منو

راهنمای خرید دستگاه اسپرسو ساز خانگی + معرفی بهترین مدلها

قهوه و اسپرسو، نوشیدنی هایی با ارزش غذایی بالا هستند که علاقمندان فراوانی در سراسر جهان دارند. در ایران نیز روز به روز به علاقه مندان این نوشیندنی های خوش عطر و طعم اضافه می شود. تا جایی که داشتن یک دستگاه قهوه ساز و یا اسپرسو ساز هر فرد علاقه مند به قهوه را وسوسه می کند.

در واقع سیر تکامل اسپرسو ساز ها از سال 1884 شروع و تا به امروز ادامه داشته است و با پیشرفت علم و تکنولوژی انواع مختلفی از اسپرسو ساز ها وارد بازار و عرصه رقابت شده اند. اما در بازار گسترده قهوه ساز ها، خرید اسپرسو ساز برقی و قهوه ساز خانگی به صرفه و البته با کیفیت نیاز به دانستن نکات مهم و تخصصی دارد.

اسپرسو ساز نیمه خودکار

راهنمای خرید دستگاه اسپرسو ساز خانگی

افرادی که عاشق قهوه هستند، معمولا یک سیر تکاملی را طی کرده اند تا به این مرحله رسیده اند. تکاملی که از فرنچ پرس های معمولی شروع شده و با طی مرحله قهوه جوش های ارزان، به دستگاه های اسپرسو ساز ختم می شود.

اگر شما هم به این مرحله رسیده اید و تصمیم گرفته اید یک دستگاه اسپرسو ساز خانگی ارزان و باکیفیت برای منزل، محل کار و یا کسب و کار کوچک خود تهیه کنید، این مطلب برای شماست.

اما قبل از هر چیزی باید اسپرسو را تعریف کرد: اسپرسو در واقع نوعی دم اوری قهوه است که از آب داغ تحت فشار و قهوه آسیاب شده به دست می آید و برای این منظور دستگاه های مختلفی تولید و عرضه شده است.

اسپرسوی واقعی چه ویژگی هایی دارد؟

موسسه ملی اسپرسوی ایتالیا، استانداردهای سخت گیرانه ای برای مشخص کردن یک اسپرسوی واقعی را در نظر گرفته است. به طور کلی می توان گفت که طبق این کتاب قانون اسپرسوی واقعی باید به روش زیر تهیه شود:

برای تهیه اسپرسوی واقعی، یک دستگاه اسپرسو ساز باید مقدار کمی آب نزدیک به نقطه جوش را با فشار حداقل ۹ بار از درون دانه های قهوه آسیاب شده عبور دهد. فشار زیاد آب موجب می شود، قهوه به دست آمده غلیظ تر باشد. بنابراین طعم و مزه آن با قهوه های معمول متفاوت خواهد بود.

نتیجه این فرآیند، یک قهوه دارای بافت، کف و کافئین بالا است. نکته کلیدی این فرآیند فشار است، که در دستگاه های ارزان قیمت و روگازی یافت نمی شود.

انواع اسپرو ساز ها

انواع اسپرسو ساز های متفاوتی در بازار وجود دارد، که هرکدام دارای معایب و مزایای خاص خود هستند که در این بخش به طور مفید و مختصر به این مدل ها می پردازیم.

اسپرسو ساز دستی

کار با اسپرسو ساز های دستی کمی سخت است و قطعا استفاده از این دستگاه ها نیاز به تخصص خاصی دارد. فشار لازم برای تهیه اسپرسو در این نوع دستگاه ها، به وسیله یک اهرم دستی ایجاد می شود اما قیمت این مدل ها پایین تر از مابقی اسپرسو ساز ها هستند.

اسپرسو ساز دستی

عکس دستگاه اسپرسو ساز دستی

اسپرسو ساز نیمه اتوماتیک

اگر شما هم دوست دارید در خانه اقدام تهیه اسپرسو کنید، بهترین انتخاب برای شما خرید و استفاده از اسپرسو ساز های نیمه اتوماتیک می باشد، زیرا کار با این مدل ها بسیار راحت و آسان است و هر کسی می تواند با این دستگاه ها اقدام به تولید اسپرسوی با کیفیت و عالی کند. در این مدل شما قهوه را آسیاب کرده و قبل از روشن کردن دستگاه آن را در فیلتر قرار می دهید. سپس دکمه دستگاه را زده و اسپرسوی خود را دریافت می کنید.

اسپرسو ساز تمام اتوماتیک

این نوع از اسپرسو ساز ها، در کمترین زمان و بدونه دخالت شما اقدام به تهیه اسپرسو می کند. دانه های آسیاب شده به صورت خودکار پرس شده و درون فیلتر قرار می گیرند. آب جوش آمده با فشار زیاد اسپرسو را برای شما تهیه می کند. در واقع این دستگاه کارایی بسیار بالایی دارد ولی قیمت آن هم از مدل های قبلی بالاتر است.

عکس اسپرسوساز تمام اتوماتیک

عکس اسپرسو ساز تمام اتوماتیک

نکات مهم قبل از خرید دستگاه اسپرسوساز

بودجه تان چقدر است؟

اسپرسوسازها انواع مختلفی دارند و در برندها، اندازه ها و با کارایی مختلف تولید می شوند. شما برای خرید اسپرسوساز چقدر بودجه در نظر گرفته اید؟ اگر یک فنجان قهوه خوش عطر می خواهید، خوب است دانه های قهوه را همان موقع آسیاب کنید. به این نکته توجه کنید که اگر دستگاهی که می خرید، آسیاب نداشته باشد، حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از بودجه را برای خرید آسیاب قهوه جداگانه هزینه می کنید. درحالی که بعضی از دستگاه های گران تر، خودشان آسیاب دارند.

اگر برند نسپرسو بخرید، برای خرید کپسول های آماده باید جداگانه هزینه کنید. نسپرسو یکی از محصولات شرکت نسله است که به جای قهوه با کپسول های آماده کار می کند. خیلی ها طعم کپسول های نسپرسو را می پسندند، اما حواس تان به قیمت آنها باشد؛ به خصوص که تازگی ها قیمت شان بالاتر هم رفته.

از طرف دیگر، هر چه قیمت خرید دستگاه اسپرسوساز بالا می رود، دوام و کیفیت قطعه ها، کارایی و امکانات آن بیشتر می شود. بنابراین، وقتی بودجه کلی را مشخص کردید، به این جزییات و هزینه هر کدام فکر کنید.

کدام مدل قهوه را بیشتر می پسندید؟

به کدام مدل قهوه بیشتر علاقه دارید؟ لاته در لیوان بزرگ؟ کاپوچینو در فنجان کوچک؟ اسپرسو یا امریکانو؟ جواب این سوال ها کمک می کند نوع دستگاه را انتخاب کنید و ببینید به تک بویلر نیاز دارید یا چند بویلر.
اگر در طعم قهوه سخت گیر نیستید و نیازی به تنوع مزه ندارید، با یک دستگاه ساده و جمع وجور راضی خواهید بود. شاید تجربه چندانی در قهوه دم کردن در خانه ندارید، پس به دستگاه پیچیده ای نیاز نخواهید داشت.

اما قهوه خورهای حرفه ای باید به چند نکته مثل تعداد بویلرها و قابلیت ثابت ماندن دما توجه کنند. بویلر همان مخزنی ست که آب را گرم نگه می دارد. دستگاهی که دو بویلر دارد، از اولی برای آب گرم و از دومی به عنوان نازل بخار استفاده می کند. پس درصورتی که طرفدار سایزهای کوچکی مثل اسپرسو یا امریکانو هستید، تک بویلر یا همان سینگل بویلر کار شما را راه می اندازد. اما برای پر کردن ماگ های لاته یا کاپوچینو به دوال بویلر یا چند بویلر نیاز دارید.

انواع قهوه

عکس انواع نوشیدنی های بر پایه قهوه

چند فنجان قهوه در روز می نوشید؟

چه تعداد فنجان قهوه پشت سر هم درست خواهید کرد؟ این تعداد سایز بویلر و دم کن را مشخص می کند. برای قهوه های صبحگاهی و گه گاه بوی قهوه را به راه انداختن، چند بویلر کوچک یا تک بویلر کافی ست. اما شاید شما مدام مهمانی دارید و با قهوه از مهمان ها پذیرایی می کنید، یا تعداد افراد خانواده زیاد است و در وعده های مختلف روز قهوه می خورند. در این صورت به چند بویلر بزرگ تر فکر کنید. این را هم بگوییم که برای مصرف خانگی اغلب همان تک بویلر انتخاب درستی است.

راهنمای خرید اسپرسو ساز

فضای آشپزخانه تان چقدر است؟

آشپزخانه های خیلی بزرگ و مجهز بیشتر در فیلم ها دیده می شوند. واقعیت این است که بیشتر ما در آپارتمان هایی با فضای محدود زندگی می کنیم. آشپزخانه شما چقدر فضای خالی دارد؟ دستگاه کوچک لازم دارید یا برای اسپرسوساز بزرگ هم جا دارید؟ فراموش نکنید در کنار برند، قیمت و کارایی دستگاه، حتما به اندازه های آن توجه کنید.

توان و فشار اسپرسوساز چقدر باشد؟

نخستین بخشی که در تهیه راهنمای خرید اسپرسو ساز مورد بررسی قرار می دهیم، توان و فشار اسپرسوساز است. فشار در تهیه اسپرسو نقش با اهمیتی دارد و به همین دلیل، فرآیند دم آوری قهوه با این روش را اسپرسو (تهیه شده با فشار) نامیدند. در اثر فشار دستگاه بر دانه های آسیاب شده قهوه، هاله ای کرم رنگ روی قهوه تشکیل می شود که (کرما) نام دارد.

کرما از چربی و روغن های موجود در قهوه به وجود آمده و دلیلی بر کیفیت قهوه است. در واقع هرچه فشار دستگاه بیشتر باشد، آب بیشتر بر قهوه اثر می گذارد و عطر و طعم قهوه بهتر می شود. معمولا بهترین فشار برای عصاره گیری در تهیه قهوه اسپرسو، ۹ بار است که توسط دستگاه های اسپرسوساز صنعتی اعمال می شود.

فشار دستگاه اسپرسو ساز

فشار دستگاه اسپرسو ساز خانگی

این در حالی ست که دستگاه های اسپرسوساز خانگی به دلیل ساختار متفاوت، ضعیف ترند و برای اثرگذاری مورد نظر روی قهوه، نیاز به فشار بیشتری دارند که معمولا ۱۵ بار است. در بخش معرفی چند اسپرسوساز پرطرفدار بازار، به بررسی بیشتر چند دستگاه با فشار مناسب می پردازیم.

مقاومت و جنس بدنه دستگاه اسپرسو ساز

ممکن است تصور اغلب افراد از جنس بدنه یک دستگاه اسپرسو ساز تاثیر این آپشن در زیبایی دستگاه باشد و ندانند که این موضوع در کیفیت و طول عمر دستگاه هم تاثیرگذار است. هر میزان مقاومت بدنه در یک دستگاه اسپرسو ساز بالاتر باشد شما می توانید مدت طولانی تری به همراهی دستگاهتان در تهیه قهوه حساب باز کنید.

آسیاب قهوه یا گریندر چگونه باشد؟

برای داشتن یک ماگ قهوه خوش عطر و مرغوب، باید قهوه به طور مناسب آسیاب شده باشد. چه مدل قهوه ای دوست دارید و آسیاب قهوه باید برای چند طعم قهوه آسیاب کند؟ قبل از خرید اسپرسوساز دقت کنید که دستگاه با پودر قهوه کار می کند یا خودش آسیاب دارد.

آسیاب قهوه یا گریندر

عکس آسیاب کردن قهوه توسط گریندر

کاربری ساده را در نظر بگیرید

درست کردن یک فنجان قهوه با این دستگاه ساده است؟ نکته ای که دستگاه اسپرسوساز را از مدل های مشابه خودش متمایز می کند، راحتی کار کردن با آن است. هر چه بیشتر اتوماتیک باشد، کار کردن با آن ساده تر است.

راحت تمیز شدن مهم است

همان قدر که از خرید دستگاه اسپرسوساز و پیچیدن بوی قهوه در خانه ذوق کرده اید، به شستن آن بعد از استفاده هم فکر می کنید؟ هر چه تکه های بیشتری داشته باشد، وقت بیشتری برای شستن آن خواهید گذاشت.

خدمات پس از فروش را در نظر بگیرید

هر وسیله ای ممکن است روزی خراب شود و شما را درگیر خدمات پس از فروش کند. شما که نمی خواهید با اولین مشکلی که برای دستگاه اسپرسوسازتان پیش می آید، مجبور شوید آن را دور بیندازید. پس اول بررسی کنید که چه شرکتی خدمات پس از فروش آن برند را ارائه می کند، چه مدتی ضمانت دارد و نگاهی هم به تجربه مصرف کنندگان قبلی داشته باشید.

معمولا دستگاه های فلزی عمر طولانی تری نسبت به پلاستیکی ها دارند. از طرف دیگر، هر چه اسپرسوساز شما اتوماتیک تر باشد و بخش های الکترونیکی بیشتری داشته باشد، احتمال خرابی آن هم بیشتر است.

انواع دستگاه را بشناسید

  • دستی: اسپرسوساز دستی مهارت زیادی لازم دارد تا قهوه خوبی به دست تان بدهد. در واقع شما یکی از اجزای دم آوری قهوه می شوید و با تکرار و تمرین، فوت وفن آن را یاد می گیرید. این مدل ها درعوض کوچک و جمع جورند و جای زیادی در آشپزخانه نمی گیرند.
  • نیمه اتوماتیک: متداول ترین مدل اسپرسوساز است که در آن پمپ دم آوری الکتریکی وجود دارد و کاربر به صورت دستی آن را روشن و خاموش می کند.
  • کاملا اتوماتیک: این ماشین ها صفر تا صد کار را خودشان به تنهایی انجام می دهند و شما فقط یک فنجان قهوه تحویل می گیرید. ماشین های کاملا اتوماتیک آسیاب قهوه دارند و کار دم آوری قهوه را کاملا خودکار انجام می دهند.

متعلقات و قطعات مختلف دستگاه را چک کنید

دستگاه اسپرسوسازی که می خرید، می تواند بخش های اضافه ای داشته باشد که جذابیت و کاربرد آن را بیشتر کند.

قطعات مختلف دستگاه اسپرسو ساز

قطعات مختلف دستگاه اسپرسو ساز برقی

  • آسیاب قهوه داخلی: قهوه ای که همان لحظه آسیاب می شود، کیفیت نهایی را حسابی بالا می برد. پس اگر دستگاه شما آسیاب هم داشته باشد، کاربرد بیشتری دارد. ضمن این که بخش دیگری از آشپزخانه با دستگاه آسیاب قهوه اشغال نمی شود و فقط یک ماشین روی کابینت قرار می گیرد. خرید آسیاب جداگانه هزینه جداگانه ای هم می طلبد.
  • فیلتر آب: کیفیت و مزه آب روی طعم نهایی قهوه تاثیر زیادی دارد. پس وقتی اسپرسوسازی می خرید که فیلتر آب دارد، خیال تان راحت است که کیفیت قهوه تحت تاثیر کیفیت آب قرار نمی گیرد.
  • وارمر یا سیستم گرم نگه داشتن فنجان: بعضی از مدل ها وارمر دارند و لیوان قهوه را گرم نگه می دارند.
  • امکان برنامه ریزی در تنظیمات: در بعضی از ماشین های اسپرسوساز امکان برنامه ریزی جداگانه وجود دارد. به این ترتیب هر کدام از افراد خانواده می توانند برنامه مورد نظر خودشان را به دستگاه بدهند.

می ماند جزییات بیشتری مثل سینی چکه گیر، سیستم خاموشی خودکار، تولید کف شیر، نشان گر سطح آب، نازل بخار و مخزن شیر. این موارد را هم در نظر داشته باشید.

با اسپرسوساز چه مدل قهوه ای می توانید آماده کنید؟

  • اسپرسو: قهوه خالصی که از اسپرسوساز بیرون می آید و راهی فنجان می شود. خیلی از قهوه خورها همین طعم طبیعی قهوه را به همه چیز ترجیح می دهند.
  • ماکیاتو: اگر روی شات اسپرسو کمی شیر کف دار و فومی که از نازل بخار دستگاه بیرون آمده، بریزید، نتیجه نهایی یک فنجان ماکیاتو است.
  • کاپوچینو: فرق کاپوچینو و ماکیاتو در مقدار شیر آنهاست. شیر در ماکیاتو خیلی کم است، اما در کاپوچینو سهم بیشتری دارد. خیلی ها اسپرسوساز را برای درست کردن کاپوچینو باکیفیت می خرند.
  • لاته: لاته نسبت به کاپوچینو شیر کم تر اما لایه فوم نازک تری دارد.
  • موکا: موکا در واقع کاپوچینویی ست که به آن شکلات اضافه می کنید.

البته همه دستگاه های اسپرسوساز امکان تهیه این قهوه ها را به شما نمی دهند و تهیه انواع قهوه بستگی به ویژگی های دستگاه دارد.

دستگاه اسپرسو ساز

نکات نگهداری از اسپرسو ساز خانگی

نکات نگهداری از اسپرسو ساز خانگی به شرح زیر است:

اسپرسو ساز نیز همانند هر وسیله دیگر نیاز به نگهداری دارد. حتی اگر تمام نکات لازم برای خرید اسپرسو ساز را در نظر گرفته باشید و بهترین خودتان را انتخاب کنید، اینکه اسپرسو ساز تا چه حد برای شما کار می کند به نحوه استفاده از آن برمی گردد. این بخش از مقاله راهنمای خرید اسپرسو ساز را به نکاتی در مورداستفاده و نگهداری از این وسیله اختصاص داده ایم تا پس از خرید اسپرسو ساز مورد نظرتان، با رعایت این نکات بتوانید مدت طولانی تری از این وسیله استفاده کنید.

  1. اگر قصد خرید اسپرسو ساز خانگی برقی را دارید، دستگاهی خریداری کنید که مجهز به فیلتر تصفیه آب باشد. در غیر این صورت، سعی کنید از آب تصفیه شده درون دستگاه استفاده کنید. به دلیل وجود املاح زیاد در آب شهری، لوله ها و سایر بخش های این دستگاه رسوب می بندد. این امر نه تنها موجب کاهش عمر دستگاه می شود بلکه طعم و بوی اسپرسو را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
  2. از اسپرسو ساز برای تهیه حجم زیاد قهوه استفاده نکنید. برای این کار باید به طور پیوسته از دستگاه استفاده شود. به همین علت ممکن است دستگاه آسیب ببیند.
  3. برای تهیه اسپرسو نباید از آب گرم استفاده شود.
  4. هد دستگاه اسپرسو ساز را به صورت روزانه تمیز کنید.
  5. به جز رسوبات آب اگر رسوبات قهوه در دستگاه باقی بماند، مزه قهوه را تحت تأثیر قرار می دهد. به همین دلیل بهتر است این بخش ها را با آب داغ شستشو دهید تا رسوبات قهوه پاک شود.

جمع بندی

در این مقاله به طور اجمالی نکات مهمی را در رابطه با خرید دستگاه اسپرسوساز بیان کردیم. اگر قصد تهیه یک دستگاه اسپرسو را دارید، بسته به حجم روزانه و مدل مصرف، می توانید از مدل های صنعتی یا خانگی استفاده کنید. برای پاسخ به اینکه چگونه اسپرسو ساز بخریم، لازم است در قدم اول حجم و امکانات موردنیاز خود را تعیین کنید. سپس می توانید با توجه به بودجه ای که دارید، دستگاه های مختلف در این زمینه را امتحان نمایید.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت اسپرسو ساز خانگی چند است؟
قیمت انواع اسپرسو ساز خانگی از 3 میلیون تومان تا 80 میلیون تومان می باشد و به عواملی همچون برند شرکت سازنده، وزن و ابعاد، ظرفیت مخزن، نوشیدنی های قابل تهیه، جنس بدنه و سایر امکانات آن بستگی دارد.
بهترین مارک اسپرسو ساز خانگی کدام است؟
از بهترین و پرفروش ترین مارک های اسپرسو ساز خانگی می توان به برندهای فیلیپس، بوش، دلونگی، کنوود، گوسونیک، نسپرسو، زیگما، نوا، دسینی، فکر، بوگاتی، نوا، ویداس، دبلیو ام اف و مباشی اشاره کرد.
تاریخ به روز رسانی : 1402/02/25
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
اسپرسوساز دسینی توان ۸۵۰ وات ظرفیت مخزن ۱.۶ لیتری
اسپرسوساز دسینی توان ۸۵۰ وات ظرفیت مخزن ۱.۶ لیتری
اسپرسو ساز سانفورد توان ۱۴۷۰ وات مخزن آب ۱.۶ لیتری مدل SF1397ECM
اسپرسو ساز سانفورد توان ۱۴۷۰ وات مخزن آب ۱.۶ لیتری مدل SF1397ECM
اسپرسو ساز دسینی مدل KD-3050
اسپرسو ساز دسینی مدل KD-3050
اسپرسوساز زیگما ظرفیت ۱.۵ لیتری مدل rl-222
اسپرسوساز زیگما ظرفیت ۱.۵ لیتری مدل rl-222
اسپرسو ساز ندوا توان 850 وات مدل NCM-147EXPS
اسپرسو ساز ندوا توان 850 وات مدل NCM-147EXPS
اسپرسو ساز گوسونیک توان ۱۲۰۰ وات ظرفیت ۱.۸ لیتری مدل GEM-869
اسپرسو ساز گوسونیک توان ۱۲۰۰ وات ظرفیت ۱.۸ لیتری مدل GEM-869
اسپرسو ساز مباشی با ظرفیت مخزن 1.25 لیتر توان ۱۱۰۰ وات
اسپرسو ساز مباشی با ظرفیت مخزن 1.25 لیتر توان ۱۱۰۰ وات
اسپرسو ساز مباشی فشار 20 بار و ظرفیت 1100 وات مدل ECM2010
اسپرسو ساز مباشی فشار 20 بار و ظرفیت 1100 وات مدل ECM2010
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد