منو

راهنمای خرید دستکش بوکس + آموزش نحوه انتخاب سایز دستکش بوکس

دستکش بوکس Boxing Gloves

آسیب دیدگی ناشی از ضربات در ورزش های رزمی باعث تهیه و تولید تجهیزات ایمنی مختلفی گردیده است. دستکش های بوکس یکی از قدیمی ترین تجهیزات ایمنی می باشد که تقریباً در اکثر رشته های رینگی مانند بوکس، کیک بوکس، موی تای و … استفاده می شود.

دستکش های بوکس دستکش های مجهز به کوسن های بادی هستند که مبارزان در طول مسابقات و تمرینات بوکس به دست می کنند. برخلاف سلاح های مُشتی که بعضاً حتی مرگ بار هستند و برای آسیب رساندن به حریف استفاده می شوند، دستکش های بوکس برای هر دو ورزشکار - هم برای مبارز و هم برای حریف مقابل او محافظت کننده هستند.

راهنمای خرید دستکش بوکس

راهنمای خرید کیسه بوکس حرفه ای و مبتدی

پوشیدن دستکش بوکس تنها منحصر به ورزش بوکس نیست بلکه در تمام کارها یا ورزش هایی که در آن نیاز به ضربه زدن با دست است استفاده می شود. انتخاب درست دستکش بوکس امنیت و راحتی بیشتری به همراه دارد.

خرید دستکش بوکس نیازمند دانستن برخی از اطلاعات کاربردی می باشد. پس از این که سایز دستکش بوکس را با سایز دست های خود تطابق دادید، لازم است تا یکبار به حالت دست های خود که درون دستکش قرار دارند؛ توجه کنید. اگر در حین پوشیدن دستکش، فشار زیادی به دست ها وارد نشود و دست شما به راحتی داخل پوشش دستکش قرار بگیرد؛ می توان انتظار داشت که آن دستکش بوکس مطابق با اندازه دست های شما است. البته فراموش نکنید که بهترین دستکش بوکس به راحتی در دست های شما قرار می گیرد و نیازی نیست تا نیروی فیزیکی زیادی را برای پوشیدن آن وارد کنید.

راهنمای انتخاب بهترین سایز برای دستکش بوکس

دستکش بوکس در سایزهای مختلف ارائه می شود. بطور کلی سه سایز کوچک و بزرگ و متوسط دارد. برخی از آنها هم مدل مردانه و زنانه و بچگانه دارند که مدل مردانه از همه ی آنها بزرگتر است.
اندازه ها از هم متفاوتند و از یک استاندارد خاص پیروی نمی کنند. نکته مهم، راحتی و اندازه بودن آنهاست، چرا که در غیر این صورت خطرناک خواهد بود. اندازه ی آن طوری باید باشد که در زیر آن، به راحتی بتوانید نوار کشی دور دست خود ببندید و فراموش نکنید که دستکش های چرمی بعد از یه مدت استفاده، جا باز می کنند.

سایز دستکش ها (متناسب با وزن دستکش) در واحد ounce و یا oz نشان داده می شود. عمومی ترین سایز موجود oz8 ،oz10 ،oz12 و oz16 هستند. دستکش کودکان عموماً در سایز oz4 تا oz8 است که سایز oz8 بیشتر برای کودکان بزرگتر، نوجوانان، استفاده می شود.

قابل ذکر است که سایز دستکش و وزن دستکش با هم متفاوت هستند و برای سهولت در دانستن اینکه یک بوکسور با چه وزن دستکشی تمرین می کند، سایزها بر اساس وزن طبقه بندی شده اند. دستکش های بزرگتر لایه گذاری های بیشتری دارند و بنابراین محافظت بهتری از دست به عمل می آورند.

قبل از خرید دستکش بوکس باید با استفاده از باند دور دست، دستکش را بپوشید. اندازه متناسب با اندازه دور دست در این جدول نمایش داده شده است:

اندازه و سایز دستکش

جدول انتخاب سایز دستکش بوکس بر اساس سایز دور دست

دقت داشته باشید که شناسایی و تطابق اندازه دستکش با اندازه دست ها بدین معنا نیست که دستکش دقیقا با اندازه دست ها برابر باشد. درصد بالای تطابق بین اندازه دستکش و دست ها به معنای مناسب بودن استفاده از آن تجهیز ورزشی بوکس می باشد.

دومین عامل متمایز کننده بین دستکش های کودکان و بزرگسالان، لایه بندی بیشتر دستکش های بزرگسالان است. بیشتر بودن لایه های دستکش باعث افزایش قدرت ورزشکار برای وارد کردن ضربههای سنگین خواهد شد. به همین خاطر، از دستکش های بوکس کودکان نمی توان انتظار داشت که به افزایش قدرت آن ها کمک کند. از طرفی، اگر می خواهید سرعت و قدرت دست ها در هنگام وارد کردن ضربه بیشتر شود، لازم است تا دستکش های بوکس مخصوص بزرگسالان را تهیه کنید.

دستکش بوکس 8oz: دستکش بوکس 8oz برای رقابت کودکان در مسابقات ورزشی استفاده می شود. با توجه به ابعادی که این دستکش دارد، بهتر است بزرگسالان از آن برای شرکت در مسابقات خود استفاده نکنند. ورزشکاران نوجوان با استخوان بندی کوچک می توانند از این دستکش برای انجام تمرینات ورزشی و رزمی خود استفاده کنند.

دستکش بوکس 10oz: به دستکش بوکس 10oz، می توان لقب کوچک ترین دستکش بوکس مخصوص بزرگسالان را نسبت داد. اگر اندازه دست های شما نسبت به سایر بزرگسالان هم رده خود، کوچک تر است؛ بهتر است تا سایز 10oz را برای محافظت از مفاصل و پوست دست های خود انتخاب کنید. با استفاده از این دستکش می توانید تکنیک های رزمی خود را بهبود بدهید و اشکالات خود را در حین تمرین برطرف کنید.

دستکش بوکس 12oz: دستکش بوکس 12oz برای ورزشکاران بزرگسال مناسب و کاربردی است. می توان لقب پرکاربردترین دستکش بوکس را به این سایز از دستکش های بوکس ورزشی مخصوص بزرگسالان نسبت داد. همچنین، دستکش بوکس 12oz برای نوجوانان در مرحله بلوغ، بسیار تجهیز کاربردی به شمار می رود.

دستکش بوکس 14oz: در حین استفاده طولانی مدت از دستکش بوکس 14oz، احساس خستگی در ناحیه مچ ها و کف دست های خود نمی کنید. به طور معمول، اکثر بزرگسالان از این دستکش برای انجام تمرین های رزمی خود استفاده می کنند. دستکش بوکس 14oz نسبت به دستکش های بزرگتر، وزن کمی دارد. به همین خاطر است که در اثر استفاده طولانی مدت، شاهد گرفتگی و یا خستگی در ناحیه دست های خود نیستید.

دستکش بوکس 16oz: دستکش بوکس 16oz، همان دستکش استاندارد برای انجام تمرین های رزمی در محیط باشگاه است. این دستکش را تنها بزرگسالان می توانند استفاده کنند. تعداد لایه های درونی دستکش بوکس 16oz نسبت به نوع 14oz آن ها لایه گذاری بیشتری ندارد. اما می توان ادعا کرد که وزن آن، بسیار بیشتر از نوع 14oz می باشد. دقت داشته باشید که استفاده طولانی مدت از این دستکش بوکس می تواند باعث ایجاد احساس خستگی در مچ دست های شما شود. پس تا جایی که می توانید، کمتر از این دستکش برای تمرینات طولانی مدت استفاده کنید.

دستکش بوکس 18oz: ورزشکاران دستکش بوکس 18oz را به ندرت استفاده می کنند. به طور معمول، میزان استفاده از دستکش بوکس 16oz در میان بزرگسالان بیشتر است.

لایه بندی بیشتر و حداکثری این دستکش باعث شده است تا برای رقابت سالم و به دور از آسیب دیدگی مچ دست ها مناسب باشد. همچنین، افرادی که وزن زیادتر از حالت نرمال دارند، می توانند از این تجهیز برای برگزاری رقابت های خود استفاده کنند.

دستکش بوکس دخترانه

انواع دستکش بوکس

دستکش کیسه ای: دستکش های کیسه ای که همچنین به دستکش های تمرینی نیز معروف هستند، رایج ترین نوع دستکش بوکس به شمار میآیند. این دستکشها توسط تازه کارها و بوکسورهای آماتور استفاده میشوند. آنها از این دستکش ها برای تمرین استفاده میکنند یا اینکه هدف آنها از انجام تمرینات بوکس، آمادگی جسمانی است نه حرفه ای شدن در این رشته ورزشی.
با توجه به اینکه این دستکش های مدرن دارای پدهای اضافی هستند، از خاصیت ضربه گیری بالایی برخوردارند و علاوه بر جلوگیری از بروز مصدومیتها، باعث میشوند که ورزشکار مهارتهای لازم را بدون دردسر فرا بگیرد.

دستکش اسپارینگ: دستکش های اسپارینگ در دو وزن 450 و 500 گرم عرضه میشوند. آنها به اندازهای پر میشوند که شما به حرف خود آسیبی نرسانید.

دستکش مسابقه: این نوع دستکش ها بیشتر برای استفاده حرفه ای تولید میشوند یعنی برای مبارزه واقعی در رینگ بوکس. وزن آنها از 200 تا 350 گرم متغیر است و بستگی به طبیعت مبارزه دارد. دستکش های مبارزه در دو مدل بند دار یا چسب دار عرضه میشوند. دستکش های بند دار طرفداران بیشتری دارند چون بوکسور میتواند به میزان دلخواه، دستکش را سفت یا شل کند.

ورزش رزمی بوکس و دستکش بوکس

عکس مبارزات رزمی کاران و بوکسور ها از دستکش بوکس حرفه ای

نکات مهم هنگام خرید دستکش بوکس

اندازه بودن

اندازه ایده آل با سایز، ارتفاع و وزن دستکش تعیین میشود. شما دستکشی میخواهید که کاملا اندازه دستانتان باشد و همچنین به مچ ها چفت شود تا از بروز آسیب دیدگی جلوگیری کند. دستکش های کوچک احتمالا باعث میشوند که احساس راحتی نکنید چون بیش از اندازه به انگشتان دست فشار خواهند آورد. از سوی دیگر، دستکش های بزرگ هم خیلی راحت از دست شما بیرون خواهند آمد.

وزن دستکش بوکس

وزن دستکش های بوکس بستگی به میزان پدی که در آن به کار رفته است، دارد. این وزن به طور معمول ۳۴۰، ۲۹۶ و ۴۵۳ گرم می باشد. دستکش هایی با وزن کمتر (۲۲۶ گرم) و با وزن بیشتر (۵۶۷ گرم) نیز در بازار موجود است. انتخاب وزن دستکش به میزان مهارت شما بر می گردد. بازیکنان حرفه ای ترجیح می دهند دستکش سبکتر انتخاب کنند.

جنس دستکش بوکس

جنس مواد بکار رفته در تولید دستکش بوکس بسیار مهم است چون تنها، مواد اولیه باکیفیت قادر خواهند بود که راحتی، استحکام و دوامی را که از یک دستکش بوکس خوب انتظار دارید، عرضه کنند. چرم، یکی از بهترین مواد اولیه برای دستکش بوکس است. حتی چرم مصنوعی هم یک ماده اولیه خوب به شمار میآید که کیفیت آن با کیفیت سایر مواد اولیه باکیفیت برابری میکند.

دستکش با جنس وینیلی نیز وجود دارند که ارازنتر هستند و به راحتی تمیز می شوند اما دوام کمتری داشته و رطوبت را در خود نگه می دارند. این دستکش برای کودکان و افرادی که به تازه گی این ورزش را شروع کرده اند مناسب است.

نوع بست دستکش

سیستم بست دستکش در واقع تعیین کننده شدت چفت شدن ایمن آن به مچ هاست. دستکشی که سفت و ایمن به مچها چفت شود هنگام مبارزه به راحتی از دست بیرون نخواهد آمد و همچنین راحتی برای بوکسور به ارمغان خواهد آورد. در حالت کلی دو نوع بست برای دستکش ها وجود دارد، یکی چسبی و دیگری بندی. اما کدام یک بهتر است؟

درست است که بستن بندهای دستکش بندی زمان بر است ولی نسبت به دستکش های چسبی از امنیت بیشتر ی برخوردارند. در حدود ۲۰ سال پیش تمامی دستکش های مخصوص بوکس بندی بودند اما با گذشت زمان و تمایل بوکسورها به انجام تمرینات انفرادی دستکش های چسبی یا ولکرو نیز طراحی، و آرام آرام جای خود را در میان بوکسورها باز کردند.

دستکش های ولکرو (چسبی) که با نام حلقه و قلاب نیز شناخته می شوند پوشیدن و خارج کردن را برای بوکسورها آسان تر کردند به طوری که امروزه در تقابل با دستکش های بندی قرار گرفته اند. به طور کلی دستکش های بندی از استحکام و امنیت بالاتری نسبت به نوع ولکرو برخوردارند و بیشتر بوکسورهای حرفه ای ترجیح می دهند در تمرینات از دسکتش های چسبی، و برای مسابقه از مدل های بندی استفاده کنند.

سایز دستکش

دستکشهای بوکس در سایزهای مختلف عرضه میشوند و سایزهای مختلف، تعیین کننده اندازه بودن یا نبودن دستکش برای دستان بوکسورهاست. انتخاب سایز صحیح، بسیار مهم است چون تا حد زیادی، عملکرد شما را تحت تاثیر قرار میدهد و همچنین از بروز مصدومیتهای غیر ضروری جلوگیری میکند. قبل از خرید دستکش به توضیحات روی محصول کاملا توجه کنید تا سایز و وزن آن برایتان مشخص شود.

دستکش بوکس آدیداس اصل

عکس دستکش بوکس برند آدیداس

برخی از ویژگی های دستکش بوکس خوب از نظر رزمی کاران

  • دستکش خوب بوکس راحت و متناسب (اندازه) است و از تجمع بیش از حد عرق نیز جلوگیری می کند.
  • دستکش بوکس باید دوام زیادی هم داشته باشد زیرا استفاده فراوانی از آن می شود.
  • از ویژگی های مهم دستکش های بوکس، محافظت بالا، ضربه گیری، راحتی و دوام است.
  • لایه گذاری مناسب دستکش می توانند از دردآور بودن ضربه ها تا حد ممکن بکاهد.
  • ویژگی ضربه گیری بالا برای کسانی مناسب است که می خواهد ضربه های بدون درد وارد کنند.
  • استفاده از مواد و جنس دارای قابلیت تنفس در دستکش های بوکس کمک می کند تا رطوبت زیادی درون دستکش جمع نشود و دستکش در دستان رزمی کار سُر نخورد. این ویژگی به راحتی، نمایش بهتر و به ویژه امنیت ورزشکار کمک می کند.
  • استفاده از جنس چرمی پوسته دستکش به نظافت و شستشوی بهتر آن کمک می کند.
  • در نظر گرفتن تنوع رنگ و سایز با استفاده از پارچه ها و مواد مناسب انتخاب دستکش بوکس دلخواه را برای گروه های مختلف رزمی کاران راحت تر می کند و همچنین دستکش های بوکس مختلف با قیمت های مختلف خود را با بودجه شما هماهنگ می کنند.

خرید بهترین مدلهای دستکش بوکس

نحوه مراقبت و نگهداری از دستکش بوکس

  • نکته مهم مراقبت از دستکش بوکس این است که دستکش مرطوب را در کیسه نایلونی و با فضای بسته نگذارید زیرا منجر به ایجاد قارچ و بوی بد خواهد شد.
  • پس از هر بار استفاده بایستی آنها را کاملا تمیز کرد تا مقدار رطوبت دستکش را برای تولید باکتری به حداقل برسد.
  • همواره باید دستکش ها را پس از تمرین با محلول آب و سرکه، ابتدا رویه و سپس با باز کردن بندها تا حد ممکن داخل دستکش ها را اسپری و با یک پارچه حوله ای کاملا پاک و در مجاورت هوای آزاد قرار داد تا کاملا خشک شوند.
  • اما نکته مهم در نظافت دستکش این است که هیچ گاه آنها را به داخل ماشین لباسشویی برای شستن قرار ندهید زیرا این عمل موجب خراب شدن قسمت چرم دستکش خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : راهنمای خرید میت ورزش

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
بهترین مارک دستکش بوکس کدام است؟
از بهترین و محبوب ترین برندهای تولید کننده دستکش بوکس می توان به برند آدیداس، گرین هیل، اورلست، دراگون دو، لیوآپ، مان اسپورت، پیشتاز، آر دی ایکس، تامکس، دیدو، تویینز اسپشال، ریس و آرس اشاره کرد.
قیمت دستکش بوکس چند است؟
قیمت انواع دستکش بوکس از 80 هزار تومان تا 2 میلیون تومان می باشد و به عواملی همچون برند شرکت سازنده، جنس، وزن و ابعاد، اندازه دستکش، نوع بست، کیفیت دوخت و سایر ویژگی های آن بستگی دارد.
تاریخ به روز رسانی : 1402/03/13
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
دستکش بوکس جنس چرم طبیعی مدل G
دستکش بوکس جنس چرم طبیعی مدل G
دستکش بوکس اندازه متوسط مدل wt
دستکش بوکس اندازه متوسط مدل wt
دستکش بوکس اورلست جنس چرم طبیعی مدل BLC700
دستکش بوکس اورلست جنس چرم طبیعی مدل BLC700
دستکش بوکس راباز جنس فوم مدل LIONY
دستکش بوکس راباز جنس فوم مدل LIONY
دستکش بوکس بچه گانه اندازه کوچک چسبی
دستکش بوکس بچه گانه اندازه کوچک چسبی
دستکش بوکس گرین هیل جنس چرم مصنوعی مدل worrior
دستکش بوکس گرین هیل جنس چرم مصنوعی مدل worrior
دستکش بوکس ونوم جنس فوم اندازه متوسط
دستکش بوکس ونوم جنس فوم اندازه متوسط
دستکش بوکس مدل چرم طبیعی گاو اندازه بزرگ طرح آدیداس
دستکش بوکس مدل چرم طبیعی گاو اندازه بزرگ طرح آدیداس
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کاربر اکبری
20:47 - 1400/10/05
جناب یه سوال داشتم، اینکه دستکش oz 10 هم سایز بزرگ داره هم کوچک شما هم موافقید آیا؟

پاسخ : بله داره

کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد