منو

اسکنر دستی یا اسکنر قابل حمل چیست و چگونه کار میکند؟

قطعا همه شما برای یک بار هم که شده سر و کارتان به دستگاه اسکنر افتاده و به آن نیاز پیدا کرده اید و یا در محل کار خود نمونه های اسکنر رومیزی یا غیر قابل حمل را دیده اید. در این مقاله قرار است با اسکنرهای دستی آشنا شویم و قبل از خرید، ویژگی های آن را بدانیم، پس با طوطی کالا تا انتهای مطلب همراه باشید.

اسکنر دستی

اسکنر دستی، نوعی دستگاه الکترونیکی برای اسکن اسناد و ضبط و ذخیره آنها به صورت دیجیتالی میباشد و نسبت به اسکنرهای رومیزی اندازه کوچکتری دارد. این اسکنرها بسیار کوچک هستند و از کیفیت نسبتا پایینی برخوردارند. همچنین برای اسکن عکس یا سندهایی که نیاز به کیفیت بالا دارند مناسب نیستند.

بیشتر سهم کاربرد دستگاه به مهارت کاربر بستگی دارد چرا که از نظر فیزیکی استفاده از آن با دست و تحرک زیادی همراه است. این اسکنرها در انواع مختلف و سایزهای گوناگونی تولید شده اند که کوچک ترین آنها بصورت مدادی بوده که به راحتی در جیب جای می گیرد. این مدل ها برای اسکن کردن خط به خط نوشته ها و کتاب ها در نظر گرفته شده اند. اسکنرهای دستی در اندازه های بزرگتری هم (در حد عرض کاغذ ها) عرضه شده اند.

اسکنر قابل حمل دستی

راهنمای خرید اسکنر دستی

اسکنر دستی از فناوری پایه اسکن با یک اسکنر مسطح استفاده می نماید و تفاوت آن این است که حرکت هد به جای حرکت با یک تمسه موتوری با تکیه بر حرکت دست کاربر انجام می پذیرد. این نوع اسکن معمولا کیفیت تصویر بالایی ارائه نمی دهد. با این حال، این اسکنر بدلیل قابل حمل بودن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

اسکنر قابل حمل یک دستگاه الکترونیکی میله ای مانند است که اسناد و تصاویر را با کشش دست حاوی اسکنر بر روی تصویر یا سند مورد نظر اسکن می نماید. اسکنر دستی توسط باتری تغذیه می شود، پس به راحتی و بدون نگرانی از نیاز به جریان برق شهری، به راحتی قابل جابجایی و استفاده است.

جهت کنترل دستگاه بر روی آن یک صفحه نمایش کوچک تعبیه شده تا امکان انتخاب و مشاهده حالت های مختلف اسکن، میزان حافظه در دسترس و وضعیت اسکنر از آن به راحتی و بدون نیاز به کامپیوتر باشد. از این اسکنر همانند یک اسکنر مسطح (اسکنر تخت) می توان برای اسکن اسناد، تصاویر و سایر موارد مسطح (صاف) استفاده و آنها را به فایل های دیجیتالی تبدیل نمود تا در صورت نیاز در یک کامپیوتر ویرایش و نهایتا ذخیره شوند.

انواع اسکنر قابل حمل

شما برای خرید اسکنر قابل حمل دو مدل پیش رو دارید، یعنی اسکنر دستی و اتومات:

  • اسکنر قابل حمل اتوماتیک همانند اسکنرهای بزرگ دارای یک فیدر است که خودش کاغذ را به داخل می کشد.
  • اما مدل دستی این دستگاه به صورت یک میله بوده و باید بر روی سطح متن و یا تصویر مورد نظر کشیده شود تا کار اسکن را انجام دهد.

کارایی اسکنر دستی چیست؟

اسکنرهای دستی اسکنر های قابل حمل به کوچکی هستند که برای آسان تر شدن ایجاد فایل های الکترونیکی از پوشه های متنی ساخته شدند این اسکنرها با توجه به ابعاد کوچک قابل حمل بودن عدم نیاز به برق و توانایی اسکن تعداد زیادی برگه بسیار مورد توجه قرار گرفتند.

اسکنر پرتابل

عکس اسکنر دستی اتوماتیک

از نکات قابل توجه این که این اسکنرها علاوه بر اسکن کاغذ قادر به اسکن هر چیز دیگری نیز هستند به طور مثال شما می توانید با کشیدن اسکنر بر روی فرش، سرامیک، اعلامیه های روی دیوار، آلبوم عکس، کارت بانکی، مجلات و روزنامه ها، فاکتورهای فروشگاهی و سایر موارد همه آنها را به صورت الکترونیک و یک فایل jpg یا pdf در آورید.

مزیت های خرید اسکنر دستی

  • وزن سبکی دارند و به راحتی می توان آنها را جابه جا کرد.
  • استفاده از آنها راحت و آسان است.
  • می توانند بارکد و کد QR را به سرعت بخوانند.
  • به سرعت قادرند، اطلاعاتشان را به صورت های مختلف منتقل کنند.
  • فضای کمتری در خانه اشغال می کنند.
  • با قیمت کمتری می توان اسکنر خرید.

اسکنر دستی برای چه کسانی مناسب است؟

پاسخ به این سوال مهم ترین دلیل شما برای خرید اسکنر دستی قابل حمل خواهد بود.

این اسکنر برای دانشجویان برای اسکن جزوه های درسی و کتب، برای وکلا جهت اسکن مدارک مربوط در دادگاهها و دادسراها که امکان همراه داشتن موبایل برای تصویربرداری وجود ندارد بسیار مناسب است.

اسکنر مدادی دستی

عکس اسکنر دستی مدادی

گروه دیگری که به دنبال اسکنر دستی اسکن زی هستند پزشکان و داروسازان و بیمه گران هستند. حتماً برای اسکن فوری نسخه های پزشکی و تبدیل آن به فرمت های دیجیتال اسکنر دستی گزینه بسیار مناسب و پر فروشی خواهد بود.

با توجه به ماهیت عملکرد این دستگاه ها و اسکن مناسب تصاویر حتی نسخه های بدخط پزشکی نیز با کیفیت مناسبی اسکن شده و در فایل های بسیار کم حجم در آرشیو خواهد ماند.

اسکنر دستی چگونه کار می کند

اسکنرهای دستی را می توان بگونه ای نسخه کوچک و البته ارزان تر شده اسکنرهای تخت دانست، گویی تنها هد دستگاه را در دست گرفته اید و به راحتی با خود جابجا می کنید، البته کیفیت اسکن تا حد بسیاری به مهارت کاربر در حرکت دادن پیوسته و بدون کج کردن اسکنر در لحظه اسکن بستگی دارد.

اجزای مختلف اسکنر دستی قابل حمل

عکس بخش های مختلف اسکنر دستی

بطور مثال فرض کنید با استفاده از یک اسکنر دستی میخواهید یک برگ متی را اسکن نمائید. در ابتدا باید سعی کنید که برگه را بر روی سطح صافی قرار دهید، سپس با تنظیم و فشار دادن دکمه اسکن بر روی اسکنر در ابتدای برگه شروع به حرکت در طول برگه می نمائید، این حرکت باید کاملا صاف و با یک سرعت مشخص باشد در غیر این صورت اسکنر پیغام خطا داده یا تصویر خروجی غیرقابل استفاده است.

این طرز عملکرد در روزهای اول کمی برای استفاده کننده دشوار است ولی به مرور زمان با آن آشنا می شود. در ضمن این مورد را نیز فراموش نکنیم که در اسکنرهای دستی خبری از یک دستگاه سنگین که نیاز به برق شهری داشته باشد نیست. این اسکنرها به راحتی می توانند با شارژ یا باتری به کار خود ادامه دهند که خود حسن بزرگی است.

قیمت و نکات مهم در خرید اسکنر دستی

اسکنرهای دستی رنج قیمتی بین ۱۰۰ تا ۱ میلیون تومان دارند، این قیمت بستگی به کیفیت و امکانات والبته شرکت تولید کننده دارد. اما نکاتی که بهتر است در موقع خرید و انتخاب یک اسکنر دستی به آن توجه داشته باشید شامل: نهایت dpi قابل اسکن، سرعت اسکن، سایز قابل اسکن، وجود یا عدم وجود صفحه نمایش بر روی اسکنر، روش های ذخیره و ارسال فایل [مثل بلوتوث، وایرلس، کارت حافظهI، وزن و ابعاد اسکنر، وجود یا عدم وجود فیدر (امکان اسکن اسناد به صورت اتوماتیک]، سیستم تامین انرژی (باطری یا شارژی یا برق از طریق usb)، پسوندهای خروجی و نهایتا شرکت سازنده می شود.

مورد آخر یعنی شرکت سازنده جزو موارد خیلی مهم است. در صورتی که شرکت سازننده معتبر باشد از سنسورها و نهایت قطعات باکیفیت تری در دستگاه استفاده می کند. شرکت وارد کننده و گارانتی معتبر نیز فراموش نشود.

خرید بهترین مدلهای اسکنر دستی

پاسخ کوتاه به سوالات پر تکرار
اسکنر دستی چه ویژگی هایی دارد؟
از جمله ویژگی های اسکنر دستی می توان به وزن سبک، اندازه کوچک، قابلیت حمل آسان، استفاده راحت و کنترل آسان، اشغال کمتر فضا، قادر به اسکن مواردی که به دلیل اندازه یا موقعیت مکانی نمی توانند در اسکنر مسطح قرار بگیرند و همچنین مقرون بصرفه بودن قیمت اشاره کرد.
تفاوت بین اسکنر رومیزی و اسکنر دستی
اسکنرهای دستی بسیار کوچک هستند و می توان آنها را برای اسکن در یک دست نگه داشت ولی اسکنر مسطح دارای یک سطح صاف است که تصویر یا سند چاپ شده روی آن اسکن و ذخیره می شود و می تواند یک صفحه را در یک عبور اسکن کند.
تاریخ به روز رسانی : 1402/02/17
محصولات مرتبطمحصولات مرتبط
پنکه رومیزی باسئوس بدنه پلاستیک مدل Serenity
پنکه رومیزی باسئوس بدنه پلاستیک مدل Serenity
اسکنر دستی ای ویژن مدل MiWand 2L
اسکنر دستی ای ویژن مدل MiWand 2L
اسکنر دستی یا رزولیشن 900 دی پی آی مدل i scan 16G
اسکنر دستی یا رزولیشن 900 دی پی آی مدل i scan 16G
اسکنر دستی و قابل حمل اسکن زی BQS050M
اسکنر دستی و قابل حمل اسکن زی BQS050M
نظرات ارسال نظر، پیشنهاد و تجربه شخصی شما درباره مطلب بالا
کاربر م.د
12:22 - 1400/04/02
عیبی که دارد این است که بعد از اسکن 4 صفحه فایل pdf بسته می شود و فایل جدیدی ایجاد می گردد و گرنه بسیار عالی است
کلیه حقوق متعلق به وب سایت طوطی کالا است و کپی برداری با ذکر منبع مانعی ندارد