منو

راهنمای خرید دستگاه بخور + بررسی انواع، مزایا و معایب آن

در فصل زمستان با خشک و سرد شدن هوا میکروب ها و ذرات معلق شرایط محیطی را برای ابتلا به حساسیت و سرما خوردگی ها فراهم می کنند. یکی از راه هایی که می تواند عوامل بیماری زا را از محیط زندگی شما دور نگه دارد، استفاده از دستگاه های بخور است. علاوه بر این مرطوب کردن هوا و از بین بردن باکتری ها شرایط بهتری را برای تنفس و مراقبت از پوست فراهم می کند.

راهنمای خرید دستگاه بخور

راهنمای خرید دستگاه بخور

دستگاه های بخور یا همان رطوبت سازهای خانگی با کنترل رطوبت محل کار یا زندگی ما دمای محیط را متعادل کرده و برای از بین رفتن حساسیت های فصلی افراد مبتلا به آلرژی یا خشکی پوست گزینه مناسبی به شمار می روند اما پیش از تهیه و استفاده از این دستگاه ها اطلاعاتی لازم است تا با کمک آنها سراغ بهترین ها بروید.

دستگاه بخور چیست؟

دستگاه بخور (به انگلیسی humidifiers)، وسیله ای است که آب یا مایعات دیگر را به بخار تبدیل می کند که هوای خشک محیط شما را مرطوب می کند. این دستگاه برای مناطق خشک آب و هوایی مناسب است.

از دستگاه های بخور یا رطوبت ساز از زمان های بسیار قدیم و به اشکال مختلف استفاده می شده است. این دستگاه که هم برای مصارف خانگی و هم برای استفاده های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، در مدل ها و طرح های مختلف موجود است. اما هنگام خرید دستگاه بخور، علاوه بر قیمت و مارک، سوالاتی نیز در مورد گرم یا سرد بودن آن وجود دارد ما در ادامه این مطلب به راهنمای خرید دستگاه بخور میپردازیم با ما همراه باشید.

چرا از بخور استفاده کنیم؟

به طور کلی، رطوبت ایده آل در داخل و هر فضای بسته دیگر بین 30 تا 50 درصد است (بر اساس اطلاعات دریافتی از استاندارد بین المللی ستاره انرژی Energy Star)، اما از آنجا که این مقدار معمولاً کمتر از مقدار استاندارد در یک محیط معمولی می باشد، باید از دستگاه بخور استفاده کرد.

همچنین به یاد داشته باشید که رطوبت بیش از حد نیز می تواند باعث رشد قارچ ها و باکتری ها شود. بنابراین به منظور برقراری تعادل لازم در محیط خانه، وجود دستگاه بخور می تواند کمک کننده باشد.

استفاده از بخور سرد و گرم برای از بین بردن مشکلات و علائم سرماخوردگی و بیماری های تنفسی نیز توصیه می شود.

دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد در حال تولید بخار در هوا

در حالت کلی مزایای استفاده از دستگاه بخور را می توان در موارد زیر ذکر کرد:

کاهش رسیک ابتلا به بیماری ها

لازم به ذکر است که افزودن رطوبت به هوا منجر به کاهش هوای خشک در محیط می شود که این موضوع می تواند عاملی برای کاهش ابتلا به بیماری های پوستی و دیگر بیماری ها باشد. در واقع، در هوای مرطوب و متعادل، ویروس ها و باکتری ها به صورت طولانی در هوا معلق نخواهند بود و در نتیجه، احتمال ابتلا به بیماری ها کاهش خواهد یافت.

بهبود قابلیت کنترل دما

مدیریت هوای خشک دشوار است، چراکه قابلیت نگهداری گرما را به خوبی ندارد و در نتیجه، برای کنترل دما با افزایش هزینه انرژی مواجه خواهید شد. در واقع، برای گرم کردن بیشتر محیط، نیاز خواهید داشت که دمای سیستم های گرمایشی را بالا ببرید. در چنین حالتی، وجود دستگاه بخور سرد می تواند رطوبت را به هوا اضافه کرده و در نهایت کنترل دمای محیط را آسان تر کند.

بهبود شرایط پوست شما

هوای خشک اغلب منجر به خشکی پوست می شود. خشکی پوست نیز احتمال خارش، پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی پوست دست ها و صورت را بالا می برد. بنابراین، وجود رطوبت می تواند تا حد قابل قبولی این مشکلات را برطرف کند.

دستگاه بخور در هنگام خواب

خواب راحت و با آرامش با دستگاه بخور

بهبود تنفس

به تجربه می توان دریافت که هوای خشک می تواند منجر به گلو درد، خشکی چشم و تحریک مجاری تنفسی شود. بنابراین، اضافه کردن رطوبت به هوا باعث بهبود و راحتی در تنفس می شود.

انواع دستگاه بخور

بخورهای گرم (Warm Mist Humidifier)

برای اینکه کمی از تفاوت های سرد و گرم بودن دستگاه های رطوبت ساز بدانید، بهتر است بگوییم بخور های گرم توصیه بیشتر پزشکان برای فصول سرد سال است و با مرطوب نگه داشتن محیط در درمان گرفتگی و عفونت های مجاری تنفسی و کاهش ذرات معلق حساسیت زا و رفع سرفه های خشک موثر است. این نوع بخور برای افرادی که با شروع نیمه دوم سال از بیماری سینوزیت رنچ می برند هم گزینه بسیار مناسبی است. در دستگاه بخور گرم آب به کمک المنتی حرارتی گرم شده و بعد از تبدیل به بخار در فضا منتشر می شود.

معایب: بخورهای گرم به دلیل المنت حرارتی نسبتا قوی به کار رفته سر و صدا و مصرف برق بیشتری خواهد داشت و از معایب دیگر آن هم داغ شدن دستگاه است که نباید در دسترس کودکان و افراد مسن قرار گیرد.

مزایا: این بخور در زمستان بهترین گزینه برای فرار از خشکی و التهاب های تنفسی و پوستی است.

در صورتی علاقه مندی به کسب اطلاعات کامل تر درباره دستگاه بخور گرم و انواع آن به مقاله مرتبط با آن یعنی (راهنمای خرید دستگاه بخور گرم) مراجعه فرمائید.

بخورهای سرد (Cool Mist Humidifier)

دستگاه بخور سرد تایید شده متخصصان برای افراد مبتلا به انواع آلرژی و خشکی پوست است تا با مرطوب و خنک نگه داشتن محیط، کنترل گرد و غبار و بوی بد ضمن فراهم کردن شرایط تنفس راحت تر، علائم جزئی حساسیت، سرماخوردگی و استرس ها را از بین برده و طراوت و شادابی را در فضا پراکنده کند.

دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد در حال تولید بخار

مزایا: بخورهای سرد به دلیل مصرف کمتر برق و نداشتن خطرهای احتمالی مانند سوختگی و جلوگیری از دم نکردن هوای محیط پیشنهاد بهتری برای فصل های بهار و تابستان و همچنین ضدعفونی کننده موثر محیط کار یا اتاق کودکان به حساب می آیند.

معایب: بخور سرد محل مناسبی برای تکثیر باکتری ها و قارچ هاست و همزمان با پراکنده شدن قطرات بخار، باکتری ها هم به همراه آب در فضای اتاق منتشر می شوند، بنابراین مخزن بخورهای سرد باید هر روز با آب و مواد شوینده شسته شود.

همچنین جهت کسب اطلاعات کامل درباره دستگاه بخور سرد به مقاله مرتبط با آن یعنی (دستگاه بخور سرد چیست؟) مراجعه فرمائید.

دستگاه بخور سرد و گرم (Dual-mist Humidifier)

این دستگاه دارای هر دو سیستم است، به این معنی که اگر به مدت 4 فصل سال به دنبال دستگاه بخور هستید می توانید هم بخار گرم و هم بخار سرد تولید کنید، این دستگاه دو منظوره بهترین گزینه برای خرید است. البته تجربه نشان می دهد که دستگاه های تک منظوره تخصصی تر و کارآمدتر هستند.

دستگاه بخور صورت چیست؟

دستگاه بخور صورت وسیله ای برای بخور دادن برای پوست صورت است، گرما دادن به پوست صورت، پوست شما را زیبا و شاداب می کند. همانطور که می دانید، در گذشته پوست را برای زیبایی گرم می کردند، از پوشیدن حوله داغ تا بخار دادن با آب جوش که خطرات زیادی نیز به همراه داشت. اما امروز با خرید بخور صورت می توانید پوستی نرم، زیبا و جوان با سهولت و بدون خطر داشته باشید.

کاربرد این دستگاه بسیار آسان است، به این صورت که تنها با پر کردن مخزنش با آب و زدن دکمه تنظیم بخار، می توان آن را روشن کرد. این محصول دارای یک سری کوچک برای قرار دادن دهان و بینی جهت استنشاق بخار و یک سری بزرگ برای بخور دادن به کل پوست صورت است.

با خروج بخار از سری این دستگاه، منافذ پوست بازتر می شوند. در نتیجه به بهبود شرایط پوست کمک شایانی می گردد. این دستگاه دارای یک دکمه جهت تنظیم بخار است. با بهره گیری از این دکمه، می توان میزان خروج بخار را به اندازه دلخواه تنظیم کرد.

دستگاه بخور صورت

تصویر دستگاه بخور صورت برای جوان و زیبا سازی پوست

تفاوت دستگاه بخور سرد یا گرم چیست؟

خیلی کوتاه اگر بخواهیم در چند جمله تفاوت اصلی بخور گرم و سرد را توضیح دهیم. بخور گرم دارای قسمتی برای دارو است، اما بخور سرد این امکان را ندارد، بخور گرم به علت داشتن المنت مصرف برق بالایی دارد اما دستگاه بخور سرد دارای مصرف انرژی کمتری می باشد.

بخور گرم به علت بالا بردن دمای آب تا ۱۰۰ درجه بسیاری از باکتری های داخل آب را از بین می برد و در فضا پراکنده نمی کند اما دستگاه بخور سرد با تکنولوژی های جدید آب را بدون حرارت بخار می کند که این باکتری ها در فضا پخش می شوند. بخور گرم به علت گرم کردن دمای محیط مناسب فصل زمستان می باشد و بخور سرد در تابستان فضا را خنک می کند.

به طور خلاصه، اگر بخواهیم تفاوت اصلی بخور سرد و گرم را در چند جمله توضیح دهیم.

  • بخور گرم دارای قسمتی برای دارو است اما بخش برای بخور سرد امکان پذیر نیست.
  • بخور گرم به دلیل وجود عنصری مصرف انرژی بالایی دارد اما دستگاه بخور سرد انرژی کمتری مصرف می کند.
  • بخور گرم به دلیل بالا رفتن دمای آب تا 100 درجه، بسیاری از باکتری های موجود در آب را از بین می برد و در فضا پراکنده نمی شود، اما دستگاه بخور سرد با فناوری جدید، آب بدون گرما را تبخیر می کند و این باعث پخش شدن این باکتری ها در فضا می شود.
  • بخور گرم به دلیل سرد شدن دمای محیط برای زمستان مناسب است و بخور سرد در تابستان فضا را خنک می کند.

جهت کسب اطلاعات کامل و جامع درباره فرق بخور سرد و گرم پیشنهاد می کنیم مقاله مرتبط یعنی (تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم) را مطالعه بفرمائید.

تصاویر دستگاه بخور

دستگاه بخور گرم در کنار پنجره

سایز دستگاه بخور باید چقدر باشد؟

قبل از هر چیزی باید به این نکته دقت کنید که قرار است دستگاه بخور را در کجای منزل قرار دهید. معمولاً دستگاه های بخور در سه سایز استفاده می شوند و قیمت آن بسته به نوع انتخاب شما و سایز آن کم تا زیاد دسته بندی می شود اما معمولاً افراد می توانند از کوچک ترین سایز این دستگاه بخور برای یک اتاق به راحتی استفاده کنند.

مدل های مختلف دستگاه بخور

دستگاه بخور سرد

عوارض دستگاه بخور

همانطور که کمبود رطوبت در هوایی که تنفس می­کنیم، باعث ایجاد مشکلات تنفسی و آلرژی­های مختلف می­شود، افزایش بی رویه آن در هوا نیز عوارضی در پی دارد. اگر در خانه مریض مبتلا به آسم یا بیماری­های تنفسی دارید، روشن بودن بیش از حد دستگاه بخور باعث اختلالات تنفسی در این گروه از افراد می­شود.

مورد مهمی که روشن بودن بیش از حد دستگاه بخور باعث آن می­شود، رشد و تکثیر قارچ ها در داخل دستگاه و محیط اطراف می­باشد. قارچ­ها به سرعت در محیط پر رطوبت رشد کرده و تولید مثل می­کنند. برای جلوگیری از این مشکل از یک پزشک کمک بخواهید. روش درست استفاده از دستگاه بخور ساده است. به نسبت متراژی که دستگاه بخور برای آن مورد استفاده قرار می گیرد، زمان مشخصی در شبانه روز لازم است تا روشن باشد.

همانطور که استفاده بهینه از دستگاه بخور باعث پیشگیری از آنفلانزا و جلوگیری از آلرژی­های فصلی شده، استفاده بیش از حد از آن نیز حساسیت­هایی برای اعضای خانواده به همراه دارد. بنابراین لازم است قبل از خرید بخور و استفاده از آن، روش صحیح بکار گیری آن را بیاموزید تا از خرید بخور خود دچار پشیمانی نشوید. در ضمن دقت داشته باشید که آبی که در دستگاه بخور می­ریزید حتما باید تصفیه شده و تمیز باشد. عمر دستگاه شما به شدت بستگی به این مورد دارد.

نکات قبل از خرید انواع بخورها

  • دستگاه های بخور در سایزهای مختلف و قابلیت های متعدد در بازار وجود دارند که بهتر است برای خرید به داروخانه ها یا سایت های معتبر مثل کالایاب، زنبیل و دیجی کالا مراجعه و بعد از کسب اطلاعات کامل اقدام به خرید کنید.
  • دستگاه را حتما پیش از خرید امتحان کنید تا بعد از اطمینان از سالم بودن دستگاه از نوع عملکرد و صدایی که حین کار ایجاد می کند، آگاهی کامل داشته باشید.
  • جنس های نامرغوب به وفور در بازار وجود دارند که بهتر است شما سراغ دستگاهی بروید که جنس مخزن و بدنه آن مواد مرغوب و مناسب تولید شده باشد.
  • دستگاه های مجهز به تایمر اتوماتیک و تشخیص رطوبت محیط و تنظیم میزان بخار با توجه به میزان آب مصرفی و مصرف برق به مراتب از موارد مشابه به صرفه تر و مناسب تر هستند.
  • فراموش نکنید پیش از خرید، تمامی مشخصات دستگاه و نحوه به کار انداختن آن را از فروشنده بپرسید.

کودک و دستگاه بخور سرد

تصویر کودک در حال استفاده از دستگاه بخور سرد

هنگام خرید دستگاه بخور به این نکات توجه کنید

  • قیمت دستگاه: مهم ترین نکته هنگام خرید دستگاه بخور قیمت آن می باشد، قیمت نقش مهمی در انتخاب شما ایفا می کند. ابتدا مشخص کنید، برای خرید این دستگاه چه مقدار قرار است هزینه کنید. زمانی میزان بودجه را مشخص کنید، خودبه خود خیلی از محصولات از دایره انتخاب شما خارج می شوند و کار انتخاب برای شما راحت تر می شود.
  • نوع دستگاه: مشخص کنید برای چه نوع استفاده ای می خواهید دستگاه بخور بخرید، همانطور که در بالا گفته شد، دستگاه بخور دارای انواع مختلفی است. بخور گرم، بخور سرد، بخور صورت و… با توجه به نیاز خود دستگاه مورد نظر خود را خریداری کنید.
  • اندازه دستگاه: شما باید با توجه به اندازه اتاق نوع دستگاه خود را مشخص کنید. اندازه دستگاه بخور هم مانند بخاری و کولر باید با توجه به متراژ و فضای مورد نیاز انتخاب شود.
  • میزان بخار خروجی: در بسیاری از مدل های دستگاه بخور مقدار بخار خروجی به وسیله یک یا چند اهرم قابل تنظیم می باشد. همچنین شما می توانید نحوه پخش شدن بخار را روی حالت اتوماتیک یا چرخشی قرار دهید.
  • نوع صدا: به میزان صدای دستگاه دقت کنید، دستگاه های بخور گرم در مقایسه با دستگاه بخور سرد میزان صدای بیشتری تولید می کنند. اگر با صدای دستگاه مشکل دارید به دنبال خرید دستگاه بخور سرد بروید.
  • خدمات پس از فروش: به دنبال خرید محصولاتی بروید که دارای گارانتی یا خدمات پس از فروش هستند. این محصولات در مقایسه با محصولاتی که ضمانت ندارند از کیفیت بیشتری برخوردارند. هیچ گاه شرکتی تا از کیفیت کالایی مطمئن نباشد، آن را ضمانت نمی کند. پس می توانید با خیالی آسوده آن ها را خریداری کنید.
  • فروشگاه معتبر: همیشه از فروشگاه معتبر خرید کنید هیچ گاه یک فروشگاه معتبر اعتبار چندین ساله خود را فدای یک بار فروش نمی کند. متاسفانه اجناس تقلبی در بازار زیاد شده اند و شباهت زیادی به جنس اصلی دارند و تشخیص آن توسط افراد خبره انجام می شود، به همین علا توصیه می کنم از فروشگاه معتبر خرید کنید.

نکات مهم بعد از خرید دستگاه

از آن جای که این دستگاه وظیفه مطلوب کردن فضای پیرامون و تنفس سالم شما را بر عهده دارد، باید تمام نکات بهداشتی لازم را در نگهداری از این دستگاه در نظر بگیرید.

  • مخزن آب دستگاه بخور بعد از چند روز استفاده و با کم شدن آب درونش محیط مناسبی برای رشد قارچ ها و میکروب هاست پس مخزن آن حداقل هفته ای دوبار کاملا شسته و تمییز شود.
  • به دلیل بالا رفتن رطوبت و تاثیر آن در تشدید حساسیت ها این دستگاه را به طور دایم روشن نگاه ندارید. استفاده های 30 دقیقه به فاصله هر پنج ساعت مناسب است.

پیشنهاد مطالعه : بهترین مدلهای دستگاه بخور گرم

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
دستگاه بخور چیست؟
دستگاه بخور، وسیله ای است که آب یا مایعات دیگر را به بخار تبدیل می کند که هوای خشک محیط شما را مرطوب می کند. این دستگاه برای مناطق خشک آب و هوایی مناسب است.
تفاوت دستگاه بخور سرد یا گرم چیست؟
بخور گرم دارای قسمتی برای دارو است، به دلیل بالا رفتن دمای آب تا 100 درجه، بسیاری از باکتری های موجود در آب را از بین می برد و در فضا پراکنده نمی کند و برای زمستان مناسب است. در عوض بخور سرد مصرف انرژی کمتری دارد و برای تابستان مناسب است.
تاریخ به روز رسانی : 1402/04/31
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
بخور صورت امسیگ مدل FC16
بخور صورت امسیگ مدل FC16
دستگاه بخور گرم آنی ساز مدل F7 20123
دستگاه بخور گرم آنی ساز مدل F7 20123
دستگاه بخور گرم ویکس مدل VENUS
دستگاه بخور گرم ویکس مدل VENUS
دستگاه بخور گرم آنی ساز مدل MF 2010
دستگاه بخور گرم آنی ساز مدل MF 2010
بخور سرد سایلن مدل MH 502
بخور سرد سایلن مدل MH 502
دستگاه بخور سرد مدل AROMA DIFFUSER
دستگاه بخور سرد مدل AROMA DIFFUSER
دستگاه بخور سرد و رطوبت ساز سرد مدل Ultrasonic
دستگاه بخور سرد و رطوبت ساز سرد مدل Ultrasonic
بخور سرد میگل مدل GAH 60
بخور سرد میگل مدل GAH 60
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد