الپتیکال یا اسکی فضایی چیست و چگونه از آن استفاده میشود؟

الپتیکال یکی از دستگاه های ثابت ورزشی و از سری دستگاه های هوازی محسوب می شود که با نام های متعددی شناخته می شود. اسکی فضایی، نام معروف دیگر آن است. اصلی ترین تفاوت الپتیکال با سایر محصولات هوازی از جمله تردمیل، دوچرخه و غیره درگیر کردن عضلات سراسر بدن است.

مزیت ها و فواید متعدد آن باعث شده است تا به یکی از دستگاه های عالی برای ورزش و دست یافتن به تناسب اندام تبدیل شود. در ادامه متن به بررسی این فواید، نکاتی در مورد به کارگیری صحیح و عوارض احتمالی ناشی از آن بر بدن خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید اسکی فضایی

الپتیکال چیست؟

الپتیکال یا اسکی فضایی یکی از ساده ترین دستگاه های ورزشی است که در منزل یا باشگاه می توان از آن برای داشتن فعالیت بدنی مطلوب بهره مند شد. این دستگاه تا حدودی از اسکی، پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و حتی کوهنوردی شبیه سازی شده است. ترکیبی از این حرکات می تواند تاثیر به سزایی در سلامت داشته باشد و اندام های متعددی را به حرکت و بالا بردن قدرت وادار کند.

این دستگاه مجهز به دو پدال و دو دسته به صورت اهرم می باشد. بیشتر دستگاه های موجود مجهز به برنامه هایی جهت تنظیمات اعم از تغییر سرعت، شیب و ... می باشد. همانطور که دستگاه تردمیل را به دستگاه پیاده روی توصیف کردیم دستگاه الپتیکال را به حرکتی همانند بالا رفتن از پله ها می توان شبیه سازی کرد.

بیشترین چربی سوزی که توسط دستگاه الپتیکال انجام می پذیرد در ناحیه ی شکم می باشد و جهت از بین بردن چربی های این ناحیه بسیار کاربردی می باشد و هنگامی که در حین تمرین با دستگاه تمرینات دیگری هم انجام دهیم این چربی سوزی افزایش پیدا خواهد کرد. این وسیله فشار کمتری نسبت به تردمیل را به زانوها و مفاصل وارد می کند. از این رو بسیاری از ورزشکاران از آن برای ارتقاء قدرت بدنی استفاده می کنند.

انواع الپتیکال

به طور کلی دستگاه الپتیکال Eliptical یا اسکی فضایی به عنوان یکی از اصلی ترین تجهیزات بدنسازی بوده که هم در منازل و هم در باشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

الپتیکال مگنتی

الپتیکال مگنتی که به آن مدل کلاسیک نیز می گویند جزء سری اول و پرطرفدار خواهد بود. اصلی ترین تفاوت آن با مدل های بعدی خود، تنظیم درجه سختی به صورت دستی و برقی نبودن آن است. همین امر سبب شده تا الپتیکال مگنتی مورد توجه تعداد زیادی از مردم قرار گیرد. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که هرچند خرابی کمتری نسبت به سایر مدل ها دارد، اما به مراتب الپتیکال مگنتی امکانات کمتری را در اختیار شما می گذارد.

راهنمای خرید دوچرخه الپتیکال

الپتیکال الکترومگنت

الپتیکال الکترومگنت تکمیل شده مدل قبلی است و کمی شکل دیجیتالی به خود گرفته است. از طرفی درجه سختی آن نیز از طریق دکمه های روی مانیتور تغییر می کند و همچنین برای کار با الپتیکال الکترومگنت احتیاج به برق دارید. الپتیکال الکترومگنت با توجه به امکانات بیشتری که دارد توانسته تا حدودی خود را جایگزین نوع مگنتی کند و البته قیمت الپتیکال الکترومگنتی نیز کمی بالاتر می باشد.

الپتیکال ژنراتور دار

الپتیکال ژنراتور دار کامل ترین و گران ترین نوع الپتیکال موجود در بازار می باشد. این نوع الپتیکال با موتوری که دارد باطری خود را شارژ کرده و دیگر نیاز به مصرف برق شهری ندارد. همچنین تمام آپشن های اسکی فضایی را از جمله سرعت، نمایش ضربان قلب، مصرف کالری، زمان مسافت طی شده و غیره را در خود جای داده است. از طرفی بهترین گزینه برای باشگاه های بدنسازی و مجموعه ها الپتیکال های ژنراتور دار خواهد بود.

هر 3 مدل فوق در دو نوع الپتیکال خانگی و الپتیکال باشگاهی (تجاری) نیز موجود میباشد. در برخی از انواع الپتیکال چرخ لنگر و متحرک در عقب و برخی نیز در بخش جلویی آن قرار دارد. دلیل اینکه برخی دارای محور عقب می باشند این است که سرعت حرکت ورزشکار در این نوع از دستگاه ها بیشتر بوده و شبیه دویدن خواهد بود.

الپتیکال بر کدام قسمت های بدن موثر است؟

همانطور که اشاره شد این وسیله ورزشی را بر اساس حرکات مختلف ایجاد کرده اند. اسکی فضایی آمده است تا بتواند با حرکتی متنوع بر اندام هایی که گاهی کمتر به کار گرفته می شوند اثر گذاشته و به تقویت آنها بپردازد.

علاوه بر چربی سوزی در ناحیه ی شکم که بیشترین مورد می باشد با تمرین و ورزش با دستگاه الپتیکال تاثیراتی بر روی نواحی دیگری از بدن همانند

  • تقویت عضلات چهارسر ران
  • عضلات سرینی و ماهیچه سرینی بزرگ
  • الپتیکال برای تقویت عضلات همسترینگ
  • عضلات پشت ساق پا (به ویژه اگر دستگاه قابلیت تنظیم شیب داشته باشد)
  • دستگاه های اسکی فضایی با دسته های متحرک می تواند به تقویت بالا تنه نیز منجر شود.

جدیدترین مدلهای اسکی فضایی یا الپتیکال

محدودیت ها و مضرات دستگاه الپتیکال

  • افراد مبتلا به آرتروز زانو باید از استفاده از این دستگاه پرهیز کنند و در مورد استفاده از آن و مشکلات فیزیکی زانو به مربی یا متخصص حرکات ورزشی خود برای تنظیم برنامه ورزشی اطلاع دهند
  • افرادی که از آسیب غضروف، مفصل و التهاب زانو برخوردار هستند بهتر است از استفاده از آن پرهیز کنند زیرا ممکن است سبب تشدید علائم آن شود
  • استفاده قدرتی از آن با فشار بالا به تشدید علائم کمر درد و زانو درد منجر خواهد شد
  • این دستگاه برای عضله سازی نیست و افرادی که قصد بدنسازی و عضلانی شدن بدن دارند اغلب از الپتیکال می توانند برای بخش حرکات کاردیو و هوازی تمرینات خود بهره گیرند

نکات مهم برای استفاده از الپتیکال

  1. از قرارگیری پاها در جای درست روی پدال پیش از شروع مطمئن شوید.
  2. نحوه انجام درست حرکت بر روی آن را آموزش دیده تا از آسیب های احتمالی ناشی از مداومت در انجام حرکات پیشگیری شود.
  3. تنها از الپتیکال برای به نتیجه رسیدن مانند کاهش وزن و بهبود سلامتی نمی توان استفاده کرد.
  4. سطح فشار و شیب را بسته به شرایط فیزیکی تنظیم کرده و آرام آرام آنرا ارتقا دهید.
  5. با گرفتن دستگیره ها می توان فشاری مساوی بین بالاتنه و پایین تنه داشت؛ بهتر است فرم بدن را حفظ کرد، صاف ایستاد و از قوز کردن خم شدن به جلو پرهیز کرد تا از بروز آسیب به کمر جلوگیری شود.
  6. از تکرار بیش از حد در روزهای ابتدایی باید پرهیز کرد.
  7. در صورت ایجاد هر نوع بی حسی و درد مفاصل حرکت را باید متوقف کرد و از متخصصان در این زمینه کمک گرفت.

نحوه استفاده از الپتیکال

نحوه استفاده و حرکت با دستگاه الپتیکال

پیش از شروع کار با این دستگاه، لازم است بدانید که تمرین با الپتیکال ترکیبی از بالا رفتن از پله، پدال زدن و اسکی کردن است؛ حرکاتی که در نظر اول ممکن است برای شما وسوسه کننده به نظر رسیده و شما را مجاب به استفاده نادرست از این وسیله کند. فراموش نکنید که برای استفاده از هر وسیله ورزشی، لازم است ابتدا بدن خود را با نرمش یا چند دقیقه پیاده روی گرم کنید. اگر برای اولین بار است که با دستگاه الپتیکال تمرین می کنید، حتما راهنمای استفاده از دستگاه مطالعه کرده و از مربی با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

برای شروع، پاهای خود را بر روی پدال بگذارید و رو به کنسول نگاه کنید. به محض پدال زدن، دستگاه شروع به کار می کند. با روشن کردن مانیتور دستگاه و فشار دادن پدال ها، همزمان دسته های الپتیکال را نیز با دست های خود حرکت دهید و شروع به تمرین کنید.

با استفاده از دستورالعمل های روی کنسول یکی از برنامه های از پیش تعیین شده و مقدار سرعت و سختی پدال زدن را چک کنید و با فشردن دکمه میزان سختی در پدال زدن، مقاومت پدال را افزایش یا کاهش دهید. این ویژگی باعث می شود تمرین هایی با شدت بیشتر جهت افزایش ضربان قلب، انجام تمرین هوازی برای کاهش وزن و تقویت عضلات بدن را داشته باشید. به مرور باید بتوانید بدون گرفتن دسته های دستگاه، قادر به حفظ تعادل خود باشید و با حفظ کامل تعادل، مستقیم به جلو نگاه کنید.

انواع مارک و برند های الپتیکال

  • پاندا اسپرت Panda Sport
  • پاورمکس POWER MAX
  • تایتان TITAN
  • توربو فیتنس TORBO FITNESS
  • ایکس ترا X terra
  • آدیموس یا آ زد موس AZIMUTH
  • پروتئوس PROTEUS
  • دی اچ زد DHZ

خب برند های اشاره شده از برندهای معروف لوازم باشگاهی و ورزشی سراسر دنیا می باشند که در باشگاه ها و خانه ها از محصولاتشان استفاده می شود. در بین این برندهای معروف بهترین هایی هستند که واقعا با کیفیت فوق العاده شان تمایز خود را نشان داده اند، از جمله برند دی اچ زد DHZ و اس ای جی SEG و قابل ذکر است که این برند ها از کشور تایوان می باشد و در سراسر دنیا شهرت خود را به علت کیفیت بالایش دارد.

جدیدترین مدلهای دستگاه اسکی فضایی

نکات مهم خرید اسکی فضایی

ابعاد دستگاه: اولین نکته ای که باید خریداران اسکی فضایی از آن آگاهی پیدا کنند، اندازه این دستگاه محبوبِ ورزشی می باشد. الپتیکال ها اصولا در ابعاد ۱۸۰ سانتی متر (طول دستگاه) در ۷۰ سانتی متر (عرض دستگاه) تولید و به بازار مصرفی عرضه می شوند که البته در این بین ممکن است طول این دستگاه ها کمی دستخوش تغییرات شود که به هر حال بر روی بروشور آن اندازه نهایی دستگاه درج خواهد شد.

دوستان مصرف کننده از دستگاه ورزشی الپتیکال توجه داشته باشند که بهتر است به هنگام استفاده از آن تا شعاع ۵۰ سانتی متری دستگاه از هر طرف وسیله دیگری قرار نداشته باشد تا شما با خیالی آسوده به برنامه تمرینی خود با این دستگاه بپردازید.

وزن: منظور وزن اصلی محصول و میزان وزنی که اسکی فضایی مد نظر شما آن را تحمل می کند. دستگاه های سبک به هنگام پدال زدن دچار لغزش می شوند و تعادل و تمرکز شما را حین تمرین به هم می زنند. پیشنهاد می شود که وزن محصول کمتر از ۳۰ کیلوگرم نباشد. بعد از وزن اصلی دستگاه، به وزنی که الپتیکال می تواند تحمل کند توجه داشته باشید.

نوع مقاومت: مقاومت الپتیکال ها یا به صورت مکانیکی است یا مغناطیسی. در اسکی فضایی با مقاومت مکانیکی هر چه بیشتر پدال بزنید، سطح مقاومت دستگاه بیشتر می شود و باید فشار بیشتری برای حرکت به پدال ها وارد کنید. در نوع مغناطیسی، سطح مقاومت از طریق پنلی که روی دستگاه تعبیه شده، تعیین می شود.

صندلی: الپتیکال ها در دو نوع با صندلی و بدون صندلی به بازار عرضه می شوند، چنانچه اسکی فضایی بدون صندلی باشد باید ایستاده تمرین کنید. اگر دچار مشکلات حرکتی و دیسک کمر هستید، از دستگاه صندلی دار استفاده کنید.

دسته ها: برای طراحی این نوع از وسایل ورزشی از ۲ مدل دسته ثابت و متحرک استفاده می شود. دسته های متحرک سبب ورزیده شدن ماهیچه های بالاتنه می شود، با این حال اگر هدف شما تقویت عضلات بالاتنه نیست می توانید از دسته های ثابت استفاده کنید.

نمایشگر: نمایش پارامترهای جذابی چون میزان سرعت، میزان مسافت طی شده، شمارش ضربان قلب، میزان کالری از دسته رفته و… یکی از امکاناتی است که به شما انگیزه می دهد تا برنامه های ورزشی خود را دنبال کنید.

قیمت الپتیکال: پیشنهاد می کنیم بدون توجه به قیمت الپتیکال برای خرید هر کدام از این دستگاه های ورزشی اقدام نمایید و بخش عمده ای از دقت و توجه خود را صرف مواردی کنید که در این مقاله از سوی لیست بیست برای شما عزیزان ورزشکار مطرح شد.

راهنمای خرید دوچرخه اپتیکال

مزایای الپتیکال نسبت به تردمیل

تمرین به اسکی فضایی به طور کلی نسبت به دویدن آسانتر است. همچنین فشار کمتری روی زانوها و سایر مفاصل می آورد. همچنین در زمان تمرین با الپتیکال عضلات بالاتنه را نیز می توان درگیر کرد.

با اینکه الپتیکال نمی تواند جایگزین دویدن در فضای بیرون یا روی تردمیل شود، اما می تواند برای دونده هایی که آسیب دیده اند مفید واقع شود. همچنین از این دستگاه برای ایجاد تنوع تمرینی می توان بهره برد.

کسانی که اضافه وزن بالا دارند برای شروع تمرینات هوازی می توانند از این دستگاه یا دوچرخه ثابت استفاده کنند. سپس با آمادگی بهتر و کاهش چند کیلو وزن تردمیل را نیز به تمرینات خود اضافه نمایند.

1400/08/22
ارسال دیدگاه
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری بدون ذکر منبع غیرقانونی است