منو
نمایش محتوا

جوراب واریس چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی باشید که اولین بار است نام جوراب های واریس به گوشتان می خورد حتما از خود میپرسید جوراب واریس چیست و چه کاربردی دارد.

جوراب های فشرده سازی یا جوراب واریس یکی از لوازم بسیار پراهمیت در درمان بیماری واریس و نارسایی های وریدی است. جوراب واریس یکی از متداول ترین، قدیمی ترین و موثرترین روش های درمانی برای بیماری واریس و رگهای عنکبوتی است.

جوراب واریس باعث کاهش علائم بیماری وریدی و جلوگیری از واریس حاد شده و جهت درمان رگ های واریسی استفاده می شود. با استفاده از آن ها جریان خون در پاها بهبود پیدا کرده و باعث کاهش درد و ورم واریس در پاها می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جوراب واریس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

جوراب واریس

واریس چیست؟

رگ های واریسی عموماً در پا دیده می شود. زمانی که دریچه های سیاهرگ ها ضعیف می شود و خون در عوض این که رو به بالا به سمت قلب برگردد، در سیاهرگ ها جمع می شود، رگ های واریسی ایجاد می شود.

سیاهرگ ها در اثر جمع شدن خون بزرگ می شوند و ظاهری گره خورده یا طناب مانند پیدا می کنند. البته بعضی رگ های واریسی به سطح پوست نزدیک نیستند و به راحتی دیده نمی شوند. این رگ ها موجب ورم کردن پا و سخت شدن پوست می شوند و پوست را تیره تر یا قرمز رنگ می کنند.

بیماری واریس

جوراب واریس چیست و چگونه کار می کند؟

جمله معروفی هست که می گوید: جوراب واریس دارویی است که می پوشیم. جوراب واریس قابلیت کشسانی و ارتجاعی دارد و بیشتر به صورت پله پله ای هستند به این معنا که نیروی فشرده کنندگی آن ها به سمت بالا کاسته می شود. با تنگ تر بودن جوراب ها در قسمت قوزک پا و کاسته شدن از تنگی آن به سمت بالا، جریان خون از پایین پاها به سمت بالا هدایت می شود.

این فشار از مچ به سمت بالای پا به صورت تدریجی کم می شود و کاهش تدریجی فشار در طول پا باعث بهبود جریان خون سیاهرگی از پا به سمت قلب می شود. به دلیل همین مکانیزم اثر به آنها جوراب فشاری هم گفته می شود. جوراب واریس پا یک راه حل مؤثر برای درمان علائم بیماری واریس و رگ های عنکبوتی است.


فشار جوراب واریس

همچنین این جوراب ها باعث وارد آمدن فشار بر روی رگ ها و تسهیل جریان خون در آن ها می شود. این کار باعث بالا رفتن سرعت جریان خون می شود. این کار باعث روان شدن خون تازه دارای اکسیژن از قلب در سرخرگ ها شده و جایگزین خون های قدیمی می شود.

انواع جوراب واریس بر حسب قدرت فشرده سازی

چندین نوع مختلف جوراب واریس پا وجود دارد. انواع جوراب های واریس در اندازه و قدرت فشرده سازی با هم متفاوت هستند.

قدرت فشردگی ایجاد شده توسط جوراب های واریس با واحد میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری می شود. میلی متر جیوه پایین تر نشان دهنده فشار کمتر و میلی متر جیوه بالاتر نشان دهنده فشار بیشتر است.

  • فشار کم (8 تا 15 میلی متر جیوه): این فشار کمترین فشار موجود است. این نوع جوراب های واریس بیشتر توسط زنان بارداری که می خواهند از ایجاد رگ های واریس در دوران بارداری جلوگیری کنند، استفاده می شود.
  • فشار متوسط (15 تا 20 میلی متر جیوه): این نوع جوراب ها عموماً توسط اشخاصی که به رگ های واریسی مبتلا هستند استفاده می شود. استفاده از این جوراب ها باعث کاهش درد ناشی از رگ های واریسی و جلوگیری از بیشتر شدن آن ها می شود.
  • فشار زیاد (20 تا 30 میلی متر جیوه): این نوع جوراب بیشتر پس از عمل های جراحی رگ واریسی و به منظور جلوگیری از بروز مجدد و برگشت رگهای واریسی پس از عمل استفاده می شود.
  • فشار بسیار زیاد (30 تا 40 میلی متر جیوه): این فشار، بالاترین درجه فشرده سازی موجود است و بیشتر پس از عمل های جراحی جهت جلوگیری از بروز لخته خون به کار می رود.

انواع جوراب واریس بر حسب اندازه

اندازه و طول جوراب های واریس مختلف است ولی متداول ترین اندازه مورد استفاده، اندازه های تا زانو و تا ران است. جوراب هایی با اندازه تا قوزک پا نیز موجود است البته آن ها برای رگ های واریسی مناسب نیستند. جوراب های واریس با اندازه کامل (جوراب شلواری) نیز موجود است.

  • جوراب های واریس با اندازه بالای زانو: جهت استفاده از این جوراب ها لازم است ساق را در عریض ترین قسمت اندازه گیری نموده و همچنین طول پاها را از پاشنه تا پشت زانو اندازه گیری نمایید.
  • جوراب های واریس با اندازه بالای ران: جهت استفاده از این جوراب ها لازم است ساق و ران پا را در عریض ترین قسمت اندازه گیری نموده و همچنین طول پاها را از پاشنه تا بالاترین قسمت ران اندازه گیری نمایید.
  • جوراب های شلواری واریس: جهت استفاده از این نوع جوراب ها لازم است اندازه طول پاها از پاشنه تا بالاترین قسمت ران، پهن ترین قسمت ساق پا ،پهن ترین قسمت ران و محیط دور باسن را بدانید.

اینکه چه نوع جوراب واریسی برای شما مناسب است بستگی به ناحیه ای دارد که رگهای واریسی در آنجا ظهور پیدا کرده اند. شایع ترین محل به وجود آمدن رگهای واریسی قسمت پایینی پاها است زیرا آنجا قسمتی است که بدن باید نیروی بیشتری برای مقابله با جاذبه زمین اعمال کند.

با توجه به این نکته، جوراب های با اندازه تا زانو متداول ترین جوراب های مورد استفاده است. چنانچه رگ ها در قسمت ران برآمده و بیرون زده شوند، لازم است از جوراب با اندازه تا ران استفاده گردد.

چه افرادی باید جوراب واریس بپوشند؟

اگر وریدهای(رگهای) واریسی یا واریس عنکبوتی دارید یا فقط جراحی داشته اید، در موراد زیر جوراب فشاری به کمک شما خواهند آمد:

  • افراد مبتلا یا در معرض خطر به مشکلات گردش خون، مانند ترومبوز وریدی عمیق، ورید واریسی یا دیابت
  • افرادی که عمل جراحی کرده اند
  • کسانی که نمی توانند رختخواب خود را ترک کنند یا مشکلات زیادی برای حرکت دادن پاهای خود دارند
  • افرادی که تمام روز در محل کار سرپا هستند
  • افرادی که تمام روز در محل کار نشسته اند
  • ورزشکاران
  • زنان باردار
  • افرادی مانند خلبانان که مدت زمان طولانی در هواپیما سپری می کنند

جوراب واریس

جوراب واریس برای چه افرادی مناسب نیست؟

در برخی از موارد، این جوراب برای همه افراد نمی تواند مناسب باشد. معمولا در موارد زیر این جوراب توصیه نمی شود:

  • در مواردی که حس پوست کاهش یافته است مانند افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی یا افراد مبتلا به دیابت و نوروپاتی
  • افرادی که به بیماری های شریان محیطی مبتلا هستند
  • افرادی که سابقه جراحی عروق دارند حتما باید با صلاح دید پزشک از این جوراب ها استفاده کنند
  • در مواردی که هر نوع عفونت یا التهاب پوستی وجود داشته باشد، نباید از این جوراب ها استفاده کرد
  • در صورتی که سابقه بیماری در پاها یا بیماری پیشرفته در قلب و ریه وجود داشته باشد باید از پزشک برای استفاده از این جوراب ها جویا شد

کاربرد جوراب واریس

جوراب واریس بسته به میزان فشار و ارتفاع جوراب کاربردهای مختلفی دارند به چند مورد اشاره می کنیم.

بیماری واریس

مهم ترین کاربرد جوراب واریس در مراحل مختلف بیماری واریس است که به عنوان پیشگیری یا به جهت درمانی و برای مدت کوتاهی بعد از جراحی و یا لیزردرمانی هم استفاده می شود.

جوراب واریس در بارداری

واریس در دوره بارداری باتوجه به تغییرات هورمونی و وزن ایجاد می شود برای کاهش احساس سنگینی، درد پا و همین طور جلوگیری از تشدید ورم پا به خانم های باردار توصیه می شود در طول روز جوراب بارداری بپوشند.

جوراب واریس زنانه

جوراب ضد آمبولی بعد از عمل جراحی

پزشکان در جراحی های سنگین مانند عمل تعویض مفصل عمل جراحی قلب، هیسترکتومی جوراب های ضد آمبولی را برای پیشگیری از بروز لخته شدن خون در پا توصیه می کنند.

جوراب طبی مناسب برای بعد از عمل جراحی فشار ۱۸ میلیمتر جیوه در ناحیه مچ پا ایجاد می کند جوراب ضد آمبولی در دوران نقاهت بعد از عمل جراحی به صورت تمام وقت پوشیده می شود.

جوراب واریس در بیماران مبتلا به لخته خون در پا

اگر بیمار دچار dvt ورم پا داشته باشد پوشیدن جوراب طبی واریس با ایجاد فشار مناسب و بهبود جریان خون به کاهش ورم پا کمک می کند.

بیماران پافیلی یا لنف ادم

افرادی که دچار لنف ادم اندام تحتانی هستند پوشیدن جوراب بلند واریس با کلاس فشار دو یا سه ضروری است.

جوراب واریس چه فوایدی دارد؟

  • تقویت عروق
  • افزایش جریان گردش خون
  • جلوگیری از ورم پا
  • کاهش دردهای واریسی
  • جلوگیری از لخته شدن خون
  • افزایش اکسیژن رسانی به عضلات و بافت های بدن
  • پیشگیری از بیماری واریس

جوراب واریس

عوارض جوراب واریس

جوراب های واریس می تواند در برخی افراد با عوارضی از جمله احساس ناراحتی و یا سوزش پوست همراه باشد. اما به طور کلی عوارض جانبی خاصی در رابطه با استفاده از این جوراب های طبی گزارش نشده است.

افرادی که به بیماری های قلبی، دیابت، مبتلایان به نوروپاتی محیطی و افرادی که به بیماری های عفونی و التهاب پوستی مبتلا هستند باید قبل از استفاده با دکتر خود مشورت داشته باشند.
استفاده طولانی مدت از جوراب های واریس و یا انتخاب سایز نامناسب آن نه تنها بر درمان واریس تاثیری نخواهد داشت بلکه می تواند علائم و مشکلات این بیماری را تشدید کند. به همین خاطر توصیه می شود که بدون تجویز پزشک متخصص از استفاده خودسرانه جوراب های واریس خودداری کنید.

چگونه از جوراب های واریس بهترین استفاده را ببریم ؟

برای اینکه به نتیجه مطلوب برسید بهتر است جوراب های واریس در تمامی طول روز و به محض بیدار شدن از خواب پوشیده شود. اگر آن ها پوشیده نشوند هیچ تأثیری بر بدن نخواهند داشت پس تا جایی که می توانید آن ها را استفاده کنید.

پوشیدن آن ها در شب و هنگامی که در خواب هستید توصیه نمی شود مگر در مواقعی که پزشک متخصص تجویز کرده باشد. هنگامی که خوابیده اید در حالت افقی قرار دارید و در این حالت جریان خون بر ضد جاذبه زمین عمل نمی کند بنابراین نیازی به استفاده از جوراب واریس پا نیست.

برای حفظ استمرار استفاده از جوراب های واریس و نتیجه گیری بهتر، خوب است یک جفت جوراب واریس اضافه خریداری کرده و در مواقعی که از جوراب اول به دلایلی مانند شستشو استفاده نمی کنید آن را استفاده کنید.

علاوه بر آن جوراب های واریس با گذشت زمان خاصیت فشرده سازی و قدرت خود را از دست می دهند و لازم است هر 4 تا 6 ماه یک بار عوض شوند.

نحوه پوشیدن جوراب واریس

نکات اساسی در انتخاب نوع جوراب

1 - سطح تراکم

میزان فشرده سازی در هر نوع پوشش فشاری بر اساس میلیمتر از مرکوری اندازه گیری میشود، که با حروف اختصاری mmHg نمایش داده شده است. ممکن است این نماد برای تان آشنا به نظر برسد چرا که همان واحدی است که فشار خون شما به وسیله آن اندازه گیری می شود.

هنگامی که یک لنگه جوراب ساخته شود، یک تولیدکننده خوب به طور فیزیکی میزان فشاری را که لنگه جوراب ایجاد می کند، آزمایش و ارزیابی خواهد کرد. دلیل آن همیشه محدوده است، زیرا سطوح مختلفی از فشردگی در بخش های مختلف جوراب وجود دارد.

2 - تراکم تدریجی

تراکم مدرج در جوراب های فشرده سازی امری کلیدی است. تراکم مدرج به این معنی است که جوراب های شما سطوح مختلفی از فشردگی در قسمت های مختلف مانند مچ پا و قوزک پا خواهند داشت. علاوه بر این، فشرده سازی صحیح گردش بیشتر جریان خون و تسریع ریکاوری در پا را ممکن می کند.

یک لنگه جوراب با سطح مناسب تراکم، میزان مناسبی از فشار را در محلی که به آن نیاز دارید، فراهم می کند. اگر فقط به دنبال فشردگی در ساق پا و ماهیچه خود هستید، ساق بند طبی را نیز در نظر بگیرید - اگر چه یک جفت جوراب فشاریِ خوب همان کار را انجام میدهد.

3 - ساختار نرم درزها

این ساختار تقریبا ً برای انواع پوشاک کشی مانند شلوارک های دوچرخه سواری، شلوارک فشاری، تری اتلون و غیره به کار می رود. یکی از مهم ترین ویژگی های آن این است که به گونه ای دوخته میشوند که درز ایجاد نمی کنند و پوست شما را تحریک نمی کنند.

دو روش برای ایجاد چنین ساختاری وجود دارد. اول تولید جوراب های فشرده سازی با کمترین میزان از درز (که کاملا ً ضروری هستند) و دوم ، بخیه زدن به این معنی است که درزها به اندازه ممکن صاف، و به طور کلی غیر قابل تشخیص خواهد بود.

همانطور که در پوشاک مربوط به ورزش مانند شلوار تنگ و شلوار دو و یا شلوارهای ورزشی، هر چه که پول بیشتری خرج کنید، باید انتظار داشته باشید که درز لباس ها کم تر جلب توجه کنند، همین موضوع برای جوراب واریس نیز صدق میکند.

جوراب واریس بانوان

4 - جنس راحت و مناسب

جوراب واریس باید به گونه ای قابل تنفس باشند، و گر نه نمیتوان حتی برای مدت کوتاهی از آن ها استفاده کرد. تولید کنندگان جوراب همواره مواد مختلفی را آزمایش می کنند تا میزان راحتی را در جوراب بیشتر و بیشتر افزایش دهند.

راحتی جوراب به خصوص در قسمت پنجه، پا و پاشنه پا بسیار اهمیت دارد. چرا که این قسمت ها در داخل کفش گرم خواهد شد خصوصا اگر کفش تان به گونه ای باشد که پا قادر به تنفس نباشد. البته پا حتی بدون کفش هم گرمای زیادی تولید میکند. جوراب هایی که علاوه بر راحتی و تنفس پذیر بودن رطوبت را کاهش خواهند داد معمولا گرانتر هستند.

5 - جوراب ضد رطوبت

واضح است که جوراب واریسی که اجازه فرار رطوبت را نمی دهد ,موجب ایجاد خارش شده و در طول زمان بوی نامطبوعی تولید می کند. داشتن موادی که می تواند رطوبت را برطرف کند و یا اجازه خروج رطوبت از جوراب را بدهد، به شما این امکان را می دهد که جوراب را در حین ورزش، دویدن و برای چند ساعت در طول زمان ریکاوری استفاده کنید.

به دنبال جوراب های تولید شده از مواد پلی استر و الاستین باشید. این روش به وسیله مواد ضد آب عمل نمی کند، بلکه استفاده از نوعی پارچه برای کشیدن رطوبت به سرعت اجازه می دهد که آب درون جوراب تبخیر شود. این روش اساسا از تبخیر سریع استفاده می کند که به آن عمل مویینگی می گویند.

6 - طول جوراب

جوراب واریس باید به اندازه کافی بلند باشند تا تمام ساق پای شما را بپوشاند و زیر مفصل زانو ختم شود. چرا که درزها و کش جورابی که زیاد بلند باشد هنگام دویدن، پشت زانوی شما را آزرده می کند و اگر خیلی کوتاه باشد تراکم لازم را برای این ناحیه که بیشتر در معرض شکستگی ساق قرار دارد فراهم نمی کند.

7 - ضخامت

پیدا کردن یک جفت جوراب واریس مناسب، یک مساله است، اما این که آن جوراب داخل کفش چگونه است یا چه زمانی و برای چه فعالیتی، میتوان از آن ها استفاده کرد مسئله دیگر. ما معمولا به دنبال جوراب های با ضخامت مناسب هستیم به گونه ای که به اندازه کافی نازک باشند تا در یک کفش یا پوتین به راحتی قرار بگیرند.

به همین دلیل است که قیمت یک جفت جوراب خوب ارزان نیست. تولید آن به مهندسی و طراحی نیاز دارد تا جوراب علیرغم تراکم بالا خیلی ضخیم و حجیم نباشد.

خرید اینترنتی انواع جوراب واریس

نحوه ی شستشوی صحیح جوراب واریس

اگر قصد این را دارید که طول عمر جوراب واریس را افزایش دهید و هزینه زیادی برای آن در نظر نگیرید، بهتر است تا به نکات مهم در جهت شستشوی آن ها توجه بیشتری کنید.

برای شستشوی جوراب خود از آب 40 درجه استفاده کنید و حتماً آنها را با دست بشویید. سعی کنید حدالمقدور جوراب واریس را یک روز در میان با آب سرد یا ولرم همراه با شوینده های حاوی نرم کننده شستشو دهید.

همچنین توصیه می شود تا یک روز را برای خشک شدن آن در هوای آزاد اختصاص دهید و از خشک کن ها استفاده نکنید، زیرا بهترین کار برای جلوگیری از کاسته شدن کیفیت جوراب واریس، خشک کردن آن در هوای آزاد است.

تاریخ 1401/01/28
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد