منو

تمپر قهوه چیست و نحوه صحیح استفاده از آن چگونه است؟

اگر علاقه مند به قهوه اسپرسو باشید حتما می دانید که این قهوه خوشمزه تنها با خرید اسپرسو ساز و روشن کردن دکمه power آن درست نمی شود. هر چند که اسپرسو طی مراحلی که در دستگاه اسپرسو ساز اتفاق می افتد، آماده می شود؛ اما برای درست کردن یک فنجان باکیفیت و خوشمزه از این نوشیدنی به وسایل و مراحل دیگری هم نیز می باشد.

یکی از مراحل مهم در تهیه یک اسپرسوی عالی فشار بر روی قهوه بوده که با کمک وسیله ای به اسم تمپر (tamper) و فشار وارد شده را تمپ کردن می گویند. اگر می خواهید اسپرسویی عالی داشته باشید، باید یک تمپر خوب هم تهیه کنید. در این مقاله از طوطی کالا قصد داریم شما را با تمپر و کاربرد آن و راهنمای خرید تمپر قهوه آشنا کنید.

راهنمای خرید تمپر قهوه

راهنمای خرید تمپر قهوه

تمپر قهوه چیست؟

تمپر قهوه (coffee tamper) ابزاری کوچک و البته کار آمد و مهم برای باریستا برای آماده کردن یک فنجان قهوه خوش طعم است. در حقیقت بدون تمپر، قهوه ای بسیار بی کیفیت خواهید داشت.
این دستگاه در دست جا می شود و طراحی بسیار ساده ای دارد، در عین حال، استفاده از آن نیز آسان است.

علت اهمیت تمپر قهوه در چیست؟

همانطوری که می دانید باید پودر قهوه داخل پرتافیلتر فشرده شده و به قرص قهوه تبدیل شود. از آن جایی که قهوه اسپرسو در این دستگاه قهوه ساز برقی با عبور پرفشار آب تقریبا جوش به دست می آید، اگر پودر قهوه به قرص قهوه تبدیل نشود، به محض ورود آب با فشار زیاد به داخل پرتافیلتر، پودر قهوه به خارج از پرتافیلتر پرتاب می شود.

که علاوه بر درست نشدن قهوه، محیط اطراف پرتافیلتر بسیار کثیف می شود. از این گذشته و دلیل مهم بعدی، این است که بدون تمپ کردن قهوه، اسپرسویی خواهید داشت بسیار بی کیفیت. زیرا زمانی که پودر قهوه داخل پرتافیلتر فشرده نشود، آب از قسمتی که فشرده نشده به راحتی عبور می کند و تمام عصاره قهوه از آن خارج نمی شود، در نتیجه قهوه ای رقیق و آبکی خواهید داشت.

فشرده کردن پودر قهوه اهمیت زیادی دارد و علت آن، این است که هر چه پودر قهوه فشرده تر باشد، آب سخت تر از آن عبور خواهد کرد. این سخت عبور کردن موجب می شود تا عطر و طعم قهوه بهتر و بیشتر وارد آب شده که درنهایت منجر به درست شدن قهوه ای دلنشین، عالی و باکیفیت می شود.

تمپر قهوه

عکس نحوه استفاده از تمپر قهوه

انواع تمپر قهوه

تمپر قهوه انواع مختلفی داشته که باید با توجه به نیاز خود بهترین نوع از آن را انتخاب و تهیه نمایید. تمپرها از دو قسمت دسته و سر تشکیل شده اند.

سر تمپرها در اشکال مختلفی موجود بوده که باید متناسب با دستگاه اسپرسو ساز خود مناسب ترین آنها را انتخاب نمایید. یک نوع آن محدب است و به دو نوع تمپر محدب امریکایی (American Curve) و تمپر محدب اروپایی (Euro Curve) تقسیم می شود که موجب می شود لبه های بیرونی پودر اسپرسو را هم صاف شود.

نوع دیگر از تمپر ها تخت (Flat) هستند که به صورت یکنواخت بر روی پودر قهوه قرار می گیرد. تمپر شیاردار (Ripple) که خطوطی دایره ای بر روی سطح پودر ایجاد می کند تا آب بهتر توزیع و اشباع شود.

قطر سر تمپر ها بین 51 تا 59 میلی متر است که 51 میلی متر سایز دستگاه های خانگی و 59 میلی متر اغلب سایز اسپرسوسازهای صنعتی است و باید دقت کنید که سایز تمپر شما با سایز پرتافیلتر دستگاهتان یکسان باشد.

انواع تمپر قهوه

انواع مختلف تمپر قهوه از نظر اشکل سر تمپر

انواع سطح تمپر قهوه

سطح تخت تمپر

برخی از تمبرها سطحی کاملاً صاف دارند و تمام این سطح به هنگام فشرده سازی با پودر قهوه به یک اندازه در تماس است.

سطح محدب تمپر

این تمبرها سطحی کمی محدب دارند و برای افرادی خوب هستند که ترجیح می دهند از تمپرهای صاف استفاده نکنند. این نوع به شما کمک می کند تا لبه های بیرونی پودر اسپرسو را هم صاف کنید.
این سطح کمی نازک تر از بخش مرکزی است و به هدایت آب در دیواره های داخلی پورتافیلتر کمک می کند.

استفاده از این نوع، برای باریستاهای باتجربه مناسب است، زیرا درصورتی که نحوه عملکرد آن را به خوبی نشناسید ممکن است سطحی ناهموار درست کنید و میزان فشرده شدن پودر قهوه در همه جای پورتافیلتر یکسان نشود.

نیمه محدب

این نوع که به آن C-Flat گفته می شود، ترکیبی بین صاف و محدب است. لبه های این نوع کمی خمیده است و وسط آن صاف است و موجب می شود قسمت وسط بیشتر فشرده شود.

سطح شیاردار

این نوع، خطوطی دایره ای بر روی سطح پودر ایجاد می کند تا آب بهتر توزیع و اشباع شود. این شیارها کمک می کنند تا جریان حرکت آب کنترل شود. شستن این نوع کمی سخت تر است و درنهایت، اسپرسوی متفاوتی به شما نخواهد داد! این مدل طرفدار زیادی در بین قهوه دوستان ندارد.

خرید بهترین مدل های تمپر قهوه

تمپر برای چه چیزی استفاده می شود؟

علت اهمیت به کار بردن تمپر این است که این ابزار دانه های اسپرسو را کمپرس می کند. باریستاها هر بار که اسپرسو دم می کنند، پورتافیلتر قهوه ساز را با پودر قهوه پر می کنند. قبل از این که پورتافیلتر در قهوه ساز گذاشته شود، باید پودر قهوه را فشرده کرد. از تمپر برای انجام عمل فشرده سازی، استفاده می شود.

نحوه استفاده صحیح از تمپر قهوه

  1. ابتدا فیلتر دستگاه را کاملاً تمیز و خشک کنید و آن را روی استند پورتافیلتر یا یک سطح محکم و صاف قرار دهید.
  2. پودر قهوه را به میزان لازم داخل فیلتر بریزید. هدف این است که یک تپه ی کوچک از قهوه در فیلتر ایجاد کنید. برای اسپرسو تک حدود 7 گرم و برای اسپرسو دوبل 14 گرم پودر لازم دارید.
  3. با انگشت خود سطح روی قهوه را صاف کنید و با یک قلم مو لبه های فیلتر را تمیز کنید.
  4. با استفاده از تمپر قهوه را بکوبید. برای کوبیدن قهوه شما باید 30 پوند (13.5 کیلوگرم) نیرو به تمپر وارد کنید و بازوی شما باید مستقیم باشد تا بتوانید نیروی مناسب و یکنواختی را به قهوه وارد کنید.
  5. درنهایت، کمی آن را روی سطح پودر قهوه حرکت دهید تا کاملاً صاف شود.

نحوه استفاده از تمپر

مراحل استفاده صحیح از تمپر قهوه

برای استفاده درست از تمپر و اعمال فشار یکسان شما به کمی تمرین نیاز دارید. برای تست نیرو کافیست قهوه را با تمپر بکوبید و آن را دم کنید، اگر قهوه شما آبکی بود یعنی شما نیروی مناسبی را به تمپر وارد نکرده اید پس نیرو را بیشتر کنید.

راهنمای خرید تمپر قهوه

قطر تمپر

هر دستگاه اسپرسو ساز پورتافیلتر مخصوص خود را دارد و اندازه آن ها باهم فرق دارد. در نتیجه تمپرها هم در اندازه های مختلف موجود هستند. اصولاً اندازه پورتافیلترها 58 میلی متر است؛ اما اندازه های 49، 51،53 و 57 میلی متر هم وجود دارد. تمپر خود را باید با توجه به سایز پورتافیلتر خریداری کنید.

دسته تمپر قهوه

جنس دسته تمپر هم به اندازه جنس پایه آن مهم است. دو نوع دسته برای تمپر وجود دارد: دسته کالیبری و غیر کالیبری

تمپر کالیبری

فرق دسته کالیبری و غیر کالیبری

دسته کالیبری : در این مدل، دسته تمپر مستقیماً به پایه وصل نیست. این ویژگی موجب می شود نیرویی که به تمپر وارد می کنید به میزان یکسان به پایه برسد. اغلب این مدل ها تقریباً به 14 کیلوگرم نیرو احتیاج دارند و این میزان، اندازه مناسبی محسوب می شود. بهتر است باریستاهای تازه کار از این مدل استفاده کنند.

دسته غیر کالیبری : طراحی این نوع تمپر ساده تر است و دسته و پایه مستقیماً به هم وصل هستند. استفاده از این مدل در بین باریستاهای با تجربه بیشتر است.

جنس تمپر

جنس قسمت پایه تمپر در طعم و کیفیت قهوه مؤثر است. استفاده از تمپر پلاستیکی راحت است و برای کارهای فوری مناسب است. اگر تمپر از پلاستیک بی کیفیت ساخته شود، ممکن است پس از مدت کمی سطح صاف خود را از دست دهد و کمی کج شود و شما هم متوجه این ناصافی نشوید.

چون آن قدر محسوس نیست که بتوانید به راحتی با چشم آن را ببینید. علاوه بر این، چگالی پلاستیک کمتر است. به همین علت سبک تر است و ممکن است فشار مناسبی را وارد نکند. به همین دلیل، باریستاهای باتجربه بیشتر از تمبرهایی استفاده می کنند که از مواد قوی تر و محکم تری مانند فلز و استیل ساخته شده باشد. کیفیت این مواد هم بهتر است و دیرتر خراب می شوند و بیهوده پولتان را هدر نمی کنند.

خرید بهترین مدلهای تمپر قهوه

پیشنهاد مطالعه : راهنمای خرید اسپرسو ساز خانگی

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
قیمت تمپر قهوه چند است؟
قیمت انواع تمپر قهوه از 30 هزار تومان تا 2 میلیون تومان می باشد و به عواملی همچون برند شرکت سازنده، وزن و ابعاد، جنس دسته و بدنه، آرگونومیک بودن طراحی و ... بستگی دارد.
بهترین مارک تمپر قهوه کدام است؟
از بهترین و پرفروش ترین مدلهای تمپر قهوه می توان به برند دلونگی، گتر، مباشی، تکنیکال، نسپرسو، گاجیا، نینجا، یورا، او سی دی، نوا، کوریگ و براویل اشاره کرد.
تاریخ به روز رسانی : 1402/04/09
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
تمپر قهوه دلونگی اصل ایتالیا سایز ۵۱
تمپر قهوه دلونگی اصل ایتالیا سایز ۵۱
فورس تمپر قهوه گتر مدل C-58
فورس تمپر قهوه گتر مدل C-58
تمپر قهوه ارگونومی استیل گتر مدل MT51-ST
تمپر قهوه ارگونومی استیل گتر مدل MT51-ST
تمپر قهوه استیل مدل 51 میلی متر
تمپر قهوه استیل مدل 51 میلی متر
تمپر قهوه دسته پلاستیکی مدل 02
تمپر قهوه دسته پلاستیکی مدل 02
تمپر قهوه مباشی جنس پلاستیک فشرده و آهن ضد زنگ
تمپر قهوه مباشی جنس پلاستیک فشرده و آهن ضد زنگ
تمپر قهوه استیل با دسته چوبی مدل 51
تمپر قهوه استیل با دسته چوبی مدل 51
تمپر قهوه پلاستیکی مدل so-17
تمپر قهوه پلاستیکی مدل so-17
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد