم های پوستی می توانند چربی پوست را کنترل کرده و به متعادل سازی میزان چربی کمک کنند. یکی دیگر از مواردی که در رابطه با سرم ها باید به آن دقت کنید، استفاده منظم از این محصولات است. سرم های خوب دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین C هستند که به تقویت و بازسازی پوست کمک شایانی می کنند.

مزایای استفاده از سرم پوست چیست؟

هر نوع آسیبی که به لایه بیرونی پوست وارد می شود، اعم از لکه های قهوه ای، چین و چروک، آفتاب سوختگی و … می توانند با سرم هایی که خاصیت بازسازی پوست را دارند، جبران شده و از بین بروند. باید در نظر داشت که سرم پوست روند ترمیم و بازسازی را تسریع می کند، اما هر اندازه که ایجاد این مشکلات در دوره طولانی تری صورت گرفته باشد، رفع آنان نیز طولانی تر خواهد بود.

معمولا متخصصان پوست می گویند که استفاده مستمر از سرم پوست در دوره ۶ تا ۱۲ ماه می تواند تمام آسیب های پوستی را از بین ببرد. یکی از موارد مهم در زمان استفاده از سرم ها، این است که حتما از کرم ضدآفتاب نیز استفاده کنید تا پوست شما در مقابل اثرات منفی آفتاب به خوبی محافظت شود.

قطره چکان سرم پوست

سرم پوست باعث تسریع روند بازسازی و ترمیم پوست می شود

چگونه یک سرم مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک محصول عالی و مناسب بهتر است ابتدا نوع پوست خود را مشخص کنید. در صورتی که یک محصول مراقبتی با نوع پوست همخوانی نداشته باشد نه تنها مشکلات پوستی درمان نمی شود بلکه ممکن است با مواردی همچون جوش و آکنه و التهاب نیز مواجه شوید. بنابراین اولین قدم برای انتخاب محصولی مناسب شناسایی نوع پوست است. برای مثال اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید بهتر است به دنبال محصولاتی حاوی سالیسیلیک اسید یا رتینول باشید. وجود هیالورونیک اسید و ویتامین C در سرم نیز برای رفع خشکی شدید پوست مناسب است.

مرحله بعد شناسایی مشکل پوستی است. شما باید بدانید برای رفع چه مشکلی به سرم ها احتیاج دارید. آیا می خواهید جوش و آکنه های روی صورت را برطرف کنید و یا به دنبال محصولی برای کاهش چین و چروک روی پوست هستید. پس دومین مرحله شناسایی مشکل پوستی است.

بعد از شناسایی این دو مورد حالا می توانید یک محصول کاربردی برای رفع مشکلات پوستی خود تهیه کنید.

چه زمانی از سرم های پوستی استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از سرم پوست در واقع به نوع پوست و مشکل آن مربوط می شود. به طور مثال برای مراقبت از پوست خشک، عموما توصیه می شود که دو بار در روز از این سرم ها استفاده کنند. اما برای افرادی که پوست چرب دارند، یک نوبت استفاده از سرم در شب کفایت می کند. به طور کلی در زمان استفاده از سرم پوست لازم است به موارد زیر توجه نمایید:

  • بهتر است دو بار در طول شبانه روز از سرم های پوستی استفاده کنید. در روز می توانید به میزان بیشتری از سرم استفاده کنید تا پوست شما را در مقابل نور آفتاب محافظت نماید. استفاده از این سرم ها قبل از خواب نیز بسیار مفید است زیرا می تواند تا صبح پوست شما را بازسازی کند.
  • اگر قصد دارید در کنار سرم پوست از لایه بردار و محصولات مراقبت از پوست دیگر نیز استفاده کنید، لازم است آن را بعد از لایه بردارها و قبل از مرطوب کننده ها به پوستتان بزنید. البته در هنگام استفاده نوبت شب، می توانید آن را با نرم کننده خود مخلوط کنید. در نظر داشته باشید که استفاده از این سرم ها برای مناطق دور چشم مشکل ساز نخواهد شد.
  • بهترین زمان برای استفاده از سرم های ضد لک و آنتی اکسیدان صبح است. این محصولات از پوست شما در برابر آسیب های محیطی و رادیکال های آزاد ناشی از پرتو فرابنفش و نور مرئی با انرژی بالا محافظت می کنند.
  • بهترین زمان برای استفاده از سرم های ضدپیری شب است، چون در این زمان ترکیبات موجود در سرم این فرصت را پیدا می کنند تا به فرآیند ترمیم و بازسازی طبیعی پوست که در شب اتفاق می افتد، کمک کنند.

استفاده از سرم پوست صورت

استفاده از سرم برای پوست صورت

چگونه از سرم پوستی استفاده کنیم؟

آیا می خواهید سرم را به روتین روزمره خود اضافه کنید؟ در ادامه نحوه استفاده از این محصولات مراقبت از پوست برای داشتن حداکثر اثربخشی ارائه شده است.

  1. بعد از پاکسازی صورت، مقدار کمی سرم (به اندازه یک نخود) را برداشته و آن را با انگشت روی پوست بمالید.
  2. اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده از سرم، 10 تا 15 دقیقه پس از شستن صورت صبر کنید. هنگامی که پوست شما مرطوب است، استفاده از یک محصول بر پایه آب ممکن است موجب تحریک پوست شود. در صورتی که اگر پوست شما کاملاً خشک شود، نفوذ سرم به پوست آهسته تر خواهد بود.
  3. نیازی نیست از مرطوب کننده مورد علاقه خود چشم پوشی کنید. اول سرم را روی پوست بزنید تا مرطوب کننده از نفوذ آن به پوست جلوگیری نکند. سپس به صورتتان مرطوب کننده بزنید.

انواع سرم های پوستی

همانگونه که در بالا توضیح داده شد، سرم ها انواع مختلفی دارند که هرکدام بر اساس هدف خاصی که دارند فرموله شده اند. انواع سرم های پوستی عبارتند از:

1 - سرم های ضد چروک

سرم های ضد چروک به راحتی می توانند رطوبت پوست را تامین نموده و از خشکی و چین و چروک جلوگیری کنند. این سرم ها دارای مقادیر زیادی رتینول هستند که موجب نفوذ به بافت پوست و باز شدن چین و چروک آن می شود. همچنین بر افزایش چرخه سلولی، کمک به ترمیم و بازسازی سلول تمرکز دارند.

رتینول (مشتق ویتامین A)، ماده ای است که معمولاً برای اثرات ضدپیری خود مورد توجه قرار می گیرد. این ماده به چرخه سلولی، افزایش کلاژن و تولید الاستین، جلوگیری از کاهش تولید کلاژن، سفت شدن و آبرسانی یا تجمع آب در پوست کمک می کند.

در بسیاری از موارد پزشکان توصیه می کنند که از سرم های ضدپیری در طول روز استفاده نکنید. به این دلیل که رتینول تحت تأثیر اشعه ماورا بنفش خورشید قرار می گیرد و می تواند منجر به عوارض جانبی پوستی شود. یک مزیت دیگر برای استفاده از سرم های ضد پیری مبتنی بر رتینول در شب این است که این زمان مناسب برای بدن شما برای بازیابی و ترمیم خود هنگام خواب است.

2 - سرم پوست روشن کننده

سرم های روشن کننده با صاف کردن چهره، کم رنگ کردن لکه های ناشی از آفتاب یا افزایش سن، متعادل کردن تن پوست، و کاهش هایپرپیگمنتیشن تاثیر خود را می گذارند. این سرم ها باعث روشن شدن طبیعی و درخشان شدن پوست شما می شوند.

سرم های روشن کننده ممکن است حاوی عصاره هایی مانند چای سبز، ریشه شیرین بیان و گریپ فروت یا آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E و ویتامین C باشند. سایر ترکیبات روشن کننده این محصولات شامل اسید کوجیک، اسید فرولیک، پپتیدها و بازتابنده های نور یا پخش کننده های نوری است که بلافاصله درخشش بی عیب و نقصی به چهره شما می بخشد.

سرم برای تقویت پوست

استفاده از سرم پوست برای روشن تر شدن صورت

3 - سرم پوست ضد آکنه

سرم های ضد آکنه راهی بسیار موثر برای خلاص شدن از شر جوش و آکنه های پوستی هستند. این سرم ها از مولکول های کوچکی تشکیل شده اند که به راحتی در پوست نفوذ کرده و مواد فعال قدرتمندی را وارد آن می کنند. آن ها همچنین می توانند با از بین بردن تجمع سلول های مرده پوست، باعث از بین رفتن جای زخم های آکنه شوند.

سرم های ضد آکنه پوست را سفت می کنند، منافذ پوست را کوچک می کنند، چربی اضافی را جذب می کنند و هرگونه قرمزی یا تحریک را به حداقل می رسانند. از ترکیبات مفید این محصولات می توان به سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و بتا هیدروکسی اسید (BHA)، اسید گلیکولیک، اسید سیتریک، روی و عصاره های گیاهی مانند درخت چای، آویشن، خیار و چای سبز اشاره کرد.

4 - سرم مرطوب کننده

گاهی اوقات مرطوب کننده ها و لوسیون ها نمی توانند خشکی و کم آبی پوست شما را جبران کنند. اینجاست که سرم های مرطوب کننده پوست وارد عمل می شوند. اما قرار نیست جایگزین مرطوب کننده روزانه شما شوند. آن ها برای تقویت اثرات آبرسانی با مرطوب کننده شما عمل می کنند.

سرم صورت لافارر

سرم صورت حاوی ویتامین سی لافارر

این سرم های صورت به عمق منافذ پوست نفوذ می کنند تا یک لایه بیشتر را آبرسانی کنند. مرطوب کننده شما باید بعد از سرم استفاده شود، زیرا به قفل شدن مواد مفید موجود در آن کمک می کند. برای افزایش رطوبت در پوست خشک، بدنبال موادی مانند روغن آرگان، گلیسیرین، اسید هیالورونیک، آلوئه ورا، روغن گل محمدی، سرامید، گلاب، جوجوبا و ویتامین E باشید.

5 - سرم لایه بردار صورت

لایه برداری پوست صورت جایگاه ویژه ای در برنامه مراقبت از پوست ما دارد، زیرا این کار از بسیاری جهات برای پوست مفید است. یک سرم لایه بردار برای صاف و نرم شدن پوست، کاهش خطوط ریز و چین و چروک ها، اصلاح رنگ و هایپرپیگمانتیشن ناشی از پیری طبیعی و نور خورشید عمل می کند.

سرم های لایه بردار راهی آسان برای اطمینان از عملکرد طبیعی و مطلوب پوست شما هستند. آن ها همچنین برای از بین بردن منافذ پوست و جلوگیری از آکنه موثرند. مواد اصلی در سرم های لایه بردار صورت شامل اسیدهای هیدروکسی آلفا مانند اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک، رتینول، آنزیم های عصاره های گیاهی یا میوه ای و اسید سیتریک هستند.

6 - سرم های ترمیم کننده و جوانسازی

افزایش سن، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش آفتاب، تغییر فصل، آرایش زیاد و بسیاری موارد دیگر می توانند به پوست ما آسیب برسانند. سرم های ترمیم کننده قادر هستند پوست را ترمیم کرده و درخشندگی و زیبایی آن را برگردانند. آن ها عملکرد طبیعی پوست را تحریک می کنند و باعث می شوند پوست بتواند خود را ترمیم کند.

این محصول جای زخم های آکنه و آسیب ناشی آفتاب را از بین می برد و باعث رشد سلول های پوستی مانند کلاژن و الاستین میشود. این سرم ها به اپیدرم شما کمک می کنند تا سطح رطوبت و چربی را حفظ کند تا پوست را مرطوب، لطیف و صاف نگه دارد. آن ها همچنین برای محافظت از شما در برابر رادیکال های آزاد مضر بسیار موثر هستند.

برخی از مواد اصلی موجود در این سرم های پوستی عبارتند از: جلبک دریایی، عصاره نونی، آب گل، چای سبز، سرامیدها، رتینول، رسوراترول، آنتی اکسیدان ها، روغن های اساسی و اسیدهای چرب امگا ۳

انواع مختلف سرم پوستی

کلام پایانی

سرم پوست یکی از محصولات مراقبت از پوست منحصر به فرد با بافتی سبک است که به واسطه داشتن ترکیبات منحصر به فرد پوست را جوان و شاداب می کند. این محصولات عموما حاوی ترکیبات آبرسان و جوان کننده مانند هیالورونیک اسید و ویتامین C هستند. در برخی از محصولات ترکیبات ضد جوش نیز یافت می شود. برای انتخاب یک سرم مناسب بهتر است ابتدا نوع پوست خود را شناسایی کرده و با توجه به مشکل پوستی خود محصولی کاربردی انتخاب کنید

سرم صورت یکی از گران ترین محصولات مراقبت پوستی است اما فواید زیادی که برای پوست دارد باعث می شود که ارزش هزینه کردن داشته باشد. با سرم صورت می توانید پوستی شاداب تر و زیباتر داشته باشید.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
بهترین مارک های سرم پوست چیست؟
از بهترین و محبوب ترین برندهای سرم پوست صورت می توان به برند کلینیک، اسنس، لورآل، گارنیه، ایو روشه، سی گل، استی لودر، الارو، اون، باله آ، لافارر، لنبنا و آردن سی فکتور اشاره کرد.
قیمت سرم پوست صورت چند است؟
قیمت انواع سرم پوست از 50 هزار تومان تا 8 میلیون تومان می باشد و به عوامل مختلفی همچون برند شرکت تولید کننده، حجم سرم، ترکیبات و ویژگی های اصلی سرم، سازگاری با نوع پوست و ... بستگی دارد.
تاریخ به روز رسانی : 1402/03/08
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
سرم پوست درمالوگ مدل Hyaluronic Acid حجم 50 میلی لیتر
سرم پوست درمالوگ مدل Hyaluronic Acid حجم 50 میلی لیتر
سرم پوست استه لودر مدل Advanced Night Repair حجم ۳۰ میلی لیتر
سرم پوست استه لودر مدل Advanced Night Repair حجم ۳۰ میلی لیتر
سرم پوست وزه مدل خاویار نیاسینامید حجم 100 میلی لیتر
سرم پوست وزه مدل خاویار نیاسینامید حجم 100 میلی لیتر
سرم پوست آردن سی فکتور مدل ویتامین C50 حجم 30 میلی لیتر
سرم پوست آردن سی فکتور مدل ویتامین C50 حجم 30 میلی لیتر
سرم پوست ایمجز مدل پرتغال خونی حجم 100 میلی لیتر
سرم پوست ایمجز مدل پرتغال خونی حجم 100 میلی لیتر
سرم پوست ویتالیر مدل رتینول حجم 30 میلی لیتر
سرم پوست ویتالیر مدل رتینول حجم 30 میلی لیتر
سرم پوست ایلابرت مدل ویتامین سی حجم 30 میلی لیتر
سرم پوست ایلابرت مدل ویتامین سی حجم 30 میلی لیتر
سرم پوست بایو آکوا مدل ویتامین C حجم 100 میلی لیتر
سرم پوست بایو آکوا مدل ویتامین C حجم 100 میلی لیتر
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد