منو

ترازوی گرمی دیجیتال یا ترازوی جیبی چیست و چه کاربردی دارد؟

ترازو گرمی در گروه ترازو دیجیتال دقت بالا قرار گرفته است و پس از ترازو آزمایشگاهی دارای دقت قابل توجهی است، ترازو که دارای دقتی کمتر از 1 گرم تا 0/01 گرم باشد، ترازو گرمی می باشد. از انواع مختلف ترازوهای موجود در بازار میتوان به ترازوهای فروشگاهی، صنعتی، آزمایشگاهی، نفرکش، زرگری و ... اشاره کرد. یکی از ترازوهای شناخته شده در بازار، ترازوی دیجیتال گرمی می باشد.

خرید ترازو گرمی دیجیتال

راهنمای خرید ترازو گرمی

ترازوهای آنالوگ کاربرد زیادی ندارد و امروزه کاربران به دنبال ترازوهای آنالوگ نیستند، زیرا که این ترازو ها دقت بسیار پایینی دارند و وزن کشی با آن ها کمی دشوار است. بنابراین این روزها ترازوهای دستی جای خود را به ترازوهای دیجیتالی داده اند و کار شما بسیار ساده است زیرا شما می توانید به سادگی وزن کشی خود را انجام دهید.

ترازوی دیجیتالی گرمی چیست؟

ترازوی گرمی دیجیتال که به ترازوی طلا فروشی یا ترازوی زرگری نیز معروف است، از چند گرم تا چند صد گرم ظرفیت دارد. و به طور کلی می توان گفت ترازوی گرمی دیجیتال ترازویی با سرعت و دقت بالا در وزن کردن مواد است. انواع ترازو گرمی دیجیتال دارای حساسیت بالا در وزن کردن مواد هستند و با توجه به مقدار حساسیتی که دارند، آنها را ترازوی دو صفر، سه صفر، چهار صفر، یا ... می نامند، و در این نام گذاری، تعداد رقم های دو طرف اعشار محاسبه می شوند؛ به عنوان مثال ترازوی 0.01 گرم، ترازوی سه صفر خوانده می شود.

انواع ترازو های گرمی که در طلا فروشی برای وزن کشی طلا استفاده می شود، نسبت به ترازو های فروشگاهی، صنعتی و آزمایشگاهی تفاوت های زیادی دارد. این نوع ترازو دیجیتال گرمی قابلیت وزن کشی اجسام سنگین را به هیچ عنوان ندارد و تنها اجسام را تا وزن خاصی وزن کشی می کنند.

بهترین مدلهای ترازوی گرمی

عکس کاربرد ترازوی گرمی دیجیتال در جواهر فروشی ها

این گروه از ترازوها به طور کلی می توانند از کمتر از یک گرم تا سه کیلوگرم در بیشتر مدل ها، و در نهایت شش کیلوگرم را با حساسیت یک صدم تا یک هزارم گرم بسنجند. در بعضی نمونه های خاص حتی با حساسیت یک صدهزارم گرم (0.00001) نیز اندازه گیری می شود که این نوع ترازوهای گرمی در گروه ترازو آزمایشگاهی های بسیار حساس قرار می گیرند و در موارد خاص و بسیار حساس و حرفه ای استفاده می شوند.

باید به این نکته توجه کنید که علاوه بر زرگر ها، در مشاغلی مانند عطاری به عنوان مثال برای وزن کشی زعفران و فروش محصولات دارویی گیاهی نیز از این ترازو گرمی استفاده زیادی می شود. یکی از ویژگی های مهم این ترازو ها تبدیل واحد اندازه گیری جرم به واحدهای سوت، مثقال، اونس و … است. بسیاری از این ترازو های گرمی این قابلیت را دارد که به رایانه و چاپگر متصل شود.

این مدل از ترازوهای دیجیتال گرمی معمولا می توانند از کم تر از یک گرم تا سه کیلوگرم را در بیشتر مدل ها، و همچنین در نهایت شش کیلوگرم را با حساسیت یک صدم تا یک هزارم گرم وزن کشی کنند. قیمت ترازوی گرمی دیجیتال بسته به فاکتورهایی همچون برند و دقت اندازه گیری می تواند متفاوت باشد که با توجه به تغییر هر کدام از این فاکتورها، قیمت ترازوی گرمی دیجیتال هم متفاوت می شود.

کاربردهای ترازوی دیجیتال گرمی

بسیاری از صنایع به دلیل ارزشمند و گران بودن محصولات خاصشان می بایست وسیله ای برای وزن کردن داشته باشند که بسیار دقیق باشد چرا که هر ذره از این محصولات دارای ارزش مالی بسیار است.

ترازوی دستی و جیبی چیست؟

ترازو گرمی دیجیتال دقت اندازه گیری بالایی دارد

  1. تولیدی و فروشگاه های زعفران : این قبیل افراد برای تعیین وزن زعفران به دلیل نیاز به دقیق بودن از ترازوی دیجیتال زعفران کشی دقیق استفاده میکنند که دقت توزین آنها بالا است.
  2. آزمایشگاه های خصوصی و دولتی : آزمایشگاه ها نیز برای ترکیب یا اندازه گیری مواد مختلف نیاز به یک ترازوی دقیق دارند.
  3. خانم های خانه دار یا آشپزها : برای اندازه گیری دقیق ادویه جاتی که در آشپزی و پخت پز استفاده میشود این ترازوی گرمی میتواند بسیار مفید واقع گردد.
  4. زرگری ها : توزین انواع زیورآلات نیز نیاز به ترازوی گرمی دارد که این ترازو تا 200 گرم قابل وزن کشی چنین اجسامی را دارد.
  5. عطاری ها : از دیگر مصرف کنندگان این محصول نیز عطاری ها هستند که روزانه باید انواع مواد عطاری و دارویی و محصولاتی مانند نمک بدن را وزن کشی کنند که این ترازو برای آنها مناسب است.
  6. دارو سازها : برخی از عطاری ها و یا متخصص های طب سنتی اقدام به ساخت داروهای دستی یا خانگی میکنند، برای تعیین وزن دقیق مواد ترکیبی خود مانند نمک بدن یا نمک حمام نیاز به وزن کشی آنها دارند که میتوانند از این ترازو استفاده کنند.

نکات مهم خرید ترازو طلا فروشی یا ترازو دیجیتال گرمی

رعایت برخی فاکتور های اصلی در زمان خرید ترازو که شامل مسائل فنی و تکنیکی است به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید و به نتایج دلخواه دست پیدا کنید. فاکتور های تعیین کننده در زمان خرید ترازو های طلا فروشی به شرح زیر است :

1 - دقت ترازوی گرمی دیجیتال

ترازو زرگری را می توان به عنوان زیر مجموعه ترازو های آزمایشگاهی نیز طبقه بندی کرد زیرا ترازو های آزمایشگاهی دارای بازه ی دقت بین یک دهم گرم (0.1 g) تا یک صدم میلی گرم (0.00001 g) می باشند. ترازوی سه صفر زرگری یا دو رقم اعشار که دارای دقت یک صدم گرم است، رایج ترین ترازو طلا فروشی است که هم اکنون در بازار موجود می باشد و می تواند تمامی نیاز های شما را برطرف کند.

ترازوی دیجیتال گرمی

دقت اندازه گیری ترازوی گرمی دیجیتال

2 - ظرفیت و گنجایش ترازوی زرگری

ابعاد و نوع کسب و کار شما، تعیین کننده میزان ظرفیتی است که لازم دارید. به عبارت واضح تر اینکه چنانچه شما صاحب یک واحد خرده فروشی کوچک هستید، نهایتا در طول روز موفق به فروش 50 گرم خواهید شد. در این صورت، یک ترازو با ظرفیت 3 کیلوگرم برای شما کفایت می کند.

این در حالی است که چنانچه صاحب عمده فروشی طلا باشید، به طور حتم در طول روز، مقدار بیشتری طلا را رد و بدل می کنید. در نتیجه به ترازو هایی با قدرت وزن کشی بالاتر نیاز دارید. با درک رشد کسب و کار خود و توجه به اینکه در طول روز، نهایتا موفق به فروش چه میزان طلا می شوید، می توانید یک انتخاب عالی داشته باشید. بهتر است در زمان خرید ترازو طلا فروشی ، دقت کافی را در مورد ظرفیت اندازه گیری ترازو به خرج بدهید.

ترازو های با دقت ثابت، به اندازه ای که ظرفیت اندازه گیری بالاتری پیدا می کنند به همان نسبت، قیمت بیشتری نیز دارند. به طور مثال ترازو سه صفر 600 گرمی در مقایسه با ترازوی سه صفر 3 کیلویی، گرانتر است.

3 - نوع کالیبراسیون ترازو طلا فروشی

کالیبراسیون به فرایندی گفته می شود که به صورت دوره ای انجام می گیرد و طی آن؛ کاربر دستگاه از صحت اعداد نمایش داده شده در هنگام وزن کشی طلا، اطمینان خاطر کسب می کند. روش کالیبراسیون ترازو طلا فروشی به این شکل است که ترازو ها را در ابتدای امر با زدن یک دکمه، به حالت کالیبراسیون می برند و در ادامه آن را با وزنه مورد نظر کالیبره می کنند.

انواع روش های کالیبره کردن ترازو گرمی

  • کالیبراسیون خارجی (کالیبره دستی): آنچه که در قسمت فوق بیان کردیم مربوط به این روش کالیبراسیون می شود.
  • کالیبراسیون داخلی (اتوکالیبره): در این روش کالیبراسیون، کارخانه سازنده به صورت پیش فرض، یک وزنه را در داخل ترازو تعبیه می کند. در نتیجه نیازی به یک وزنه خارجی برای کالیبراسیون نخواهید داشت. در این روش، تمامی فرآیند کالیبره کردن تنها از طریق زدن یک دکمه و به صورت کاملا اتوماتیک انجام می گیرد.

کالیبراسیون ترازو طلا فروشی

کالیبراسیون خارجی ترازو طلا فروشی دیجیتال

به طور کلی، ترازو های اتوکالیبره یا کالیبراسیون داخلی در مقایسه با نوع کالیبره دستی از دقت اندازه گیری بسیار بیشتری برخوردار هستند. ترازو های اتوکالیبره، دقت اندازه گیری بسیار بالای خود را مدیون دو چیز هستند: 1 - دقیق تر بودن وزنه ی داخلی و 2 - عدم دخالت کاربر در فرآیند کالیبراسیون. بنابراین از آنجایی که پروسه ی کالیبراسیون اتوماتیک در مقایسه با حالت کالیبراسیون دستی، پیچیده تر است، قیمت فروش آنها نیز بیشتر است.

4 - واحدهای اندازه گیری ترازو طلا فروشی

یکی دیگر از نکات مهمی که در زمان خرید ترازو زرگری یا ترازو دیجیتال گرمی باید در نظر بگیرید، واحد های اندازه گیری دستگاه است. تمامی ترازوهای دیجیتال موجود در بازار در ردیف دستگاه هایی با واحد گرم قرار دارند. چنانچه کسب و کار شما به واحد قیراط و اونس متکی است، در زمان خرید ترازو طلا فروشی حتما از فروشنده بپرسید که دستگاه مورد نظر چنین قابلیت را ارائه می دهد یا خیر.

اگر چه بیشتر ترازوهای امروزی دارای چنین قابلیتی هستند اما عاقلانه هست که قبل از خرید از وجود این ویژگی، اطمینان خاطر کسب نمایید.

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
بهترین مارک ترازوی دیجیتال گرمی کدام است؟
برخی از بهترین مارک های ترازوی دیجیتال گرمی عبارتند از آدام انگلستان، تولدوی سوئیس، رادوگ لهستان، ای‌ ان‌ دی ژاپن و سارتریوس آلمان.
کاربرد اصلی ترازو گرمی دیجیتال در کجاست؟
تراوزی دیجیتال گرمی بیشتر در تولیدی و فروشگاه های زعفران، آزمایشگاه های خصوصی و دولتی، خانم های خانه دار یا آشپزها، زرگری ها، عطاری ها و دارو سازها مورد استفاده قرار می گیرد.
تاریخ به روز رسانی : 1402/03/24
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
ترازو دیجیتال 7 سانتی متری با دقت سنجش ۰.۰۱ گرم
ترازو دیجیتال 7 سانتی متری با دقت سنجش ۰.۰۱ گرم
ترازو جیبی مدل گرد با دقت اندازه گیری ۰.۰۱ گرم
ترازو جیبی مدل گرد با دقت اندازه گیری ۰.۰۱ گرم
ترازوی دیجیتال دقت اندازه گیری ۰.۱ گرم مدل MINI
ترازوی دیجیتال دقت اندازه گیری ۰.۱ گرم مدل MINI
ترازو دیجیتال Aosai سایز کوچیک دقت سنجش ۰.۰۱ گرم مدل ATP136
ترازو دیجیتال Aosai سایز کوچیک دقت سنجش ۰.۰۱ گرم مدل ATP136
ترازوی دیجیتال مدل bama111
ترازوی دیجیتال مدل bama111
ترازو دیجیتال مدل NOTEBOOK
ترازو دیجیتال مدل NOTEBOOK
ترازو دیجیتال جیبی 200 گرمی مدل Scale MH
ترازو دیجیتال جیبی 200 گرمی مدل Scale MH
ترازو جیبی دیجیتال مدل Diamond A04
ترازو جیبی دیجیتال مدل Diamond A04
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کاربر مسعود خدادوست
18:56 - 1400/08/07
من یه ترازو می‌خوام برای توزین تا سه کیلو گرم برای توزین آواکادو و کیوی. لطفا برام نمونه معرفی کنید

پاسخ : نمونه ها توی سایت دیجی کالا هستند

کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد