منو

راهنمای خرید آچار فرانسه و معرفی انواع بهترین مارک های آن

اگر به دنبال یک آچار همه کاره هستید که بتوان از آن برای باز کردن انواع پیچ و مهره استفاده نبود، بدون شک آچار فرانسه است. کمتر کسی است که با آچار فرانسه کار نکرده باشد یا لااقل اسم این ابزار کاربردی را نشنیده باشد، حتی یک خانم خانه دار هم به احتمال زیاد از کارایی آچار فرانسه در باز و بست کردن پیچ و مهره بهره مند شده است.

آچار فرانسه دارای سایزهای متفاوتی می باشد، شما با توجه به اندازه بزرگترین پیچی که قرار است با آن باز نمایید، می توانید سایز آچار فرانسه خود را مشخص کنید. اگر شما هم قصد خرید یک آچار همه کاره را دارید، بهتر است یک آچار فرانسه بخرید. در واقع این اچار جزو ابزارهای مهم و ضروری در هر خانه ای می باشد.

اگر اطلاعات کافی در مورد خرید آچار فرانسه ندارید، پس با طوطی کالا همراه باشید تا به شما یک سری نکات در مورد این آچار و انواع مختلف آن و کاربردهای هرکدام بیاموزیم.

راهنمای خرید آچار فرانسه

راهنمای خرید آچار فرانسه

تاریخچه ساخت آچار فرانسه

ریچارد کلابرن مهندس انگلیسی، شخصی است که برای اولین بار در سال ۱۸۴۲ این اچار را اختراع کرد. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا به آن آچار انگلیسی می گویند.

جان پیتر جانسون یک مهندس سوئدی نیز شخص دیگری است، که در سال ۱۹۸۱ با انجام تغییراتی این اچار را به نام خود ثبت نمود. اچار جانسون در کشوهایی نظیر لهستان، مجارستان، ایران، رومانی و اسلوونی به آچار فرانسه معروف است.

آچار فرانسه چیست؟

نوعی اچار برای باز کردن پیچ و مهره های چهار و شش گوشه است، این اچار شامل یک دهانه ثابت و یک دهانه متحرک می باشد، که به وسیله چرخاندن یک پیچ دهانه متحرک از دهانه ثابت فاصله گرفته یا نزدیک می شود، همین امر باعث شده که به وسیله این اچار بتوانید انواع پیچ و مهره در سایزهای مختلف را باز و بسته نمایید.

انواع آچار فرانسه

شاید در نظر شما آچار فرانسه تنها یک مدل داشته باشد، اما با مطالعه متن زیر از تنوع انواع آچار فرانسه قابل استفاده برای مصارف گوناگون متعجب خواهید شد:

آچار فرانسه عایق برق

آچار فرانسه عایق برق جزو پرفروش ترین آچار های موجود در بازار می باشد، از آچار فرانسه عایق برق برای باز و بسته کردن پیچ و مهره های شش گوش و چهار گوش زمانی که جریان برق مانند شبکه های توزیع برق و برق کشی صنعتی وجود دارد، استفاده می کنند. دسته این مدل از آچار فرانسه دارای سه لایه روکش سراسری عایق برق می باشد، که می تواند در برابر 1000 ولت برق از دست کاربر محافظت کند.

قسمت دسته این آچار ها دارای جنس پلاستیکی می باشد و معمولا افرادی که در شبکه های توزیع برق یا مشاغل صنعتی فعال می باشند از این آچار ها برای انجام کارهای خود استفاده می کنند. برای آنکه بتوانید سطح ایمنی خود در حین استفاده از این آچار را افزایش دهید بهتر است اقدام به استفاده از دستکش ایمنی نمایید.

آچار فرانسه عایق برق

عکس آچار فرانسه عایق برق

آچار فرانسه لبه باریک

آچار فرانسه لبه باریک 68% نازک تر از آچار فرانسه های معمولی است، در نتیجه دسترسی به پیچ و مهره بسیار راحت تر می شود. این ابزار برای مکان هایی که محدودیت فضا برای استفاده از آچار فرانسه معمولی وجود دارد، بهترین گزینه است.

آچار فرانسه لبه باریک

عکس آچار فرانسه لبه باریک

آچار فرانسه مدرج

آچار فرانسه مدرج یک خط کش مدرج شده بر روی بدنه خود دارد، که مابین فک باز و متحرک قرار گرفته است. با استفاده از قسمت مدرج این وسیله می توان دهانه آچار را بر اساس سایز پیچ های مختلف تنظیم کرد و به باز و بسته کردن پیچ ها اقدام نمود.

از سایز 10 آچار فرانسه مدرج به دلیل کاربری ساده بیشتر در مصارف خارنگی استفاده می شود. البته مدل روکش دار آچار فرانسه مدرج نیز وجود دارد، که دسته آن در پوشش روکش دار قرار گرفته است.

آچار فرانسه شلاقی دو طرفه

کارکرد آچار فرانسه شلاقی دو طرفه شبیه به آچار لوله گیر است، بنابراین بیشتر در مصارف لوله کشی ساختمان و به عنوان یکی از ابزار لوله کشی کاربرد دارد. این وسیله در سایزهای مختلف 6، 8، 10 و 12 ساخته می شود و با دهانه قابل تنظیم خود یک آچار چند کاره محسوب می شود. شما می توانید آچار فرانسه شلاقی دو طرفه را در دو مقیاس متریک و اینچی تنظیم کنید.

آچار فرانسه شلاقی دو طرفه

عکس آچار فرانسه مدل شلاقی دو طرفه

آچار فرانسه جغجغه ای

آچار فرانسه جغجغه ای کاملاً شبیه به آچر فرانسه معمولی است با این تفاوت که یک چرخ جغجغه ای در قسمت فک این ابزار قرار گرفته و همانند آچار بکس باعث سرعت عمل کار می شود.

آچار فرانسه جغجغه ای در انواع مختلفی به بازار عرضه شده است. یک نوع از این آچار ها که به آچار فرانسه تاشو معروف می باشد بسیار انعطاف پذیر است و به راحتی می توانید این جغجغه ای را تا کنید و آن را در فضای کوچکی جا دهید، این ابزار علاوه بر سرعت بخشیدن به کار، انعطاف پذیری بیشتری نیز دارد.

برای استفاده از آچار فرانسه جغجغه ای می بایست دهانه آچار را بر روی پیچ و مهره قرار دهید و پیچ حلزونی شکل داخل آچار را متناسب با سایز پیچ و مهره مورد نظرتان تنظیم نمایید. دقت کنید که این پیچ حلزونی نباید زیاد سفت شود بلکه می بایست کمی فضا داشته باشد تا بتوان به راحتی اقدام به حرکت دادن آن بر روی پیچ و مهره نمود. در قسمت انتهای فک این نوع آچار یک فلش وجود دارد که می توانید از آن برای لگراژ استفاده نمایید. برای هرزگرد نیز می توانید از سردهنه فک آچار فوق استفاده کنید.

اچار فرانسه جغجغه ای

عکس آچار فرانسه جغجغه ای

نحوه کار با آچار فرانسه جغجغه ای به این صورت است که دهانه آچار را بر روی پیچ یا مهره قرار داده و پیچ حلزونی داخل آچار را بر اساس اندازه مهره مورد نظر تنظیم می کنیم. پیچ حلزونی تنظیم رو زیاد سفت نمی کنیم، بلکه اجازه می دهیم فک کمی جای بازی روی مهره مورد نظر داشته باشد.

از قسمت انتهایی فک که علامت فلش بر روی آن حک شده برای لگراژ آچار استفاده کرده و برای هرزه گرد از سر دهنه فک استفاده می کنیم.

آچار فرانسه صنعتی

بهترین نوع آچار فرانسه قابل استفاده در مصارف خانگی را معمولاً از کروم وانادیوم می سازند. اما نوع صنعتی این ابزار از فولاد سخت کاری شده ساخته می شود. آچار فرانسه صنعتی نوعی فولاد خاص و بسیار مقاوم دارد که امکان استفاده از آن را در شرایط فشار کاری بالا امکان پذیر می کند. ظاهر آچار فرانسه صنعتی در اکثر موارد تیره تر از مدل های معمولی است.

اچار فرانسه صنعتی

عکس آچار فرانسه صنعتی

آچار فرانسه دسته کوتاه

آچار فرانسه دسته کوتاه همانطور که از نامش پیداست طول دسته کوتاه تری نسبت به سایر مدل های آچار فرانسه دارد. تنظیم دهانه آچار فرانسه دسته کوتاه شبیه به مدل لبه باریک است، با این تفاوت که فک عمیق این ابزار 30 % بلندتر از مدل های دیگر است.

از این وسیله می توان برای باز و بسته کردن مهره های قرار گرفته در فضاهای محدود مانند زیر سینک ظرفشویی به راحتی استفاده کرد.

آچار فرانسه دسته کوتاه

عکس آچار فرانسه دسته کوتاه

آچار فرانسه فشار قوی

این نوع از اچار معمولا به صورت تکی ساخته می شود. دارای وزن بسیار کم و به علت آبکاری مقاومت زیادی در مقابل خوردگی دارد، این آچار آمریکایی دارای لبه های مدرج از جنس کروم وانادیوم می باشد.

بهترین مارک آچار فرانسه خارجی و ایرانی

  • آچار فرانسه استنلی
  • آچار فرانسه ایرگا
  • آچار فرانسه لیکوتا
  • آچار فرانسه آروا
  • آچار فرانسه ایران پتک
  • آچار فرانسه تانوس
  • آچار فرانسه تاپ تول
  • آچار فرانسه توسن
  • آچار فرانسه رونیکس
  • آچار فرانسه کنزاکس
  • آچار فرانسه نووا

علت نامگذاری آچار فرانسه در ایران چیست؟

در واقع می توان گفت هیچ فرد فرانسوی در تولید این آچار و اختراع آن نقش خاصی ایفا نکرده است، حتی در کشور فرانسه به این وسیله آچار انگلیسی گفته می شود، به علت اینکه فرانسوی ها این آچار را به کشور ایران معرفی کرده اند، اچار فرانسه گفته می شود.

کاربرد آچار فرانسه

عکس آچار فرانسه و مهره

کاربرد آچار فرانسه

آچار فرانسه کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. برای باز و بسته کردن پیچ هایی که حالت شش گوش یا چهار گوش دارند و به وسیله پیچ گوشتی های معمولی قابل باز و بسته شدن نیستند، از آچار فرانسه استفاده می شود. آچار فرانسه در مکانیکی ها و تعمیر ماشین، نصب قطعات و ماشین آلات صنعتی، تعمیر و نصب تاسیسات ساختمان و … کاربرد های فراوانی دارد و جزو یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین ابزار به شمار می رود.

مزیت استفاده از آچار فرانسه

  • داشتن دهانه متحرک قابل تنظیم برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره در اندازه های مختلف.
  • سازگاری کامل با انواع پیچ و مهره های چهار گوشه و شش گوشه.
  • استفاده از این اچار نیاز به مهارت خاصی ندارد و شخص در هر مکان و موقعیتی می تواند از ان استفاده نماید.
  • شکل منحنی و ارگونومیک دهانه این اچار باعث می شود تا بتوان از این اچار در قسمت های بد دست استفاده کرد.
  • داشتن یک دسته بلند که از آن می توان به عنوان اهرم برای وارد کردن فشار به نقطه ی خاص استفاده کرد.
  • جنس بدنه این نوع اچار از کروم وانادیوم و برخی مدل ها فولاد می باشد، که این آچار را در مقابل ضربه، خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند.

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید آچار فرانسه

قیمت آچار

آچار فرانسه با قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شوند. برخی مدل ها با کیفیت بسیار بالا ساخته می شوند که با قیمت گرانتر از بقیه برند ها در بازار به فروش می رسند ، برخی دیگر به دلیل کیفیت متوسط و جنس پایین ممکن است که با قیمت ارزانتر در بازار عرضه شوند.

قبل از هر چیزی مشخص کنید، برای خرید آچار فرانسه چه میزان قرار است هزینه کنید. زمانی که بودجه خرید را مشخص کنید، خود به خود مدل هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند، از انتخاب شما حذف می شوند.

اگر شما یک استا کار هستید، باید با کیفیت ترین و گران قیمت ترین ابزار کار را انتخاب کنید، چون کار روزانه شما است. که هر روز شاید چندین بار از این ابزار استفاده خواهید کرد. ولی اگر برای کارهای معمولی شخصی برای منزل می خواهید جنس متوسط هم می تواند کار شما را انجام دهد.

انواع مختلف آچار فرانسه

تصویر آچار فرانسه با دسته پلاستیکی

نوع آچار فرانسه

همان گونه که در قسمت های قبلی گفته شد اچار فرانسه مدل های مختلفی دارد که هر کدام به منظور استفاده خاصی ساخته شده اند. که در قسمت قبل به صورت کامل تک تک آن ها مورد بررسی قرار گرفت. شما با توجه به نیاز خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب و خریداری نمایید.

جنس آچار فرانسه

بهترین جنس برای این وسیله ترکیب دو فلز کروم وانادیوم می باشد. این جنس اچار را در مقابل زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند، اگر می خواهید اچار شما در مقابل فشار و ضربه هم مقاوم باشد می بایست به سراغ مدل هایی بروید که از جنس کروم وانادیوم و مقداری فولاد ساخته شده اند.

این جنس از آچار فرانسه زنگ نمی زند و در طول گذر زمان دچار رنگ پریدگی در سطح نمی شود. در حالی که آچار فرانسه ساخته شده از آهن سریعاً و در واکنش با آب یا رطوبت زنگ می شود.

یادتان باشد آچارها بطور کلی وسیله ای هستند که در دراز مدت بسیار از سوی شما مورد استفاده قرار می گیرند و به همین خاطر بهتر است از جنسی باکیفیت و ماندگار همچون فولاد ساخته شده باشند و ضمنا ضد زنگ نیز باشند.

اندازه دهنه یا ساز آچار فرانسه

اندازه دهنه ثابت و متحرک در آچار فرانسه های مختلف متفاوت می باشد. از سایز ۶ ، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۸ میلی متر، وجود دارند که شما می توانید با توجه به اندازه بزرگ ترین پیچ و مهره ای که قرار است، آن را باز کنید، انتخاب نمایید.

راهنمای خرید انواع آچار فرانسه

عکس آچار فرانسه مینی و کوچک

فک متحرک

وجود لقی در فک متحرک آچار فرانسه باعث کار کرد مشکل با این وسیله شده به شکلی که باید بارها و بارها آچار را از روی پیچ یا مهره بردارید و دوباره آن را قرار دهید تا زمانی که پیچ باز یا بسته شود.

خصوصیات فک استاندارد آچار فرانسه

  • عدم داشتن لقی
  • مندرج بودن
  • دندانه دار بودن

پیچ تنظیم آچار فرانسه

یکی از مهمترین قسمت های تعبیه شده در ساختمان آچار فرانسه به پیچ داخل آن مربوط می شود، که با کمک چرخاندن آن می توان اندازه دهانه آچار را متناسب با سایز پیچ و مهره تنظیم کرد. نکته مهمی که باید در خصوص این پیچ در نظر داشته باشید، روان بودن آن در زمان چرخاندن و کیفیت بالای پیچ است.

هر چند متخصصین این حوزه توصیه می کنند به منظور نرمی بیشتر، هر سه ماه یک بار پیچ حلزونی آچار فرانسه را روغنکاری کنید. اما اگر پیچ تنظیم آچار فرانسه از آلیاژ مقاوم ساخته نشده باشد، ممکن است تحت فشار فک تنظیمات آن به هم خورده و دیگر نتوان فک را نیز تنظیم نمود.

نوع و اندازه دسته

برخی آچارها دسته عایق دارند، برخی دسته های قابل تعویض دارند، برخی از آن ها دارای دسته های بلند هستند که برای ایجاد نیروی بیشتر و اهرم کردن مورد استفاده قرار می گیرند و برخی دسته کوچک و خوش دستی دارند.

سایر ویژگی ها

اندازه باز شدن فک های آچار، زاویه بین آن ها، وجود حفره در قسمت انتهایی آچار جهت اهرم کردن یا حتی نگهداری محکم تر اجسام و غیره همگی از جمله ویژگی های آچارهای فرانسه بحساب آورده می شوند.

خریداران عزیز توجه داشته باشند جدیدا محصولاتی از همین نوع آچارها در بازار موجود شده است که شما می توانید با برعکس کردن فک متحرک آچار، سطوح گرد و فاقد زاویه همچون لوله ها را نیز محکم نگهدارید.

خرید از فروشگاه معتبر

با توجه به اینکه روزانه کالاهای تقلبی زیادی وارد بازار می شود و شناخت آن فقط توسط افراد خبره صورت می گیرد، برای اینکه یک آچار جنس تقلبی را با قیمت اصلی به شما قالب نکنند بهتر است از فروشگاه معتبر خریداری کنید.

خرید اینترنتی بهترین مدلهای آچار فرانسه

جمع بندی

در این مقاله پس از اینکه آچار فرانسه را به کاربران معرفی کردیم و تاریخچه مختصری در خصوص اختراع این آچار را در اختیار کاربران قرار دادیم، اقدام به معرفی انواع آچار فرانسه موجود در بازار به همراه موارد کاربرد آنها به مشتریان کردیم. وجود تنوع در انواع مختلف آچار فرانسه در بازار ممکن است کار خرید این آچار را برای مشتریان با سختی و سردرگمی مواجه کند. بنابراین آگاهی از موارد کاربرد آنها می تواند به کاربران کمک کند تا بتوانند انتخاب راحت تری داشته باشند.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
آچار فرانسه چیست؟
نوعی آچار برای باز کردن انواع پیچ و مهره های چهار و شش گوشه است، این آچار شامل یک دهانه ثابت و یک دهانه متحرک می باشد که به وسیله چرخاندن یک پیچ دهانه متحرک از دهانه ثابت فاصله گرفته یا نزدیک می شود، همین امر باعث باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره در سایزهای مختلف می شود.
بهترین مارک آچار فرانسه خارجی و ایرانی کدامند؟
آچار فرانسه استنلی، ایرگا، لیکوتا، آروا، ایران پتک، تانوس، تاپ تول، توسن، رونیکس، کنزاکس و آچار فرانسه نووا از بهترین و معروف ترین مارک های آچار فرانسه در ایران و جهان می باشند.
چرا آچار فرانسه در ایران به این نام شناخته میشود؟
در واقع می توان گفت هیچ فرد فرانسوی در تولید این آچار و اختراع آن نقش خاصی ایفا نکرده است، حتی در کشور فرانسه به این وسیله آچار انگلیسی گفته می شود، به علت اینکه فرانسوی ها این آچار را به کشور ایران معرفی کرده اند، اچار فرانسه گفته می شود.
تاریخ به روز رسانی : 1402/04/11
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد