منو

بهترین مدلهای بخاری هیزمی + بررسی مزایا و معایب استفاده آن

بخاری هیزمی و ذغالی تتیس فلز ظخیم مدل J-01
بخاری هیزمی و ذغالی تتیس فلز ظخیم مدل J-01
مدل بخاری هیزمی مدل تاشو مسافرتی در شیشه ای
مدل بخاری هیزمی مدل تاشو مسافرتی در شیشه ای
بخاری هیزمی تاشو جنس ورق استیل مدل BT001
بخاری هیزمی تاشو جنس ورق استیل مدل BT001
بخاری هیزمی ورق آهن استوانه ای مدل 2070
بخاری هیزمی ورق آهن استوانه ای مدل 2070
بخاری هیزمی مدل کمپینگ جنس ورقه آهن
بخاری هیزمی مدل کمپینگ جنس ورقه آهن
بخاری هیزمی مدل سناتور جنس ورق قالوانیزه
بخاری هیزمی مدل سناتور جنس ورق قالوانیزه
بخاری هیزمی و گازی تمام چدنی کلاسیک مدل 303
بخاری هیزمی و گازی تمام چدنی کلاسیک مدل 303
بخاری هیزمی اورست جنس ورق فولادی
بخاری هیزمی اورست جنس ورق فولادی

قبل از تولید و رواج بخاری های گازی و برقی، بخاری های نفتی و بخاری هیزمی معمول ترین و پر استفاده ترین نوع بخاری در بین مردم بود. این بخاری ها خاطره روزگاران قدیم را در ذهن ما تداعی می کند، مزایا و معایبی هم داشته و دارند. گرمای حاصل از این نوع بخاری ها همانگونه که از اسمش پیداست، اغلب در اثر سوختن هیزم و چوب تولید می شود.

گرم شدن کنار بخاری هیزمی با گرمای مطبوع و صدای آرامش بخش سوختن چوب، اگر به دنبال تجربه این حس هستید و هزینه زیادی نمیخواهید انجام دهید، بخاری هیزمی بهترین انتخاب است. این نوع بخاری در حال حاضر بیشتر به عنوان یک وسیله تزئینی و زیبایی در ویلاها و یا در صنعت مبلمان شهری، کافی شاپ ها، رستوران ها و فضای دنج و سنتی و مکان هایی مانند آن و حتی کمپینگ به کار می رود.

راهنمای خرید بخار هیزمی

عکس بخاری هیزمی چدنی شیک و زیبا

در این مطلب از طوطی کالا با ما همراه باشید تا مزایا و معایب بخاری های هیزمی را خدمت تان ارائه کنیم و مهمترین نکات هنگام استفاده از آنها را با هم بررسی کنیم و اگر تمایل به خرید بخاری هیزمی داشتید. در انتها چند نمونه نیز از پرفروش ترین مدلهای بخاری هیزمی را خدمت تان معرفی خواهیم کرد.

بخاری هیزمی چیست؟

بخاری هیزمی به عنوان یکی از وسایل گرمایشی است که با طراحی خاص و متفاوتی صورت گرفته است جنس بدنه آن از فلز یا چدن است و انرژی مصرف شده آن به وسیله هیزم یا چوب و یا شاخ و برگ درختان است، البته از سوخت های دیگری هم در آن استفاده می شود که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

به دلیل جنس بدنه که از چدن و یا فلز است در برابر حرارت مقاومت بسیاری دارد و از آن برای محیطی مانند کلبه جنگلی و خانه های ویلایی استفاده می شود.

در بازار و میان عامه مردم نام های مختلفی از این نوع بخاری می شنوید. اگر هریک از نام های زیر را شنیدید، بدانید منظور همان بخاری هیزمی سنتی است: بخاری چوبی، بخاری ذغالی، بخاری مسافرتی یا سفری، بخاری سنتی و بخاری شمالی

مزیت بخاری های هیزمی

یکی از مزیت های این بخاری این است که نسبت به بخاری های گازی یک بخاری ارزان قیمت محسوب می شود و با صرف هزینه کمتری می توان آن را تولید کرد.

مزیت بعدی آن، نوع سوخت آن است. برای افرادی که امکان تهیه هیزم و سوخت مورد نیاز آنها از طبیعت برایشان ممکن است یا حتی می توانند از پسماندهای تراشه های نجاری تخته الوار و ... استفاده کنند، هزینه ای بابت مصرف سوخت پرداخت نمی کنند، در صورتی که در بخاری های گازی بابت مصرف گاز باید هزینه زیادی را پرداخت کنیم.

بخاری های هیزمی کلاسیک میتواند فضایی نوستالژی و شگفت انگیز را ایجاد کند.

تصویر بخاری هیزمی سنتی

تصویر بخاری هیزمی سنتی و کلاسیک در خانه سنگی

معایب بخاری هیزمی

از معایب بخاری هیزمی می توان گفت که سوخت آن دائمی نیست و با اتمام هیزم داخل محفظه بخاری، دیگر چیزی برای تولید گرما وجود ندارد و بخاری خاموش می شود. بنابراین باید مرتب آن را شارژ کرد. کسانی که می خواهند از این این محصول استفاده کنند باید همیشه هیزم ذخیره داشته باشند. این موضوع به خصوص در فصل های سرد سال یعنی پاییز و زمستان اهمیت بیشتری پیدا می کند و باید از قبل به فکر تهیه آنها بود.

مساله بعدی، گازهای تولید شده از سوختن چوب و هیزم است که به خصوص در محیط های کوچک، ممکن است کمی آزارد هنده باشد. سوختن چوب، منواکسید کربن، اکسید نیتروژن و دوده را وارد فضا کرده. این مواد برای سلامتی ما خطرناک هستند. مدل بخاری هیزمی و چوبی مدرن باید استانداردهای خاصی در مورد کیفیت هوا داشته باشد.

یکی دیگر از معایب بخاری هیزمی این است که بدنه آن به شدت داغ می شود به گونه ای که دست زدن به آن غیر ممکن و بعضا خطرناک است. به علت نوع طراحی ای که بخاری هیزمی دارد، گرما آتش را جذب کرده و آن را در فضا پخش می کند. اگر بچه کوچک یا حیوان خانگی دارید حتماً باید این موضوع را در نظر بگیرید که بخاری هیزمی حین کار بسیار گرم می شود.

مورد بعدی این است که گرمای ایجاد شده از شومینه هیزمی تا حدی قابل کنترل نیست و مانند دیگر سوخت ها امکان کم یا زیاد کردن شعله و گرما تنها با کم یا زیاد کردن هیزم امکان پذیر است.

بخاری هیزمی روسی

از جدیدترین و مدرن ترین نمونه های بخاری هیزمی موجود در بازار می توان به بخاری هیزمی روسی اشاره نمود که دارای ظاهری متفاوت با دیگر بخاریهای هیزمی است و دارای مزیتهای بسیار زیادی برای استفاده می باشد که مهمترین مزیت این نوع بخاری، ارزان بودن آن به نسبت بخاری های گازی است ضمن اینکه هزینه کمتری نسبت به مدل بخاریهای گازی داشته و می تواند در هزینه ها صرفه جویی نماید.

بخاری چدنی روسی

بخاری چدنی روسی بسیار شیک و کلاسیک

بخاری هیزمی چدنی

بخاری های چدنی یکی از زیباترین نوع بخاری های هیزمی است که به شکل شومینه طراحی شده است. علاوه بر ظاهر لوکس و زیبایی که دارد، مشکلاتی که سایر بخاری های هیزمی دارند، مانند ورود دود به فضا را ندارند. جنس آنها از چدن دوجداره است و نمای شیشه ای دارند که باعث می شود سوختن هیزم و آتش درون آن را ببینید. البته نگران نباشید. شیشه آن ضد آتش است.

علت محبوبیت بخاری های چدنی این است که چدن با ظرفیت حرارتی بالایی که دارد، باعث می شود وقتی بخاری خاموش است یا وقتی نوسان حرارتی دارد گرمای یکنواختی به اطراف بدهد. به علاوه گرمایش خوبی دارد. در اغلب این بخاری ها، امکان نصب دودکش از بالا و عقب وجود دارد. برای سوخت این بخاری ها علاوه بر هیزم، می توان از زغال سنگ، زغال چوب و سوخت های کربنی هم استفاده کرد.

بخاری هیزمی چدنی خوب است یا آلومینیومی؟

هر کدام از این دو نوع جنس بخاری دارای ویژگی خاص خود هستند. به طور مثال بخاری های هیزمی چدنی بازدهی گرمایی بالایی دارند. اما به نسبت مدل های الومینیوم وزن بیشتری و دوام بالاتری دارند. مدل بخاری هیزمی آلومینیومی با وجود قابلیت ارتجاع پذیری آلومینیوم تنوع بالاتری در طراحی و تولید این مدل بخاری هیزمی بکار گرفته شده است. اما در کل میتوان گفت هر دو نوع بخاری چدنی و آلومینیوم از کیفیت بالایی برخوردارند.

بخاری هیزمی ایرانی

بخاری هیزمی فلز گالوانیزه ایرانی

بخش های مختلف بخاری هیزمی چدنی

1 - آتش دان بخاری : آتش دان بخاری، بخشی از بدنه بخاری می باشد که هیزم یا چوب درون این محفظه سوزانده می شود. این بخش در واقع همان مرکز اصلی تولید حرارت و گرماست.

در بخاری چدنی، معمولا کف و سقف آتش دان از چدن ساخته شده است. چدن آلیاژی نسوزی، مستحکم و مقاومی است که گرمای بسیار زیادی را تحمل می کند.

2 - کشوی خاکستر : کشوی خاکستر نقش بسیاری در تمیز کردن بخاری دارد و به راحتی می توان خاکستر هیزم را از این قسمت جمع آوری کرد.

3 - بدنه بخاری هیزمی : بدنه بخاری، قسمت قابل دید و در معرض نمایش بخاری است. بنابراین این قسمت باید بسیار شیک و مدرن ساخته شود تا بتواند توجه همه را به خود جلب کند. همان طور که گفته شد جنس این بدنه از چدن است که ظرفیت حرارتی بسیار بالایی دارد.

4 - شاسی بخاری : شاسی بخاری، وزن بخاری را تحمل می کند و باعث بالا رففتن طول عمر دستگاه می شود.

5 - دودکش : دودکش یکی از قطعات اصلی و بسیار مهم بخاری است که وظیفه انتقال دود و گازهای سمی را به خارج از محیط بر عهده دارد. در نصب دودکش باید دقت زیادی به عمل آید تا دچار خطرهای احتمالی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن نشویم.

نکات مهم در استفاده از بخاری های هیزمی

  • مدل چیدن هیزم ها : نحوه چیدن هیزم ها در بهتر سوختن بخاری، مهم وموثر است. بهتر است هیزم ها را به شکل مخروطی بچینید و در ابتدا از هیزم های خشک تر و نازک تر شروع کنید. برای برافروختن آتش از نفت و مواد نفتی استفاده نکنید زیرا باعث شعله ور شدن یکباره شده، دود آن، بخاری را سیاه و کثیف کرده و ممکن است شیشه آن را بشکند.
  • مراقبت از شیشه : بسیار مراقب باشید که در زمان روشن بودن بخاری که شیشه داغ است، حتی یک قطره آب هم روی بخاری ریخته نشود در غیر این صورت منجر به شکسته شدن شیشه خواهد شد.
  • طرز استفاده از هیزم : بهتر است هیزم ها را در قسمت انتهایی بخاری قرار دهید نه ابتدایی آن. این کار باعث می شود شیشه یکباره داغ نشود. محفظه بخاری را هم پر از هیزم نکنید. این کار ممکن است به مرور زمان، رنگ بخاری را از بین ببرد.
  • خاکستر چوب : از خاکستر تولید شده از سوخت هیزم می توانید در باغچه و تمیز کردن شیشه خود بخاری، استفاده کنید.
  • قبل از اولین استفاده : قبل از نصب و استفاده از بخاری، یکبار بخاری را در فضای باز روشن کنید تا بوی دود ناشی از مواد رنگی و چربی فلزات از بین برود.
  • ارتفاع لوله بخاری : لوله بخاری را یک متر بالاتر از پشت بام قرار دهید. حتما برای لوله بخاری، کلاهک تهیه کنید. بهترین و مطمئن ترین نوع کلاهک، کلاهک های مدل H هستند.

خرید اینترنتی انواع بخاری هیزمی

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
بخاری هیزمی چیست؟
بخاری هیزمی به عنوان یک وسایل گرمایشی با طراحی خاص و متفاوتی صورت گرفته است که جنس بدنه آن از فلز یا چدن است و انرژی مصرف شده آن به وسیله هیزم یا چوب و یا شاخ و برگ درختان است و از آن برای محیطی مانند کلبه جنگلی و خانه های ویلایی استفاده می شود.
قیمت انواع بخاری هیزمی چند است؟
قیمت انواع بخاری هیزمی یا شومینه هیزمی به عوامل متعددی همچون جنس بخاری، سایز و ابعاد بخاری، وزن، طراحی و کیفیت ساخت، ایمنی و ... بستگی دارد اما در حالت کلی قیمت انواع بخاری هیزمی از 600 هزار تومان تا 13 میلیون تومان می باشد.
تاریخ به روز رسانی : 1402/05/07
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد