منو

راهنمای خرید سمپاش باغبانی و معرفی انواع مختلف آنها

فرقی ندارد یک باغبان حرفه ای در یک باغ بزرگ باشید و یا یک شهروند ساده با تعداد اندکی گل و گیاه در محل زندگی و یا حتی محل کارتان باشید، مهم این است که بلای جان هر گیاهی آفت ها هستند و برای رهایی از شر آنان نیز تنها باید از سم های مخصوص استفاده کرد.

سمپاش ها ادوات ارزشمندی در باغبانی هستند که کار سمپاشی در محیط های کوچک و حتی بزرگ را آسان کرده اند. خرید سمپاش با توجه به وجود مدل ها و همچنین برندهای مختلفی که در بازار موجود می باشد، کمی سخت است و به همین خاطر ما در این مطلب از طوطی کالا، نکته ها و محصولات برتر در این زمینه را برای شما آماده کرده ایم، پس اگر قصد خرید بهترین سمپاش را دارید ما را تا انتهای این پست دنبال کنید.

راهنمای خرید سمپاش یاغبانی

راهنمای خرید سمپاش باغبانی

سمپاش چیست و چرا مورد نیاز است؟

به طور کلی هر دستگاه و ابزاری که وظیفه تزریق یا پاشش سم (اعم از پودری یا مایع) را برای محصولات باغبانی و کشاورزی بر عهده داشته باشد، سمپاش نام دارد. سمپاش به باغبان ها این اجازه را می دهد که فضای نسبتا وسیعی را سمپاشی کند.

سمپاش ها در مدل های بسیار متنوعی تولید و عرضه می شوند که شما باید بر اساس نیاز و میزان بزرگی باغتان اقدام به تهیه سمپاش نمایید. یک باغبان به دلایل زیر به سمپاش نیاز دارد:

  • سمپاش می تواند محیط وسیعی را سمپاشی کند.
  • سمپاش افت های درختان و گیاهان را از بین می برد.
  • سمپاش می تواند از به هدر رفتن سم جلوگیری کند.
  • به کمک سمپاش می تواند همه قسمت های یک گیاه یا درخت را سمپاشی کند.
  • و ...

تفاوت آفت کش با سمپاش چیست؟

عموما به آن دسته موادی که برای از بین بردن آفات گیاهان استفاده می شود، آفت کش یا سم می گویند که ممکن است در حالت های جامد، مایع یا گاز باشد.

اما این آفت کش های مایع را باید با وسیله ای به نقاط دوردست رساند. این وسیله سمپاش بوده که انواع مختلفی دارد و در ادامه به توضیحات کاملی درباره انواع سمپاش خواهیم پرداخت.

سمپاشی

عکس سمپاشی محصولات کشاورزی و صیفی جات

انواع سمپاش ها

شناخت انواع سمپاش ها می تواند به شما در خرید این محصولات کمک بزرگی کند، پس پیشنهاد میشوند قبل از خرید انواع سمپاش ها را بشناسید تا خریدتان به صرفه و هوشمندانه باشد.

سمپاش دستی

سمپاش های دستی یا سمپاش های گلخانه ای، ساده ترین نوع سم پاش هستند که عموما بین 2 تا 25 لیتر ظرفیت مخزن دارند. سمپاش های دستی از ظرفیت و قدرت کمی برخوردار هستند و معمولا برای باغچه ها مورد استفاده قرار میگیرند.

جنس این نوع سمپاش ها هم استیل یا پلاستیکی است که مدل تلمبه ای آن از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این نوع از دستگاه های ساده سمپاشی از قیمت کم، ساختار فنی غیر پیچیده و همچنین ابعادی کم جا برخوردار هستند.

سمپاش دستی

عکس سمپاش دستی باغبانی

سمپاش های شارژی

سمپاش های شارژی، انرژی لازم برای کار خود را از باتری بدست می آورند. این سمپاش ها برای استفاده در وسعت نسبتا بیشتری به کار گرفته می شوند تا چند ردیف از درختان و گیاهان در گلخانه ها یا باغ ها را سمپاشی کنند.

این سمپاش ها بیشتر برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار میگیرد، پس اگر قصد دارید سمپاشی مناسب خانه را تهیه کنید به سراغ این سمپاش ها بروید.

سمپاش های شارژی اکثرا به صورت دوشی و کولی مورد استفاده قرار می گیرند تا حجم بالای سمپاشی، کاربر را خسته نکند. این نوع سمپاش ها دارای ظرفیت های مختلف مثل 10 و 20 لیتری یا بیشتر هستند اما مهم ترین دسته بندی این مدل سمپاش ها به صورت تک کاره و دو کاره می باشد.

آن دسته از سمپاش های شارژی که فقط می توان آن ها را به صورت شارژی استفاده کرد و در صورت اتمام شارژ آن، توانایی کار با آن از بین می رود را سمپاش های شارژی تک کاره می نامند.

اما دسته دیگری وجود دارند که پس از اتمام قدرت منبع تغذیه و باتری آنها، می توان به روش دستی از سموم داخل مخزن آنها استفاده کرد. این دسته را سمپاش شارژی دوکاره می نامند.

سمپاش شارژی

سمپاش های موتوری

همانطور که از نام این قبیل محصولات مشخص است، در ساختار آن ها از یک موتور ویژه جهت پمپاژ کردن مواد از داخل مخزن به سمت شلنگ و سپس لنسی دستگاه استفاده می شود.

به عبارتی سمپاش هایی که منبع تغذیه آنها موتور بنزینی یا گازوییلی و یا حتی برقی است، سمپاش های موتوری نام دارند.

سمپاش های موتوری از قدرت به مراتب بیشتری در مقایسه با دیگر سمپاش های موجود در بازار برخوردار هستند می توان از آن ها جهت سمپاشی فضاهای بزرگتری نیز استفاده نمود.

این سمپاش ها بسیار قدرتمند و با کیفیت هستند و معمولا برای سمپاشی باغ های متوسط تا بزرگ از آنها استفاده می شود.

سمپاش زنبه ای

سمپاش هایی که روی یک شاسی نصب می شوند و از موتور بنزینی پیستونی استفاده می کنند. مخزن این سمپاش ها بزرگ بوده و با کمک موتور قدرتمند خود، حجم وسیعی را سمپاشی می کنند.

سمپاش زنبه ای

عکس سمپاش زنبه ای

سمپاش فرغونی

این سمپاش ها نیز روی شاسی های شبیه به فرغون نصب می شوند و آنها نیز از منبع موتوری تغذیه می کنند. سمپاش های تراکتوری یا تریلر های سمپاشی نیز شباهت بسیار زیادی به این نوع سمپاش ها دارند. این سمپاش ها به سمپاش فرغونی بنزینی، سمپاش فرغونی برقی و … تقسیم می شوند.

سمپاش فرغونی

عکس سمپاش فرغونی

البته که سمپاش ها به انواع دیگری نیز تقسیم می شوند که می توان آنها را اینگونه نام برد:

سمپاش های پایان شلنگ، سمپاش های مخزنی یا فشرده سازی، سمپاش های لانسی پشتی، سمپاش خرطومی، سمپاش های زراعی و … ؛ اما مهم ترین نوع تقسیم بندی آنها به همان صورتی بود که توضیح داده شد.

سمپاش بدون موتور

این سمپاش ها فاقد موتور هستند اما پرسه تولید فشار به واسطه یک پمپ دستی انجام می شود. این سمپاش ها هم بسیار با کیفیت هستند و برای باغ ها کوچک تا متوسط کاربردی هستند.

راهنمای خرید سمپاش

انتخاب نوع سمپاش

اولین قدم برای خرید سمپاش، شناخت مدل های آن است که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم. البته برای انتخاب نوع سمپاش باید بدانید که میخواهید با سمپاش چه محدوده ای را سمپاشی کنید؟ اگر محدوده شما گسترده است باید سمپاش قوی و با ظرفیت بالا را انتخاب کنید.

راهنمای خرید سمپاش

جنس بدنه

جنس بدنه سمپاش از اهمیت بالای برخوردار است زیرا اگر زیاد سنگین باشد جابجای آن بسیار سخت خواهد بود و اگر ضعیف و سبک باشد با کوچترین ضربه ای شکسته می شود. جنس بدنه سمپاش ها میتواند از نوع پلاستیک محکم و استیل باشد (البته این دو جنس ایده ال هستند)

موتور و پمپ

مهمترین وظیفه پمپ، پاشش یکنواخت در سمپاش است. این بخش از سمپاش اهمیت ویژه ای دارد چرا که پاشش مناسب و قدرتمند در کنار رسیدن یکنواخت سم به تمام محصولات، شرط لازم برای حفاظت از گیاهان است. این موتورها ممکن است برقی، بنزینی یا دستی باشند.

مخزن و ظرفیت مخزن

همه انواع سمپاش ها، دارای مخزن با ظرفیت های مختلفی هستند که بسته به نیاز کاربر از 2 لیتر تا حتی 60 لیتر وجود دارند. این مخازن از جنس استیل یا پلاستیکی هستند که در مدل های دوشی می توان بابت حمل آن، آسوده خاطر بود.

ظرفیت مخزن سمپاش هر چقدر بیشتر باشد شما می توانید محدوده بیشتری را سمپاشی کنید اما هر چقدر ظرفیت آن بالا باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند.

طول شلنگ سمپاش

چنانچه از دستگاه های سمپاشی استفاده کردید که دارای شلنگ جهت انتقال و پخش بهتر مواد درونی خود هستند، بهتر است به طول شلنگ متصل به بدنه محصول خود توجه ویژه ای داشته باشید تا در هنگام انجام پروسه سمپاشی بر روی گونه های مختلف گل و گیاهی خود با مشکلات زیادی مواجه نشوید! طول شیلنگ کوتاه برای پخش یکنواخت سم ایده ال است.

راهنمای خرید سمپاش

عکس سمپاشی باغچه توسط سمپاش شارژی

قابلیت تنظیم فشار سمپاش

یکی دیگر از مهم ترین نکته های که باید به آن توجه کنید، قابلیت تنظیم فشار دستگاه است. سمپاش ها عموما در دو حالت فشار ثابت و یا متناوب در بازار عرضه می شوند که در نوع ثابت، تمام محتویات درونی آنان تحت یک فشار ثابت از قسمت نازل محصول خارج می شود و در مدل هایی با فشار متناوب این شما هستید که می توانید به کمک پیچ تنظیم فشار و یا تلمبه دستی که در اختیارتان است، میزان فشار خروج محلول های مخصوص سمپاشی را از قسمت نازلی آن تعیین نمایید.

نحوه حمل

اصولا در سمپاش های بزرگ مخزن، بهترین راه حمل توسط چرخ یا شاسی مربوطه است. اما در سمپاش های حجم متوسط، سمپاش های کولی و دوشی را می توان انتخابی مناسب دانست. وزن این دستگاه به تمام بدن کاربر قسمت می شود و کاربر سمپاش فشار زیادی را تحمل نمی کند.

قیمت سمپاش

قیمت سمپاش می تواند از چند ده هزار تومان آغاز و تا چند میلیون تومان نیز ادامه پیدا کند. نکته مهمی که شما خریداران عزیز این قبیل محصولات جانبی در حوزه کشاورزی باید به آن توجه داشته باشید، امکانات سمپاش و همچنین توانایی آن در امر پاشیدن سم به میزان مناسب و پخش یکنواخت آن در محل مورد نظرتان می باشد که قطعا باید با میزان بودجه شما نیز در تناسب کافی قرار داشته باشد.

نحوه کار و نکات ایمنی سمپاش

هر سمپاشی نیازمند دستورالعمل ها و مسائلی است که باید قبل، حین و بعد از آن مورد توجه قرار گیرند. بخشی از این موارد عبارتند از:

  • از سالم بودن سم اطمینان حاصل کنید و دستورالعمل آن را مطالعه کنید.
  • از وسایل مورد نیاز سمپاشی مانند لباس مخصوص، دستکش لاستیکی، عینک ویژه و ماسک باید استفاده شود.
  • در هنگام سمپاشی، آن را بو نکنید و سموم مختلف را با هم ترکیب نکنید.
  • در هنگام سمپاشی از خوردن و آشامیدن و همچنین استعمال دخانیات بپرهیزید.
  • در صورت وزش باد، سمپاشی را متوقف کنید.
  • مراقب باشید محلول سمی به بدنتان برخورد نکند و روی محصولات دیگر از جمله علوفه دامی نریزد.
  • از پاشش محلول سم در آب های جاری و محل آبخوری حیوانات و استخرهای منابع آب بپرهیزید.
  • فرد سمپاش باید پس از اتمام کار حمام کند و لباس خود را کنار گذاشته و با احتیاط بشوید.
  • در زمان بارندگی سمپاشی نکنید
  • ظروف خالی سم را کاملا معدوم و یا مدفون نمایید.
  • ورود اطفال و حیوانات را به منطقه سمپاشی ممنوع کنید.

سمپاشی

عکس سمپاشی محصولات کشاورزی توسط کشاورز

سرویس و نگهداری سمپاش ها

سرویس و نگهداری سمپاش ها شامل دو قسمت واحد سمپاشی و واحد موتور در سمپاش های موتوری است.

  • بعد از اتمام کار سمپاشی، باقیمانده محلول را ازمخزن تخلیه نمایید. محلول باقیمانده را برای مدت کوتاهی (کمتر از یک هفته) می توان در ظروف مناسب نگهداری و سپس مصرف نمود. مخزن را چندبار با آب تمیز بشویید و چندبار تلمبه یا پمپ را با آب تمیز به کار بیاندازید. تا محلول سم داخل پمپ، شیلنگ ها و افشانک هم تخلیه گردد.
  • اگر برای مدت طولانی از سمپاش استفاده نمی شود، کلیه اجزاء را تا حد امکان باز کرده و خشک نمایید.
  • در صورت لزوم و احساس کاهش فشار و دبی سمپاش، تلمبه و پمپ صافی ها را بازدید و شست وشو دهید.
  • برای شستن کلیه قطعات سمپاش میتوان از آب داغ ٨٠ درجه و پاک کننده های معمولی استفاده کرد.
  • نشتی اتصالات را برطرف نمایید.
  • در هنگام جمع کردن شیلنگ های طویل دقت شود که خم نشده و نشکند.
  • قسمت های متحرک در تلمبه های دستی باید همیشه گریسکاری شده باشد. روغن پمپ پیستونی در سمپاش رخدار بازدید و در صورت لزوم آن را تعویض نموده و از کار کردن شیر فشار شکن اطمینان حاصل گردد.
  • برای سرویس ونگهداری قسمت موتور طبق دستورالعمل های موجود هر موتور عمل شود.

خرید اینترنتی انواع سمپاش باغبانی

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت سمپاش باغبانی و کشاورزی چند است؟
قیمت انواع سمپاش کشاورزی به عواملی همچون برند شرکت سازنده، جنس بدنه، ظرفیت، ابعاد و وزن، دستی یا شارژی بودن، اقلام همراه و ... بستگی دارد اما در حالت کلی قیمت سمپاش باغبانی از 50 هزار تومان تا 7 میلیون تومان می باشد.
بهترین مارک پمپ سمپاش کدام است؟
به طور کلی رونیکس، سیلور، کنزاکس، زانکو، اکتیو تولز، هیوندای، پاندورا، ام آر تی، بهکو، نووا، شیلدر، وینکس و ... از جمله بهترین و با کیفیت ترین مارک های تولید کننده سمپاش هستند.
تاریخ به روز رسانی : 1401/11/15
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
سمپاش دوشی کنزاکس حجم 9 لیتر
سمپاش دوشی کنزاکس حجم 9 لیتر
سمپاش پشتی موتوری لانسی دیانا چینی ظرفیت 25 لیتر
سمپاش پشتی موتوری لانسی دیانا چینی ظرفیت 25 لیتر
سمپاش دوشی اس بی سی گنجایش 20 لیتر
سمپاش دوشی اس بی سی گنجایش 20 لیتر
سمپاش پرتابل شارژی برند ویلد کتل
سمپاش پرتابل شارژی برند ویلد کتل
سمپاش لانسی موتوری تسلا گنجایش 25 لیتر
سمپاش لانسی موتوری تسلا گنجایش 25 لیتر
سمپاش شارژی دوشی آنکو مدل SG PLUS گنجایش 20 لیتر
سمپاش شارژی دوشی آنکو مدل SG PLUS گنجایش 20 لیتر
سمپاش پاندورا جنس پلاستیکی ظرفیت 2 لیتر
سمپاش پاندورا جنس پلاستیکی ظرفیت 2 لیتر
سمپاش حرفه ای دستی رونیکس پلاستیکی حجم 2 لیتر
سمپاش حرفه ای دستی رونیکس پلاستیکی حجم 2 لیتر
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کاربر کوروش
04:07 - 1401/03/09
با سلام سمپاش زنبه ای برقی میخام ممنون

پاسخ : جهت خرید انواع مختلف سمپاش به لینک موجود در متن مراجعه کنید

کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد