منو

جوراب دیابتی چیست؟ چه ویژگی ها، مزایا و کاربردهایی دارد؟

دیابت یک بیماری مزمن است که تا پایان عمر به درمان و مراقبت نیاز دارد. این بیماری، عوارض زیادی ایجاد می کند، که برخی از آنها پای فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. معمولاً افرادی که دارای دیابت هستند، با مشکلات زخم در پاهای خود مواجه می شوند.

این اتفاق به مرور زمان می تواند موجب شود تا افراد نتوانند از جوراب یا کفش استفاده کنند. به همین دلیل نیز جوراب دیابتی به کمک این افراد آمده است تا جلوی بسیاری از مشکلات پا را بگیرد.

جوراب دیابتی

راهنمای خرید انواع جوراب دیابتی

دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری مزمن و مادام العمر است که در آن سطح قند موجود در خون بالاتر از حد استاندارد می باشد. انسولین هورمنی است که توسط غده پانکراس تولید و ترشح میشود، هدف از ترشح این هورمن کنترل میزان قند خون میباشد، که دیابت به علت ترشح نشدن انسولین و یا بدلیل مقاومت بدن در برابر انسولین و یا هر دو علت ایجاد میشود.

چگونه دیابت باعث زخم در پاها میشود؟

دیابت با چند مکانیسم موجب زخم پای دیابتی می شود. معمولاً علت اصلی ایجاد زخم فقدان حس درد نوروپاتی (آسیب عصبی) است به عبارت دیگری، آسیب عصبی منجر به از دست دادن حس در پاهای فرد می شود. در اوایل بیماری به هنگام آسیب عصب ها، ممکن است فرد دچار درد پا شود اما به مرور این موضوع سبب کاهش حساسیت پا به درد و زخم خواهد شد. به طوری که اگر فرد در معرض زخم پا باشد، هیچ حس و دردی را احساس نخواهد کرد.

از طرفی دیگر خود نوروپاتی پوست پا را خشک و شکننده می کند و استعداد ترک برداشتن پوست را افزایش می دهد و اگر بهداشت پا رعایت نشود، باکتری ها و همچنین قارچ های موجود در عرق بدن و پا باعث عفونت می شود. از طرف دیگر به علت اختلال سیستم ایمنی، ساز و کار مقابله با میکروب ها در افراد دیابتی اختلال دارد و زخم افراد دیابتی در معرض عفونت قرار می گیرد. از طرف دیگر به علت درگیری عروقی، خون رسانی به بافت های آسیب دیده مختل است و همین ترمیم بافت را با اختلال مواجه می کند.

زخم پا دیابت

عکس پا دچار ذخم دیابتی

زخم بیماران دیابتی معمولا روند طبیعی درمان را به خوبی طی نمی کند و التهاب زخم به طور غیر طبیعی طول می کشد، میزان تکثیر و رشد باکتری ها بیشتر شده و به مرور توانایی طبیعی بدن برای بازسازی و ترمیم زخم کاهش می یابد.

جوراب دیابتی چیست؟

جوراب های دیابتی با توانایی جذب رطوبت، بطور ویژه با خشک نگه داشتن پا، خطر آسیب دیدگی پا و افزایش گردش خون طراحی شده اند. هدف جوراب های دیابتی به حداقل رساندن آسیب به پای افراد مبتلا به دیابت است.

در واقع، بیماری دیابت از کاهش انسولین بدن به وجود می آید و به مرور زمان این کاهش انسولین بدن، موجب خواهد شد تا بافت های ریز بدن تخریب شده و با ایجاد زخم های دردناک و عفونی همراه شود. زمانی که افراد دارای دیابت، با زخم پا مواجه شوند، طبیعتاً هرگونه افزایش رطوبت یا فشاری می تواند موجب وخامت زخم آن ها شود.

جوراب های غیر دیابتی، معمولاً از مواد پلاستیکی و پلیمری بی کیفیت ساخته می شوند و به همین دلیل نیز تنفس پاها در این جوراب ها به راحتی اتفاق نمی افتد و در نهایت با تعریق مواجه خواهند شد. همین تعریق نیز موجب رشد باکتری و قارچ در جوراب و کفش می شود و می تواند مشکلات جدی را برای افراد دارای دیابت به وجود بیاورد. جوراب دیابتی به صورت یکپارچه طراحی شده است و کش ساق پا را ندارد.

همچنین اگر دقت کرده باشید، معمولاً جوراب های غیر دیابتی، بافت زخیمی را بر روی انگشتان پا به وجود می آورد که اگر پوست پای افراد دارای حساسیت باشد، به سرعت به زخم تبدیل خواهد شد. بنابراین این جوراب ها برخی مواقع به شکل دستکش طراحی می شوند و انگشتان پا را از یکدیگر جدا می کند که به آنها جوراب انگشتی نیز گفته میشوند، این کار موجب خواهد شد تا علاوه بر جلوگیری از تعریق و رشد باکتری، انگشتان پا به راحتی حداکثری برسند.

جوراب دیابت انگشتی

جوراب دیابت پنج انگشتی ساخته شده از الیاف پنبه است که این مدل جوراب انگشت های پا را هرکدام به صورت جداگانه می پوشاند. الیاف طبیعی پنبه هیچگونه حساسیتی در پوست افراد ایجاد نمی کند و مخصوصا می تواند برای افرادی با پوست حساس مناسب باشد.

پوشش تک به تک انگشتان به صورت جداگانه در این نوع جوراب، از برخورد انگشتان پا به هم و عرق کردن انگشتان جلوگیری می کند. افزایش رطوبت سطح پا ممکن است باعث رشد باکتری در میان انگشتان و یا هر قسمتی از پا شود. جوراب های پنج انگشتی دارای در رنگ های متنوع و به صورت فری سایز تولید می شوند و ارتفاع این جوراب ها تا روی مچ است.

جوراب دیابتی انگشتی

عکس جوراب دیابتی پنج انگشتی

ویژگی های جوراب دیابت پنج انگشتی

  • کنترل رطوبت سطح پا
  • تهیه شده از الیاف پنبه و ضد حساسیت
  • پوشش جداگانه برای انگشتان پا
  • مناسب تغییرات دمایی پا
  • خشک و تمیز نگه داتشتن فاصله بین انگشتان
  • فاصله مناسب بین انگشتان در زمان راه رفتن
  • خواص آنتی باکتریال ضد میکروب
  • خشک نگه داشتن پا در تمام فصول و گرم کردن پاها در فصل زمستان

ویژگی های جوراب دیابتی

جوراب دیابتی دارای ویژگی های زیر است:

  • بدون کش بودن (Non-elasticated cuffs) : جوراب کش نداشته باشد و یا قسمت کش آن بسیار شل باشد. در انگلیسی به قسمت کش جوراب cuff میگویند. کش جوراب به پوست ساییده می شود و باعث تاول زدن یا زخم شدن پا می شود.
  • جذب کننده رطوبت : خشک نگه داشتن پا برای پیشگیری از عفونت های پوستی حیاتی است.
  • قابل تنفس بودن : بافت قابل تنفس جوراب پا را خشک نگه می دارد.
  • گرم بودن : دیابت رگ ها را منقبض می کند و گردش خون را در پا کاهش می دهد. این جوراب ، پا را گرم نگه می دارد و گردش خون را بهبود می دهد.
  • پهن بودن پنجه جوراب : اگر پنجه جوراب تنگ باشد، انگشتان پا را فشار می دهد، باعث ناراحتی بیمار می شود و اجازه می دهد رطوبت بین انگشتان باقی بماند.
  • اندازه بودن جوراب : بسیاری از جوراب های دیابتی شکل پا را به خود می گیرند. این خاصیت مانع از آن می شود تا جوراب در بعضی قسمت ها گشاد باشد، به پوست ساییده شود و باعث زخم شدن پا شود.
  • دارای لایه محافظ : جوراب دارای لایه محافظی است که از پا مراقبت می کند و مانع از آسیب دیدن آن می شود.
  • این جوراب گردش خون را هم بهبود می بخشد : یکی از دلایل اینکه پای افراد دیابتی زخم می شود این است که گردش خود در پا دچار اختلال می شود در نتیجه باعث مرگ عصب های پا گردد در نتیجه اگر زخمی ایجاد شود پا بدلیل آسیب دیدن عصب ها دردی احساس نمیکند. جوراب دیاباتیک باید پا را گرم نگه دارد گرم بودن پا گردش خون را بهبود می بخشد و در نتیجه بهبود گردش خون باعث تقویت عصب ها در پا می شود.
  • تکنولوژی هوشمند : برخی از جوراب های دیابتی دارای سنسور می باشد که دمای پا را بررسی می کند تا در صورتی که پا دچار آسیب یا زخم شود، از طریق یک اپلیکیشن به فرد هشدار می دهد. این جوراب ها دارای یک باتری به اندازه یک سکه است که در قسمت خارجی قوزک قرار دارد. این جوراب ها معمولاً حدود شش ماه دوام دارد.

جوراب دیابتی هوشمند

عکس جوراب دیابتی با سنسور حساس به دما

  • الیاف نرم : برخی از جوراب های دیابتی از پارچه هایی با بافت نرم مانند بامبو و پشم تولید می شوند، که هر دوی آنها خواص ضدمیکروبی طبیعی دارند و همچنین باعث ساییدگی پوست نمی شوند. مارک خاصی از جوراب های دیابتی، از نوعی الیاف ضد تاول تولید می شود که مانع از اصطکاک و ایجاد تاول خواهد شد.

راهنمایی خرید جوراب دیابتی

1 - جوراب دیابتی طرح ها و رنگ های متنوعی دارند اما جوراب سفید بهترین انتخاب برای افرادی است که دچار آسیب عصبی هستند. چرا که اگر پا دچار خونریزی و یا آسیب شود به راحتی قابل تشخیص است. علاوه بر این بیمار به سرعت متوجه کثیف شدن جوراب سفید می شود و مجبور است زود به زود آن را بشوید.

2 - جوراب های دیابتی در اندازه های مختلفی عرضه می شوند اما اندازه های دو ربع که روی ساق پا را می پوشانند بهترین گزینه هستند زیرا تاثیر بهتری برگردش خون دارند و به التیام یافتن زخم ها کمک بیشتری می کنند و با کاهش فشار خون بر روی پا، ورم مچ پا را کمتر می کنند.

3 - در حال حاضر مارک ها و مدل های مختلفی از جوراب در بازار وجود دارند اما چیزی که اهمیت دارد جنس الیاف آن است. جوراب های دیابتی استاندارد درون الیاف خود باید تار و پودی از اکریلیک، پشم مروینو، بامبو، زغال چوب یا نقره داشته باشند.

4 - هیچ گاه تعداد زیادی جوراب را انبار نکنید! زیرا جوراب نیز مانند هر کالای دیگری قدیمی و کهنه می شود و حتی اگر آن را نپوشید باز خاصیت کشسانی طبیعی خود را از دست می دهد.

5 - جوراب های دیابتی پنج انگشتی نیز گزینه خوبی برای از بین بردن تماس بین انگشتان پا و ایجاد عرق و سوزش بین انگشتان است. در صورتی که بین انگشتان پا دچا زخم یا عفونت هستید این جوراب گزینه خوبی برای شما است.

جوراب دیابتی

عکس جوراب دیابتی با الیاف مخصوص

نحوه شستشوی جوراب دیابتی

  • همواره سعی کنید تا به شستشوی مداوم و روزانه آن اهمیت ویژه دهید. هرگز فکر نکنید که اگر جوراب های خود را به دفعات زیاد شستشو دهید، طول عمر آن کاهش میابد. در واقع، تعداد دفعات شستشو، تأثیر بسیار کمتری نسبت به نحوه شستشو برای طول عمر جوراب دارد. همچنین اگر پای شما دارای زخم یا تاول چرکی است، به سرعت شستشوی جوراب را انجام دهید.
  • شستشوی جوراب دیابتی با استفاده از آب گرم یا ولرم و بدون استفاده از مواد شوینده را فراموش نکنید، زیرا در بیشتر مواقع، مواد شوینده به مقدار خیلی کم بر روی الیاف جوراب باقی می مانند و موجب حساسیت زخم های پا خواهند شد.
  • هرگز جوراب دیابتی را با آب داغ شستشو ندهید. برخی از افراد فکر می کنند که برای از بین بردن باکتری و قارچ موجود روی جوراب، باید از آب داغ استفاده شود، اما انجام این کار تنها موجب شل شدن الیاف داخلی جوراب دیابتی می شود و طول عمر آن را به شدت کاهش می دهد.
  • جوراب دیابتی را می توانید با استفاده از مواد شوینده مخصوص لباس های زیر که ضد حساسیت هستند نیز شستشو دهید. البته حتماً به این نکته توجه کنید که بسیار آرام و با دست، جوراب را شستشو دهید تا پرزهای آن خارج نشود.
  • نکته قابل ذکر دیگر، این است که اگر جوراب را پس از شستشو و برای آبکشی، به شدت بپیچانید و فشار دهید، به سرعت پرزهای زیادی از آن خارج خواهد شد. این پرزها بر روی زخم های پای شما خواهد چسبید و موجب افزایش عفونت خواهد شد. همچنین می توانید قبل از پوشیدن جوراب، پرزهای آن را با استفاده از یک برس، کاملاً برطرف کنید.

خرید اینترنتی بهترین مدل های جوراب دیابتی

سخن پایانی

بیماران دیابتی به دلیل کاهش یا فقدان انسولین دچار مشکلات زیادی در اعضای مختلف بدنشان می گردند. 25 درصد افراد دیابتی دچار مشکلات پای دیابتی هستند که می توانند با استفاده از جوراب دیابت از این مشکلات پیشگیری کنند.

جوراب دیابتی بهترین راهکار برای کمک به بیماران دیابتی و محافظت از پاهای آنها است. این جوراب ها با کنترل رطوبت پا و بهبود گردش خون در پا و با داشتن خاصیت آنتی باکتریال، افراد دیابتی را از بروز آسیب و تشدید عفونت زخم ها و احتمال قطع عضو در امان نگه می دارد.

پیشنهاد مطالعه » جوراب واریس چیست؟

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت جوراب دیابتی چند است؟
قیمت انواع جوراب مخصوص افراد مبتلا به دیابت به عوامل متعددی همچون برند شرکت تولید کننده، جنس جوراب، کیفیت دوخت، اندازه، ضد حساسیت بودن و ... بستگی دارد، اما در حالت کلی قیمت جوراب دیابتی از 70 هزار تومان تا 300 هزار تومان می باشد.
جوراب دیابتی چه ویژگی های دارد؟
جوراب های مخصوص دیابتی ها دارای ویژگی های زیر هستند : مواد آنتی باکتریال و ضد قارچ - دارای سنسور کنترل دمای پا - دارای الیاف نرم پنبه ای - خاصیت جذب رطوبت بالا - دارای پنجه مناسب - افزایش گردش خون در پاها
بهترین جنس جوراب دیابتی کدامند؟
جوراب های تهیه شده از الیاف نرم همانند پشمی بهترین نوع جوراب برای افراد دیابتی هستند. این جوراب ها برروی پوست پا ساییده نشده و مانع از ایجاد تاول برروی پوست پا می شوند.
تاریخ به روز رسانی : 1401/11/04
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
جوراب دیابتی لانگ ایست جنس پنبه طبیعی
جوراب دیابتی لانگ ایست جنس پنبه طبیعی
جوراب دیابت کادنو جنس الیاف بامبو
جوراب دیابت کادنو جنس الیاف بامبو
جوراب دیابتی ورنا مدل انگشتی صد در صد نخی
جوراب دیابتی ورنا مدل انگشتی صد در صد نخی
جوراب دیابت و آنتی­ باکتریال لانگ ایست جنس پشم حوله ای
جوراب دیابت و آنتی­ باکتریال لانگ ایست جنس پشم حوله ای
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد