منو

راهنمای خرید منگنه کوب در انواع مختلف دستی، برقی و بادی

یکی از تجهیزات کارگاهی پر کاربرد در کارگاه های نجاری و MDF دستگاه منگنه کوب می باشد. این وسیله کاربرد های مختلفی دارد حتی برای منگنه کردن کتاب هم از این وسیله استفاده می شود.

زمانی که شما برای منگنه کردن یک جنس محکم نمی توانید از منگنه معمولی استفاده کنید، یعنی منگنه درون کار فرو نمی رود باید از دستگاه منگنه کوب استفاده کنید زیرا عمل منگنه کردن را با فشار و قدرت بالایی انجام می دهد.

راهنمای خرید منگنه کوب

عکس منگنه کوب

اگر شما هم جزو کسانی هستید که در شغل های کارگاهی مشغول فعالیت می باشید و برای کارگاه خود قصد خرید دستگاه منگنه کوب را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل ها و قیمت ها با خرید این ابزار ضروری به مشکل برخورده اید، اصلا نگران نباشید.

ما در این مطلب از طوطی کالا شما را با انواع منگنه کوب آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید منگنه کوب باید به آن ها توجه داشته باشید را به شما آموزش می دهیم.

منگنه کوب چیست و چه کاربردی دارد؟

منگنه زن Staple guns یکی از ابزارهای مهم و ضروری در یک کارگاه نجاری است که از آن برای اتصال دادن دو قطعه چوبی کنار یکدیگر و یا چسباندن پارچه یا چرم روی چوب استفاده می شود.

هر چند که از منگنه زن برای منگنه کردن کتاب و جزوه هم استفاده می شود اما در کل بیشتر برای مشاغلی که با چوب سرو کار دارند، مثل کارگاه های تولید مبلمان خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه برای منگنه کردن نیاز به خوراک دارد که خوراک آن در اندازه های مختلف موجود است. شما می توانید با توجه به ضخامت چوب و نوع کار خوراک استاندارد خود را تهیه کنید.

انواع دستگاه منگنه زن

منگنه زن دستی

این مدل یکی از ارزان ترین مدل های منگنه می باشد، زیرا نیاز به پمپ باد و تجهیزات دیگر ندارد، این دستگاه تمام قدرت خود را برای منگنه کردن از یک فنر و فشار فیزیکی دست دریافت می کند. این مدل بیشتر استفاده خانگی دارد اما با این حال در کارگاه هم می توان از آن استفاده کرد.


منگنه کوب دستی

عکس منگنه کوب دستی

منگنه زن برقی

این دستگاه انرژی و قدرت لازم جهت منگنه کردن را از برق به دست می آورد و نیاز به وارد کردن نیروی فیزیکی توسط شخص ندارد. پس می توان آن را یک دستگاه راحت برای منگنه کردن دانست.

متاسفانه قدرت چندان بالایی ندارد و چیزی در حدود یک نمونه دستی قدرت دارد. از این دستگاه برای جلوگیری از جدا شدن قطعات از جای خود استفاده می شود، پیشنهاد می کنم این وسیله را برای قسمت های زیر کار استفاده کنید که کمتر جلوی چشم قرار دارند. استفاده از منگنه کوب های برقی مانع از خسته شدن دست کاربران می شود.


منگنه کوب برقی

عکس منگنه زن برقی

منگنه زن بادی

به این مدل منگنه زن پنوماتیک هم گفته می شود. زیرا برای استفاده از آن باید یک پمپ باد داشته باشید و به تنهایی قابل استفاده نیست، قدرت این دستگاه به حدی زیاد است که میخ های با ضخامت ۸ میلی متر را درون کار فرو می کنم.

منگنه کوب های بادی دارای مکانیزم پیچیده ای هستند اما با این حال وزن این دستگاه پایین است. منگنه کوب بادی یا پنوماتیک با فشار هوا فعال می شود و به وسیله اهرمی که در زیر انگشت قرار دارد، عمل منگه کردن را انجام می دهد.

منگنه کوب بادی

عکس منگنه کوب بادی

قدرت لازم برای استفاده از این وسیله باد می باشد، هوا از پمپ باد به وسیله شیلنگ تلفنی به منگنه زن منتقل می شود. این نوع از منگنه کوب ها به هیچ عنوان برای استفاده در کارهای خانگی مناسب نیستند و از لحاظ حجم و اندازه نیز جای بیشتری را اشغال می کنند.

مزایای استفاده از دستگاه منگنه کوب

  • در مقایسه با کوبیدن میخ با چکش هنگام کار با این وسیله سرعت کار شما را چند برابر افزایش می دهد .
  • نسبت به محصولات مشابه قیمت کمتری دارد پس می توان به این نتیجه رسید که ارزش خرید بالایی دارد.
  • اندازه آن بسیار کوچک است به طوری که به راحتی می توان آن را جا به جا نمود. داخل جعبه ابزار شما به راحتی جا می شود.
  • کار با این وسیله خیلی ساده است و نیاز به تخصص خاصی ندارد، یعنی شما هنگام خرید این وسیله نباید نگران استفاده از آن باشید.
  • قیمت خوراک یا همان سوزن آن خیلی از میخ معمولی ارزان تر است و شما با خرید این وسیله می توانید تا حد زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنید.

منگنه کوب

منگنه کوب چه فواید و مزایایی دارد

بهترین مارک دستگاه منگنه کوب

اگر بخواهیم تنها یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک دستگاه منگنه زن به شما معرفی کنیم، شاید در حق خیلی از برندهای با کیفیت بازار کم لطفی کرده باشیم و از آنجایی که معرفی کردن یک برند خاص تا حدی تبلیغ محسوب می شود در ادامه لیستی از چند برند با کیفیت موجود در بازار را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

  • منگنه کوب رونیکس
  • منگنه کوب نووا
  • منگنه کوب آنکور
  • منگنه کوب هوبی
  • منگنه زن بوش
  • منگنه کوب گان پاور
  • منگنه کوب واستر
  • منگنه کوب توسن
  • منگنه کوب جیت
  • منگنه کوب راپید
  • منگنه کوب پوکا
  • منگنه کوب لیکوتا

نکات مهم هنگام خرید دستگاه منگنه کوب

نوع منگنه کوب

این وسیله هم مانند سایر ابزار کارگاهی مدل های مختلفی دارد، شما می توانید با توجه به نوع نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. اگر این وسیله را برای استفاده خانگی می خواهید یک منگنه زن دستی کار شما را انجام می دهد، البته اگر می خواهید بدون فشار دست این کار را انجام دهید، می توانید از منگنه زن برقی استفاده کنید. در صورت نیاز به دستگاه پرقدرت می توانید از منگنه زن بادی بهره ببرید.

انواع مگنه کوب

مکانیسم ضربه

فاکتور مهم بعدی توجه به مکانیسم ضربه در دستگاه های منگنه کوب است. این دستگاه از طریق ضربه میخ یا سوزن مخصوص را وارد سطح مورد نظر شما می کند. اگر در جایی هستید که به برق دسترسی ندارید بهتر است قید مدل های برقی و بادی را بزنید، زیرا برای شما بلا استفاده هستند.

پس باید مدل دستی را انتخاب کنید به دلیل اینکه مکانیسم ضربه آن ها فنر می باشد. حتی اگر به برق هم دسترسی داشته باشید بدون پمپ باد نمی توانید از نمونه بادی استفاده کنید چون پمپ باد هم باید داشته باشید.

قدرت ضربه

شاید مهم ترین نکته در مورد خرید منگنه زن قدرت دستگاه باشد، شما باید با توجه به نوع چوب و ضخامت میخ قدرت دستگاه را مشخص کنید. اگر قرار است از میخ های با ضخامت تا ۶ میلی متر استفاده کنید، مدل های دستی و برقی برای شما مناسب می باشند، زیرا قدرت ضربه زنی آن ها یکسان بوده اما اگر میخ با ضخامت بیش از ۸ میلی متر استفاده می کنید، حتما نمونه بادی را خریداری کنید، زیرا قدرت بالایی دارد.

خوش دست بودن

شاید این موضوع برای شما در نگاه اول اهمیت زیادی نداشته باشد، اما یک نکته مهم محسوب می شود. اگر منگنه زن شما خوش دست نباشد خیلی زود از کار کردن با آن خسته می شوید.

البته در کنار خوش دست بودن بد نیست به وزن آن هم توجه داشته باشید یک منگنه زن سبک وزن دست شما را کمتر خسته می کند. پس همیشه هنگام خرید این دستگاه به خوش دست بودن و وزن وسیله را مورد برسی قرار دهید.

برند محصول

همیشه برند های معروف و شناخته شده بازار را خریداری کنید. این محصولات معمولا کیفیت بالایی دارند. زیرا این محصولات قبلا تست شده و امتحان خود را پس داده اند.
تجربه ثابت کرده تا زمانی که یک برند معروف و شناخته شده وجود دارد نباید برندهای ناشناخته بازار را خریداری کنید. زیرا معمولا فاقد کیفیت هستند و با خرید این محصولات وقت و هزینه خود را هدر می دهید.

بهترین برندهای منگنه کوب

عکس نحوه استفاده از منگنه کوب

قیمت منگنه کوب

از مهم ترین نکات در مورد خرید دستگاه منگنه زن قیمت آن می باشد. قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید دستگاه منگنه زن را مشخص کنید با این کار خود به خود مدل هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف می شوند و انتخاب برای شما آسان می شود.

تنها یادتان باشد که بهتر است دستگاه منگنه کوب خود را از فروشگاه های معتبر و از برندهایی که تا به امروز امتحان خود را پس داده اند، خریداری فرمایید.

روش نگهداری از دستگاه منگنه کوب

  • همیشه از این دستگاه به اندازه قدرت آن استفاده کنید، مثلا هیچ وقت تلاش نکنید تا یک چوب محکم را با آن منگنه کنید وقتی اطمینان دارید که دستگاه شما قدرت این کار را ندارد.
  • به دلیل اینکه قطعات داخلی این دستگاه معمولا فلزی و از جنس آهن هستند، هرگز نباید آن ها را در محیط مرطوب نگهداری کنید. زیرا زنگ زدن این قطعات باعث خراب شدن دستگاه می شود.
  • همیشه منگنه زن را در جای مطمئن نگهداری کنید، نباید آن را در جایی قرار دهید که امکان سقوط آن وجود دارد، در صورت افتادن به شدت آسیب می بیند.
  • به سایز خوراک آن توجه کنید، نباید از خوراک اشتباه استفاده نمائید. اگر حداکثر سایز میخ دستگاه شما ۶ میلی متر است، نباید میخ با سایز ۸ میلی متر را درون آن قرار دهید، در صورتی که این کار را انجام دهید دستگاه آسیب جدی می بیند.
  • هیچ وقت از سوزن هایی که زنگ زده می باشند نباید استفاده نمایید زیرا این سوزن ها ممکن است داخل دستگاه گیر نمایند و باعث قفل شدن آن شوند.

تفاوت میخ کوب و منگنه کوب

گاهی به اشتباه میخ کوب و منگنه کوب را باهم اشتباه می گیرند در صورتی که تفاوت های زیادی با هم دارند. از میخ کوب بیشتر در نجاری و از منگنه کوب در مبلمان سازی و رویه کوبی استفاده می شود.

تفاوت میخ و منگنه در اندازه آن ها است؛ میخ قطر بیشتری نسبت به منگنه داشته و سوراخ بزرگ تری در سطح مورد نظر ایجاد می کند. میخ کوب در مقایسه با منگنه کوب سرعت بیشتری داشته اما وزن آن از منگنه کوب بسیار کمتر است.

برای کار با میخ کوب به روغن خاص احتیاج دارید اما منگنه کوب به روغن احتیاج ندارد. از آنجا که منگنه بهتر و محکم تر سرجای خود قرار می گیرد در مبلمان سازی و رویه از منگنه کوب استفاده می شود.

بزرگ ترین شباهت میخ کوب و منگنه کوب عملکرد آن یعنی اتصال دو قطعه مختلف است. هم چنین روش کار میخ کوب و منگنه کوب شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

خرید اینترنتی انواع منگنه کوب

نتیجه گیری

نکات گوناگونی در خرید منگنه کوب مورد توجه هستند. اگر این نکات را پیش از خرید محصول مورد توجه قرار دهید، خریدی آگاهانه و مطمئن خواهید داشت. همان طور که گفتیم منگنه کوب یکی از کاربردی ترین ابزار در تعمیرات و کار های فنی خانه بوده که کار با ان نیز مستلزم مهارت خاصی نمی باشد. منگنه کوب ها مدل های بسیار زیادی داشته که به شما این امکان را می دهند که با توجه به نیاز خود اقدام به خرید منگنه کوب مناسب خود نمایید.

باید در نظر بگیرید که دقیقا این دستگاه را برای انجام چه کار هایی نیاز دارید و مثلا در ماه چقدر به این دستگاه احتیاج پیدا می کنید. حال که با نمونه های مختلف این دستگاه اشنا گشته اید قطعا انتخاب مناسب تری خواهید داشت و اکثریت مدل ها نیز قیمتی داشته که امکان خرید آن برای شما وجود خواهد داشت.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت منگنه کوب چند است؟
قیمت انواع منگنه کوب به عوامل مختلفی مانند برند شرکت سازنده، نوع (دستی، برقی، بادی)، وزن و ابعاد، ظرفیت خشاب، نوع سوزن و ... بستگی دارد، اما در حالت کلی رنج قیمت منگنه کوب از 200 هزار تومان تا 12 میلیون تومان می باشد.
بهترین مارک های منگنه کوب کدامند؟
از بهترین و معروف ترین برندهای تولید کننده منگنه کوب می توان به برند رونیکس، نووا، بوش، آروا، توسن، تروتک، استنلی، واستر، هیوندای، پوکا، کرون و سوماک اشاره کرد.
تاریخ به روز رسانی : 1401/11/13
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
منگنه کوب بادی بوش مدل GTK 40
منگنه کوب بادی بوش مدل GTK 40
منگنه کوب شارژی تروتک مدل Akku-Tacker
منگنه کوب شارژی تروتک مدل Akku-Tacker
منگنه کوب بادی رونیکس مدل 8016
منگنه کوب بادی رونیکس مدل 8016
منگنه کوب دستی مایلز مدل TS-4001
منگنه کوب دستی مایلز مدل TS-4001
منگه کوب بادی مکس مدل M8016
منگه کوب بادی مکس مدل M8016
منگنه کوب دستی استیل نووا مدل NTS 1170
منگنه کوب دستی استیل نووا مدل NTS 1170
دستگاه منگنه کوب دستی رونیکس مدل 4804
دستگاه منگنه کوب دستی رونیکس مدل 4804
منگنه کوب دستی آریس مدل A01
منگنه کوب دستی آریس مدل A01
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد